Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 (vm-07) ABS ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kenjinxs
    Bimmer Rookie
    • Nov 2016
    • 31
    • Oulu / Finland

    E90 (vm-07) ABS ongelma

    Terve kaikille, nyt iski sitten ongelma helvetti .. ABS valo syttyi ja samoin kytkeytyi DTC pois, koodit mitä CHECK ikkunassa antaa on CC-ID 24 ja CC-ID 236, kuten löysin tuolla 236 koodilla jonkun englannin kielen foorumin missä selostettiin että olisi joku sensori irti liitoksesta jne että tekisi tuollasta, mutta ajattelin täältä kysästä että onkos jollekkin käynyt samoin ja mitä teitte sille

    josko se helpottaisi itteä kun viikonloppuna alkaa syventymään asiaan lisää, arkisin ei jaksa enään koulutuksen jälkeen oikein

    vikakoodit kävin luettamassa huollossa niin siellä arvuuttelivat että pahimmassa tapauksessa olisi se 2000€ osa rikki johon saa suht edullisesti korjaus-sarjankin, vaan haluaisi kokeilla ensin muita kikkoja ensin
  • Kenjinxs
    Bimmer Rookie
    • Nov 2016
    • 31
    • Oulu / Finland

    #2

    Comment

    • irspa
      Newbiemmer
      • Mar 2017
      • 28
      • Kaarina

      #3
      Omaan 05 vuotiseen tuli maaliskuussa tauluun mystisesti CC-ID 24, 50, 236 ja valoja taulu täysi. Vikaa antoi muistaakseni oikean puolen ABS-sensorista koodit katosi yhtä mystisesti, mutta varmaan viikko tämän jälkeen ei startannut matalan akun varauksen myötä ja samaiset valot kävi mittarissa, vaihdoin akun uuteen eikä ole ongelmia tämän jälkeen näkynyt.

      Myöskin vikakoodissa näkyvä alhainen jännite viittaisi vastaavaan ja ensi kikkana kokeile ajaa vähän aikaan katso sammuuko valot seuraavan startin jälkeen liikkeelle lähdettäessä.

      Comment

      • Pekketsu
        BTCF Member
        • Feb 2016
        • 2
        • Lahti, Finnland

        #4
        miulla syksyllä alkoi e90 tekemään samaa. lopulta vika oli siinä, että nelipyöräsuuntaus oli tehty vianorilla ihan metsään ja auto kulki "vinossa". antoi juuri nuo koodit, koska ohjausakselin asennontunnistin toimii dsc yksikön kautta. Vaihtelin abs anturia ja pelkäsin pumppuyksikön vaihtoa, mutta lopulta vika korjaantui kunnollisella nelipyöräsuuntauksella.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Aloittaisin ihan ekana tarkistamalla onko akku/laturi kunnossa. Koodia oli liian matalasta jännitteestä ja se osaa sotkea nämä ihan kokonaan.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Kenjinxs
            Bimmer Rookie
            • Nov 2016
            • 31
            • Oulu / Finland

            #6
            tähän päivitystä, pääsin luetuttaan kunnollisella lukulaitteella autoa niin se on tosiaan pumppu sökö ABS yksiköstä, ja löytyi vielä piilovioista 3 pytyn hehku pimeenä mitä ei ollut tuolla korjaamolla lukulaitteella löytyny... englannista saisi käytetyn pumpun 100 punnalla, vähän skeptinen että millanen tulee ja kuin paljon ajetusta se on. nykysessä pumpussa näyttäs niinkuin se olisi joskus avattu ennenkin kun on ruuveilla kiinni sen pumpun kansi. mitä juutuubin videoista on katellu niin sehän on sulatetulla alumiini napilla kiinni joka porataan auki jos itse korjaa. täytyy jatkaa vielä taistelua mutta nyt ollu kiireitä niin oo pahemmin kerennyt keskittyyn kun pelaaha tuo ilman sitäkin

            jatkaa päivittelyä kun alkaa korjaan.

