Announcement

Collapse
No announcement yet.

e90 automaatti ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E-rotu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2014
    • 71
    • TRE

    e90 automaatti ongelma

    Moro!

    Mikä mahtaa tehdä e91 330d laatikon vaihtamisen teräväksi ja ailahtelevaksi. Välillä siis vaihtaa hyvin ja välillä kierrättää pitkälle ennen kuin edes suostuu vaihtamaan.

    Eniten häiritsee pienellä kaasulla kiihdyttämisessä tapahtuva vaihto joka on nykäsevä. Voimakkaammin kiihdytettäessä vaihtaa jopa paremmin. Alaspäin vaihto on ihan ok. ja 5-6 väli menee aina hyvin eli kyse on noista vaihteista jota on enemmän käytetty.

    bmw e91 330d ajettu 315tkm
    laatikko öljyt vaihdettu 10tkm sitten, parantu marginaalisesti
    auto ohjelmoitu 5tkm sitten, parantu marginaalisesti

    Solenoidit? mitä ne on?
    venttiilikoinesto?

    Mitä huolto maksaa? Onko muilla samanlaisia vaivoja ollut? Hyödyttääkö käytetyn laatikon vaihto alle mitään?
    E91 330dA
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Täyskorjaus noin 2000e.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • poteroa
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 311
      • Tuusula

      #3
      Tuo nykivä homma voi hieman parantua lootan ja kaasuläpän adaptaation nollauksella, mutta kuulostaa kyllä että isompi remppa tulossa. Mulla meni käytännössä kaikki uusiksi, turbiinia myöten. + 3000€. (Liikkeessä tehtynä).

      Tuo korkealle kierrättäminen kielis että paineet ei ole ihan kunnossa, esim. solenoidi ei ohjaa painetta tai mekatroniikka vuotaa läpi.
      Jos selkeää huononemista alkaa tulla niin älä aja enää, suoraan huoltoon.

      Solenoidit = säätää kiertävän öljyn painetta, näitä on useita laatikossa.
      (Sähkö-hydraulinen venttiili).

      Venttiilikoneisto = mekatroniikka joka kuljettaa sitä nestettä eri kanaviin kierroksien, paineen, laatikkomodulin ja koneen esim kaasuläpän asennon mukaan. Noin niinkuin karrikoituna.

      Joku voi oikaista jos tuli sanottua jotain väärin, mutta näin olen itse tämän ymmärtänyt mitä näistä muutaman sata sivua lukenut.

      Harmi homma nuo laatikkojutut, maksaa maltaita korjauttaa.
      E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
      E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

      Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
      Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
      Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
      Ex: E34 520i "winter wagen"
      Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
      Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
      Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

      Comment

      • Kimmo-R
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 400
        • Tampere

        #4
        Itsellä samoja oireita samanmoisessa kulkineessa pari vuotta sitten ja korjaantui huuhtelemalla. Ei tosin samantein vaan piti jokunen tuhatta ajaa niin pikkuhiltaa oireet väistyivät. Ilmeisesti uusi öljy huuhteli paikat puhtaaks ja moskat jäi suodattimeen.
        Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
        --Audiokit.fi--
        BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
        BMW i4 M50 Supercharged -23
        BMW i3 60Ah -14

        Comment

        • E-rotu
          Bimmer Rookie
          • Mar 2014
          • 71
          • TRE

          #5
          Nojoo. Välillä laatikko tuntuu hyvältä joka vaihteella. Oon kylläkin tosi tarkka kaikesta auton käyttäytymisestä..

          Kaasuläppä on jotenkin vikanen kun väjän nypyttää moottorijarrun ja kaasuttamisen herkässä välimaastossa ja antaa vika koodia, joten tilasin uuden(käytetyn) niin saa nähä jos se vaikka vaikuttais myös.

          Kaikki kun tuntuu vaikuttavan kaikkeen

          E: ja kiitos tod hyvistä vastauksista. Pitää koittaa sitä nollaamista! (Ja nyt ei puhuta viinasta)
          Last edited by E-rotu; 06-04-2016, 00:32.
          E91 330dA

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by E-rotu View Post
            Nojoo. Välillä laatikko tuntuu hyvältä joka vaihteella. Oon kylläkin tosi tarkka kaikesta auton käyttäytymisestä..

            Kaasuläppä on jotenkin vikanen kun väjän nypyttää moottorijarrun ja kaasuttamisen herkässä välimaastossa ja antaa vika koodia, joten tilasin uuden(käytetyn) niin saa nähä jos se vaikka vaikuttais myös.

            Kaikki kun tuntuu vaikuttavan kaikkeen

            E: ja kiitos tod hyvistä vastauksista. Pitää koittaa sitä nollaamista! (Ja nyt ei puhuta viinasta)
            Varmista myös se että öljyä on laatikossa riittävästi ja mielummin siellä saisi olla jopa pieni 1/2-litran ylitäyttö(jostain syystä nämä tuntuu sen usein vaativan toimiakseen 100%:sti).
            Eli piripintaan käydessä+vaihteet kelattuna, auto sammuksiin ja lauhduttimen letkusta 1/2-litraa lisää, tai sitten auto riittävästi kallelleen jotta sen +1/2-litraa saa sisälle.
            Jos tämäkään ei auta, katse ehdottomasti solenoidien hengenelämään ennen turhia laatikon kokoremontteja (joka käytännössä on näissä useimmiten juuri pelkkä solenoidiremontti).
            mm.Youtubesta löytyy paljon aiheesta ja korjauksesta+ihan suomesta saa koko solenoidipaketin.

