Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53b30, vikakoodit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mp94
    Newbiemmer
    • Sep 2017
    • 11
    • Finland

    N53b30, vikakoodit

    N53b30, 325i antaa vikakoodit 2a2c mixture control 2, system too rich bank 2 ja 29D0 misfirings, cylinder 4.

    Mistähän mahtaa johtua? Nox ohjelmoitu pois. Autossa celtic tuningin stage 1 ohjelma. Venttiilikoppa vaihdettu jo aiemmin.

    Ista D, näytti että suuttimet ok ja tulpat ok.

    Välillä miettii kiihdyttäessä ja kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti seilaa hieman ja saattaa sytyttää check engine valon.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #2
    Tuosta kannattaisi mielestäni seurata suuttimien ja lambdojen toimintaa livedataa tarkastelemalla. Misfiret saattavat johtua esim. viallisista sytytyspuolista, mutta muitakin syitä voi olla. ISTA ei ole tässä tilanteessa monipuolisin suuttimien toiminnan tarkastelua ajatellen.

    Onko suuttimia, puolia tai lambdoja vaihdettu missään vaiheessa, vai ovatko edelleen alkuperäisiä? Käykö moottori ainoastaan homogenous-moodilla?
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Mp94
      Newbiemmer
      • Sep 2017
      • 11
      • Finland

      #3
      Ei ole tietoa onko vaihdettu ikinä kyseisiä osia. Puolaa epäilen, vaihdan nelos sylinterin puolan paikkaa vielä huomenna ja katson seuraako vika. Millähän näkisi parhaiten livedataa? Inpa ainakin löytyy ja sillä en ole vielä kattonut livedataa. Täytyykin katsoa vaihteleeko kone homogenous ja stratified moden välillä


      Originally posted by JaniLap View Post
      Tuosta kannattaisi mielestäni seurata suuttimien ja lambdojen toimintaa livedataa tarkastelemalla. Misfiret saattavat johtua esim. viallisista sytytyspuolista, mutta muitakin syitä voi olla. ISTA ei ole tässä tilanteessa monipuolisin suuttimien toiminnan tarkastelua ajatellen.

      Onko suuttimia, puolia tai lambdoja vaihdettu missään vaiheessa, vai ovatko edelleen alkuperäisiä? Käykö moottori ainoastaan homogenous-moodilla?

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2717
        • Tampere

        #4
        INPA on kelpo työkalu noiden edellä mainittujen seurantaan. Epäilen kyllä, ettei stratified-tilaan pääse, jos on NOx-anturi puukotettu ohjelmasta pois. Harmi sinänsä, että on räpelletty, kun tuo N53 on kaikkine suunniteltuine ominaisuuksineen mielestäni varsin elegantti moottori.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #5
          Originally posted by JaniLap View Post
          INPA on kelpo työkalu noiden edellä mainittujen seurantaan. Epäilen kyllä, ettei stratified-tilaan pääse, jos on NOx-anturi puukotettu ohjelmasta pois. Harmi sinänsä, että on räpelletty, kun tuo N53 on kaikkine suunniteltuine ominaisuuksineen mielestäni varsin elegantti moottori.
          Noxin poisto ei vaikuta eleganttiin toimintaan sitten mitenkään. Tehonnosto taasen parantaa moottorin ominaisuuksia, kuten vääntö tulee alhaalta ja vetää loppuun saakka täysillä. Eli ei harmi ollenkaan vaikka on räpelletty, tosin Celtic nyt on Celtic, mutta tuskin siitä vakiota huonompi on tullut.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2717
            • Tampere

            #6
            Originally posted by VolvoTDi View Post
            Noxin poisto ei vaikuta eleganttiin toimintaan sitten mitenkään. Tehonnosto taasen parantaa moottorin ominaisuuksia, kuten vääntö tulee alhaalta ja vetää loppuun saakka täysillä. Eli ei harmi ollenkaan vaikka on räpelletty, tosin Celtic nyt on Celtic, mutta tuskin siitä vakiota huonompi on tullut.
            Tehonlisäysohjelmointeja tarjoavana yrittäjänä kommentisi on suorastaan odotetun looginen.

