Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 LCI (vm. 2008-2011) kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • setasanttu
    Newbiemmer
    • Feb 2017
    • 25
    • Vantaa

    E90 LCI (vm. 2008-2011) kokemuksia

    Moi,

    Ihan aluksi sellainen pointti, tuo aikaisempi ketju on kymmenisen vuotta vanha, ja käsittelee oikeastaan vain vanhempia E90-sarjalaisia:

    "E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle..."

    Jotta LCI malleista (vm. 2008-2011) kiinnostuneiden mietteet eivät huku 850 viestin joukkoon, niin ehkäpä uusi lanka uudemmille malleille?
    Mikäli olen väärässä ja menee spämmin puolelle, niin modet poistanee.

    .................................................. .............................

    Anyway,mielessä kummittelee 2011 vuosimallin 320i osto, jolla on ajettu 100tkm. Jokaisessa autossahan on tyyppivikoja, mutta mitä tuohon jakopäähän tulee niin kiinnostaisi tietää kuinka isosta riskistä siinä loppupelissä on LCI-mallissa kyse.

    Jos nyt käsitin oikein, niin

    - BMW uudisti konetta 2008, mutta uudemmissakin malleissa on jakopäät porsinu
    - riskiä voinee pienentää jos vaihtaa öljyjä useammin & eikä käytä mitään euroshopper litkuja
    - jos huono onni osuu kohdalle, remppa voi kustantaa 2-6k
    - muita isompia tyyppivikoja ei E90-mallissa pitäis olla, puolien vaihdolle oli oma kampanja ja NOX-anturin kiukuttelu ei haittaa menoa


    Kysymykset:
    - onko jakopää-ongelmat tyyliin 1/100 tai 1/10 auton ongelma?
    - miten sen leviämistä voisi ennakoida, kuuleeko sen esim. koneen "nakuttamisesta". Kävin juuri koeajamassa kahta E90-mallia (kummatkin 2.0 bensakoneella), ja kyllähän se kone tyhjäkäynnillä nakuttaa jonkin verran normaalistikin. Ei siitä tällainen perus tallaaja osaa tulkita mikä on huolestuttavaa nakutusta ja mikä ei..


    Olis kiva kuulla LCI neloskoneiden autojen omistajilta kokemuksia ja kommentteja.
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17809
    • PKS

    #2
    Originally posted by setasanttu View Post
    - BMW uudisti konetta 2008, mutta uudemmissakin malleissa on jakopäät porsinu
    Ei liity mitenkään N43 bensamoottoriin tämä uudistus, mutta ketjunkiristin on uusiutunut kyllä matkan varrella. Sekoittanet N47 diesel-moottoriin.

    Originally posted by setasanttu View Post
    - riskiä voinee pienentää jos vaihtaa öljyjä useammin & eikä käytä mitään euroshopper litkuja
    Tottakai, ei millään öljyillä ole tarkoitettu ajettavaksi yli 15tkm. Reilulla kaasunkäytöllä, lämpimäksi ajamisella, esilämmityksellä ym ihan perusasiat käytössä kuntoon - pätee moottoriin kuin moottoriin.

    Originally posted by setasanttu View Post
    - jos huono onni osuu kohdalle, remppa voi kustantaa 2-6k
    Kai se riippuu kuka tekee ja mitä porsii, veikkaan 50e-10000e väliin Silti varautuisin että normaalihuoltoon kuuluu jakopäähuolto (ennen kaikkea uusi ketju) paljon ajetuissa yksilöissä, sillä ei tosin porsimisen kanssa ole tekemistä.

    Originally posted by setasanttu View Post
    - muita isompia tyyppivikoja ei E90-mallissa pitäis olla, puolien vaihdolle oli oma kampanja ja NOX-anturin kiukuttelu ei haittaa menoa
    Puolat jossain joo, runkonumerolla selviää kuuluuko ko yksilö kampanjan piikkiin vai ei. NOx-anturi pitää kyllä pitää kunnossa, mitäpä iloa muuten hienosta laihaseos-moottorista on? Lisäksi kyllä se NOx-katti tukkeutuu vaikka auto ei laihaseokselle menisikään tarkoiteuksellisesti jos ei sitä koskaan saa poltettua puhtaaksi.

