ECUn flashäys
Tämä ohje perustuu hyvin pitkälti N54tech-foorumin ohjeeseen, jonka on laatinut Burger Tuningin Terry. Alkuperäisen ohjeen löydät täältä: http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=20563 ja se on viisasta AINA lukaista läpi, koska siellä on aina viimeisimmät päivitykset ja kartat ensimmäisessä viestissä!
JB4 boksin lisäksi N54:n ECUn voi ns. flashätä. Pelkkä JB4-boksi säätää ECUlle menevää tietoa ahtopaineista siten, että se lähinnä huijaa ECUa ahtamaan liikaa. ECUn vastuulle jää samalla mm. muokata sytytysennakkoa ja vanoksia siten, että ne pysyvät viitearvoissaan. Flashäyksessä ECUn karttoja mm. sytysennakoiden, vanoksien ja polttoaineen syötön suhteen muutetaan viritetyllä kokoonpanolle suotuisammaksi. Näin päästään käyttämään vielä korkeampia ahtoja tai korkeampia E85-seoksia (korkeammat E85-seokset vaativat lisäpolttoainepumpun). Samalla myös mm. nopeusrajoitin poistuu ja 30FF- sekä katittomien downpipejen vikakoodit poistuvat käytöstä (näistä on lähinnä harmia). 30FF-koodin poistamisen jälkeen ahtopaineita on syytä seurata itse mittarista mahdollisten ahtovuotojen havaitsemiseksi. Toki loggailu on edelleen järkevää varsinkin jos kaikki ei tunnu toimivan oikein.
Kyseessä ei ole siis joko/tai-ratkaisu vaan flashäys on JB4-boksin lisä. JB4-boksi toimii toki hyvin itsekin. Ilman JB4-boksia ei näitä flashäyksiä tule ajaa. Vastaavasti voinee ajaa jotain muita avoimen lähdekoodin karttoja jotka muuttavat myös ahtopaineita. JB4 backend flashissä ahtopaineiden kontrollointi jää edelleen puhtaasti JB4-boksin tehtäväksi (koska se tekee sen paremmin kuin pelkän ECUn kautta olisi mahdollista). Lisäksi JB4-boksi edelleen hoitaa mittaristokikkailut (ahtopaineet ym.), karttojen vaihdot ja säätyvät kartat (eri ahdot), metanoliruiskutuksen, 2STEPin ym. ym. sekä loggaamisen!
Mitä tarvitset?
-Asennetun JB4-boksin
-Windows-käyttöjärjestelmällä siunatun PC:n (läppäri on toki näppärä, koska tietokone pitää saada auton välittömään läheisyyteen)
-Bavarian Technic -kaapelin: http://www.burgertuning.com/scanner.html. 1VINin kaapelilla voi flashätä BimmerBoostin softalla niin monta autoa kuin haluaa. Kaapelin muissa käyttötarkoituksissa VIN lukitaan autokohtaisesti.
-Virtalähteen tai laturin, joka kykenee pitämään autosi sähköjärjestelmän jännitteen vähintään yli 11.5V:ssa, mieluiten reilussa 13V:ssa. Alle 10A latureilla ei ole todellakaan suositeltavaa yrittää. Useimmiten ongelmat flashäyksessä johtuvat liian heikosta virrasta/jännitteestä. Burger Tuningin mukaan minimi on >10A laturi, mutta suositus 30-40A:n laturi. 30-50A:n virtalähde on helpoin ja varmin vaihtoehto. Virtalähteen löydät: http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v....sps30&tuote=Y tai http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v....sps50&tuote=Y ja johdoille tarvittavat materiaalit: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=820
-BimmerBoostin softan asennettuna (ilmainen/laillinen). Ensiksi täytyy asentaa tämä perusversio, jossa tulee mukana tarvittavat ajurit: http://www.n54tech.com/flash_files/B...bfusicated.exe ja sen jälkeen tämä uusin versio, jota taas on käytettävä flashäyksessä: http://www.n54tech.com/flash_files/bb_flash.zip (tässä ei ole ajureita mukana, joten pelkästään tämä ei riitä!). Huomioi, että sinulle asentuu 2 eri versiota samasta softasta. Vanhempi täytyy asentaa (ajurit), mutta uudempaa täytyy käyttää!
-Lataa N54techin alkuperäisen viestin (http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=20563) alalaidasta flash mapit, eli flash kartat. Huom! .XDF tiedostot eivät ole näitä karttoja vaan kartat ovat .BIN muodossa ja ne on pakattu .ZIPpiin.
Kartat on nimetty seuraavalla logiikalla: JB4_[autonsoftaversio]_[polttoainetyyppi]_[ST=singleturbo]_[MT=manuaalille].bin.
Jos omistat manuaalin ja MT-versio on vain ST:n kanssa, niin ota kartta missä ei ole kumpaakaan. Pääasiassa vakioturbollisiin käy samat kartat olipa manuaali tai automaattivaihteisto (poikkeuksena tällä hetkellä JB4_IJE0S_E85_MT).
