Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9X M3 putkistomodauksia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Jassu-
    Newbiemmer
    • May 2018
    • 5
    • Vantaa

    E9X M3 putkistomodauksia?

    Jenkki- ja Brittifoorumeilla tuntuu olevan paljon firmoja, jotka mainostavat orkkisputkiston modauksia. Tässä putkisto irroitetaan, avataan ja sisuskaluja modaillaan + laitetaan läjään.

    Jälki on siistiä ja autossa on vieläkin orkkisputki Katsarinkin kanssa helpompi vääntää.

    Onko Suomessa putiikkeja jotka tekisivät näitä vakioputkiston modeja?
  • llehik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2017
    • 35
    • Vantaa

    #2
    Ratkaisu

    Helpointa on tilata uusi X-pipe ja asennuttaa se osaavalla korjaamolla.

    Esim. Remuksen valmistama E9X M3 X-pipe on pelkkää tyhjää alumiiniseosputkea. Tämä liitetään alkuperäiseen putkistoon alkuperäisen tilalle. Alkuperäinen on hitsattu, joten se täytyy leikata irti. Uuden litittäminen tapahtuu klipseillä, koska alumiinia ei käytännössä voida hitsata teräkseen.

    Alkuperäisessä E9X M3 X-pipessa ovat etuäänenvaimentimet sekä sekundaari katalysaattorit, nämä jäävät siis vaihdoksen jälkeen pois. Äänenvaimentimista jäljellä jää takapöntön vaimentava ominaisuus ja katalysaattoreista primäärit, jotka sijaitsevat heti pakosarjan jälkeen.

    ECU:a ei tarvitse uudelleenohjelmoida, eikä katsastuksen päästömittauksen kanssa tule ongelmia, koska mittaus tehdään moottorin normaalissa käyntilämpötilassa, jolloin lämmenneeet primääri katalysaattorit toimivat riittävän tehokkaasti.

    Lopputuloksena selvästi röheämmät V8 soundit, erityisesti täyskaasulla. Putkisto myös hengittää hieman paremmin, joten lievä tehoslisäyskin tällä saavutetaan. Ja mikä parasta, putkisto näyttää ulospäin olevan edelleen täysin OEM.
    Last edited by llehik; 03-06-2018, 03:01.

    Comment

    • ChristianH
      Bimmer Rookie
      • Oct 2016
      • 53
      • Hyvinkää

      #3
      Tässä haetaan takaa alkuperäisen takapöntön sisälle tehtävää modia, jossa rei’itettyjen putkien tilalle vaihdetaan täyttä putkea, ei liity x-pipeen mitenkään. Omaan tuo oli tehty, erittäin kustannustehokas ratkaisu, suosittelen vahvasti.

      Tuossa vertailua vakioon https://m.youtube.com/watch?v=qMOXpZQ6k20

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        Originally posted by llehik View Post
        Helpointa on tilata uusi X-pipe ja asennuttaa se osaavalla korjaamolla.

        Esim. Remuksen valmistama E9X M3 X-pipe on pelkkää tyhjää alumiiniputkea. Tämä liitetään alkuperäiseen putkistoon alkuperäisen tilalle. Alkuperäinen on hitsattu, joten se täytyy leikata irti. Uuden litittäminen tapahtuu klipseillä, koska alumiinia ei käytännössä voida hitsata teräkseen.

        Alkuperäisessä E9X M3 X-pipessa ovat etuäänenvaimentimet sekä sekundaari katalysaattorit, nämä jäävät siis vaihdoksen jälkeen pois. Äänenvaimentimista jäljellä jää takapöntön vaimentava ominaisuus ja katalysaattoreista primäärit, jotka sijaitsevat heti pakosarjan jälkeen.

        ECU:a ei tarvitse uudelleenohjelmoida, eikä katsastuksen päästömittauksen kanssa tule ongelmia, koska mittaus tehdään moottorin normaalissa käyntilämpötilassa, jolloin lämmenneeet primääri katalysaattorit toimivat riittävän tehokkaasti.

        Lopputuloksena selvästi röheämmät V8 soundit, erityisesti täyskaasulla. Putkisto myös hengittää hieman paremmin, joten lievä tehoslisäyskin tällä saavutetaan. Ja mikä parasta, putkisto näyttää ulospäin olevan edelleen täysin OEM.
        Alumiinia? Sen enempää nettiä selaamatta voin lyödä vaikka vetoa, että ei varmasti ole alumiinia.


        Comment

        • Reeperbahn
          BTCF Member
          • May 2012
          • 602
          • EFOU

          #5
          Tais alumiini sekottua rosteriin.
          -BMW M3 -09
          -MB E320 Coupe -94
          -MB E250 CGI -10
          -Husqvarna R320 -14

          Comment

          • llehik
            Bimmer Rookie
            • Jul 2017
            • 35
            • Vantaa

            #6
            Niinkö?