            Comment

            • Tomi90
              Newbiemmer
              • Jun 2019
              • 15
              • Turku

              #7
              Mites tämä tarina päättyi? Itsellä on nyt tehnyt samanlaista. CC-ID:t on 24, 36, 50 ja 236. Vikakoodi on 49F2. Abs:n, jarrujen ja ajonvakautuksen valot palaa ja vakionopeudensäädin ei toimi. Tupakansytyttimestä näyttää jännitteeksi 14,8 volttia, car scanner 14,3 volttia. Akku ja laturi on tämän vuoden puolella vaihdettu.

              Tuo vika pysyy poissa kymmeniä kilometrejä kun poistaa vikakoodit, mutta tulee uudestaan kyllä. Auto on siis vuoden 2005 E90 320d, 120 kW, manuaali ja takaveto.

              Edit. nyt tuli ensimmäisen kerran ajossa eikä käynnistäessä. Ensin alkoi vilkuttaa ajonvakautuksen valoa, ikään kuin löisi pintakaasulla tyhjää muka. Painoin luistoneston pois päältä, sen jälkeen toimii muuten mutta nuo valot syttyi uudestaan. Niin, ja tyhjää rengasta näyttää myös. Pystyy siis kuitenkin ajamaan mutta ilman abseja ja ajonvakautusta.
              Last edited by Tomi90; 19-12-2021, 13:46.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Tomi90 View Post
                Mites tämä tarina päättyi? Itsellä on nyt tehnyt samanlaista. CC-ID:t on 24, 36, 50 ja 236. Vikakoodi on 49F2. Abs:n, jarrujen ja ajonvakautuksen valot palaa ja vakionopeudensäädin ei toimi. Tupakansytyttimestä näyttää jännitteeksi 14,8 volttia, car scanner 14,3 volttia. Akku ja laturi on tämän vuoden puolella vaihdettu.

                Tuo vika pysyy poissa kymmeniä kilometrejä kun poistaa vikakoodit, mutta tulee uudestaan kyllä. Auto on siis vuoden 2005 E90 320d, 120 kW, manuaali ja takaveto.

                Edit. nyt tuli ensimmäisen kerran ajossa eikä käynnistäessä. Ensin alkoi vilkuttaa ajonvakautuksen valoa, ikään kuin löisi pintakaasulla tyhjää muka. Painoin luistoneston pois päältä, sen jälkeen toimii muuten mutta nuo valot syttyi uudestaan. Niin, ja tyhjää rengasta näyttää myös. Pystyy siis kuitenkin ajamaan mutta ilman abseja ja ajonvakautusta.
                Kun on tuo koodi ja herjaa tyhjästä renkaasta, niin jostain ABS anturista ei tule luotettavaa nopeustietoa. Katsoisin ensimmäisenä live-datasta miltä ABS-anturien lukemat näyttää kun ajaa suoraan. Kaikilta pitäisi tulla sama lukema kokoajan. Kun kyseessä on E90, niin veikkaan vian löytyvän ABS-kehästä, joka on turvonnut ruosteen takia ja ilmarako on perseellään, joten nopeustieto ei ole kunnossa. Tämän näkee ihan silmämääräisesti kun ottaa anturin irti ja katsoo onko anturissa jälkeä sekä katsoo miltä se ABS-kehä näyttää.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Tomi90
                  Newbiemmer
                  • Jun 2019
                  • 15
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Kun on tuo koodi ja herjaa tyhjästä renkaasta, niin jostain ABS anturista ei tule luotettavaa nopeustietoa. Katsoisin ensimmäisenä live-datasta miltä ABS-anturien lukemat näyttää kun ajaa suoraan. Kaikilta pitäisi tulla sama lukema kokoajan. Kun kyseessä on E90, niin veikkaan vian löytyvän ABS-kehästä, joka on turvonnut ruosteen takia ja ilmarako on perseellään, joten nopeustieto ei ole kunnossa. Tämän näkee ihan silmämääräisesti kun ottaa anturin irti ja katsoo onko anturissa jälkeä sekä katsoo miltä se ABS-kehä näyttää.
                  Aivan. Milläs laitteella tuota live-dataa voi katsoa?