PUMP = pumppubensoille ja enintään 30% E85 seoksille
RACE = korkeampi oktaanisille bensoille ja E20-E50 seoksille (PUMP versioon nähden aggressiivisempi sytytysennakko)
E85 = ennakot ja AFR:t jotka sopii parhaiten korkeammille E85 seoksille (lisäpolttoainepumpun, eli matalapainepumpun, kanssa E60-70 seos pitäis olla optimi). E85 karttaa ei tule käyttää, jos E85:ttä ei ole saatavilla. Pienet matkat pienellä kaasulla toki on ok ilman viinaakin, mutta ei kuormitusta!
Ethän flashää autoasi tien päällä tms. Paras on tehdä homma omassa tallissa, niin jos jotain menee pieleen, niin ei jää sen takia välille. Jos autossa on joku aiempi flashäys tai ECUn ”optimointi”, se saattaa aiheuttaa ongelmia. Tällöin auton ECUn luku ei välttämättä onnistu ja flashääminen tyrii heti alkuunsa. Tämä riippuu täysin siitä onko siinä entisessä optimoinnissa/softauksessa/flashäyksessä otettu ECUn luku pois käytöstä.
Jos kaikki em. kohdat täyttyy, voidaan aloittaa hommat. Ai niin. Sinun täytyy ymmärtää, että vaikkakin ohjeiden mukaan kunnon virtalähteillä tehtynä se on äärimmäisen epätodennäköistä, niin autosi voi mennä pilalle/rikki flashäyksessä. Minä, Burger Tuning, Bimmerboost, BTCF eikä kukaan muukaan ota minkäänlaista vastuuta siitä mitä sinulle tai autollesi tapahtuu, jos flashäät sen omin päin. Jos kuitenkin päätät omin päin tehdä, niin tee se ohjeen mukaan:
1.) Aseta JB4 boksi Map 0:lle, eli pois päältä. Muutoin OBD-pistokkeesi on mykkä.
2.) Liitä Bavarian Technic -kaapeli OBD-porttiin.
3.) Laita autoon virrat. Kaikkien mittariston valojen täytyy syttyä, mm. moottorinvikavalon.
4.) Sammuta radio, ilmastointi, valot ja ym. muut virtaa vievät laitteet. Jos päädyt flashäämään pienellä laturilla, niin on viisasta poistaa myös bensapumpun sulake.
5.) Liitä Bavarian Technic -kaapeli PC:si USB-porttiin.
6.) Avaa BimmerBoost-ohjelma ja valitse siitä ”ID ECU”
7.) Jos yhteys toimii kuten pitääkin, kaikkiin tekstikenttiin pitäisi tulla tietoa (Module Present: True, VIN: autosi VIN, Software: esim. 0I8A0S tai IJE0S). Huomaa software-kenttä, koska se määrittää mikä kartta sinun tulee myöhemmin ajaa autoosi! Huomio myös Voltage-kenttä. Jos se jää tyhjäksi tai voltage, eli jännite, on matala (alle 12,5) en suosittelisi jatkamaan. Jos jännite lukemaa ei tule, on yhteydessä jotain vialla ja flashääminen ei ainakaan onnistuneesti tule menemään läpi. Voit yrittää toistaa aiemmat kohdat ja kokeilla uudestaan. Jos jännite on matala, hommaa lisää virtaa/jännitettä.
8.) Jos/Kun kaikki on OK, klikkaa ”READ ECU”, jolloin aloitat autosi alkuperäisen ECUn varmuuskopioinnin. Aluksi ohjelmisto pyytää sinua valitsemaan mihin kansioon ja millä nimellä varmuuskopio tallennetaan. Oletusarvoisesti tämä varmuuskopio nimetään autosi VINin mukaan. Säästä tämä kopio mielellään kahdessa varmassa paikassa. Tämän voi hukata vain kerran. Varmuuskopiointi kestänee 60-90 minuuttia riippuen autostasi ja PC:stäsi. Varmuuskopiointi ei vie yhtä paljon virtaa kuin varsinainen flashäys, mutta se kestää pitkään. En näe mitään järkevää syytä olla käyttämättä virtalähdettä tai laturia jo tässä vaiheessa. Pidä aina huoli riittävästä jännitteestä!
NYT ALKAA FLASHÄYS. Viimeistään nyt pidä siitä virran riittävyydestä huolta! Jos jännite tippuu alle 11.5V:n, niin OBD-pistoke tulee sulkeutumaan ja flashäys loppuu kesken. Lopputulos ei ole hyvä!
9.) Jos olet ECUn varmuuskopioinnin jälkeen sammuttanut yhteyden ym., niin toista kohdat 1.-6.. Jos vasta varmuuskopioit ja yhteys on edelleen kunnossa, niin ei tarvitse tehdä muuta kuin jatkaa. Eli paina nyt ”WRITE ECU” ja valitse oikea .BIN (oikea softaversio, oikea polttoainetyyppi jne.). Flashääminen alkaa. Tämä voi kestää n. 7-30 minuuttia ensimmäisellä kerralla. Seuraavilla kerroilla flashin vaihtaminen vie vain pari minuuttia. Bensapumppu hurisee flashäyksen aikana ja kaikenlaisia ilmoituksia ja valoja vilkkuu kojetaulussa sekä iDriven näytöllä. Nämä kuuluvat asiaan.
