Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kone tärisee kylmäkäynnistyksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jupi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2019
    • 150
    • Tampere

    #16
    Eikös tuossa pitäisi vähintään yhden bankin suuttimet uusia samalla että ovat samaa indexiä? Jos siis suuttimissa vikaa. Siellä on luultavasti alkuperäiset suuttimet ja uudet suuttimet ovat eri indexiä. Ja sitten tietenkin uuden suuttimen korjausarvojen koodaus auton tietokoneeseen, jonka jälkeen sitten adaptaatioiden nollaus ja sopeutusajot.

    Tuo noxem poistaa vain tuon 30E9-vikakoodin, mutta tuskin se tärisevää kylmäkäynnistystä aiheuttaa. Eikös se aiheuta vain sen että auto ajaa homogeenisellä seossuhteella koko ajan eikä käytä laihaseoksia, joka itsessään kyllä lopulta voi aiheuttaa suutinongelmia yms.? Ainakin N43-moottorissa näin, tietääkseni N53 on tässä suhteessa samanlainen.

    Omasta N43 korjaantui tärisevä kylmäkäynnistys suuttimien vaihdolla, ja tuo 30E9-vikakoodi lähti laittamalla noxem nox-anturin tilalle.
    Last edited by Jupi; 26-07-2021, 22:05.
    E90 318i -09

    Comment

    • isa
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 40
      • Espoo

      #17
      Originally posted by Kuudr View Post
      Pistin Noxemin tilaukseen, toivottavasti pääsisi sillä selville vesille ettei tarvitse noita suuttimia alkaa vaihteleen.
      Ihan selkee suutinvika. Suutin vuotaa ja tekee juuri tuota. Lämmettyään toimii ”oikein”.
      Uudet viimeisimmän version suuttimet sisään niin toimii oikein. Mulla oli ihan sama vika vuosi sitten. Katso vaikka miltä tulpat näyttää. Jos on mustat jossain sylinterissä niin selkee juttu.
      Yksittäisiä suuttimia ei kannata vaihtaa. Kaikki kerralla.
      F10 530i 2012, Havanna Metallic
      Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber

      Comment

      • Kuudr
        Newbiemmer
        • Oct 2019
        • 15
        • Suomi

        #18
        Kiitos taas neuvoista. Ja sori kun kyselen tyhmiä mutta oliko täällä foorumilla lista henkilöistä kellä olisi vehkeet ja halua korvausta vastaan lukea livedataa? Tai mahdollisesti tietoa sellaisesta tässä pirkanmaan alueella.

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16344
          • Leppävirta

          #19
          Originally posted by Kuudr View Post
          Kiitos taas neuvoista. Ja sori kun kyselen tyhmiä mutta oliko täällä foorumilla lista henkilöistä kellä olisi vehkeet ja halua korvausta vastaan lukea livedataa? Tai mahdollisesti tietoa sellaisesta tässä pirkanmaan alueella.
          Tuolta alueellisilta keskustelu osioilta löytynee kunkin alueen vastaavat topikit, ilmeisemmin etsit tätä.

          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #20
            En kyllä näe miten nox katti voisi aiheuttaa moottorin tärinää käynnistyksessä, jos ajossa auto kuitenkin kulkee. Jos katti on tukossa, niin silloin ei kyllä pysty normaalisti ajamaan. Veisin nyt jonnekkin, jossa on merkkikohtaista osaamista. Vikakohteita on tosiaan useita, mutta kyllä se vika pitää selvittää ensin eikä aloittaa vaihtamalla arvalla osia.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Kuudr
              Newbiemmer
              • Oct 2019
              • 15
              • Suomi

              #21
              Ystävällinen harrastelija auttoi kaveria hädässä ja päästiin lukemaan arvoja kylmänä, eli silloin kun auto oireilee pahiten. Mitäs mieltä?

              0x0029
              D2
              DME: Combustion misfires, cylinder 6

              0x0030
              E9
              DME: Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing
              Attached Files
              Last edited by Kuudr; 31-07-2021, 12:37.

              Comment

              • Kuudr
                Newbiemmer
                • Oct 2019
                • 15
                • Suomi

                #22
                Tuossa vielä kutos sylinteristä tulppa.
                Attached Files

                Comment

                • Juho_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2016
                  • 1062
                  • Suomi

                  #23
                  Sytytysongelmia tai rikkaalla käy 6syl. :think
                  Ootko puolaa vaihtanut päittäin jonkun pytyn kanssa, siirtyykö vika?

