Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9X Penkintunnistimen vaihto, Seat occupancy sensor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stw-
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 7
    • Etelä-Pohjanmaa

    E9X Penkintunnistimen vaihto, Seat occupancy sensor

    Moi,

    Ajattelin tänne jakaa jos jollekin olisi hyötyä. Eli ongelmana surullisenkuuluisa "restraint system failure" ja DIS:n mukaan vika apukuskin penkintunnistimessa. Aikani tuota jaksoin nollailla pois mutta lopulta tilasin uuden anturin..

    Aikaa tunnistimen vaihtoon meni noin 4h. Vaihto ei ole kauhean vaikea työ mutta vaatii hermoja ja sorminäppäryyttä.

    Kyseessä e91 sporttipenkit manuaalisäädöillä.

    Operaatio meni näin:

    1. Penkin irroitus

    Vyön irroitus penkistä. Varovasti takaa ylös/oikealle kääntämällä lähtee muovi vyön pultin edestä. Etuosassa on kieli eteenpäin joten kun takaa saa raotettua riittäväsi niin muovi lähtee kokonaan irti taaksepäin vetämällä.

    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	81.0 KB
ID:	4855431

    Turvavyö on penkissä kiinni T50 torxilla.

    Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	72.6 KB
ID:	4855432

    Penkki on edestä (2kpl) ja takaa (2kpl) T50 torxeilla kiinni lattiassa. Penkkiä joutuu liikuttaa ääriasentoihin että pääsee käsiksi pultteihin. Itse irroitin ensin edestä ja sitten takaa. Järjestyksellä tuskin on mitään merkitystä.

    Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	67.7 KB
ID:	4855433

    Tässä vaiheessa irroitin akun navan varmuuden vuoksi.

    Viimeiseksi irroitetaan keltainen liitin penkin alta niin penkki voidaan nostaa pois autosta. Liittimessä on musta turvaklipsi joka ensin vedetään ulospäin ja liitin lähtee melko kevyesti irti.


    Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1
Size:	76.8 KB
ID:	4855434

    Penkin nostamisessa kannattaa olla varovainen ettei penkin kiskot naarmuta sisustaa.

    Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1
Size:	74.8 KB
ID:	4855435
    Last edited by stw-; 08-09-2018, 23:45.
  • stw-
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 7
    • Etelä-Pohjanmaa

    #2
    2. Penkin muovien irroitus

    Penkki kannattaa viedä siistille alustalle kun sitä joutuu käännellä paljon tässä vaiheessa.

    Keskikonsolin puolelta irroitetaan suojamuovi joka on kiinni T20 torxilla.

    Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1
Size:	48.8 KB
ID:	4836762

    Säätökahvojen alapuolella on klipsi jota raottamalla ja poispäin vetämälä kahvat lähtevät irti. Selkänojan säätökahvaa ei kannata viedä kauas koska siitä on hyötä kun verhoilua pujottaa pois selkänojan ja penkin välistä. Kahvan kanssa on helpompi käsitellä selkänojaa.

    Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1
Size:	42.8 KB
ID:	4836763

    Kahvojen alla oleva muovi on kiinni yhdellä T25 torxilla ja klipseillä. Torxruuvi on kohdasta josta ensimmäisenä otettiin suojamuovi pois turvavyötä irroittaessa.

    Click image for larger version

Name:	10.jpg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	4836764

    Penkin etuosasta alhaalta kannattaa irroittaa muovi pois jotta verhoilua on helpompi käsitellä.

    Click image for larger version

Name:	11.jpg
Views:	1
Size:	68.4 KB
ID:	4836765

    muovi lähtee kun painaa ulompien kiinnikkeiden klipsejä sisään ja vetää muovia poispäin.

    Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	1
Size:	53.1 KB
ID:	4836766
    Last edited by stw-; 08-09-2018, 23:04. Reason: päivitys

    Comment

    • stw-
      Newbiemmer
      • Nov 2011
      • 7
      • Etelä-Pohjanmaa

      #3
      3. Verhoilun irroitus

      Verhoilu irroitetaan ensin penkin takaa vetämällä mustat vahvikkeet pois peltireunan päältä. Pahoittelut huonosta kuvasta tässä kohtaa.

      Click image for larger version

Name:	13.jpg
Views:	1
Size:	54.8 KB
ID:	4836767

      Tämän jälkeen verhoilun voi pujottaa penkin ja selkänojan välistä. Laiskuuttani en jaksanut alkaa irroittamaan selkänojaa. Ensimmäiset rautalankamalliset verhoilukiinnikkeet ovat suoraan selkänojan kohdalla reunossa joten kovin pitkälle verhoilua ei saa vielä vedettyä.

      Click image for larger version

Name:	14.jpg
Views:	1
Size:	53.2 KB
ID:	4836768

      Verhoilukiinnikkeet ovat melko syvällä joten niiden kanssa usemmat hyvät pitkäleukaiset pihdit ovat avuksi. Itsellä oli käytössä kahdet suorat ja yhdet joissa on kärki mutkalla. Jouduin myös pyytää apua kun halusin irroittaa renkaat ehjinä, eli ne piti vääntää auki ja pyöräyttää pois paikaltaan. Nyt jälkeenpäin ajateltuna olisi vain ollut helpompi katkoa heti kaikki kiinnikkeet sivuleikkureilla.