10.) Kun kirjoitus on valmis odottele vielä n. 15 sekuntia ja ota sen jälkeen avain pois virtalukosta (tai poista virrat keylessissä). Laita avain/virrat takaisin ja käynnistä auto. Flashäys on valmis. Ainakin iDrivellisissä autoissa jopa moottorinvikavalo palaa ennenkuin autoa on käynnistelty uudestaan useamman kerran. Myös muita rengaspaine ym. varoituksia tulee. Ne kuuluvat asiaan.
11.) JB4:ssä pitää säätää vielä parit asiat. Asenna viimeistään nyt uusin firmware siihen! Samalla nollaa ”User Adjustment” välilehdeltä kaikki AFR- ja "Duty bias"-arvot. Polttoaineen syöttö on nyt täysin ECUn, ei JB4:n kontolla. Ennenkuin lähdet ajamaan, niin muista toki vaihtaa oikea kartta, koska Map 0:lla voi olla nihkeästi tehoja. Jos JB4 firmwaresi on 28.7 tai uudempi, laita mittaristosta kohta 4 asetukselle 2 (40kmh, 2000rpm). Tällöin JB4 saa viestin siitä, että autossa on flashhi ja saa käyttää korkeampia ahtoja. Nyt ahdot ovat Map 1: 15psi, Map 2: 17psi ja Map 7: 19psi. Muut kartat (0, 3, 4, 5, ja 6) pysyvät ennallaan ja niitäkin voi käyttää normaalisti.
Nämä ohjeet olivat siis JB4:n käyttäjille. Muutkin voivat luultavasti löytää avoimia karttoja osoitteesta Bimmerboost.com. Sieltä löytyy varmasti sellaisiakin mihin JB4:ää ei tarvitse.
Ongelmatilanteissa voit kysellä tietoja täällä BTCF:llä tai etsiä sitä N54techistä tai Bimmerboost.comista.
Jotain meni väärin! Mitäs nyt?
-Flashätessä tuli ”PAF Mismatch Error”. Olit valinnut väärän kartan. Huomaa, että kartan software-nimi täytyy olla sama mikä oli alkuperäisessä ECUssasikin. 2008 vuotiset ja vanhemmat ovat useimmiten MSD80:ejä ja käyttävät I8A0S-softaa. 2009 ja nuoremmat ovat MSD81:iä ja niihin menee IJE0S-softat. Varmista tämä READ ECU -vaiheessa sillä nämä eivät aina mene näin. ILA0S on yleensä 335is-malleissa.
-Yleisin ongelma on ”Authentication error” kirjoittamisen aikana. Kirjoitusprosessi tapahtuu 3 vaiheessa. Jos kirjoitus keskeytyy jossain näistä vaiheista, jää kirjoitus vaillinaiseksi eikä auton tietokone toimi vaillinaisella ohjelmistolla. Toki asentamassasi kartassakin on voinut olla syystä tai toisesta joku virhe. Useimmiten tämä vika kuitenkin johtuu liian matalasta jännitteestä, josta sinua jo varoiteltiinkin aika reilusti. Varmista siis ensiksi, että sinulla on riittävän hyvä laturi/virtalähde käytössäsi ennenkuin yrität mitään uudestaan. Sen jälkeen voit yrittää flashätä uudestaan. Kokeile myös akun miinusnavan irroitusta vähintään minuutiksi, sillä tämä buuttaa ECUn. Käytä tätä tekniikkaa myös kaikissa seuraavissa vaiheissa yritysten välillä! Jos ECU on mennyt recovery modeen eikä uudelleen kirjoitus normaalisti onnistu, täytyy käyttää FORCE WRITE ALLia, joka löytyy BimmerBoost-softan "Advanced"-välilehdeltä. Recovery modessa ECU ei näytä jännitettä, joten tässä vaiheessa siitä on enää turha huolehtia (huolehdi kuitenkin siitä, että jännitettä on riittävästi!). Ennen pakkokirjoitusta muista buutata ECU ja sen jälkeen antaa kunnolla virtaa, ettei se onnistuminen jää taas perusasioista ainakaan kiinni. FORCE WRITE ALLia käyttäessä lataa ECUlle joku varmasti toimiva kartta/softa (esim. Burger Tuningin kartta/softa tai se oma varmuuskopiosi alkuperäisestä). Jos vieläkään ei onnistu, niin vaihda tietokonetta ja palaa edellisiin vaiheisiin. Jotkut tietokoneet eivät vain ole yhteensopivia BimmerBoostin-ohjelman tai BMW:si kanssa. Kokeile taas uudestaan (ja buuttaa ECU) kunnes onnistut.
-”PAF/DAF Mismatch Error” vaikka softa onkin oikea. Lataa alkuperäinen varmuuskopio autoosi. TunerPro-ohjelmalla voidaan säätää alkuperäisessä N54tech-viestissä olevista XDF:stä toimivan kartan.
-Auto ei käynnisty. Jos olet flashännyt huonosti tehdyllä .BINillä, niin auto ei välttämättä edes käynnisty. Hanki kunnon flashi ja asenna se autoosi. Tai pistä alkuperäinen ohjelmisto takaisin.
