Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyörän laakereista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ässä lavaan
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1717
    • Savo

    Pyörän laakereista

    E91 vaihettiin korjaamolla taanoin (noin 2v / 50tkm sitten) pyöränlaakeri setti taka-akseliin. Nyt olis taas vaihtokunnossa kun pitää ulinaa. Nosturilla kun käyttää niin ei käsipelissä huomaa vikaa, mutta 100kmh vauhdissa kuulee kyllä.

    En tiedä millaset sinne viimeksi pistettiin, mutta onko nuihin jotain suositusta ? Kauanko pitäs kestää käyttöä?

    Ei oo kuulema hengenhätä vaihtaa, mutta itseä häirihtee jollotus.
    Last edited by ässä lavaan; 07-05-2020, 20:18.
    E91

    Exät:
    E36 325i -93 Cabriolet
    E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
    E36 325i -91 Sedan
    E30 325i -85
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 685

    #2
    Originally posted by ässä lavaan View Post
    E91 vaihettiin korjaamolla taanoin (noin 2v / 50tkm sitten) pyöränlaakeri setti taka-akseliin. Nyt olis taas vaihtokunnossa kun pitää ulinaa. Nosturilla kun käyttää niin ei käsipelissä huomaa vikaa, mutta 100kmh vauhdissa kuulee kyllä.

    En tiedä millaset sinne viimeksi pistettiin, mutta onko nuihin jotain suositusta ? Kauanko pitäs kestää käyttöä?

    Ei oo kuulema hengenhätä vaihtaa, mutta itseä häirihtee jollotus.

    Luulen että omassa alkuperäiset kesti vajaa 200tkm. Nyt on ollut skf laakerit 60tkm eikä vielä äännä.

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Omaan vaihdoin 270tkm kohdalla ensimmäisen uuden taakse alkuperäisen tilalle, ja nyt on pientä ääntä alkanut kuulumaan noin puoli vuotta/12tkm sitten. Autolla oli silloin ajettu n. 418tkm, eli sen 150tkm kesti SKF-merkkinen ääntämättä.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Vii83
        BTCF Member
        • Apr 2016
        • 154
        • Lohja

        #4
        Kaikki varsinkin suojatut laakerit on nykyjään ihan täyttä kuraa, suojat kun ottaa pois laakerien ympäriltä niin sisältä löytyy muutama tippa vaseliinia.

        ei ihme ettei laakerit oikeen kestä. ja ihan sama minkä merkkiset ovat.
        E61 535da -06
        F11 520da m-sport -15
        e36 325 sedan -91

        ex e46 320d touring -02
        ex e91 318d -09
        ex e39 520ia
        ex e36 318i m-look
        ex e36 328ia touring
        ex e39 523ia touring

        Comment

        • Cunttory
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1772
          • Kuopio

          #5
          Kannattaa vielä varmistaa,että kyseessä on taka-akseli mistä ääni tulee.
          Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

          Comment

          • Kouris
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 685

            #6
            Ainakin omassa ulina muistutti rengasmeteliä. Ensin kuului kovemmassa vauhdissa ja sitten yhä hiljemmassa.

            Ennen laakerin vaihtoa väljän huomasi jarrulevystä heiluttamalla.

            Vaihdoin itse. Vetari oli hankala saada takaisin koska se oli todella tiukka booriin. Pitihän se irtikin painaa vajaalla 10T voimalla.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Kouris View Post
              Ainakin omassa ulina muistutti rengasmeteliä. Ensin kuului kovemmassa vauhdissa ja sitten yhä hiljemmassa.

              Ennen laakerin vaihtoa väljän huomasi jarrulevystä heiluttamalla.

              Vaihdoin itse. Vetari oli hankala saada takaisin koska se oli todella tiukka booriin. Pitihän se irtikin painaa vajaalla 10T voimalla.
              Kannattaa ne boorit puhdistaa kunnolla ja laittaa liukastetta asennukseen, niin paljon kivuttomammin menee takaisin.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • alfaromeo
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2019
                • 258
                • Suomi

                #8
                Kannattaa muistaa jälleen se kardaanin tukilaakeri, ettei tuu turhaa remonttia takalaakereihin...
                E92 335ia
                F11 535ia

                Comment

                • Kouris
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 685

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Kannattaa ne boorit puhdistaa kunnolla ja laittaa liukastetta asennukseen, niin paljon kivuttomammin menee takaisin.

                  Tuossa tapauksessa ne olivat niin tiukat että piti useamman tunnin ajan viilata booreja pienellä kolmion mallisella viilalla.

                  Mietin että varmaan akselin toleranssi oli maksimissa ja laipan reiän taas minimissä.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by alfaromeo View Post
                    Kannattaa muistaa jälleen se kardaanin tukilaakeri, ettei tuu turhaa remonttia takalaakereihin...
                    Ihan mielenkiinnosta miten se kardaanin tukilaakeri hajoittaa pyöränlaakerin? Perä ja laatikko ei varmaan tykkää, mutta en kyllä ihan keksi miten se pyöränlaakerit hajoittaisi.

                    Originally posted by Kouris View Post
                    Tuossa tapauksessa ne olivat niin tiukat että piti useamman tunnin ajan viilata booreja pienellä kolmion mallisella viilalla.

                    Mietin että varmaan akselin toleranssi oli maksimissa ja laipan reiän taas minimissä.
                    Mikäli mahdollista hiekkapuhaltaa, niin sillä ne boorit saisi melko näppärästi puhtaaksi.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Vii83
                      BTCF Member
                      • Apr 2016
                      • 154
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by alfaromeo View Post
                      Kannattaa muistaa jälleen se kardaanin tukilaakeri, ettei tuu turhaa remonttia takalaakereihin...
                      Joo tää ois ihan mukava kuulla, miten vaikuttaa pyöränlaakereihin.
                      E61 535da -06
                      F11 520da m-sport -15
                      e36 325 sedan -91

                      ex e46 320d touring -02
                      ex e91 318d -09
                      ex e39 520ia
                      ex e36 318i m-look
                      ex e36 328ia touring
                      ex e39 523ia touring

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        #12
                        Veikkaan että siinä haettiin helppoa vaihtoehtoista äänen aiheuttajaa ennenkuin mennään niitä hankalia pyöränlaakereita vaihtelemaan. Oletan että aloittajalla kuitenkin jo varmuus mistä ääni tulee?
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • ässä lavaan
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1717
                          • Savo

                          #13
                          Hyvää pohdintaa.

                          Käytin vielä varuilta merkkihuollossa ja samaa aiemmin vaihdettua pyöränlaakeria tarjosivat ujelluksen lähteeksi.
                          Nosturilla ajelivat asentajat; toinen kaasutti ja toinen kuunteli.

                          Kuuluu selkeiten 100kmh nopeudessa, ei välystä tai muuta "oiretta" mistä huomaisi. Taajamanopeuksissa ei huomaa oikeastaan.
                          E91

                          Exät:
                          E36 325i -93 Cabriolet
                          E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
                          E36 325i -91 Sedan
                          E30 325i -85

                          Comment

                          • alfaromeo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2019
                            • 258
                            • Suomi

                            #14
                            Originally posted by Vii83 View Post
                            Joo tää ois ihan mukava kuulla, miten vaikuttaa pyöränlaakereihin.
                            Nyt on ymmärretty täysin väärin. Viallinen kardaanin tukilaakeri aiheuttaa samankaltaista ääntä, kuin viallinen pyöränlaakeri. Ainut ero on, että äänen taajuus ei muutu kääntäessä. Omassa kärryssä oli tuo tukilaakeri, joka aiheutti tuon äänen. Kaikki pyöränlaakerit olivat kunnossa.

                            Alkaa tasan 70km/h ja loppuu 110km/h.
                            E92 335ia
                            F11 535ia

                            Comment

                            • jluoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 685
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Hieman huutelua naapuripöytään, mutta ilmeisesti e90:sessä on samanlaiset takalaakerit kuin e46:sessa.

                              Vetoakseli meni aika kivasti paikalleen, kun hieman ajoin hiomakoneella työstöjälkiä pois vetoakselin päästä ja mulla oli uusi (eli täysin puhdas) pyörännapa. Tämä tapahtui kaksi viikkoa sen jälkeen kun olin asentanut edellisen laakerin. Laakeri ei tykkää jos survoo pelkästään voimalla.
                              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