Sen verran tähän vielä täsmennystä että jos "pätkäisy" kestää tarpeeksi kauan niin myös ajovakauden hallinta putoaa pois pelistä ja ruutuun kilahtaa teksti "dsc failure" ja ruutuun tulee myös jotain tekstiä rengaspaine valvonnan putoamisesta pois pelistä.
Tuliko tälläistä viestiä Samppale:lle?
Tuleeko johtosarjavioista yleensä vikakoodi? Esim suutin tai railpaineanturi/määränsäädin?
Sen verran tähän vielä täsmennystä että jos "pätkäisy" kestää tarpeeksi kauan niin myös ajovakauden hallinta putoaa pois pelistä ja ruutuun kilahtaa teksti "dsc failure" ja ruutuun tulee myös jotain tekstiä rengaspaine valvonnan putoamisesta pois pelistä.
Tuliko tälläistä viestiä Samppale:lle?
Tuleeko johtosarjavioista yleensä vikakoodi? Esim suutin tai railpaineanturi/määränsäädin?
Ei tullut mitään ilmoituksia. Sammumisen jälkeen railipaineet ei nousseet, ennen kuin käytti auton virrattomana. Ensimmäisen kerran kun jätti tielle, niin ei lähtinyt käyntiin millään konstilla. Huollossa olivat käyttäneet ecun piuhan irti ja sit oli käynnistynyt (näin ainakin väittivät). Sain uudelleen auton sammumaan myös niin että ei lähtenyt millään käyntiin. Maffin piuhan kun irroitti, niin taas käynnistyi. Liittyy kaiketi siihen kun ecu menee jollekkin varaohjelmalle.
Tossa käsitelty samoja ongelmia.Omassa ainakin toistaiseksi satunnainen pätkiminen loppu kun vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen.
Tosin ajettu vasta 3000km vaihdon jälkeen että mitään varmaa ei voi vielä sanoa. :think
Tossa käsitelty samoja ongelmia.Omassa ainakin toistaiseksi satunnainen pätkiminen loppu kun vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen.
Tosin ajettu vasta 3000km vaihdon jälkeen että mitään varmaa ei voi vielä sanoa. :think
No nyt tuntuu sille että vihdoin ollaan menossa oikeaan suuntaan.
Varsinkin kun tuolta löytyy juttua siitä että tuosta ei ole tullut vikakoodia(vakio autostakaan) ja oireetkin sopivat kuin nenä päähän. Sekä tietysti se että itse olen saanut nautti viasta kaikissa mahdollisissa ajotilanteissa, kiihdytettäessä, startissa jne...
Tuota mollukkaa itsekin olen funtsinut mutta olen ollut kokoajan siinä uskossa että tuosta tulisi vikakoodi. Tuliko sinulla? Jos ei, onko auto ohjelmoitu? Saitko räpelöityä anturin vaihdon ilman startin ja imusarjan purkua? Näyttää sijaitsevan varsin hankalassa paikassa.... :think
Speed sensor, crankshaft
The engine speed sensor is located in the rear end cover of the crankcase. The DDE control unit supplies the sensor with ground (M_KWG) and a supply voltage of 5 V (U_KWG).
The rpm sensor signal is used as a measurement variable for:
- Calculating the current engine speed
- Exhaust-gas recirculation
- Checking start conditions
- Calculating start volume
- Start of injection control
- Checking the deactivation conditions for the air conditioning
- Checking the deactivation conditions for cruise control
- Gear recognition
- Calculating limitation volume
- Calculating the power reserves for activation of the electrical auxiliary heater
- Calculating external delivery rate intervention
- Glowplug control
- Charge-air-pressure control
- Injection volume control
- Rail pressure control
- Idle speed control
- Smooth running control
Troubleshooting
The following faults are monitored:
3E90, No crankshaft speed sensor signal
3E91, Crankshaft speed sensor signal incorrect
3E90, Temporary loss of crankshaft speed sensor signal
3E91, Crankshaft speed sensor signal temporarily incorrect
In addition, the speed difference between the camshaft and crankshaft is monitored.
Consequence:
No nyt tuntuu sille että vihdoin ollaan menossa oikeaan suuntaan.
Tuota mollukkaa itsekin olen funtsinut mutta olen ollut kokoajan siinä uskossa että tuosta tulisi vikakoodi. Tuliko sinulla? Jos ei, onko auto ohjelmoitu? Saitko räpelöityä anturin vaihdon ilman startin ja imusarjan purkua? Näyttää sijaitsevan varsin hankalassa paikassa.... :think
On AJ Teckillä ohjelmoitu eikä mitään koodeja tuosta antanu.Aika fakiiri saa olla jos anturin sais vaihdettua stratti paikallaan.Startin alemman pultin kanssa tappelin mutta lähti kun ujutin hylsyn pitkien jatkojen kanssa laatikon kupeesta pultin päähän.Imusarja oli samoin pois edestä.