-ECUsta tuli tiiliskivi. Joskus flashätessä ei kivetykään kuskin haarojen väli vaan ECU-boksi. Tämä on lähes täysin mahdotonta, jos olet tehnyt kaiken ohjeiden mukaan. Mutta jos jotain tuli uunoiltua, niin tässä vaiheessa voit kysellä vaikka foorumin softa-asiantuntijoilta, että voisiko joku tulla ajamaan INPAlla koko softan autoon uusiksi.
Miten muokkaat US-flashistä sopivan juuri omaan euro-autoosi?
BMS:n tms. jenkkiautoille tehdyn flashin käyttö ei ole paras mahdollinen flash. Jenkkiautojen ECUssa on muutamia muuttujia ja vikakoodeja mitkä ei koske EU-autoja ja flashätessä jenkkiversion mukaan alkaa euroauto hälyttelemään esim. DMTL-vikakoodia varusteesta jota ei siis edes ole. Nyt oman varmuuskopioidun ECUn pohjalta pystyy tekemään oman flashin missä muutetaan vain virittämiseen liittyviä hommia, jolloin auto toimii paremmin. Tässä ohjeet:
1. Lataa ja asenna ilmainen TunerPro-ohjelmisto (http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm)
2. Katso video miten ohjelmaa käytetään: https://www.youtube.com/watch?v=lXB5j_UjD8U
3. Tee kopio varmuuskopioidusta ECUstasi ja muuta sen .org pääte .bin päätteeksi (nimeä esim. alkuperäinen_ECU_kopio.bin). Säästä siis aina se alkuperäinen kopio!
4. Lataa tämän threadin ekasta viestistä softaasi vastaava .XDF tiedosto (ja BB-versio jos käytät BimmerBoost-softaa): http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=20563 (tarvitset myös sen BMS:n viriflashin (BIN) minkä ajattelit asentaa, mutta se sinulla varmasti onkin jo)
5. Käynnistä TunerPro-ohjelma ja tee siinä videossa näytetyllä tavalla seuraavat vaiheet:
File -> Open Bin -> valitse alkuperäinen_ECU_kopio.bin
XDF -> Select XDF -> Valitse lataamasi XDF joka vastaa DME versiotasi (IJE0S, I8A0S...)
Compare -> Load compare bins -> Bin 1 : alkuperäinen_ECU_kopio.bin
Bin 2: Valitse se BMS:n viribinni minkä haluat autoosi -> OK
Tools -> Difference tools
Ensimmäisessä kentässä pitäisi olla alkuperäinenECUkopio.bin, toiseen kenttään valitse BMS:n bin.
Huom!!! Rasti kohtaan "Limit search to defined items only ".

Sitten klikkaa "Search". Ohjelman pitäisi ladata pitkä lista muuttujia. Valitse KAIKKI rivit (klikkaa ensimmäistä, paina shift pohjaan ja klikkaa viimeistä).
Sitten poista sieltä (ctrl-pohjassa) seuraavat rivit:

Kaikkia rivejä ei välttämättä löydy (ovat jo samat sun orggis-DME:ssä ja BMS backend flashissä)
Halutessasi voit poistaa myös kaikki "Torque request % (High)" ja "Torque request % (Low)" -rivit. Tällöin autosi vastaa kaasuun yhtä aggressiivisesti kuin orggiksena. Flasheissä tätä osakaasu vastetta on kevennetty, jolloin se saattaa tuntua laiskalta alkuperäiseen verrattuna. Täyskaasulla auto pyytää kuitenkin aina 100% voimaa.
Sitten klikkaa "Copy selections from right to left". Klikkaa "Close", sitten File -> "Save bin as" ja nimeä se vaikka "minun_uusi_backend_e85.bin" ja olet valmis.
Jos haluat poistaa myös kylmästartissa olevan auton katalysaattorin lämmittämisohjelman, lataa XDF osoitteesta: https://github.com/dmacpro91/BMW-XDFs (Download ZIP) ja avaa vielä tämä XDF ("Select XDF"). Avaa sitten "Parameter Tree":stä "Threshold of time after start for catalyst heating" ja laitat siihen kaikkiin kohtiin joissa nyt lukee "65" se sekuntimäärän mitä haluat. Tällä määritellään miten monta sekuntia autosi huutaa kylmästartissa. Voit laittaa 0 tai enemmän. Ruksia perään, hyväksy muutokset ja "File" -> "Save Bin As" jne. Joillakin korkea E85-pitoisuus voi vaatia esim. 3 tai 5 sekuntia. Itsellä toimii parhaiten 0 sekunnilla (E60).
Sitten flashäämään edellisten flashäys ohjeiden mukaan!
Selkeyttääksesi hommia tee vaikka oma kansio mihin laitat kopion alkuperäisestä ECU-kopiosta, XDF:stä ja virimapista. Sitten ne löytyy kaikki helposti samasta paikasta eikä tule sekoiltua. Siihen tallennat lopuksi sen muokatunkin.
18.4. Lisätty Pohjoisen Pojan aloitteesta FORCE WRITE ALL -ohje jumitilanteisiin ja lisätty vähän luku-/kirjoitusaikoja kokemusten mukaisiksi.
30.5. Lisätty oman EU-custom-mapin teko-ohjeet.
10.7. Lisätty catalyst heating after start (cold start fix) -ohje, kaasun vasteen muutos -ohje sekä päivitetty EU-custom mapin teko-ohje tähän päivään.
