Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä eroa 330d ja 325d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jess
    Newbiemmer
    • Nov 2003
    • 18

    Mitä eroa 330d ja 325d

    Mitä eroja tekniikassa uudessa 330d ja 325d. Kummasakin nykyään 3.0 moottori. Oisko jollakin faktoja?
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    #2
    Tähän kysymykseen löytää varmasti parhaiten tiedot esim. www.bmw.fi -sivulta:think

    Pikanen vilkasu antaa esim. seuraavat faktat:

    325d

    Teho 197 hv / 3750 1/min

    Suurin vääntömomentti 400 Nm / 1300 1/min


    330d

    Teho 231 hv / 4000 1/min

    Suurin vääntömomentti 500 Nm / 1750 1/min
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      Originally posted by fastandfurious View Post
      Tähän kysymykseen löytää varmasti parhaiten tiedot esim. www.bmw.fi -sivulta:think

      Pikanen vilkasu antaa esim. seuraavat faktat:

      325d

      Teho 197 hv / 3750 1/min

      Suurin vääntömomentti 400 Nm / 1300 1/min


      330d

      Teho 231 hv / 4000 1/min

      Suurin vääntömomentti 500 Nm / 1750 1/min

      No eipä tuosta moottoreiden tekniset erot selviä sitten millään. Nuo luvutkin oli varmaan jo tiedossa..
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Jess
        Newbiemmer
        • Nov 2003
        • 18

        #4
        Joo luvut oli tiedossa ja kaikki muukin mitä bmw.fi kertoo, tarkoitin lähinnä, et jos joku esim. työnsä puolesta näitä autoja tarkastelee syvemmin ja tietää eroja. Esim. onko polttoaineen syötössä eroja, turbot erit, vaihteistot samat/erit, jarrut erikokoiset yms...

        Comment

        • eeki
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1966
          • HKI

          #5
          Ahtimet ovat ainakin samat, erojahan voi tsuumailla varaosanumeroiden tasolla tuolta: www.realoem.com/bmw/
          Ducati 998 -02 //

          Comment

          • Janzu
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 483
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Jess View Post
            Joo luvut oli tiedossa ja kaikki muukin mitä bmw.fi kertoo, tarkoitin lähinnä, et jos joku esim. työnsä puolesta näitä autoja tarkastelee syvemmin ja tietää eroja. Esim. onko polttoaineen syötössä eroja, turbot erit, vaihteistot samat/erit, jarrut erikokoiset yms...
            Ainakin niillä tiedoilla mitä meillä on: vaihteistot ovat samat sekä jarrut, mutta painossa on 10 kg eroa, joten jotain konkreettista eroakin varmaan on...

            Luulisin kuitenkin, että 325d on pelkkä markkinointikalu, jotain sinne 320d ja 330d väliin, eikä niissä varmaan suuria teknisiä eroja ole...

            Comment

            • sirius18
              Bimmer Rookie
              • Dec 2002
              • 137

              #7
              Originally posted by fastandfurious View Post

              325d

              Teho 197 hv / 3750 1/min

              Suurin vääntömomentti 400 Nm / 1300 1/min
              Täytyi ihan kaivaa vanha topicci esiin... onkohan tuo 325d:n vääntöarvo oikein, kovin alhaalta lähtee turbo mukaan - tosin samat arvot esim. bmw.de -sivusto ilmoittaa.

              Kellään faktatietoa vai maailmanlaajuiseen levitykseen lipsahtanut virhe? Olisi kiva nähdä motin käppyrät.

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #8
                Onko tähän tullut kenellekkään faktatietoa?

                Mistä tuo tehoero syntyy eli mitä palikoita tekniikassa on erilaisia, vai onko tuo ero saatu aikaan pelkällä ohjelmalla?


                Nimim. Onko järkeä ostaa E91 330d:tä vai ostaa 325d ja käyttää softalla?
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Googlettamisen tuloksena jotkut ulkomaiset saitit väittää että pienempi ahdin, mutta realoem.comin mukaan niin turbolla kuin ´pakosarjallakin on 325D:ssä ja 330d:ssä sama osanumero.

                  Karalan ja Harisen sivuilla on taulukoissa muutaman hepan ja newtonin ero siinä mitä noista ohjelmalla saadaan, 325d 242hv/550Nm ja 330d 258hv/600Nm.