      Click image for larger version

Name:	15.jpg
Views:	1
Size:	75.0 KB
ID:	4836769

      Penkin sivureunoista verhoilu lähtee helposti venyttämällä musta vahvike peltireunan yli.
      Click image for larger version

Name:	16.jpg
Views:	1
Size:	69.9 KB
ID:	4836770
      Last edited by stw-; 08-09-2018, 23:38.

      Comment

      • stw-
        Newbiemmer
        • Nov 2011
        • 7
        • Etelä-Pohjanmaa

        #4
        4 Verhoilun irroitusta ja anturin vaihto

        Penkin keskiosassa on useampi verhoilukiinnike. Ne tulevat vastaan kun verhoilua lähtee vetämään selkänojan kohdalta etuosaa päin. Siitä vain kiinnikkeet poikki tai pihdeillä auki jos ne haluaa käyttää uudelleen. Laita hyvin mieleen tai merkiste kohdat joissa kiinnikkeitä oli, se helpottaa verhoilun uudelleen kiinnittämistä.

        Click image for larger version

Name:	18.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	4836771


        Penkintunnistin löytyy ? penkinlämmittimen? valkoisen kankaan alta. Kangas on liimattu tai teipattu joistain kohdista penkkiin joten ratkaisin asian repimällä sitä irti etuosasta sen verran että pystyin käsitellä itse tunnistinta. Anturi lähtee repäisemällä irti edestä jossa on kaksi liimauskohtaa. Keskikohdassa on upotus jossa myös anturi on. Pehmusteissa on viillot anturin kohdalla. Anturi lähtee kevyesti vetämällä irti. Selkänojan kohdalla on piirilevyn mokkula ja johto vedetään penkin läpi (muista irroittaa liitin ennen kuin alat kiskomaan johtoa).

        Click image for larger version

Name:	19.jpg
Views:	1
Size:	51.8 KB
ID:	4836772

        Uusi anturi on helppo laittaa samalle paikale kun vanhasta anturista on jäänyt selvä jälki pehmusteisiin. Uudessa anturissa on valmiiksi etuosan liimaukset mukana. Muista asetella anturi upotuksen kohdasta huolellisesti paikalleen ettei se pääse taittumaan mistään kohtaa. Piirilevyn mokkula on helppo laittaa samaan paikkaan selkänojan kohdalle minne on jäänyt selvä painauma vanhasta anturista. Sitten vain jodon pujotus penkin läpi ja liitin kiinni. Anturin kanssa täytyy olla tarkkana ettei sitä taittele missään vaiheessa ettei se mene rikki.

        Penkintunnistimen liitin on penkin alla, kuvassa keskellä (harmaa johto)

        Click image for larger version

Name:	20.jpg
Views:	1
Size:	91.4 KB
ID:	4836773

        Tämän jälkeen pääsee kiinnittämään verhoilun uudelleen. Työvaihe oli yllättävän helppo kun laittaa samoista kohdista kiinni kuin verhoilu oli alunperinkin kiinnitetty. Tässä kohdassa vaaditaan erityisesti sorminäppäryyttä.

        Alunperin ajattelin käyttää verhoilukiinnikkeet uudelleen mutta totesin sen liian aikaavieväksi ja hankalaksi joten päädyin käyttämään nippusiteitä niiden sijasta. Nippusiteitä on paljon helpompi käsitellä. Kannattaa käyttää riittävän jykeviä nippusiteitä jotta ne eivät anna periksi kun penkillä istutaan.

        Verhoilun kiinnittämisessä menee aikaa mutta siitä saa yllättävän helposti taas alkuperäisen näköisen.

        Verhoilujen jälkeen muovit paikalleen, penkki autoon, akku kiinni, tarvittaessa vikakoodien nollaus ja kovaa ajoa..
        Last edited by stw-; 08-09-2018, 23:43.

        Comment

        • mla
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 81
          • Tampere

          #5
          Kiitos hyvästä ohjeesta, sen avulla onnistuin vaihtamaan kuljettajan penkkiin istuinosan lämmitysvastuksen. Muutama tarkennus joista on hyötyä etenkin tuohon hommaan:

          1: istuinosan verhoilun takaosassa kummassakin sivussa on kaksi ohutta nahkasuikaletta, jotka kiinnittyvät istuimen rungossa oleviin koukkuihin. Yksi oli pienellä nastalla kiinni rungossa olevassa reiässä. Kannattaa olla tarkkana ettei vaan revi näitä hajalle. En tiedä mahtaako näitä kiinnityksiä olla kaikissa vuosimalleissa, omani on 2005.

          2: jos lämmitysvastuksen vaihtaa sporttipenkkeihin, niin reisituen vastuksen sähköliitin on pirullisessa paikassa reisituen ja istuimen rungon välissä. Reisituki on siis pakko saada irti, sen lukituskieli on avattavissa esim. tasapääruuvarilla tuen takaa kampeamalla. Katso kuva / ohje haulla "bmw e90 sport seat thigh support remove" ja tässä sai sitten käyttää voimaa jonkin verran.

          3: istuinosan kasaaminen kannattaa tehdä mahdollisimman pitkälle pöydällä siten, että istuinpehmuste on vielä irti penkin rungosta. Tämä siksi, että niitä metallilenkkejä reisituen ja takareunan kohdalla, jotka jäävät vasten istuimen runko ei tarvitse näperrellä kiinni mahdottoman ahtaassa välissä. Minä hölmö nimittäin irroitin ne sieltä välistä kun en tajunnut tätä purkuvaiheessa...

          -mika

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