Tämä ohje perustuu hyvin pitkälti N54tech-foorumin ohjeeseen, jonka on laatinut Burger Tuningin Terry. Alkuperäisen ohjeen löydät täältä: http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=20563 ja se on viisasta AINA lukaista läpi, koska siellä on aina viimeisimmät päivitykset ja kartat ensimmäisessä viestissä!
JB4 boksin lisäksi N54:n ECUn voi ns. flashätä. Pelkkä JB4-boksi säätää ECUlle menevää tietoa ahtopaineista siten, että se lähinnä huijaa ECUa ahtamaan liikaa. ECUn vastuulle jää samalla mm. muokata sytytysennakkoa ja vanoksia siten, että ne pysyvät viitearvoissaan. Flashäyksessä ECUn karttoja mm. sytysennakoiden, vanoksien ja polttoaineen syötön suhteen muutetaan viritetyllä kokoonpanolle suotuisammaksi. Näin päästään käyttämään vielä korkeampia ahtoja tai korkeampia E85-seoksia (korkeammat E85-seokset vaativat lisäpolttoainepumpun). Samalla myös mm. nopeusrajoitin poistuu ja 30FF- sekä katittomien downpipejen vikakoodit poistuvat käytöstä (näistä on lähinnä harmia). 30FF-koodin poistamisen jälkeen ahtopaineita on syytä seurata itse mittarista mahdollisten ahtovuotojen havaitsemiseksi. Toki loggailu on edelleen järkevää varsinkin jos kaikki ei tunnu toimivan oikein.
Kyseessä ei ole siis joko/tai-ratkaisu vaan flashäys on JB4-boksin lisä. JB4-boksi toimii toki hyvin itsekin. Ilman JB4-boksia ei näitä flashäyksiä tule ajaa. Vastaavasti voinee ajaa jotain muita avoimen lähdekoodin karttoja jotka muuttavat myös ahtopaineita. JB4 backend flashissä ahtopaineiden kontrollointi jää edelleen puhtaasti JB4-boksin tehtäväksi (koska se tekee sen paremmin kuin pelkän ECUn kautta olisi mahdollista). Lisäksi JB4-boksi edelleen hoitaa mittaristokikkailut (ahtopaineet ym.), karttojen vaihdot ja säätyvät kartat (eri ahdot), metanoliruiskutuksen, 2STEPin ym. ym. sekä loggaamisen!
Mitä tarvitset?
-Asennetun JB4-boksin
-Windows-käyttöjärjestelmällä siunatun PC:n (läppäri on toki näppärä, koska tietokone pitää saada auton välittömään läheisyyteen)
-Bavarian Technic -kaapelin: http://www.burgertuning.com/scanner.html. 1VINin kaapelilla voi flashätä BimmerBoostin softalla niin monta autoa kuin haluaa. Kaapelin muissa käyttötarkoituksissa VIN lukitaan autokohtaisesti.
-Virtalähteen tai laturin, joka kykenee pitämään autosi sähköjärjestelmän jännitteen vähintään yli 11.5V:ssa, mieluiten reilussa 13V:ssa. Alle 10A latureilla ei ole todellakaan suositeltavaa yrittää. Useimmiten ongelmat flashäyksessä johtuvat liian heikosta virrasta/jännitteestä. Burger Tuningin mukaan minimi on >10A laturi, mutta suositus 30-40A:n laturi. 30-50A:n virtalähde on helpoin ja varmin vaihtoehto. Virtalähteen löydät: http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v....sps30&tuote=Y tai http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v....sps50&tuote=Y ja johdoille tarvittavat materiaalit: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=820
-BimmerBoostin softan asennettuna (ilmainen/laillinen). Ensiksi täytyy asentaa tämä perusversio, jossa tulee mukana tarvittavat ajurit: http://www.n54tech.com/flash_files/B...bfusicated.exe ja sen jälkeen tämä uusin versio, jota taas on käytettävä flashäyksessä: http://www.n54tech.com/flash_files/bb_flash.zip (tässä ei ole ajureita mukana, joten pelkästään tämä ei riitä!). Huomioi, että sinulle asentuu 2 eri versiota samasta softasta. Vanhempi täytyy asentaa (ajurit), mutta uudempaa täytyy käyttää!
-Lataa N54techin alkuperäisen viestin (http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=20563) alalaidasta flash mapit, eli flash kartat. Huom! .XDF tiedostot eivät ole näitä karttoja vaan kartat ovat .BIN muodossa ja ne on pakattu .ZIPpiin.
Kartat on nimetty seuraavalla logiikalla: JB4_[autonsoftaversio]_[polttoainetyyppi]_[ST=singleturbo]_[MT=manuaalille].bin.
Jos omistat manuaalin ja MT-versio on vain ST:n kanssa, niin ota kartta missä ei ole kumpaakaan. Pääasiassa vakioturbollisiin käy samat kartat olipa manuaali tai automaattivaihteisto (poikkeuksena tällä hetkellä JB4_IJE0S_E85_MT).