    Originally posted by setasanttu View Post
    Kysymykset:
    - onko jakopää-ongelmat tyyliin 1/100 tai 1/10 auton ongelma?
    Riippuu varmaan keneltä kysyy. Forumilla kun kysyt niin vähintään 9/10 hajoaa jo ensimmäisen viikon aikana. Itsellä on nyt 5v takana reipasta käyttöä ja kunnossa on. Ajan autolla kesäisin satunnaisesti rataa ja muistan tavanajossakin käyttää punarajalla silloin tällöin. Öljyt vaihdan autoihin reilu 10tkm / maks 2v välein, ja ilman esilämmitystä en käynnistä kuin sormella laskettavia määriä talvessa.

    Originally posted by setasanttu View Post
    - miten sen leviämistä voisi ennakoida, kuuleeko sen esim. koneen "nakuttamisesta". Kävin juuri koeajamassa kahta E90-mallia (kummatkin 2.0 bensakoneella), ja kyllähän se kone tyhjäkäynnillä nakuttaa jonkin verran normaalistikin. Ei siitä tällainen perus tallaaja osaa tulkita mikä on huolestuttavaa nakutusta ja mikä ei..
    Hankala sitä on pelkällä korvakuulolla pelata, laihaseosmoottori kun kuulostaa 100% ehjänä tyhjäkäynnillä samalle kuin 70-luvun M10 jossa on sytytysennakko pielessä. Ketju kuuleman mukaan siellä ensimmäisenä venyy (eritoten huonon voitelun seurauksena) ja hiljalleen alkaa vedot hiipua, tulee nokkien korrelaatiosta vikakoodeja ym. Öljykorkin alta voi myös koittaa nostella koukulla ketjua ja pyrkiä tekemään johtopäätökset samasta. Voitelu tuossakin koneessa on yksi tärkeimmistä, siihen vaikuttavia kohteita tulee karstan vuoksi erityisesti öljyjalan solenoidi joka tukkeutuessaan estää öljynkierron. Vanhat (muovilla jatketut) longlifeöljyt ei tee hyvää.

    Originally posted by setasanttu View Post
    Olis kiva kuulla vm 2008-2011 autojen omistajilta kokemuksia, ja kommentteja ihmisiltä jotka oikeasti tietää mistä on kyse. Joku suomi24:n tai vastaavan palsta aiheuttaa lähinnä päänsärkyä..
    Jos haluat luotettavan auton niin älä osta mitään BMW:tä jossa modernia tekniikkaa. Jos sen sijaan haluat nauttia ajamisesta ja hienoista moottoreista niin osta ihmeessä. Jokaisella on omat preferenssinsä ja ajatuksensa mikä on hyvä ja mikä on huono - tämä on omani.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring
    ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28
    ///M535i '87 zinnoberrot
    ½ E46 316ti Compact
    ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Sege
      Newbiemmer
      • Jun 2010
      • 18
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by setasanttu View Post
      Moi,

      Ihan aluksi sellainen pointti, tuo aikaisempi ketju on kymmenisen vuotta vanha, ja käsittelee oikeastaan vain vanhempia E90-sarjalaisia:

      "E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle..."

      Jotta LCI malleista (vm. 2008-2011) kiinnostuneiden mietteet eivät huku 850 viestin joukkoon, niin ehkäpä uusi lanka uudemmille malleille?
      Mikäli olen väärässä ja menee spämmin puolelle, niin modet poistanee.

      .................................................. .............................

      Anyway,mielessä kummittelee 2011 vuosimallin 320i osto, jolla on ajettu 100tkm. Jokaisessa autossahan on tyyppivikoja, mutta mitä tuohon jakopäähän tulee niin kiinnostaisi tietää kuinka isosta riskistä siinä loppupelissä on LCI-mallissa kyse.

