Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-pyörä suuntaus (vinkkejä laadukkaista tekijöistä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JP-76
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 1060
    • Kanta-Häme

    #31
    Originally posted by Robi View Post
    Mun säätämä näköjään

    Toki kyseisessa puljussa en enää töissä mutta siellä oli jossain vaiheessa tosiaan ongelmia kulmakoneen kanssa. Näytti paperilla että kaikki ok mutta auto meni kuin ajokoira. Kolme kertaa kun sääti niin aina nosturille ajaessa oli kulmat pielessä isosti. No lopulta syyksi paljastui ohjelmistovirhe.

    Nykyään eri firmassa hommissa ja paremmat laitteet käytössä.
    Jep, nuo pieleen menneet oli 2013-vuoden loppupuolella eikä ollu sun säätämät silloin. Sellanen nuori jantteri ne sääti, en muista nimeä.
    Kalusto:
    BMW 550i xDrive -14
    BMW S1000R -17
    Toyota Proace -15

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by JP-76 View Post
      Eipä mitään.

      Suunnilleen samat pitäis olla sun auton ohjearvot kun tuossa mun säätölapussa.
      Ei, ei ole.
      Sinulla etupäässä jo keskinäistä cambereroa yli aste, joka on valovuosien päässä mistään tehtaan antamasta toleranssista.
      Nämä edellisen vastaajan arvot ovat lähellä ratapäivillä käytettyjä, mutta aivan liikaa 19” renkaalle tieliikennekäytössä.
      Eli vastaajan etupäässä aivan liikaa negatiivista camberia arkikäyttöön.
      Oikea etupyörä on taas sinulla ainoa missä on oikeat kulmat tälle 19” renkaalle, muuten on kaikki takapään symmetriaa lukuunottamatta niin pielessä kuin oikeastaan voi olla.
      Kertoo tietenkin BMW:n alustan nerokkuudesta, että näinkin perseellään olevilla kulmilla ajettavuus on ihan ok.

      Ihan ok, se ei tasan varmasti ole auton äärikäyttäytymisen, märän kelin ajo-ominaisuuksien, kuin renkaan kulumisenkaan näkökulmasta.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #33
        Kertokaa mitä pitää huomioida bemarin kulmien säädöissä.

        Meinasin että säädän tutun kaverin korjaamolla hänen kanssaan yhteistyössä kulmat. Säädetäänkö bemareissakin "nollaan" kaikki kulmat että kulkee suoraan ja kuluttaa rasaisesti renkaita ?.

        Vai kannattaisiko säätää jotenkin muutoin kun kyseessä tuo rataruoska (330) jolla pääsääntöisesti ajellaan radalla...ja mitä kaikkia säätöjä vakioalustassa on bemareissa ?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Kertokaa mitä pitää huomioida bemarin kulmien säädöissä.

          Meinasin että säädän tutun kaverin korjaamolla hänen kanssaan yhteistyössä kulmat. Säädetäänkö bemareissakin "nollaan" kaikki kulmat että kulkee suoraan ja kuluttaa rasaisesti renkaita ?.

          Vai kannattaisiko säätää jotenkin muutoin kun kyseessä tuo rataruoska (330) jolla pääsääntöisesti ajellaan radalla...ja mitä kaikkia säätöjä vakioalustassa on bemareissa ?
          Säädetään tehtaan antamalle toleranssialueelle ja sieltä valitaan suunta riippuen alla olevista renkaista.
          Rata-alusta/kulmat ovat aivan eri asia kuin tieliikenteessä ajettava alusta/kulmat.

          Comment

          • PJS69
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 255
            • Porvoo

            #35
            Mistä löytyy BMW tehtaan antamat / informoivat toleranssi arvoalueet kaikkein helpommin meidän kaikkien niitä kaipaavien tarkasteltavaksi?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by PJS69 View Post
              Mistä löytyy BMW tehtaan antamat / informoivat toleranssi arvoalueet kaikkein helpommin meidän kaikkien niitä kaipaavien tarkasteltavaksi?
              Ne löytyy jokaisen asianmukaisen säätölaitteiston kovalevyltä ja ovat hyvin pitkälti autokohtaisia. Eli toleranssialue, min/max rajat.
              Isossa kuviossa toleranssialueet ovat hyvin samankaltaisia samoissa automalleissa, mutta ensisijaisesti mennään sen mukaan ja toleranssialueen sisältä valitaan suunta mihin kulmat asetetaan vannekoon mukaan.