PUMP = pumppubensoille ja enintään 30% E85 seoksille
RACE = korkeampi oktaanisille bensoille ja E20-E50 seoksille (PUMP versioon nähden aggressiivisempi sytytysennakko)
E85 = ennakot ja AFR:t jotka sopii parhaiten korkeammille E85 seoksille (lisäpolttoainepumpun, eli matalapainepumpun, kanssa E60-70 seos pitäis olla optimi). E85 karttaa ei tule käyttää, jos E85:ttä ei ole saatavilla. Pienet matkat pienellä kaasulla toki on ok ilman viinaakin, mutta ei kuormitusta!
Ethän flashää autoasi tien päällä tms. Paras on tehdä homma omassa tallissa, niin jos jotain menee pieleen, niin ei jää sen takia välille. Jos autossa on joku aiempi flashäys tai ECUn ”optimointi”, se saattaa aiheuttaa ongelmia. Tällöin auton ECUn luku ei välttämättä onnistu ja flashääminen tyrii heti alkuunsa. Tämä riippuu täysin siitä onko siinä entisessä optimoinnissa/softauksessa/flashäyksessä otettu ECUn luku pois käytöstä.
Jos kaikki em. kohdat täyttyy, voidaan aloittaa hommat. Ai niin. Sinun täytyy ymmärtää, että vaikkakin ohjeiden mukaan kunnon virtalähteillä tehtynä se on äärimmäisen epätodennäköistä, niin autosi voi mennä pilalle/rikki flashäyksessä. Minä, Burger Tuning, Bimmerboost, BTCF eikä kukaan muukaan ota minkäänlaista vastuuta siitä mitä sinulle tai autollesi tapahtuu, jos flashäät sen omin päin. Jos kuitenkin päätät omin päin tehdä, niin tee se ohjeen mukaan:
1.) Aseta JB4 boksi Map 0:lle, eli pois päältä. Muutoin OBD-pistokkeesi on mykkä.
2.) Liitä Bavarian Technic -kaapeli OBD-porttiin.
3.) Laita autoon virrat. Kaikkien mittariston valojen täytyy syttyä, mm. moottorinvikavalon.
4.) Sammuta radio, ilmastointi, valot ja ym. muut virtaa vievät laitteet. Jos päädyt flashäämään pienellä laturilla, niin on viisasta poistaa myös bensapumpun sulake.
5.) Liitä Bavarian Technic -kaapeli PC:si USB-porttiin.
6.) Avaa BimmerBoost-ohjelma ja valitse siitä ”ID ECU”
7.) Jos yhteys toimii kuten pitääkin, kaikkiin tekstikenttiin pitäisi tulla tietoa (Module Present: True, VIN: autosi VIN, Software: esim. 0I8A0S tai IJE0S). Huomaa software-kenttä, koska se määrittää mikä kartta sinun tulee myöhemmin ajaa autoosi! Huomio myös Voltage-kenttä. Jos se jää tyhjäksi tai voltage, eli jännite, on matala (alle 12,5) en suosittelisi jatkamaan. Jos jännite lukemaa ei tule, on yhteydessä jotain vialla ja flashääminen ei ainakaan onnistuneesti tule menemään läpi. Voit yrittää toistaa aiemmat kohdat ja kokeilla uudestaan. Jos jännite on matala, hommaa lisää virtaa/jännitettä.
8.) Jos/Kun kaikki on OK, klikkaa ”READ ECU”, jolloin aloitat autosi alkuperäisen ECUn varmuuskopioinnin. Aluksi ohjelmisto pyytää sinua valitsemaan mihin kansioon ja millä nimellä varmuuskopio tallennetaan. Oletusarvoisesti tämä varmuuskopio nimetään autosi VINin mukaan. Säästä tämä kopio mielellään kahdessa varmassa paikassa. Tämän voi hukata vain kerran. Varmuuskopiointi kestänee 60-90 minuuttia riippuen autostasi ja PC:stäsi. Varmuuskopiointi ei vie yhtä paljon virtaa kuin varsinainen flashäys, mutta se kestää pitkään. En näe mitään järkevää syytä olla käyttämättä virtalähdettä tai laturia jo tässä vaiheessa. Pidä aina huoli riittävästä jännitteestä!
NYT ALKAA FLASHÄYS. Viimeistään nyt pidä siitä virran riittävyydestä huolta! Jos jännite tippuu alle 11.5V:n, niin OBD-pistoke tulee sulkeutumaan ja flashäys loppuu kesken. Lopputulos ei ole hyvä!
9.) Jos olet ECUn varmuuskopioinnin jälkeen sammuttanut yhteyden ym., niin toista kohdat 1.-6.. Jos vasta varmuuskopioit ja yhteys on edelleen kunnossa, niin ei tarvitse tehdä muuta kuin jatkaa. Eli paina nyt ”WRITE ECU” ja valitse oikea .BIN (oikea softaversio, oikea polttoainetyyppi jne.). Flashääminen alkaa. Tämä voi kestää n. 7-30 minuuttia ensimmäisellä kerralla. Seuraavilla kerroilla flashin vaihtaminen vie vain pari minuuttia. Bensapumppu hurisee flashäyksen aikana ja kaikenlaisia ilmoituksia ja valoja vilkkuu kojetaulussa sekä iDriven näytöllä. Nämä kuuluvat asiaan.
