Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nyt kaivataan apua, moottori n52b30A

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hewrii
    Newbiemmer
    • Apr 2023
    • 6
    • Tampere

    Nyt kaivataan apua, moottori n52b30A

    Morjesta kaikki!

    Nyt olisi hyvät neuvot ja mielipiteet tarpeen

    Kävipäs tälleen harmillisesti enkä oikein tiedä mihin suuntaan tälläisessä tilanteessa kannattaisi lähteä, koneen vaihto, korjaamalla vai ammutaanko raato teslan kaveriksi kiertoradalle.

    Eli tilanne on seuraava:

    -BMW E90 330i, VM.2005, ajettu n.230tkm. N52B30A moottori.

    -Aja auto parkkiin, seisoo siinä 3 päivää. Toiminut normaalisti tähän asti.

    -Auto lohkoon, n.2h. Lämpötila ulkona n.0 astetta

    -Käynnistä auto, rullaa parkkipaikalta tielle (parkkis alamäessä) ja kiihdytä rauhallisesti.

    -kiihdytyksessä huomaa että kaasu ns. pätkii ja huomaa peilistä että ihan järkyttävät harmaat savut pakoputkesta.

    - Ohjaa auto tiensivuun ja sammuta itse auto.

    Korjaamolla diagnoosi oli että jäähdytinneste päässyt palokammioon/palotilaan ja jäähdytinneste puhdistanut sylinteriseinämiä kun kameralla katsoivat ja öljynsuodattimesta löytyi metallisilppua. Konetta siis ei ole avattu, vaan kameralla katsottu

    Kertoivat että olisi paras hankkia vaihtomoottori, tällä hetkellä edullisin tarjous töineen on n.6-7tuhatta. Itseä kuitenkin mietityttää, että saisiko korjaamalla tästä vielä pelin, koska moottori ei ole jumissa kun itse sammutin auton sekä edetty matka oli hyvin vähäinen, 50-100m ehkä ja sain auton samantein tiensivuun.


    1. Mitä tässä teidän mielestä on tapahtunut? mistä metallisilppu voisi mahdollisesti olla peräisin?

    2. Jos lähtee sille tielle, että lähtisi korjaamaan. Mitä osia pitää/olisi hyvä luultavasti vaihtaa että tästä saisi vielä toimivan vehkeen?

    3. Onko Rahallisesti järkevämpää miettiä tätä korjausvaihtoehtoa kuin vaihtokonetta (tarjottu kone oli 155tkm ajettu). Kaikki työ tullaan tekemään korjaamolla.

    4. Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Teidän ajatuksia?

    Itse hieman hukassa, että mitä tässä tilanteessa pitäisi nyt sitten tehdä. Ajatus tietenkin olisi, että saisi auton takaisin ajoon mahdollisimman edullisesti ja järkevästi. Kun ajattelee, että 6-7tuhatta koneen vaihto tai jos esim. selviäisi korjaamalla vaikka puolella siitä, jos ei ole mitään isompaa/pahempaa sattunut.

    Vastaan tottakai kysymyksiin parhaani mukaan.


    KIITOS JO ETUKÄTEEN KAIKILLE VASTANNEILLE!

  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16448
    • Asikkala

    #2
    Katosiko jäähd. nestettä ? Lähteekö/onko uskallettu käynnistää ? Jos käynnistetty käykö normaalisti ? Onko mitattu puristukset ? Tuleeko paisariin painetta/sylkeeekö nestettä ulos ?
    Vastaus kysymykseen 2: ei tiedä ennen kuin on purettu.

    E: ajoitko itse ennen tai jälk. 3 vrk seisotuksen ?
    Last edited by jr66; 15-01-2025, 21:26.

    Comment

    • hewrii
      Newbiemmer
      • Apr 2023
      • 6
      • Tampere

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Katosiko jäähd. nestettä ? Lähteekö/onko uskallettu käynnistää ? Jos käynnistetty käykö normaalisti ? Onko mitattu puristukset ? Tuleeko paisariin painetta/sylkeeekö nestettä ulos ?
      Vastaus kysymykseen 2: ei tiedä ennen kuin on purettu.

      E: ajoitko itse ennen tai jälk. 3 vrk seisotuksen ?
      Moro! oli aikalailla normaalitasolla ennen tapahtumaa, jälkeenpäin katosi tottakai jonkin verran. Käyntiin en ole uskaltanut laittaa enään, auto siis seisoo tällä hetkellä korjaamon pihassa odottelemassa jatkotoimia ja jäin käsitykseen että ei ole käynnistetty siellä. en tiedä tuleeko paisariin painetta. Tarkistin tapahtuman jälkeen maasta, että oliko jäänyt länttejä maahan, en ainakaan nähnyt tapahtumapaikalla enkä parkkipaikalla, josta auton otin.

      Ajoin itse auton silloin ruutuun ja ajoin myös tapahtuma aikaan.

      Comment

      • antti
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2002
        • 781
        • Espoo

        #4
        4. Kertomasi koneen vaihdon arvo lienee karkeasti ehjän auton arvo? Vittumainen tilanne. Itsellä oli samankaltainen tilanne eri merkkisen auton kanssa vuosia sitten. Silloin valmistaja tuli koko rempassa vastaan noin 30%, silti omaa rahaa meni tuhansia. Vaihtoehto olisi ollut myydä auto korjaamolle muutamalla tonnilla. No päätin korjauttaa auton ja ajaa sen hampaat irveessä loppuun koko rahan edestä. Fiilis oli kuin olisi ostanut oman auton uudestaan.

        Ehdotus: etsi itse jostain vaihtokone ja täältä kerholta joku osaava seppä vaihtamaan
        Last edited by antti; Yesterday, 00:54.
        E46 325ti Compact

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