      Jos nyt käsitin oikein, niin

      - BMW uudisti konetta 2008, mutta uudemmissakin malleissa on jakopäät porsinu
      - riskiä voinee pienentää jos vaihtaa öljyjä useammin & eikä käytä mitään euroshopper litkuja
      - jos huono onni osuu kohdalle, remppa voi kustantaa 2-6k
      - muita isompia tyyppivikoja ei E90-mallissa pitäis olla, puolien vaihdolle oli oma kampanja ja NOX-anturin kiukuttelu ei haittaa menoa


      Kysymykset:
      - onko jakopää-ongelmat tyyliin 1/100 tai 1/10 auton ongelma?
      - miten sen leviämistä voisi ennakoida, kuuleeko sen esim. koneen "nakuttamisesta". Kävin juuri koeajamassa kahta E90-mallia (kummatkin 2.0 bensakoneella), ja kyllähän se kone tyhjäkäynnillä nakuttaa jonkin verran normaalistikin. Ei siitä tällainen perus tallaaja osaa tulkita mikä on huolestuttavaa nakutusta ja mikä ei..


      Olis kiva kuulla LCI neloskoneiden autojen omistajilta kokemuksia ja kommentteja.
      Itsellä oli e90, 318i, 2010, ymmärtääkseni sama kone 320i mallissa, eli N43. Auton hankintahetkellä mittarissa oli reilut 130tkm omistin auton vuoden (n.20tkm ajettu). Lyhyesti, tykkäsin joka-ikisestä kilometristä!

      Tässä sitte ongelmia joita on tullut:
      - Aluksi Start & Stop toimii vaihtelevalla menestyksellä, suuremmaksi osaksi aikaa ei toiminnut, sitten mystisesti alkoi toimia hyvin.
      - Joskus on ollu käynnistyksen yhteydessä pitempi rallatus, 3-4sec, ihan niin kuin ei saisi kipinä tms. Ei pahemmin häihinnyt ja esiintyi todella harvoin.
      - Pakkasella pieni tikitys, joka kuului jopa motarilla ohjaamoon, tikityksen tiheys nousi aina kierrosten mukaan, tämä ongelma on viissiin aika yleinen ja kukaan ei tiedä mistä johtuu.
      - NOX anturi antoi virhe ilmoituksen, Laakkosen mukaan oli vaihdettava, kaveri kuitenkin jotenkin pakotti puhdistus moodiin ja ongelma poistui, samalla poistui rallatusongelma käynnistyksen yhteydessä.
      - Ohjelmistopäivityksen yhteydessä (kamppanja) Laakkonen ilmoitti, että päivitystä ei voidaan tehdä, ennen kun vaihdetaan uusi ketju ja kirstin, koska auto ei mee päästönormeja läpi, vaihtoivat BMW tehtaan piikkiin, eli kustannuksia 0€.

      Sitten ei niinkään ongelma, vaan suositus, BMW Business CD on oikeasti todella surkea ja sen päivittäminen (jos mennään BMW tavaralla) ei ole plug & play henkistä (vaatii koodausta), niin seuraavan auton ehtona oli ainakin HiFI tason äänet.

      Comment

      • TuomoA
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 529
        • Krs

        #4
        2 vuotta N43B20 koneella ajaneena voin sanoa että tykkäsin. Auto oli tosin 1-sarja my2011, mutta sama moottori. Kilsat ostaessa 22tkm ja myytäessä 75tkm. Kerran vaihdettiin NOX anturi, muutoin vain normit öljyt 15tkm välein. Ei mitään pahaa sanottavaa.
        Kulkupuolikin oli mielestäni hyvällä tasolla, ihan riittävä. Jotenkin herkän oloinen moottori, verrattuna N52B25, joita on ollut useita. Sekun tuppaa olemaan sellainen kuminauhamainen.
        G30 520dA MHEV Msport ’20 SophistoGrau
        F22 220iA Msport ’18 Estorilblau
        E82 118dA ’11 TitanSilber
        E46 325ti ’01 Topasblau

        Comment

        • lassiv
          BTCF Member
          • Nov 2015
          • 311
          • Lahti