10.) Kun kirjoitus on valmis odottele vielä n. 15 sekuntia ja ota sen jälkeen avain pois virtalukosta (tai poista virrat keylessissä). Laita avain/virrat takaisin ja käynnistä auto. Flashäys on valmis. Ainakin iDrivellisissä autoissa jopa moottorinvikavalo palaa ennenkuin autoa on käynnistelty uudestaan useamman kerran. Myös muita rengaspaine ym. varoituksia tulee. Ne kuuluvat asiaan.
11.) JB4:ssä pitää säätää vielä parit asiat. Asenna viimeistään nyt uusin firmware siihen! Samalla nollaa ”User Adjustment” välilehdeltä kaikki AFR- ja "Duty bias"-arvot. Polttoaineen syöttö on nyt täysin ECUn, ei JB4:n kontolla. Ennenkuin lähdet ajamaan, niin muista toki vaihtaa oikea kartta, koska Map 0:lla voi olla nihkeästi tehoja. Jos JB4 firmwaresi on 28.7 tai uudempi, laita mittaristosta kohta 4 asetukselle 2 (40kmh, 2000rpm). Tällöin JB4 saa viestin siitä, että autossa on flashhi ja saa käyttää korkeampia ahtoja. Nyt ahdot ovat Map 1: 15psi, Map 2: 17psi ja Map 7: 19psi. Muut kartat (0, 3, 4, 5, ja 6) pysyvät ennallaan ja niitäkin voi käyttää normaalisti.
Nämä ohjeet olivat siis JB4:n käyttäjille. Muutkin voivat luultavasti löytää avoimia karttoja osoitteesta Bimmerboost.com. Sieltä löytyy varmasti sellaisiakin mihin JB4:ää ei tarvitse.
Ongelmatilanteissa voit kysellä tietoja täällä BTCF:llä tai etsiä sitä N54techistä tai Bimmerboost.comista.
Jotain meni väärin! Mitäs nyt?
-Flashätessä tuli ”PAF Mismatch Error”. Olit valinnut väärän kartan. Huomaa, että kartan software-nimi täytyy olla sama mikä oli alkuperäisessä ECUssasikin. 2008 vuotiset ja vanhemmat ovat useimmiten MSD80:ejä ja käyttävät I8A0S-softaa. 2009 ja nuoremmat ovat MSD81:iä ja niihin menee IJE0S-softat. Varmista tämä READ ECU -vaiheessa sillä nämä eivät aina mene näin. ILA0S on yleensä 335is-malleissa.
-Yleisin ongelma on ”Authentication error” kirjoittamisen aikana. Kirjoitusprosessi tapahtuu 3 vaiheessa. Jos kirjoitus keskeytyy jossain näistä vaiheista, jää kirjoitus vaillinaiseksi eikä auton tietokone toimi vaillinaisella ohjelmistolla. Toki asentamassasi kartassakin on voinut olla syystä tai toisesta joku virhe. Useimmiten tämä vika kuitenkin johtuu liian matalasta jännitteestä, josta sinua jo varoiteltiinkin aika reilusti. Varmista siis ensiksi, että sinulla on riittävän hyvä laturi/virtalähde käytössäsi ennenkuin yrität mitään uudestaan. Sen jälkeen voit yrittää flashätä uudestaan. Kokeile myös akun miinusnavan irroitusta vähintään minuutiksi, sillä tämä buuttaa ECUn. Käytä tätä tekniikkaa myös kaikissa seuraavissa vaiheissa yritysten välillä! Jos ECU on mennyt recovery modeen eikä uudelleen kirjoitus normaalisti onnistu, täytyy käyttää FORCE WRITE ALLia, joka löytyy BimmerBoost-softan "Advanced"-välilehdeltä. Recovery modessa ECU ei näytä jännitettä, joten tässä vaiheessa siitä on enää turha huolehtia (huolehdi kuitenkin siitä, että jännitettä on riittävästi!). Ennen pakkokirjoitusta muista buutata ECU ja sen jälkeen antaa kunnolla virtaa, ettei se onnistuminen jää taas perusasioista ainakaan kiinni. FORCE WRITE ALLia käyttäessä lataa ECUlle joku varmasti toimiva kartta/softa (esim. Burger Tuningin kartta/softa tai se oma varmuuskopiosi alkuperäisestä). Jos vieläkään ei onnistu, niin vaihda tietokonetta ja palaa edellisiin vaiheisiin. Jotkut tietokoneet eivät vain ole yhteensopivia BimmerBoostin-ohjelman tai BMW:si kanssa. Kokeile taas uudestaan (ja buuttaa ECU) kunnes onnistut.
-”PAF/DAF Mismatch Error” vaikka softa onkin oikea. Lataa alkuperäinen varmuuskopio autoosi. TunerPro-ohjelmalla voidaan säätää alkuperäisessä N54tech-viestissä olevista XDF:stä toimivan kartan.
-Auto ei käynnisty. Jos olet flashännyt huonosti tehdyllä .BINillä, niin auto ei välttämättä edes käynnisty. Hanki kunnon flashi ja asenna se autoosi. Tai pistä alkuperäinen ohjelmisto takaisin.
