Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d M47 moniurahihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Semiamis
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 89

    E91 320d M47 moniurahihnan vaihto

    M47TUD2 moottrin ohjaustehostinta pyörittää "StretchFit" -tyyppinen hihna, eli hihnalle ei ole kiristintä. Kuinka BTCF:n foorumilaiset ovat tuota hihnaa vaihtaneet, BMW:n omilla erikoistyökaluilla, muilla erikoistyökaluilla vai ihan jollain muulla tavalla? Ei nopealla haeskelulla tahtonut löytyä aiheesta mitään. Hintahaarukkaa erikoistyökaluille näyttäisi olevan alle kymmenestä eurosta yli sataan euroon, niin pakko kysyä itseä viisaammilta, että millä tuo vaihto kannattaisi tehdä?
    Last edited by Semiamis; 22-07-2016, 10:42. Reason: Korjattu ilmastointilaiteesta ohjaustehostimeen, kiitokset Supra^:lle
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Originally posted by Semiamis View Post
    M47TUD2 moottrin ilmastointia pyörittää "StretchFit" -tyyppinen hihna, eli hihnalle ei ole kiristintä. Kuinka BTCF:n foorumilaiset ovat tuota hihnaa vaihtaneet, BMW:n omilla erikoistyökaluilla, muilla erikoistyökaluilla vai ihan jollain muulla tavalla? Ei nopealla haeskelulla tahtonut löytyä aiheesta mitään. Hintahaarukkaa erikoistyökaluille näyttäisi olevan alle kymmenestä eurosta yli sataan euroon, niin pakko kysyä itseä viisaammilta, että millä tuo vaihto kannattaisi tehdä?
    Vaihtelin ruuvareilla kampeamalla, mutta onhan se vähän hankalaa.
    Motonetistä saa muistaakseni stretchfit-hihnatyökalun jollain kympillä.

    PS. Se on ohjaustehostimen pumppu.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Semiamis
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 89

      #3
      Loistavaa, ei muuta kun askartelemaan. Kiitokset Supra^ nopeasta vastauksesta ja korjaamisesta, tosiaan se on ohjaustehostin, eikä ilmastointi

      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Semiamis View Post
        Loistavaa, ei muuta kun askartelemaan. Kiitokset Supra^ nopeasta vastauksesta ja korjaamisesta, tosiaan se on ohjaustehostin, eikä ilmastointi
        Onko tuossakin kampiakselin pyörä neljällä torxilla kiinni? Pyörittäminen on hieman haastavaa ilman erikoistyökalua. Jos onnistut hommassa niin kerro ihmeessä miten..sama remppa tekemättä.

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 609
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Jos m47:ssa samanlainen kuin m57:ssa, niin itsellä hihna meni gatesin työkalulla paikalleen. Sekin piti asetella hiukan eri tavalla mitä perusohje sanoo apupulttien kanssa, koska tehostimen hihnapyörä on aika kovaa muovia ja se halkeaa helposti. Piti siis saada kunnolla työkalu paikalleen tukevasti, ettei vääntö riko pyörää.

          Joku varmaan saa sen ruuvareilla kammeten, mutta ei se ehkä helppoa ole. Gatesin työkalu on Motonetista mutta hintaa oli aika juhlavasti. Se Motonetin halpa työkalu ei vakuuttanut ainakaan minua.

          Konetta pyöritin yksinkertaisesti vaihde päällä työntäen.

          E

          Comment

          • jukkae
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3506
            • 70800

            #6
            Eikai tuosta tarvi rakettitiedettä tehdä, kampee vaikka puupalikalla sen hihnan ja kampuran päästä pyöräyttää, 22mm hylsy olikohan. Sen puolenkymmentä tommosta laittaneena ja irrottaneena nuitten hihnojen vaihtoon menee perusjampalta max 15min konepellin avaamisesta sulkemiseen kun tilaakin on vaikka kuin.

            Comment

            • aku1979
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2015
              • 1152
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by jukkae View Post
              Eikai tuosta tarvi rakettitiedettä tehdä, kampee vaikka puupalikalla sen hihnan ja kampuran päästä pyöräyttää, 22mm hylsy olikohan. Sen puolenkymmentä tommosta laittaneena ja irrottaneena nuitten hihnojen vaihtoon menee perusjampalta max 15min konepellin avaamisesta sulkemiseen kun tilaakin on vaikka kuin.
              330d:ssä on ainakin 22mm mutterin sijasta 4 x torx.

              Comment

              • Mikiis
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2013
                • 906
                • Oulu

                #8
                Originally posted by aku1979 View Post
                330d:ssä on ainakin 22mm mutterin sijasta 4 x torx.
                Pyörittää niistä torxeista, näin ainakin ite tein.
                F11 530d -11
                E91 -06 320d
                x2 Tuikut
                Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Mikiis View Post
                  Pyörittää niistä torxeista, näin ainakin ite tein.
                  Jep. Niiden kiristysmomentti oli muistaakseni 65 Nm ja tuonvertaista ei tarvita koneen pyörittämiseksi.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #10
                    Ja M47ssa EI OLE torxeja vaan yksi iso pultti.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Ja M47ssa EI OLE torxeja vaan yksi iso pultti.
                      Juu. Tässä vaan välissä tuli sivujuonne M57:n puolelle.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • aku1979
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2015
                        • 1152
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Jep. Niiden kiristysmomentti oli muistaakseni 65 Nm ja tuonvertaista ei tarvita koneen pyörittämiseksi.
                        Hyvä tietää!

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