          #5
          330D LCI -09 (aut):stä hyviä kokemuksia. Tähän pelättyyn Nx7 diesel perheeseenhän tämäkin kuuluu eli jakopää heitetty toiselle puolelle konetta, mutta eipä näistä kutosista ole juurikaan kuulunut jakopää ongelmia. *puun koputtelua*

          Huhut vaihtelevat moneen suuntaan näidenkin kanssa, heitetään mitä itselle korviin kantautunut:
          - Joidenkin mielestä täysin samat jakopään rillat kun nelosessa. Joidenkin lähteiden mukaan kampiakselin rattaan koneistus/kohdistus tms on hieman pielessä neloskoneissa ja se tekee ongelmia ja voi myös tehdä niitä uudella ketjulla.
          - Joidenkin mielestä kutonen käy tasaisemmin pienillä kierrosluvuilla tai yleisesti ja rasittaa näin vähemmän ketjua.
          - Jotkut vertaavat suoraan siihen että kutoskoneita on myyty todella paljon vähemmän maailman laajusesti kun nelosia.

          Heitetään nämä tähän, jos jollain on mietteitä/faktaa/lisää arvauksia asiaan nähden.

          Itse E90 koriin, olen tykänny todella paljon. Alustaltaan todella hyvä auto ajaa mielestäni ja eipä oikeastaan ole tullut mitään vastaan mistä nyt keksisi narista. Moottori, voimansiirto ja alusta pelaa kyllä todella hienosti yhteen. Ajoa kerennyt kertyä noin 30tkm.
          Last edited by lassiv; 23-02-2017, 15:43.

          ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

          Comment

          • Torsti19
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 52
            • Tampere

            #6
            2008 e91 320iA:lla tuli ajeltua vajaa neljä vuotta (75 - 153 tkm). Tuona aikana menivät:
            - molemmat parkkivalot
            - molemmat H7
            - NOX-anturi (BPS)
            - samalla edellisen kanssa vaihdettiin ketju ja ilmeisesti kaikki hilppeet Autokeskuksella. Sanoivat, että ketju oli venynyt, mitään en kyllä huomannut.
            - puola (olisiko ollut 3. pytty)

            Auto ei ollut mikään raketti, mutta nelosvapariksi oikeinkin pirteä. Mutkatiellä oikeinkin mukava peli, maantiellä tai kaupungissakaan ei valitettavaa.

            Vaihdon syynä oli nykyiseen tarpeeseen liian pieni maavara, pari vetävää pyörää liian vähän ja tilantarve. Bonuksena tuli vielä pari pyttyä lisää ja comfortijakkarat.

            Niin, se meikäläisen vanha on myynnissä:

            Ilmoituksesta puuttuvat ainakin Permashine-käsittely (tosin 4 v sitten) sekä sähköinen lukko. Käykäähän hakemassa pois.

            EDIT: niin, korina tosiaan e91, ei e90

            Comment

            • EliasAleksi
              Newbiemmer
              • Jun 2019
              • 1
              • Finland

              #7
              Lukeeko näitä enää kukaan? Mutta tosiaan e91 Lci 330D, Tuppaa hävittämään virrat kokonaan korjauksista huolimatta. Mm Hanskalokeron sulaketaulu vaihdettu, Plus kaapeli kiinnitetty hyvin ettei pääse heilumaan tms. Kontin läpiviennit tarkistettu ja ne ilmeisesti myös joskus vaihdettu kunnosta päätellen. Jännitteet tsekattu ei mitään normaalista poikkeavaa, akku noin 2v vanha ja akun kolon pohja ihan kuiva ettei ole uinut vedessä. Sulaketaulun plus liitos ei myöskään vanhassa taulussa ollut kärvähtänyt mutta vaihdettiin silti (ehjä) käytetty tilalle, ja vika korjaantui pariksi viikoksi kunnes huomasin vian taas. Jostain luin että Konehuoneen puolella maadotukse kannattaisi putsata ja kiristellä uudestaan? Onko tähän mitään Lääkettä vai auto vaihtoon? Kiitos jos joku vastaa tähän.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