              Sinullahan on nyt ollut kyseessä aivan amatöörilaitteet josta ei käy selville mm.tehtaan antamat min/maksimiarvot, eikä kymmenen muutakaan mitattavaa alustakulma-arvoa (esim.varsin oleellinen kulkukulma?).

              Comment

              • PJS69
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 255
                • Porvoo

                #37
                Okay ja kiitos tästä infostasi eli eikun kohden siis uusia "selvittelyjä" autoni alustan mysteerioiden suhteen...

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by PJS69 View Post
                  Okay ja kiitos tästä infostasi eli eikun kohden siis uusia "selvittelyjä" autoni alustan mysteerioiden suhteen...
                  Joo, eli ennen uusintamittausta tuo vasen etunurkka selvittelyyn.
                  Digitaalivatupassilla saat oikealta puolelta pystykallistuksen vertailuluvun missä pitäisi myös vasemman olla(oikea etunurkka tällä hetkellä kuitenkin lähelle täydellistä 19” pyörille).

                  Kun saat sen vasemman eunurkan kuntoon, niin taakse n.-1.30-1.40-camberit.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    #39
                    Tuossa kuvassa on jonkinnäköiset speksit sporttialustalla olevalle 320d/330d/335i/335d:lle. Eikö se jatkuinkin mennyt niin että mitä suuremmat renkaat niin sen vähemmän aurausta sekä camberia? Etu ja takapään camber ero noin 1 aste. Voisiko joku kertoa noiden kuvassa olevien arvojen perusteella vaikka 19" rengastukselle ja 16" rengastukselle arvot? Näiden väliin jokainen osannee sitten sihdata oman autonsa.



                    Eikös se nyt mene niin että autossa pitää ensinnäkin olla tankki täynnä ja sitten tuonne pitäisi ladata vielä lisäpainoja kabiiniin?

                    Jotenkin uskoisin että tuosta hommasta moni luistaa ja homma ei mene siksi aivan nappiin.

                    Osaako kukaan sanoa kuinka alustan kulmat käyttäytyvät kun autoon tulee lisää kuormaa? Camber lisääntyynee. Entä auraus, lisääntynee myös?

                    Tällöin jos suuntaus tehdään niin ettei autossa ole kuormaa ja speksit ovat kuormatulle autolle niin camberia, aurausta tulee liikaa ? Antavatko suuntauslaitteet aina valmistajan ilmoittamat speksit vai myös kuormaamattomat arvot?

                    Olen huomannut itsellä että kun autossa on enemmän väkeä niin mielestäni siitä tulee levottomampi ajella. Myös asfaltin paikkauksien sekä ohituksien aikana tuntuu herkemmin että autolla on oma tahto. Jotenkin itsellä on veikkaus että käytös johtuu nimenomaan takapäästä tai sellainen fiilis on ainakin itselle syntynyt. Onkos tuolla takapäässä mitään sellaista mikä väsyy ajanmyötä ja saattaisi olla hyvä uusia ennen säätöjä? Tällähetkellä missään ei tunnu välystä kun pyörää vääntelee/kääntelee. Kiihdytettäessä myös joskus tulee tunne varsinkin uraisella tiellä että autoa saa "tähdätä" kovemmassa kiihdytyksessä vai alkaako tuo lastutetun auton teho ja vääntö vaan olemaan liikaa tuonne takapään puslille yms?

                    Narinahelat sekä ylemmät etummaiset takatukivarret, kaikki iskareihin liittyvä sekä koiranluut ovat tuonne uusittu.

                    Viimekesänä "nautin" myös hiukan samanlaisesti ongelmasta. Tällöin kumien vaihto korjasi aivan mahdottoman käytöksen jotakuinkin hyväksi(molemmille akseleille samanmerkkiset ja näinollen rungot ovat myös yhtä jäykät). Nyt vain alkaa tuntumaan että samaan suuntaan ollaan menossa vaikkei vielä lähellekään yhtä pahasti.