            Elegantista toiminnasta jatkaaksemme NOx-anturin poisto ei siis kertomasi mukaan vähennä tai poista moottorin normaaleja toimintatiloja (homogenous, homogenous lean ja stratified), jotka ovat näiden laihaseoskoneiden toiminnan kannalta olennaisia?
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #7
              Originally posted by JaniLap View Post
              Tehonlisäysohjelmointeja tarjoavana yrittäjänä kommentisi on suorastaan odotetun looginen.

              Elegantista toiminnasta jatkaaksemme NOx-anturin poisto ei siis kertomasi mukaan vähennä tai poista moottorin normaaleja toimintatiloja (homogenous, homogenous lean ja stratified), jotka ovat näiden laihaseoskoneiden toiminnan kannalta olennaisia?
              On looginen kommentti ja täysin totta. Jos joskus käyt ohjelmoitua ajamassa niin ymmärrät.

              Nox poisto vähentää toimintoja, jotka liittyvät polttoon, muuten toiminnot jäävät ennalleen. En edelleenkään ymmärrä mitä eleganttia tuossa järjestelmässä on mielestäsi? Perseellä et huomaa eroa nox vs ilman sitä, ainoa ero on kulutus nox poiston hyväksi.
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2717
                • Tampere

                #8
                Laihaseosmoottoreiden etuja ovat perinteisiä moottoreita korkeampi terminen hyötysuhde ja alhaisemmat NOx-päästöt. Matalampi lämmönmuodostus periaatteessa lisää myös moottorin käyttöikää, jopa dieselmoottoriin verrattavalle tasolle. Käytännössä samanaikaisesti on siis mahdollista hallita polttoaineen kulutusta ja NOx-päästöjä, kun samanaikaisesti käytössä on NOx-katalysaattori ja NOx-muodostusta seuraava anturi, jonka tarjoaman tiedon avulla voidaan ajastaa NOx-katalysaattorin regenerointijaksot. Moottorin tehoakin voidaan tarvittaessa lisätä muuttamalla seossuhdetta ajoittain stoikiometriseen suuntaan, kun laihaseosmoottorin ohjausyksikkö vaihtelee käyntitiloja anturitietojen mukaisesti. Rikkaampi seos kuitenkin nostaa palamislämpötilaa ja alentaa termistä hyötysuhdetta.

                Näissä keskustelussa toistuu asetelma, jossa tehonlisäysohjelmointeja esille tuovat tahot yhtäältä vähättelevät päästöjenhallintalaitteiden hyötyä ja merkitystä liikenteessä ja toisaalta luovat illuusiota ”moottorioptimointien” polttoainesäästöä tuovasta vaikutuksesta, joka saavutetaan pitkälti saastelaitteiden käytöstä poistamisilla. Ilmeisesti päästöistä ja autojen teknisistä vaatimuksista ei tarvitse välittää, kunhan omat rahat säästyvät. Voisimme varmaan samalla logiikalla lopettaa verojenkin maksamisen, jolloin nekin rahat säästyisivät omaan käyttöön.

                Ymmärrän tehonlisäysohjelmointien moottorin ripeyttä lisäävän tarkoituksen ja auto kiistatta liikahtaa silloin nopeammin, kun voidaan poiketa autonvalmistajan toteuttamasta kompromissista moottorin tehon, polttoainetaloudellisuuden, huoltotarpeen ja asetettuihin päästövaatimuksiin pääsemiseksi. Kuitenkin aiheeseen liittyen, kun laihaseostekniikan yksi keskeisimpiä hyötyjä on NOx-päästöjen alentaminen, kyseisen järjestelmän poistaminen käytöstä on tällaisen, mielestäni kokonaisuutena elegantin toimintaperiaatteen kannalta järjenvastaista. Voimme toki määritellä elegantin monella tapaa, ja NOx-anturit ja toisinaan myös katalysaattoritkin voivat vikaantua ajan oloon, mutta ovat korjattavissa. Korjaaminen on toisaalta järjetöntä, koska se maksaa rahaa?
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Mp94
                  Newbiemmer
                  • Sep 2017
                  • 11
                  • Finland