                  Jostain luin että siihen turvonneeseen kehään auttaisi prikka anturin alle ettei olisi niin lähellä kehää. Vai millainen työ sen kehän vaihto on? En pääse talliin kuin vasta ylihuomenna, ei pääse siis katsomaan heti että miltä siellä näyttää.

                  Comment

                  • tuningki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1205
                    • $ievi

                    #10
                    Originally posted by Tomi90 View Post
                    Aivan. Milläs laitteella tuota live-dataa voi katsoa?

                    Jostain luin että siihen turvonneeseen kehään auttaisi prikka anturin alle ettei olisi niin lähellä kehää. Vai millainen työ sen kehän vaihto on? En pääse talliin kuin vasta ylihuomenna, ei pääse siis katsomaan heti että miltä siellä näyttää.
                    Vetarit irti niin saa kehät vaihdettua, tarvii ilmeisesti jotain ulosvetäjiä et saa navasta irti ja takas( YouTubessa hyviä videoita) Ens hätään prikka anturin alle niin pystyy ajaan.. itselläkin ollut nyt toista vuotta prikat alla ja odottaa kehien vaihtoinspiraatiota
                    Bmw 320d -10
                    Volvo s40 2.4 -05
                    ex:bmw 316 e46 1.9 -02
                    ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
                    ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Tomi90 View Post
                      Aivan. Milläs laitteella tuota live-dataa voi katsoa?

                      Jostain luin että siihen turvonneeseen kehään auttaisi prikka anturin alle ettei olisi niin lähellä kehää. Vai millainen työ sen kehän vaihto on? En pääse talliin kuin vasta ylihuomenna, ei pääse siis katsomaan heti että miltä siellä näyttää.
                      Live-dataa näkee monellakin, inpa/ista/dis jne. Voi se prikallakin toimia tai sitten ei. Kehän vaihto vaatii vetarin irroittamisen, kun vetari kädessä niin helppo homma. Ulosvetäjän tarvitsee tosiaan, että vetarin saa irti navasta kuten edellä todettiin.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Palikka67
                        Newbiemmer
                        • Jan 2019
                        • 1
                        • Klaukkala

                        #12
                        E91:ssä oli sama ongelma. Auto jarrutteli omia aikojaan ja meno oli nykivää. Ajovakauden hallinnan kun otti pois niin jotenkin pystyi ajaa.

                        Vaihdoin ensin koodien luvun jälkeen ABS-anturin taakse, mutta olisi heti pitänyt tajuta vaihtaa ne tunnistinkehät. Ne ruostuvat umpeen ja signaali muuttuu epämääräiseksi. Lisäksi turvonnut kehä akaa syödä anturia. Etupäässä laakerissa on magneetit, ainakin takavetoisessa.

                        Rinkulat maksoivat jotain 20€/kpl eikä vaihtohomma ollut vaikea. Akselit lähtivät booreilta kevyesti koputtamalla. Laittaisin booreihin vaikka molybdeenirasvaa niin lähtevät seuraavallakin kerralla suosiolla. Vetarin sisäpään pultteihin sitten ehdottomasti ruuvilukitetta kasatessa.
                        Attached Files

                        Comment

                        • Tomi90
                          Newbiemmer
                          • Jun 2019
                          • 15
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by tuningki View Post
                          Vetarit irti niin saa kehät vaihdettua, tarvii ilmeisesti jotain ulosvetäjiä et saa navasta irti ja takas( YouTubessa hyviä videoita) Ens hätään prikka anturin alle niin pystyy ajaan.. itselläkin ollut nyt toista vuotta prikat alla ja odottaa kehien vaihtoinspiraatiota
                          No niin, selvästi oli kiillottunut se kehä lyhyeltä matkalta kun oli anturin pää ottanut kiinni, takavasemmalle vika siis paikantui wow:lla. Naputtelin vasaralla ja jatkovarrella sitä kehän kohtaa vähän, ja putsasin huolella kehän ja anturin. Lopuksi ohut prikka anturin alle ja pätkä erkkaa "tiivisteeksi" kun se anturin runko jäi hieman irti navasta. Suunnilleen sata kilometriä se nyt on toiminut, ja jos uusii niin tietääpähän missä vika on

                          Comment

                          • Tomi90
                            Newbiemmer
                            • Jun 2019
                            • 15
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by tuningki View Post
                            Vetarit irti niin saa kehät vaihdettua, tarvii ilmeisesti jotain ulosvetäjiä et saa navasta irti ja takas( YouTubessa hyviä videoita) Ens hätään prikka anturin alle niin pystyy ajaan.. itselläkin ollut nyt toista vuotta prikat alla ja odottaa kehien vaihtoinspiraatiota
                            No niin. Laitoin ensin prikan anturin alle ja putsasin kehää. Toimi noin sata kilometriä.

                            Nyt on uusi anturi paikallaan ja kehää puhdisteltu ja raaputettu puhtaaksi. Lopputulos on se, että luistonesto ei toimi mutta abs-jarrut ja vakionopeudensäädin kyllä toimii.

                            Check-valikosta löytyy symbolit "alustan säätöjärjestelmässä on häiriö", lisäksi keltainen jarrujen varoitusmerkki ja rengasrikon kuva.

                            Voiko vika olla enää tuossa anturissa tai sen kehässä? Mitään vikakoodia ei enää löydy, luistonesto vain ei toimi. Luulisi että pyörimistieto pitää olla joka pyörältä, jotta abs voi toimia. Voiko vika nyt olla abs-pumpussa?

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Tomi90 View Post
                              No niin. Laitoin ensin prikan anturin alle ja putsasin kehää. Toimi noin sata kilometriä.

                              Nyt on uusi anturi paikallaan ja kehää puhdisteltu ja raaputettu puhtaaksi. Lopputulos on se, että luistonesto ei toimi mutta abs-jarrut ja vakionopeudensäädin kyllä toimii.

                              Check-valikosta löytyy symbolit "alustan säätöjärjestelmässä on häiriö", lisäksi keltainen jarrujen varoitusmerkki ja rengasrikon kuva.

                              Voiko vika olla enää tuossa anturissa tai sen kehässä? Mitään vikakoodia ei enää löydy, luistonesto vain ei toimi. Luulisi että pyörimistieto pitää olla joka pyörältä, jotta abs voi toimia. Voiko vika nyt olla abs-pumpussa?
                              Onko se keltainen merkkivalo nyt jarrujen vai jarrupalojen kuluneisuuden merkkivalo? Jos on jarrujen merkkivalo, niin silloin siellä kyllä pitää olla vikakoodi. Millä ohjelmalla koodit on luettu? Veikkaan ongelmaa edelleen siihen anturiin/kehään. Kaikki tarvikeanturit ei toimi kuten kuuluu. Live-datalla katsomalla näkee tuleeko kaikilta ABS-antureilta nopeustieto oikein. Eli suoraan ajaessa katsoo näyttääkö jokainen anturi saman lukeman. Jos ei tai jonkun anturin lukemat pomppii niin vika on siinä nurkassa. Toki voi siellä olla boksivikakin, mutta kun siellä nyt se kehä on ruostunut eikä ole enää kuten pitäisi niin veikkaan vikaa sinne edelleen. Kuten sanoin alunperin suositan sitä kehän vaihtoa, prikka nyt on sellainen purkkapantentti ratkaisu.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