                    Tässä oli vielä dokkareita aiheesta:
                    painot
                    m-sport
                    normali alusta
                    4wd

                    Ilmeisesti bmw:n oma ohjelma ottaa huomioon myös ajoneuvon korkeuden eri nurkista ja tarjoaa arvoja sen perusteella... Ja tämä ilmeisesti kuormaamattomana...Tuosta ei tosin oikein pysty muuta päättelemään muutakuin että camberia pyydetään matalemmalle puolelle hiukan vähemmän sekä että kuormaattomana autossa camber on vähemmän(pyynnin ka 0°31' - 0°17' vähemmän). Siitä huolimatta toleranssialue tuossakin on melko suuri camberissa. Huomattavaa on myös aurauksen tiukka toleranssialue -+0°02' sekä se että aurauksen pyynti on hyvin lähellä arvoja mitä jp-76:n lapussa on.

                    Myös tässä (kuormaamaton, ilman korkeuskompensointia?) näyttää camberit olevan melko pystyssä.


                    Pinnien nyhtämisellä ilmeisesti camberia saa edessä säädettyä jotain +-0°20 ' - 0°30' sen perusteella mitä tuosta netistä löytyi...
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #40
                      Tässä oli jotain bmw ilmoittamia arvoja että jp-76:n lapusta poimittuna...



                      Onkos noita pyöränkulmia kukaan säädellyt/mittaillut kotikonstein?
                      Tästä tuli vain mieleen että joskus nuo olisi mukava pystyä toteamaan myös talli olosuhteissa... :think

                      Last edited by fraatti; 03-08-2017, 17:03.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • JP-76
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 1060
                        • Kanta-Häme

                        #41
                        Originally posted by fraatti View Post

                        Onkos noita pyöränkulmia kukaan säädellyt/mittaillut kotikonstein?
                        Tästä tuli vain mieleen että joskus nuo olisi mukava pystyä toteamaan myös talli olosuhteissa... :think
                        Entinen naapuri, joka on automekaanikko ammatiltaan, katto etupyörien aurauksen noin tontille ihan silmällä kun vaihdeltiin puslia yms. edelliseen e91:een.

                        Yllättävän lähelle sai kohilleen, auto oli ihan ajettava kun pari päivää ajelin ennen varsinaista suuntausta, eikä noissa paljon heittoa ollu.

                        Eli Auraus on aika helppo kattoa, mutta muiden kulmien säätö kotikonstein saattaa olla hieman haasteellisempaa näissä uudemmissa laitteissa :think
                        Kalusto:
                        BMW 550i xDrive -14
                        BMW S1000R -17
                        Toyota Proace -15

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Digitaaliastekulmamitalla/ja tai passilla saa camberit sen verran kohdalleen että ilkeää ajaa suuntaukselle asti ilman pelkoa renkaiden linttaan kulumisesta.
                          Samalla saa itse varmistettua että löytyy säätövarat niin edestä kuin takaakin kumpaankin suuntaan.
                          Kulkukulmat, caster, kokonaisauraukset,jne sitten vain testerillä.

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2747
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Osaako kukaan sanoa kuinka alustan kulmat käyttäytyvät kun autoon tulee lisää kuormaa? Camber lisääntyynee. Entä auraus, lisääntynee myös?

                            Tällöin jos suuntaus tehdään niin ettei autossa ole kuormaa ja speksit ovat kuormatulle autolle niin camberia, aurausta tulee liikaa? Antavatko suuntauslaitteet aina valmistajan ilmoittamat speksit vai myös kuormaamattomat arvot?
                            Ajoneuvon kuormaus kasvattaa negatiivista Camber-kulmaa ja lisää samalla myös aurauskulmaa, joka suurenee olemassa olevaan suuntaan (toe-in vs. toe-out).

                            Ajoneuvon valmistaja ilmoittaa pyöränkulmien ohjeelliset tavoitearvot yleensä mallikuormatulle ajoneuvolle (kuva edellä), joka on valmistajan oletus ajoneuvon tavallisimmasta käyttötavasta. Kun kulmat säädetään "kohdilleen" ajoneuvon ollessa vähemmän kuormattuna, voi ajokäytös olla raskaammin kuormattuna hieman erilainen edellä todetusta kulmien muuttumisesta johtuen. Käytännössä kulmat elävät ajotilanteessakin jonkin verran, joten lopulta kyse on melko dynaamisesta kokonaisuudesta joka tapauksessa.
                            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Ajoneuvon kuormaus kasvattaa negatiivista Camber-kulmaa ja lisää samalla myös aurauskulmaa, joka suurenee olemassa olevaan suuntaan (toe-in vs. toe-out).