            Comment

            • E-rotu
              Bimmer Rookie
              • Mar 2014
              • 71
              • TRE

              #7
              Noniin! Lisäsin öljyä sen puoli litraa laatikkoon ja ongelmat käytännössä katos
              Nyt laatikko toimii aikalailla niinkun kuuluukin. Kiitos vastauksista
              E91 330dA

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by E-rotu View Post
                Noniin! Lisäsin öljyä sen puoli litraa laatikkoon ja ongelmat käytännössä katos
                Nyt laatikko toimii aikalailla niinkun kuuluukin. Kiitos vastauksista
                Hyvä että päästiin taas kerran näin halvalla, näitä kun näyttää Suomessa menevän remonttiin pelkän öljynvähyyden vuoksi.
                Jos tuo 1/2-litraa palautti tilanteen vasta ”melkein normaaliksi”, niin itse heittäisin vielä toisenkin 1/2-litraisen?
                Lievällä ylitäytöllä ei näissä ole merkitystä, mutta alitäyttöä ei saisi olla kyllä yhtään.

                Comment

                • Zoppa
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 238
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Hyvä että päästiin taas kerran näin halvalla, näitä kun näyttää Suomessa menevän remonttiin pelkän öljynvähyyden vuoksi.
                  Jos tuo 1/2-litraa palautti tilanteen vasta ”melkein normaaliksi”, niin itse heittäisin vielä toisenkin 1/2-litraisen?
                  Lievällä ylitäytöllä ei näissä ole merkitystä, mutta alitäyttöä ei saisi olla kyllä yhtään.
                  Sama pätee varmaan muihinkin BMW automaattilaatikoihin, esim 335i laatikkoon? Täytyypä vilkasta että on tarpeeksi öljyä. Aika suolaisen hintasta litkua kun Laakkonen pyytää tuosta ATF 2 öljystä 38€/L
                  Last edited by Zoppa; 09-04-2016, 09:26. Reason: Typo
                  E92 335i M-Sport -07
                  EX: E85 Z4 3.0i

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #10
                    Originally posted by Zoppa View Post
                    Sama pätee varmaan muihinkin BMW automaattilaatikoihin, esim 335i laatikkoon? Aika suolaisen hintasta litkua kun Laakkonen pyytää tuosta ATF 2 öljystä 38€/L
                    On se kuitenkin vähemmän kuin 3000.

                    Comment

                    • Zoppa
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 238
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by nullzwei View Post
                      On se kuitenkin vähemmän kuin 3000.

                      Totta
                      E92 335i M-Sport -07
                      EX: E85 Z4 3.0i

                      Comment

                      • E-rotu
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2014
                        • 71
                        • TRE

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Hyvä että päästiin taas kerran näin halvalla, näitä kun näyttää Suomessa menevän remonttiin pelkän öljynvähyyden vuoksi.
                        Jos tuo 1/2-litraa palautti tilanteen vasta ”melkein normaaliksi”, niin itse heittäisin vielä toisenkin 1/2-litraisen?
                        Lievällä ylitäytöllä ei näissä ole merkitystä, mutta alitäyttöä ei saisi olla kyllä yhtään.
                        No joo olishan sit vielä n. 3 desiä olemassa. Ei se nyt täydellisesti vaihda mutta riittävän pehmeesti ja oikee aikasesti jo. kuitenkin 320tkm mittarissakin.

                        Miten se oireilee mikäli on liikaa öljyä?

                        aika näyttää jaksaisko sen alle vielä ryömiä ja laittaa ne loputkin
                        E91 330dA

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          #13
                          En ole tähän päivään mennessä vielä onnistunut laittamaan niin paljoa liikaa öljyä mihinkään automaattiin että saisi mitään oiretta aikaiseksi. Nämä ZF:t on aina mun jäljiltä oikeastaan aina sen litran yli täytössä, Eli kylmänä vaihteet läpi ja sitten ylärajalle täyttö ja ruuvi kiinni. Noin litran sieltä liruttaa ulos oikeassa tarkastuslämmössä vrt 20-30astetta.
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • aku1979
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2015
                            • 1152
                            • Helsinki

                            #14
                            Mitenkäs sellainen ongelma, jossa hidastetaan risteykseen eli jalka pois kaasulta ja kun taas pitäisi mennä, jauhaa moottori tyhjää kunnes löytää vaihteen nykäisyn kera.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by aku1979 View Post
                              Mitenkäs sellainen ongelma, jossa hidastetaan risteykseen eli jalka pois kaasulta ja kun taas pitäisi mennä, jauhaa moottori tyhjää kunnes löytää vaihteen nykäisyn kera.
                              Öljynvähyyttä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