            Originally posted by Reeperbahn View Post
            Tais alumiini sekottua rosteriin.
            En ole mikään metalliasiantuntija, mutta niin Schmiedmann huolto minulle kertoili, että eivät voi hitsata alumiiniseosta teräkseen, kun suunnitelma oli liittää hitsaamalla tuo Remuksen X-pipe alkuperäiseen putkistoon.

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              #7
              Ei se kyllä alumiiniputkea ole, en jaksa uskoa että olisi perus alumiiniputkea. Kyllähän tuolla etenkin loppupäässä alumiini kestäisi.

              Eiköhän kyseessä ole alumiini-pii. seoksella pinnoitetut mustasta raudasta väännetyt putket. :think
              Vai onko schmiedmannilla tullut kömmähdys ja olisi titaaniputket, titaania enemmän käytetty pakoputkissa kuin alumiinia...
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • llehik
                Bimmer Rookie
                • Jul 2017
                • 35
                • Vantaa

                #8
                Stainless steel

                Originally posted by bemmeri View Post
                Ei se kyllä alumiiniputkea ole, en jaksa uskoa että olisi perus alumiiniputkea. Kyllähän tuolla etenkin loppupäässä alumiini kestäisi.

                Eiköhän kyseessä ole alumiini-pii. seoksella pinnoitetut mustasta raudasta väännetyt putket. :think
                Vai onko schmiedmannilla tullut kömmähdys ja olisi titaaniputket, titaania enemmän käytetty pakoputkissa kuin alumiinia...
                Alla linkki. Taisit olla oikeassa, tuossa sanotaan "shot blasted surface, 100% stainless steel". Ja ei muka voinut hitsata...?

                ATTENTION: Without homologation!Original pipe must be cut!FeaturesAggressive racing soundShot blasted surface, 100% stainless steelPerformance increase, low back pressureLight weight constructionPerfect shape and fitmentHandmade in Austria24 months warran

                Comment

                • mikilii
                  BTCF Member
                  • Feb 2018
                  • 48
                  • Suomi

                  #9
                  Itsellä on tuo OEM putkisto modi tehtynä. Helppo oli tehdä. Meneekö katsastuksessa auto päästöistä läpi, jos etummaiset katit ottaa pois? eli primary cat delete.

                  Upgrade the performance of your European sports car with top grade car performance parts from our selection. Shop engine aftermarket car parts at Evolve Automotive!


                  ^linkin mukaiset putket mietinnässä.
                  E92 M3

                  Comment

                  • Reeperbahn
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 602
                    • EFOU

                    #10
                    Itse päädyin ratkaisuun tilaamalla suoran rosteriputkiston Saksasta samalla hinnalla kuin tuo Evolven putkenpätkä. Kaikki katit siis lähti pois. Nyt ei ole muuta vaimennusta kuin resonaattorit jotka tulivat tämän uuden putken mukana ja perässä M Performance -vaimennin. Äänet ovat brutaalit. Auton kun käynnistää niin taakse sattuva henkilö säikähtää takuu varmasti. Tasakaasulla ja matka-ajossa äänet ovat normaalit eikä ole kuminaa. Kiihdyttäessä ja kovemmilla kierroksilla ääntä on sitten jo helvetisti. Kaveri ajoi kerran takana ja hänellä meni vaihteenvaihto sekaisin kun ei oman auton ääniä kuulemma kuullut . DCT-laatikon moottorijarrutukset eivät myöskään jää epäselviksi.

                    Laitoin samalla Evolven remappauksen, ja yhdessä putkistomuutoksen kanssa auton kaasunvaste parani huomattavasti. Ensimmäisiä koeajoja ajaessa kierrokset karkasi vahingossa rajoittimelle kun ei ollut vielä tottunut muutokseen. Maililla ajoin vakiona 261 km/h, täytyy loppukuusta käydä kokeilemassa uudelleen miten nuo modit vaikuttaa suorituskykyyn.

                    M3een putken vaihto on aika helppo homma katsastusta ajatellen. Ei tarte irrotella muuta kuin suojalevyt ja lambdat. Joten mikäli tuo putken vaihto ei ole ongelma niin mielestäni ainut oikea ratkaisu on juurikin suorat putket ilman yhtäkään katalysaattoria. Ja lisäksi vielä kaikkein edullisin. Jos vain toiset katit ottaa pois niin mieleen jää sitten kaihertamaan että no vois tämä vieläkin parempi olla . Evolven ohjelma hanskaa cat deleten eikä vikakoodeja- tai valoja tule. Moottorin käytös yhdessä remappauksen kanssa muuttuu niinkuin tukkoisen nenän niistäisi tyhjäksi. Lisäksi äänimaailma muuttuu erittäin vakuuttavaksi, häiritsemättä kuitenkaan normaalia ajoa.
                    Last edited by Reeperbahn; 06-06-2018, 17:14.
                    -BMW M3 -09
                    -MB E320 Coupe -94
                    -MB E250 CGI -10
                    -Husqvarna R320 -14

                    Comment

                    • llehik
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2017
                      • 35
                      • Vantaa

                      #11
                      Miten helvetissä?