-ECUsta tuli tiiliskivi. Joskus flashätessä ei kivetykään kuskin haarojen väli vaan ECU-boksi. Tämä on lähes täysin mahdotonta, jos olet tehnyt kaiken ohjeiden mukaan. Mutta jos jotain tuli uunoiltua, niin tässä vaiheessa voit kysellä vaikka foorumin softa-asiantuntijoilta, että voisiko joku tulla ajamaan INPAlla koko softan autoon uusiksi.
Miten muokkaat US-flashistä sopivan juuri omaan euro-autoosi?
BMS:n tms. jenkkiautoille tehdyn flashin käyttö ei ole paras mahdollinen flash. Jenkkiautojen ECUssa on muutamia muuttujia ja vikakoodeja mitkä ei koske EU-autoja ja flashätessä jenkkiversion mukaan alkaa euroauto hälyttelemään esim. DMTL-vikakoodia varusteesta jota ei siis edes ole. Nyt oman varmuuskopioidun ECUn pohjalta pystyy tekemään oman flashin missä muutetaan vain virittämiseen liittyviä hommia, jolloin auto toimii paremmin. Tässä ohjeet:
1. Lataa ja asenna ilmainen TunerPro-ohjelmisto (http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm)
2. Katso video miten ohjelmaa käytetään: https://www.youtube.com/watch?v=lXB5j_UjD8U
3. Tee kopio varmuuskopioidusta ECUstasi ja muuta sen .org pääte .bin päätteeksi (nimeä esim. alkuperäinen_ECU_kopio.bin). Säästä siis aina se alkuperäinen kopio!
4. Lataa tämän threadin ekasta viestistä softaasi vastaava .XDF tiedosto (ja BB-versio jos käytät BimmerBoost-softaa): http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=20563 (tarvitset myös sen BMS:n viriflashin (BIN) minkä ajattelit asentaa, mutta se sinulla varmasti onkin jo)
5. Käynnistä TunerPro-ohjelma ja tee siinä videossa näytetyllä tavalla seuraavat vaiheet:
File -> Open Bin -> valitse alkuperäinen_ECU_kopio.bin
XDF -> Select XDF -> Valitse lataamasi XDF joka vastaa DME versiotasi (IJE0S, I8A0S...)
Compare -> Load compare bins -> Bin 1 : alkuperäinen_ECU_kopio.bin
Bin 2: Valitse se BMS:n viribinni minkä haluat autoosi -> OK
Tools -> Difference tools
Ensimmäisessä kentässä pitäisi olla alkuperäinenECUkopio.bin, toiseen kenttään valitse BMS:n bin.
Huom!!! Rasti kohtaan "Limit search to defined items only ".

Sitten klikkaa "Search". Ohjelman pitäisi ladata pitkä lista muuttujia. Valitse KAIKKI rivit (klikkaa ensimmäistä, paina shift pohjaan ja klikkaa viimeistä).
Sitten poista sieltä (ctrl-pohjassa) seuraavat rivit:

Kaikkia rivejä ei välttämättä löydy (ovat jo samat sun orggis-DME:ssä ja BMS backend flashissä)
Halutessasi voit poistaa myös kaikki "Torque request % (High)" ja "Torque request % (Low)" -rivit. Tällöin autosi vastaa kaasuun yhtä aggressiivisesti kuin orggiksena. Flasheissä tätä osakaasu vastetta on kevennetty, jolloin se saattaa tuntua laiskalta alkuperäiseen verrattuna. Täyskaasulla auto pyytää kuitenkin aina 100% voimaa.
Sitten klikkaa "Copy selections from right to left". Klikkaa "Close", sitten File -> "Save bin as" ja nimeä se vaikka "minun_uusi_backend_e85.bin" ja olet valmis.
Jos haluat poistaa myös kylmästartissa olevan auton katalysaattorin lämmittämisohjelman, lataa XDF osoitteesta: https://github.com/dmacpro91/BMW-XDFs (Download ZIP) ja avaa vielä tämä XDF ("Select XDF"). Avaa sitten "Parameter Tree":stä "Threshold of time after start for catalyst heating" ja laitat siihen kaikkiin kohtiin joissa nyt lukee "65" se sekuntimäärän mitä haluat. Tällä määritellään miten monta sekuntia autosi huutaa kylmästartissa. Voit laittaa 0 tai enemmän. Ruksia perään, hyväksy muutokset ja "File" -> "Save Bin As" jne. Joillakin korkea E85-pitoisuus voi vaatia esim. 3 tai 5 sekuntia. Itsellä toimii parhaiten 0 sekunnilla (E60).
Sitten flashäämään edellisten flashäys ohjeiden mukaan!
Selkeyttääksesi hommia tee vaikka oma kansio mihin laitat kopion alkuperäisestä ECU-kopiosta, XDF:stä ja virimapista. Sitten ne löytyy kaikki helposti samasta paikasta eikä tule sekoiltua. Siihen tallennat lopuksi sen muokatunkin.
18.4. Lisätty Pohjoisen Pojan aloitteesta FORCE WRITE ALL -ohje jumitilanteisiin ja lisätty vähän luku-/kirjoitusaikoja kokemusten mukaisiksi.
30.5. Lisätty oman EU-custom-mapin teko-ohjeet.
10.7. Lisätty catalyst heating after start (cold start fix) -ohje, kaasun vasteen muutos -ohje sekä päivitetty EU-custom mapin teko-ohje tähän päivään.
Comment