                  ---> Jotain eroa siellä on siis oltava softan lisäksi mutta mitä?
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Gonzalez View Post
                    .

                    ---> Jotain eroa siellä on siis oltava softan lisäksi mutta mitä?
                    Pikaisella realoemilla leikkimisellä: suuttimet?
                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • Gonzalez
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 2632
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by jussi_r View Post
                      Pikaisella realoemilla leikkimisellä: suuttimet?
                      Jep, juuri löysin itse saman eli näyttäisi ainoa ero olevan suutinten osanumeroissa.

                      Tämän perusteella kun ajattelee niin taitaa olla aivan sama kummanko laittaa jos softalla käyttää, molempiin saa vielä dpf:n poistolla jonkun lisähepan potkua ja jos kyse manuaalista niin 550 newtoniakin alkaa jo riittämään...
                      530d GT F07 2010
                      325i E30 Cabriolet 1987

                      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                      Comment

                      • Kilpuri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 831
                        • Tampere

                        #12
                        Sitten kun saat sen DPF:n poistettua ja siitä ensimmäisen kokemukset, niin jaathan ne myös tänne?
                        Now: 525xd -09
                        Ex: 330d -07
                        Ex: 328i -96

                        Comment

                        • haba
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 723
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Gonzalez View Post
                          Onko tähän tullut kenellekkään faktatietoa?

                          Mistä tuo tehoero syntyy eli mitä palikoita tekniikassa on erilaisia, vai onko tuo ero saatu aikaan pelkällä ohjelmalla?


                          Nimim. Onko järkeä ostaa E91 330d:tä vai ostaa 325d ja käyttää softalla?

                          Eiköhän molemmista saa ihan kivasti tehoa/vääntöä. Tietty 330d taitaa olla isommat jarrut vakiona jos niitä arvostaa. -08 syksystä eteenpäin 330d kone on ihan eri kun vanhat padat, mutta ilmeisesti haussa on vanhempi 231hp/500nm versio.

                          Comment

                          • Gonzalez
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 2632
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Tällä hetkellä tilanne on se että edellinen on myyty ja olen autoton mies, eli kumpaakaan ei ole vielä pihassa mutta jompi kumpi tulee varmasti.

                            Juu vanhempi E91-koppa on haussa...
                            Last edited by Gonzalez; 23-12-2009, 12:23.
                            530d GT F07 2010
                            325i E30 Cabriolet 1987

                            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                            Comment

                            • Tyrvis
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 60
                              • TKU

                              #15
                              Saksan pojat foorumeillaan väittivät seuraavaa:

                              -tehdasasenteiset mäntäsarjat ovat materiaaliltaan erilaiset. Tämä on tehty materiaalikustannusten ja moottorin jäähdytyksen kannalta. Varaosanumero männille on kuitenkin sama, sillä mäntien vaihdon yhteydessä ei ole merkitystä, vaikka 325d:hen vaihdetaan paremmalla materiaalilla olevat 330d männät (mitat ja massat ovat samat).
                              -330d sylinteriryhmä on tuplahoonattu, jotta voitelukalvo riittää isommille pyörimisnopeuksillekin (3750 vs 4000rpm)
                              -330d pakoventtiilit ovat natriumtäytteiset, paremman lämmönkestävyyden vuoksi. Saksassa oli tiedossa muutama tapaus, jossa chipattu 325d oli porsinut juurikin pakoventtiileistään. Tämän vuoksi tehdassuositus onkin vaihtaa kaikki venttiilit kerralla venttiilivaurion yhteydessä natriumtäytteisiin.
                              -moottorin ohjelmat ovat erilaiset.
                              -mäntien jäähdytys 330d:ssä parempi, sylinterikannet ovat erilaiset.
                              -imusarjat ovat erilaiset, (330d läpillä, 325d ilman?)
                              -suuttimet ja jakotukki ovat erilaiset
                              -kytkin on eri levyllä
                              -partikkelifiltterit ovat erilaiset
                              -jarrut ovat samat
                              -perusmoottori pitkälti sama: turbo, vauhtipyörät, nokat, pakoputkisto, välijäähdytin, moottorin lohko jne.
                              -muitakin eroja varmasti vielä löytyy, mutta niistä tehdas vaikenee.
                              Last edited by Tyrvis; 23-12-2009, 11:51.
                              BMW i4 40eDrive M-Sport -22
                              BMW 328i Touring M-Sport -13

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