                      Originally posted by Reeperbahn View Post
                      M3een putken vaihto on aika helppo homma katsastusta ajatellen. Ei tarte irrotella muuta kuin suojalevyt ja lambdat
                      Miten katsastuksen päästömittaus voi mennä tuolla setupilla läpi?

                      Comment

                      • Reeperbahn
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 602
                        • EFOU

                        #12
                        Ei mitenkään, ja siksi katsastukseen pitääkin laittaa vakioputki paikoilleen. Jos itseltä tai lähipiiristä autonostin löytyy niin se vaihto-operaatio on aika nopea niinkuin tuossa mainitsin.
                        Last edited by Reeperbahn; 06-06-2018, 23:27.
                        -BMW M3 -09
                        -MB E320 Coupe -94
                        -MB E250 CGI -10
                        -Husqvarna R320 -14

                        Comment

                        • Jamppa
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 387
                          • Kerava

                          #13
                          Itsellä oli aikanaan Evolven test pipet etukattien tilalla, sekä oem takapönttöön tehty putkistomodaus. Koskaan ei ollut katsastuksessa ongelmia noilla. Toki se on aina inssistä ja paikastakin kiinni.

                          Comment

                          • llehik
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2017
                            • 35
                            • Vantaa

                            #14
                            Katit

                            Originally posted by Jamppa View Post
                            Itsellä oli aikanaan Evolven test pipet etukattien tilalla, sekä oem takapönttöön tehty putkistomodaus. Koskaan ei ollut katsastuksessa ongelmia noilla. Toki se on aina inssistä ja paikastakin kiinni.
                            Siellä OEM putkistossahan on yhteensä 4 katalysaattoria. Pari pakosarjan jälkeen ja toinen pari pari X-pipessa yhdessä etuäänenvaimentimien kanssa. Yksi katalysaattoripari riittää katsastuksen päästömittaukseen läpäisyyn, koska päästömittausta ei tehdä moottori kylmänä, vaan normaalilla moottorin käyntilämpötilalla. Uudelle automallille tehtävä testisykli aloitetaan moottori kylmänä, sen takia näihin on tehtaalla laitettu 4 katalysaattoria, katalysaattorit kun eivät toimi kylmänä tehokkaasti.

                            Comment

                            • mikilii
                              BTCF Member
                              • Feb 2018
                              • 48
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by Reeperbahn View Post
                              Itse päädyin ratkaisuun tilaamalla suoran rosteriputkiston Saksasta samalla hinnalla kuin tuo Evolven putkenpätkä. Kaikki katit siis lähti pois. Nyt ei ole muuta vaimennusta kuin resonaattorit jotka tulivat tämän uuden putken mukana ja perässä M Performance -vaimennin. Äänet ovat brutaalit. Auton kun käynnistää niin taakse sattuva henkilö säikähtää takuu varmasti. Tasakaasulla ja matka-ajossa äänet ovat normaalit eikä ole kuminaa. Kiihdyttäessä ja kovemmilla kierroksilla ääntä on sitten jo helvetisti. Kaveri ajoi kerran takana ja hänellä meni vaihteenvaihto sekaisin kun ei oman auton ääniä kuulemma kuullut . DCT-laatikon moottorijarrutukset eivät myöskään jää epäselviksi.

                              Laitoin samalla Evolven remappauksen, ja yhdessä putkistomuutoksen kanssa auton kaasunvaste parani huomattavasti. Ensimmäisiä koeajoja ajaessa kierrokset karkasi vahingossa rajoittimelle kun ei ollut vielä tottunut muutokseen. Maililla ajoin vakiona 261 km/h, täytyy loppukuusta käydä kokeilemassa uudelleen miten nuo modit vaikuttaa suorituskykyyn.

                              M3een putken vaihto on aika helppo homma katsastusta ajatellen. Ei tarte irrotella muuta kuin suojalevyt ja lambdat. Joten mikäli tuo putken vaihto ei ole ongelma niin mielestäni ainut oikea ratkaisu on juurikin suorat putket ilman yhtäkään katalysaattoria. Ja lisäksi vielä kaikkein edullisin. Jos vain toiset katit ottaa pois niin mieleen jää sitten kaihertamaan että no vois tämä vieläkin parempi olla . Evolven ohjelma hanskaa cat deleten eikä vikakoodeja- tai valoja tule. Moottorin käytös yhdessä remappauksen kanssa muuttuu niinkuin tukkoisen nenän niistäisi tyhjäksi. Lisäksi äänimaailma muuttuu erittäin vakuuttavaksi, häiritsemättä kuitenkaan normaalia ajoa.
                              Onko suomessa jälleenmyyjää evolven kamoille ja ohjelmalle vai pitääkö olla suoraan britteihin yhteydessä? Ihan mielenkiinnosta mistä oot tähän vehkeeseen löytänyt halvalla koko putkiston, sellaisen joka ei tärise ja värise jatkuvasti? Ja tuo M Performance vaimennin on jo itsessään monta tonnia.

                              Itse oon tyytyväinen, kun saan noi eniten ahdistavat etummaiset katit pois. Ääni on omaan makuun sopiva.
                              E92 M3

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