                  #9
                  Vaihdoin 4&1 puolan paikkaa ja nyt heitti puolikkaan moottorinvikavalon ja koodin 29f1 ja 2a2c:think
                  Attached Files

                  Comment

                  • walther91
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 110
                    • Lahti

                    #10
                    2a99 vikakoodia antaa. Kone käy täristen, inpalla roughnes arvoja tarkastelemalla ykkössylinterissä poikkeavat arvot muihin verrattuna. Vanoksen solenoidit putsattu ja vaihdettu ristiin, ei vaikutusta. Sitten ostin uuden solenoidin pakopuolelle, koodi lähti pois ja kone kävi tasaisesti, roughness arvot hyvät. Sitä kestikin sen n50km ja sitten palasi taas vanhat oireet sekä vikavalo. Jotain vaikutusta uudella solenoidilla oli :think
                    Aikaisemmin herjasi myös nox katin vanhentumisesta, se lähti adaptaatiot nollaamalla pois.

                    Voiko tästä päätettä mitään? Muutakuin että kannattaa pysyä n-sarjan koneista erossa

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #11
                      Originally posted by walther91 View Post
                      2a99 vikakoodia antaa. Kone käy täristen, inpalla roughnes arvoja tarkastelemalla ykkössylinterissä poikkeavat arvot muihin verrattuna. Vanoksen solenoidit putsattu ja vaihdettu ristiin, ei vaikutusta. Sitten ostin uuden solenoidin pakopuolelle, koodi lähti pois ja kone kävi tasaisesti, roughness arvot hyvät. Sitä kestikin sen n50km ja sitten palasi taas vanhat oireet sekä vikavalo. Jotain vaikutusta uudella solenoidilla oli :think
                      Aikaisemmin herjasi myös nox katin vanhentumisesta, se lähti adaptaatiot nollaamalla pois.

                      Voiko tästä päätettä mitään? Muutakuin että kannattaa pysyä n-sarjan koneista erossa
                      Tulpat irti ja missä musta tulppa sinne uusi suutin. Näin karkeasti kotikonstein.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • walther91
                        BTCF Member
                        • Sep 2013
                        • 110
                        • Lahti

                        #12
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Tulpat irti ja missä musta tulppa sinne uusi suutin. Näin karkeasti kotikonstein.
                        Suutinta epäilin aluksi itsekkin. Tulppa kuitenkin ykköspytyssä ok. Tarkennuksena vielä että autoon on vaihdettu uudet nokan ja kampuran anturit. Uudella solenoidilla vaikutti toimivan hetken aikaa kuten pitääkin. Aikaisemmin vikakoodi tuli melkein välittömästi ja kone kävi epätasaisesti jatkuvasti. 2a99 koodi viittaa kampuran ja pakonokan olevan epäsynkassa. Onko näissä koneissa jakoketjun venymiset kuinka yleisiä tai vanos rataspyörän viat?

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #13
                          Originally posted by walther91 View Post
                          Suutinta epäilin aluksi itsekkin. Tulppa kuitenkin ykköspytyssä ok. Tarkennuksena vielä että autoon on vaihdettu uudet nokan ja kampuran anturit. Uudella solenoidilla vaikutti toimivan hetken aikaa kuten pitääkin. Aikaisemmin vikakoodi tuli melkein välittömästi ja kone kävi epätasaisesti jatkuvasti. 2a99 koodi viittaa kampuran ja pakonokan olevan epäsynkassa. Onko näissä koneissa jakoketjun venymiset kuinka yleisiä tai vanos rataspyörän viat?
                          Nokkapyöriä on mennyt.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