                              Ajoneuvon valmistaja ilmoittaa pyöränkulmien ohjeelliset tavoitearvot yleensä mallikuormatulle ajoneuvolle (kuva edellä), joka on valmistajan oletus ajoneuvon tavallisimmasta käyttötavasta. Kun kulmat säädetään "kohdilleen" ajoneuvon ollessa vähemmän kuormattuna, voi ajokäytös olla raskaammin kuormattuna hieman erilainen edellä todetusta kulmien muuttumisesta johtuen. Käytännössä kulmat elävät ajotilanteessakin jonkin verran, joten lopulta kyse on melko dynaamisesta kokonaisuudesta joka tapauksessa.
                              On vain mm.Bemarien kohdalla niin vähäistä että ei mitään merkitystä kokonaisuuden kanssa. Eli vaikuttaa mm.cambereihin 0.05”-0.10” astetta ja kun tiedetään kuinka arvalla nämä yleensä suuntauksissa laitetaan, niin tuolla ei ole merkitystä.
                              Oleellista kuitenkin symmetria ja se mistä suunnasta toleranssialuetta arvot laitetaan suhteessa alla oleviin renkaisiin.
                              Kokenut ja asiansa osaava suuntaaja roikkuu sen verran etukelkassa ja vetokoukussa, jolla hän tsekkaa suunnan lastattuna, että osaa sen kyllä kompensoida asetettuihin arvoihin niin tarkkaan, että tällaisten hiekkasäkkien kanssa painiminen on täysin tarpeetonta.

                              Eli tässä kun näitä ”oikein suunnattuja” papereita on vuosikymmenen nähnyt, niin isompi ongelma on saada edes oikealle asteluvulle säädöt, kuin että alettaisiin hiomaan desimaalin osia.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4630
                                • Tampere

                                #45
                                Originally posted by Hemi View Post
                                On vain mm.Bemarien kohdalla niin vähäistä että ei mitään merkitystä kokonaisuuden kanssa. Eli vaikuttaa mm.cambereihin 0.05”-0.10” astetta ja kun tiedetään kuinka arvalla nämä yleensä suuntauksissa laitetaan, niin tuolla ei ole merkitystä.
                                Oleellista kuitenkin symmetria ja se mistä suunnasta toleranssialuetta arvot laitetaan suhteessa alla oleviin renkaisiin.
                                Kokenut ja asiansa osaava suuntaaja roikkuu sen verran etukelkassa ja vetokoukussa, jolla hän tsekkaa suunnan lastattuna, että osaa sen kyllä kompensoida asetettuihin arvoihin niin tarkkaan, että tällaisten hiekkasäkkien kanssa painiminen on täysin tarpeetonta.

                                Eli tässä kun näitä ”oikein suunnattuja” papereita on vuosikymmenen nähnyt, niin isompi ongelma on saada edes oikealle asteluvulle säädöt, kuin että alettaisiin hiomaan desimaalin osia.
                                Sehän tuossa huvittaakin että "takuukorjauksia" on sen verran kertynyt tutuille ja omaankin talouteen kulmiensäädön jälkeen että luotto on heikossa noita kohtaan. Tosin sellaistakin juttua on paljon luettavissa että säätölaitteessa ei tarvi paljon pyörää vääntää kun arvot jo jäävät sojottamaan alueen toiseen laitaan. Tiedä sitten..

                                Siksi omatoiminen tarkistusmittaaminenkin kiinnostaisi.

                                Säädetään sitten erikseen itse tai liikkeessä jos tarvetta riippuen siitä mikä on mielenkiinto.

                                Tyypilllisesti jos alkuperäinen tukivarsi esim takaa vaihdetaan uuteen alkuperäiseen niin aiheuttaako tämä jo suuntaustarvetta?



                                Camberit on helppo mitata itsekin riittävällä tarkkuulla.

                                Tässä eräs webbisivu jossa on laskuri joka laskee auraukset ja kulkukulman sen perusteella mitä pystyy mittaamaan esim auton vieressä kulkevista yhtäetäällä kulkevista langoista.


                                Ilmeisesti rata-autoja nuo mittailevat tuolla tavalla ja mittauksista pitäisi saada varsin tarkkojakin tuloksia tuolla tavalla.


                                Kuinkas virallisissa koneissa huomioidaan vanteiden heitot? Tuuppaamalla autoa edes takas?
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