                  Mut uskoisin silti itsekkin tämän olevan ratkaisu 90% varmuudella:
                  Ihan selkee suutinvika. Suutin vuotaa ja tekee juuri tuota. Lämmettyään toimii ”oikein”.
                  Uudet viimeisimmän version suuttimet sisään niin toimii oikein. Mulla oli ihan sama vika vuosi sitten. Katso vaikka miltä tulpat näyttää. Jos on mustat jossain sylinterissä niin selkee juttu.
                  Yksittäisiä suuttimia ei kannata vaihtaa. Kaikki kerralla.
                  Kerran oon yhtee Citikkaa vaihtanu puolapaketin, kun 2syl tuli satunnaista missfirea, ja senkin sai selvitettyä vaan vika päällä ajamalla konetta eli siinä tapauksessa n. 2000-2500rpm vapaalla ja kone seis.
                  2syl tulppa oli melkein musta.
                  Tyhjäkäynnilläkin teki samaa, mut ei yhtä selkeä kuin korotetulla käyntinopeudella.

                  Suuttimet (imusarjaruiskutus tosin) käytin testattavana, ja niistä ei johtunut vika vaikka heittoa olikin -> meni vaihtoon jokatapauksessa, mut vikaan ei vaikutusta.
                  Puolapaketti oli uusi "huippulaadukas" Intermotorin paketista otettu, vaihtui johonkin laadukkaampaan tarvike puolapakettiin ja vika hävisi.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • Kuudr
                    Newbiemmer
                    • Oct 2019
                    • 15
                    • Suomi

                    #24
                    Originally posted by Juho_ View Post
                    Sytytysongelmia tai rikkaalla käy 6syl. :think
                    Ootko puolaa vaihtanut päittäin jonkun pytyn kanssa, siirtyykö vika?

                    Mut uskoisin silti itsekkin tämän olevan ratkaisu 90% varmuudella:


                    Kerran oon yhtee Citikkaa vaihtanu puolapaketin, kun 2syl tuli satunnaista missfirea, ja senkin sai selvitettyä vaan vika päällä ajamalla konetta eli siinä tapauksessa n. 2000-2500rpm vapaalla ja kone seis.
                    2syl tulppa oli melkein musta.
                    Tyhjäkäynnilläkin teki samaa, mut ei yhtä selkeä kuin korotetulla käyntinopeudella.

                    Suuttimet (imusarjaruiskutus tosin) käytin testattavana, ja niistä ei johtunut vika vaikka heittoa olikin -> meni vaihtoon jokatapauksessa, mut vikaan ei vaikutusta.
                    Puolapaketti oli uusi "huippulaadukas" Intermotorin paketista otettu, vaihtui johonkin laadukkaampaan tarvike puolapakettiin ja vika hävisi.
                    En vaihtanut päittäin puolia kun itsellä ei ole mitään lukulaitetta millä voisi sitten tarkastaa asian, yritän päästä kokeilemaan! Kutospyttyyn vaihdettu nyt uusi tulppa ja puola kokeilumielessä, 40km testilenkillä tärinä väheni huomattavasti ja auto käyttäytyi normaalisti. Kävin luukuttamassa motarilla isoills kierroksilla kun heitin jonkun polttoainejärjestelmän putsaajan tankkiin.

                    Comment

                    • Kuudr
                      Newbiemmer
                      • Oct 2019
                      • 15
                      • Suomi

                      #25
                      Originally posted by Kuudr View Post
                      En vaihtanut päittäin puolia kun itsellä ei ole mitään lukulaitetta millä voisi sitten tarkastaa asian, yritän päästä kokeilemaan! Kutospyttyyn vaihdettu nyt uusi tulppa ja puola kokeilumielessä, 40km testilenkillä tärinä väheni huomattavasti ja auto käyttäytyi normaalisti. Kävin luukuttamassa motarilla isoills kierroksilla kun heitin jonkun polttoainejärjestelmän putsaajan tankkiin.
                      Ongelma palasi hyvin nopeasti eli tulppa+puola ei korjannut ongelmaa! Ei tässä auta muuta kun lähteä suutinkaupoille.

