Announcement

Collapse
No announcement yet.

N52 limp-modessa kun lämpeää [syy löydetty]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kuqi
    Moderator
    • Sep 2002
    • 12533
    • Oulu

    N52 limp-modessa kun lämpeää [syy löydetty]

    Tästäkin jumalmoottorista on jo niin monta topiccia ja olen muka kaikki käynyt läpi mutta vastaavaa vikaa ei löydy.

    Auto toimii kylmänä mainiosti. Vetää, ei nyi.

    Kun öljynlämmöt nousee yli 80C vika ilmestyy.

    Se vika tulee vaan kun auto pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin. Muutama sekunti tyhjäkäyntiä ja kierrokset nousee hetkellisesti yli tonnin. Ajoittain syttyy moottorin keltainen valo mittariin, välillä ei tule mitään valoja minnekään. Vedot vaan häviää alhaalta kokonaan. Vikakoodina antaa Vanos inlettiä. Kun auton käynnistää uudelleen, vedot palaavat taas siihen asti että auto taas pysähtyy tyhjäkäynnille. Kylmänä käynnistäessä viasta ei ole mitään tietoa.

    Jo suoritetut toimenpiteet:

    - uudet oem solenoidit
    - uudet oem suodattimet (ne mitkä on pakosarjan yläpuolella)
    - isompi disa vaihdettu (välillä herjasi siitäkin koodia)
    - moottori huuhdeltu ja uudet öljyt vaihdettu.

    Vika tulee vain ja ainoastaan sillon kun öljyt on kuumana, aiemmin rikkinäisellä termarilla moottorissa nesteet oli lämpimiä ja puhalsi kuumaa tupaan mutta öljyt ei lämmenneet.


    Venynyt nokkaketju? Vanoksessa itsessään vikaa ?

    Lähinnä sillä kyselen että mistä lähtisin sitten korjaamaan.



    EDIT: syy löydetty, vikana oli rikkinäinen/puutteellinen öljynsuodatinkotelon kansi.
    Last edited by Kuqi; 01-05-2021, 11:50.
    BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
    BMW CRUISE BIKE 2017
    TREK POWERFLY 4 2021
    @kukisenjussi instagram
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Kuqi View Post
    Tästäkin jumalmoottorista on jo niin monta topiccia ja olen muka kaikki käynyt läpi mutta vastaavaa vikaa ei löydy.

    Auto toimii kylmänä mainiosti. Vetää, ei nyi.

    Kun öljynlämmöt nousee yli 80C vika ilmestyy.

    Se vika tulee vaan kun auto pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin. Muutama sekunti tyhjäkäyntiä ja kierrokset nousee hetkellisesti yli tonnin. Ajoittain syttyy moottorin keltainen valo mittariin, välillä ei tule mitään valoja minnekään. Vedot vaan häviää alhaalta kokonaan. Vikakoodina antaa Vanos inlettiä. Kun auton käynnistää uudelleen, vedot palaavat taas siihen asti että auto taas pysähtyy tyhjäkäynnille. Kylmänä käynnistäessä viasta ei ole mitään tietoa.

    Jo suoritetut toimenpiteet:

    - uudet oem solenoidit
    - uudet oem suodattimet (ne mitkä on pakosarjan yläpuolella)
    - isompi disa vaihdettu (välillä herjasi siitäkin koodia)
    - moottori huuhdeltu ja uudet öljyt vaihdettu.

    Vika tulee vain ja ainoastaan sillon kun öljyt on kuumana, aiemmin rikkinäisellä termarilla moottorissa nesteet oli lämpimiä ja puhalsi kuumaa tupaan mutta öljyt ei lämmenneet.


    Venynyt nokkaketju? Vanoksessa itsessään vikaa ?

    Lähinnä sillä kyselen että mistä lähtisin sitten korjaamaan.

    Onko öljynsuodatinkotelon kannessa se keskitappi paikallaan ja sen O-rengas ehjä?
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Kuqi
      Moderator
      • Sep 2002
      • 12533
      • Oulu

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      Onko öljynsuodatinkotelon kannessa se keskitappi paikallaan ja sen O-rengas ehjä?
      Jotenki tuntus että ois kai ne edellisessä öljynvaihdossa siitä korjaamolla sanoneet jos ois ollu rikki mutta sitä ei ole vielä vaihdettu.
      BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
      BMW CRUISE BIKE 2017
      TREK POWERFLY 4 2021
      @kukisenjussi instagram

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by Kuqi View Post
        Jotenki tuntus että ois kai ne edellisessä öljynvaihdossa siitä korjaamolla sanoneet jos ois ollu rikki mutta sitä ei ole vielä vaihdettu.

        Jos tietämätön vaihtaa öljyjä niin lentää helpolla roskiin koko suodattimen keskituki vanhan suodattimen mukana, suodatin menee silti hyvin paikalleen mutta öljynpaine menee sen verran huonoksi että vanos alkaa vittuilemaan.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Kuqi
          Moderator
          • Sep 2002
          • 12533
          • Oulu

          #5
          Taidanpa viikonloppuna purkaa ja tarkistaa tilanteen.
          BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
          BMW CRUISE BIKE 2017
          TREK POWERFLY 4 2021
          @kukisenjussi instagram

          Comment

          • mmie
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 504
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by peto2 View Post
            Jos tietämätön vaihtaa öljyjä niin lentää helpolla roskiin koko suodattimen keskituki vanhan suodattimen mukana, suodatin menee silti hyvin paikalleen mutta öljynpaine menee sen verran huonoksi että vanos alkaa vittuilemaan.
            Toi keskituen hukkaaminen on ainakin luetun perusteella hyvinkin yleinen moka.

            Tuli mieleen öljynlämmöt vs. rikkinäinen öljynlämpöanturi. Onko N52 mimmoinen systeemi, mitataanko ollenkaan ja jos mitataan, pääseekö jostain valikosta todentamaan arvoja?
            ex e36 325
            ex e46 328
            e92 335i FBO
            Ducati 900S ie
            KTM 640
            Suzuki GT550
            Honda CBR600

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              Jos vikaa ei löydy edellä mainitustakaan suunnasta ei ole poissuljettua, että nokan painetiivisteet on kairanneet kanteen/laakeripukkiin uran ja öljynpaine vanokselta vuotaa pois.

              Itsellä myös oma N52 huollossa paraikaa
              Attached Files
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • Kuqi
                Moderator
                • Sep 2002
                • 12533
                • Oulu

                #8
                Originally posted by mmie View Post
                Toi keskituen hukkaaminen on ainakin luetun perusteella hyvinkin yleinen moka.

                Tuli mieleen öljynlämmöt vs. rikkinäinen öljynlämpöanturi. Onko N52 mimmoinen systeemi, mitataanko ollenkaan ja jos mitataan, pääseekö jostain valikosta todentamaan arvoja?
                Kierrosluku-mittarin alapuolella on kulutusmittarin tilalla öljynlämpöjen mittari.



                Uusi öljynsuodatinkotelon kansi tilattu, pitäis olla viikonloppuna mulla.
                BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                BMW CRUISE BIKE 2017
                TREK POWERFLY 4 2021
                @kukisenjussi instagram

                Comment

                • Kuqi
                  Moderator
                  • Sep 2002
                  • 12533
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by zakspeed View Post

                  Itsellä myös oma N52 huollossa paraikaa
                  Ristus!
                  BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                  BMW CRUISE BIKE 2017
                  TREK POWERFLY 4 2021
                  @kukisenjussi instagram

                  Comment

                  • ripaxp86
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2020
                    • 43
                    • jkl

                    #10
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Jos vikaa ei löydy edellä mainitustakaan suunnasta ei ole poissuljettua, että nokan painetiivisteet on kairanneet kanteen/laakeripukkiin uran ja öljynpaine vanokselta vuotaa pois.

                    Itsellä myös oma N52 huollossa paraikaa

                    Mulla kairas imunokka kanteen kiinni. Huomasin öljyn notkeuden vaikuttavan käyntiin ja oikeen kuumilla öljyillä sammuikin liikennevaloissa. Oli mielenkiintosta löytää tuolle ilmiölle selityskin.
                    -e60 525 LCI - Honda X11

                    ex. -e36 323 -e46 316 -e46 325

                    Comment

                    • Kuqi
                      Moderator
                      • Sep 2002
                      • 12533
                      • Oulu

                      #11
                      musta jotenkin tuntuu ettei ois kyse mistään noin kriittisestä. teki aiemmin kesäkuumalla samaa. en nimittäin hoksannut että termari jumii, on aina ollut lämmin auto siitä huolimatta. autolla on ajettu mun aikana yli 100tkm joten olisi varmaan jo nokka tms porsinut jos sellaisesta olisi kyse :think
                      BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                      BMW CRUISE BIKE 2017
                      TREK POWERFLY 4 2021
                      @kukisenjussi instagram

                      Comment

                      • Kuqi
                        Moderator
                        • Sep 2002
                        • 12533
                        • Oulu

                        #12





                        uus kansi paikalleen uuden filtterin kans ja auto toimii taas täysin.
                        BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                        BMW CRUISE BIKE 2017
                        TREK POWERFLY 4 2021
                        @kukisenjussi instagram

                        Comment

                        • Kuqi
                          Moderator
                          • Sep 2002
                          • 12533
                          • Oulu

                          #13
                          ja siis oem-kansi ja mann filter, ei uskalla kyllä tässä vianhaussa enää mitään kiinalaisia osia ostaa..
                          BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                          BMW CRUISE BIKE 2017
                          TREK POWERFLY 4 2021
                          @kukisenjussi instagram

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            #14
                            Mä kans N52 ongelmista kyselin joku aika sitte ja eka kyssäri oli että onko filtterin kannen alla kaikki ok

                            Hyvä että tuli kuntoon
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              #15
                              Lainaan ketjua.

                              Mikähän voisi olla vialla, kun N52B30 on aika janoinen? Muuten toimii hyvin, tosin nyt alkanut tulemaan pakonokan vikakoodia (syksyllä puhdistin solenoidit ja suotimet). Tuo koodi tulee harvakseltaan. Liekö sitten vaikutusta johonkin pitemmän ajan adaptioon. :think
                              Jos kattoo ajotietokoneen kulutusta, niin lähellä 10l/100km melkein koko ajan, vaikka ajaa tasaisella maantienopeutta. Sit kun kaasua painaa niin hörppää selvästi enemmän. Kuumalla koneella, esim. muutaman täyskaasuvedon jälkeen kulutus näyttää selvästi pienemmälle.

                              Keskikulutus on 2-3l suurempi kuin m52b30 moottorilla (vastaava koppa ja ajoprofiili). Aikoinaan oli n52b25 ja meni aika paljon pienemmällä.
                              Last edited by bemmeri; 30-04-2021, 20:22.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