On AJ Teckillä ohjelmoitu eikä mitään koodeja tuosta antanu.Aika fakiiri saa olla jos anturin sais vaihdettua stratti paikallaan.Startin alemman pultin kanssa tappelin mutta lähti kun ujutin hylsyn pitkien jatkojen kanssa laatikon kupeesta pultin päähän.Imusarja oli samoin pois edestä.
Fakiiri on joskus vaihtanut hehkujen ohjainyksikönkin imusarjaa irroittamatta
Tuonne ei taida nähdä alapuoleltakaan? Jääkö osa suoraan startin taakse?
Ei taida jäädä taakse mutta sijaitsee ainakin tämän kuvan perusteella juuri startin alla.
Fakiiri on joskus vaihtanut hehkujen ohjainyksikönkin imusarjaa irroittamatta
Tuonne ei taida nähdä alapuoleltakaan? Jääkö osa suoraan startin taakse?
Sinne se jää startin taakse niin hyvin piiloon että pois vaan.Ja jos ohjainyksikkö on saatu vaihdettua imusarjaa irrottamatta niin sitten startin irrotus onnistuu varmasti ilman imusarjan irrotustakin..Tilaa ja näkyvyyttä tulee tosin huomattavasti lisää se irrottamalla
Sinne se jää startin taakse niin hyvin piiloon että pois vaan.Ja jos ohjainyksikkö on saatu vaihdettua imusarjaa irrottamatta niin sitten startin irrotus onnistuu varmasti ilman imusarjan irrotustakin..Tilaa ja näkyvyyttä tulee tosin huomattavasti lisää se irrottamalla
Itseasissa yllätyin siitä että vaikka imusarjan purkaa niin siitä huolimatta tuo hehkun ohjaimen vaihto on miltei yhtä perseestä kuin purkamatta tilan puolesta. Jos jättää purkamatta säästää hiukan aikaa mutta hiukan akrobatiaa se vaatii...
Itsellä on tosiaan nosturi käytössä niin siksi tuumin että mahtaako tuolta alta päästä käsiksi tuohon anturiin. Sen kuitenkin muistan että hehkunboksille ei ole mitään asiaa alakautta. Syytä en tosin muista... :think Vai oisko koneen korva sitten edessä...
edit. Perkule anturi taitaakin sijaita lohkon päässä olevassa alumiiniklunssissa eikä lohkon kyljessä kuten aikaisemmassa kuvassa jonka löysin jostain... taitaa olla kyllä tekemätön paikka ilman startin irroitusta.
edit2.
Näistä sijainti selviääkin hyvin.
Ite räpläsin eka tota liittimen tukirautaa ja sain sen pultin irti niin kirosin että eihän tää vielä mikään anturi ollukkaan Silllon oli vielä startti kiinni.
Mulla sigun auto sammui kerran lennosta moottoritieajossa. Ei nostanut startatessa railipaineita tarpeeksi, että olisi lähtenyt käymään. Seuraavana päivänä hehkujen ja ohjainlaitteen vaihdon jälkeen yllättäen heräsi. Vika jäi tuolloin mysteeriksi ja kunnollisten laitteiden puuttuessa jäi mahdolliset vikakoodit hämärän peittoon.
Auto toimi normaalisti tasan vuoden, jolloin vaiva uusi ja vielä samassa paikassa. Lähti kuitenkin tien varresta käymään ja matka jatkui. Tällä kertaa oli jättänyt vikakoodin kampiakselin asentotunnistimelta. Vaihdoin tunnistimen ja on sen jälkeen toiminut toistaiseksi reilun puoli vuotta.
Vaihdoin anturin irrottamatta imusarjaa ja startin pultit lähti yläkautta irti. Ei ole mitään toivoa selvitä ilman startin irrotusta. Lyhensin 8mm lenkin noin viisisenttiseksi, jolloin pulttien pyörittely onnistui helpommin. Itku pääsi siinä kohtaa kun pultit oli irti, mutta startti vain hieman heilui. Kunnon tappelun jälkeen startti lopulta irtosi. Pieni, noin viiden millin halkaisijalta oleva ohjuritappi voi ryytyä todella lujaa kiinni. Loppu olikin helppoa. Kannattaa irrottaa akunkenkä tai paksu plusjohto iskaritornin vierestä, koska startille tulee jatkuva virta.
Hehkujen ohjainlaitteen vaihto onnistuu parin harjoittelukerran jälkeen niin helposti, ettei tulisi mieleenkään irrottaa imusarjaa. Tosin mulla onkin toimistotyöläisen kädet.
Comment