                      Comment

                      • e36coupe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 719
                        • Nokia

                        #26
                        Originally posted by Kuudr View Post
                        Ongelma palasi hyvin nopeasti eli tulppa+puola ei korjannut ongelmaa! Ei tässä auta muuta kun lähteä suutinkaupoille.
                        Näissä ei 100% varmuudella vikakoodi osoita juuri oireilevaa sylinteriä. Lambdakin lukee bank1 ja bank2. Sitten koittaa ecu korjata seoksia. Joissain tapauksissa "viallinen" sylinteri on saman bankin sisältä joku toinen sylinteri. Koita vaikka ne bank 2 puolat vaihtaa bank1:een ja päin vastoin. Sitten kokeilua ja uusiksi vikakoodin lukua. Jos tulpat ei vielä vaihdettu niin vaihda kaikki kerralla uusiin ja ota vain orkkis tai ne sopivat NGK:t.

                        Ne suuttimet on sen verran arvokkaat, että noi halvemmat tulpat ja puolajumpat tekisin itse ensin.

                        Myös se vuotava huohottimen kalvo voi aiheuttaa ongelmia ja juuri siinä kutosen naapurissahan sekin asuu. Koita käynnissä avata öljykorkkia. Jos ei meinaa aueta on huohotin rikki ja tarvit korjaussarjan tai uuden venttiilikopan kannen+tiivisteen+pultit.
                        Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                        Työn alla: E21 320/6
                        Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          #27
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Nummika
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2016
                            • 65
                            • Rauma

                            #28
                            Originally posted by Kuudr View Post
                            En vaihtanut päittäin puolia kun itsellä ei ole mitään lukulaitetta millä voisi sitten tarkastaa asian, yritän päästä kokeilemaan! Kutospyttyyn vaihdettu nyt uusi tulppa ja puola kokeilumielessä, 40km testilenkillä tärinä väheni huomattavasti ja auto käyttäytyi normaalisti. Kävin luukuttamassa motarilla isoills kierroksilla kun heitin jonkun polttoainejärjestelmän putsaajan tankkiin.
                            Paljonko autolla on ajettu?
                            Ota moottorin päältä suoja pois ja katso suuttimien idex numerot, onko koskaan vaihdettu.

                            Ja jos pääset taas joskus inpaan käsiksi, tutkikaa myöskin polttoainepaineet käydessä, pitäisi olla 150000-210000hpa. Minne laskee n. 5min aikana ja mitä on esim 30min päästä.
                            En ulkoa muista mutta olisko että laskee jonnekin 5000hpa ja pitäsi siinä sitten pysyä lähes hamaan tappiin sammuksissa....jos ei niin suutin vuotaa.

                            Omassa oli toimiessaan tällaisia ruiskuarvoja inpalla katsottuna

                            messwerte injektion lukemat:
                            spannug 0,590-0,603%mj
                            einspritzzeit ,0271-0,277ms
                            tastverhältnis 51-54%
                            elektrische 750-800uAs
                            kaikki 6 syl noiden sisällä.

                            Istalla operation smoothness values arvot , kaikki 0,2-1% sisällä

                            Jos omat on ihan noista metässä niin suuttimia tutkisin tarkemmin.
                            Last edited by Nummika; 09-08-2021, 15:28.
                            Rauman säätila http://nummika.com

                            Comment

                            • Kuudr
                              Newbiemmer
                              • Oct 2019
                              • 15
                              • Suomi

                              #29
                              Originally posted by Nummika View Post
                              Paljonko autolla on ajettu?
                              Ota moottorin päältä suoja pois ja katso suuttimien idex numerot, onko koskaan vaihdettu.

                              Ja jos pääset taas joskus inpaan käsiksi, tutkikaa myöskin polttoainepaineet käydessä, pitäisi olla 150000-210000hpa. Minne laskee n. 5min aikana ja mitä on esim 30min päästä.
                              En ulkoa muista mutta olisko että laskee jonnekin 5000hpa ja pitäsi siinä sitten pysyä lähes hamaan tappiin sammuksissa....jos ei niin suutin vuotaa.

                              Omassa oli toimiessaan tällaisia ruiskuarvoja inpalla katsottuna

                              messwerte injektion lukemat:
                              spannug 0,590-0,603%mj
                              einspritzzeit ,0271-0,277ms
                              tastverhältnis 51-54%
                              elektrische 750-800uAs
                              kaikki 6 syl noiden sisällä.

                              Istalla operation smoothness values arvot , kaikki 0,2-1% sisällä

                              Jos omat on ihan noista metässä niin suuttimia tutkisin tarkemmin.
                              170tkm, kiitos vinkistä. Pistetään kokeiluun heti kun mahdollista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