Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nyt kaivataan apua, moottori n52b30A

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hewrii
    Newbiemmer
    • Apr 2023
    • 7
    • Tampere

    Nyt kaivataan apua, moottori n52b30A

    Morjesta kaikki!

    Nyt olisi hyvät neuvot ja mielipiteet tarpeen

    Kävipäs tälleen harmillisesti enkä oikein tiedä mihin suuntaan tälläisessä tilanteessa kannattaisi lähteä, koneen vaihto, korjaamalla vai ammutaanko raato teslan kaveriksi kiertoradalle.

    Eli tilanne on seuraava:

    -BMW E90 330i, VM.2005, ajettu n.230tkm. N52B30A moottori.

    -Aja auto parkkiin, seisoo siinä 3 päivää. Toiminut normaalisti tähän asti.

    -Auto lohkoon, n.2h. Lämpötila ulkona n.0 astetta

    -Käynnistä auto, rullaa parkkipaikalta tielle (parkkis alamäessä) ja kiihdytä rauhallisesti.

    -kiihdytyksessä huomaa että kaasu ns. pätkii ja huomaa peilistä että ihan järkyttävät harmaat savut pakoputkesta.

    - Ohjaa auto tiensivuun ja sammuta itse auto.

    Korjaamolla diagnoosi oli että jäähdytinneste päässyt palokammioon/palotilaan ja jäähdytinneste puhdistanut sylinteriseinämiä kun kameralla katsoivat ja öljynsuodattimesta löytyi metallisilppua. Konetta siis ei ole avattu, vaan kameralla katsottu

    Kertoivat että olisi paras hankkia vaihtomoottori, tällä hetkellä edullisin tarjous töineen on n.6-7tuhatta. Itseä kuitenkin mietityttää, että saisiko korjaamalla tästä vielä pelin, koska moottori ei ole jumissa kun itse sammutin auton sekä edetty matka oli hyvin vähäinen, 50-100m ehkä ja sain auton samantein tiensivuun.


    1. Mitä tässä teidän mielestä on tapahtunut? mistä metallisilppu voisi mahdollisesti olla peräisin?

    2. Jos lähtee sille tielle, että lähtisi korjaamaan. Mitä osia pitää/olisi hyvä luultavasti vaihtaa että tästä saisi vielä toimivan vehkeen?

    3. Onko Rahallisesti järkevämpää miettiä tätä korjausvaihtoehtoa kuin vaihtokonetta (tarjottu kone oli 155tkm ajettu). Kaikki työ tullaan tekemään korjaamolla.

    4. Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Teidän ajatuksia?

    Itse hieman hukassa, että mitä tässä tilanteessa pitäisi nyt sitten tehdä. Ajatus tietenkin olisi, että saisi auton takaisin ajoon mahdollisimman edullisesti ja järkevästi. Kun ajattelee, että 6-7tuhatta koneen vaihto tai jos esim. selviäisi korjaamalla vaikka puolella siitä, jos ei ole mitään isompaa/pahempaa sattunut.

    Vastaan tottakai kysymyksiin parhaani mukaan.


    KIITOS JO ETUKÄTEEN KAIKILLE VASTANNEILLE!

  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16451
    • Asikkala

    #2
    Katosiko jäähd. nestettä ? Lähteekö/onko uskallettu käynnistää ? Jos käynnistetty käykö normaalisti ? Onko mitattu puristukset ? Tuleeko paisariin painetta/sylkeeekö nestettä ulos ?
    Vastaus kysymykseen 2: ei tiedä ennen kuin on purettu.

    E: ajoitko itse ennen tai jälk. 3 vrk seisotuksen ?
    Last edited by jr66; 15-01-2025, 21:26.

    Comment

    • hewrii
      Newbiemmer
      • Apr 2023
      • 7
      • Tampere

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Katosiko jäähd. nestettä ? Lähteekö/onko uskallettu käynnistää ? Jos käynnistetty käykö normaalisti ? Onko mitattu puristukset ? Tuleeko paisariin painetta/sylkeeekö nestettä ulos ?
      Vastaus kysymykseen 2: ei tiedä ennen kuin on purettu.

      E: ajoitko itse ennen tai jälk. 3 vrk seisotuksen ?
      Moro! oli aikalailla normaalitasolla ennen tapahtumaa, jälkeenpäin katosi tottakai jonkin verran. Käyntiin en ole uskaltanut laittaa enään, auto siis seisoo tällä hetkellä korjaamon pihassa odottelemassa jatkotoimia ja jäin käsitykseen että ei ole käynnistetty siellä. en tiedä tuleeko paisariin painetta. Tarkistin tapahtuman jälkeen maasta, että oliko jäänyt länttejä maahan, en ainakaan nähnyt tapahtumapaikalla enkä parkkipaikalla, josta auton otin.

      Ajoin itse auton silloin ruutuun ja ajoin myös tapahtuma aikaan.

      Comment

      • antti
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2002
        • 784
        • Espoo

        #4
        4. Kertomasi koneen vaihdon arvo lienee karkeasti ehjän auton arvo? Vittumainen tilanne. Itsellä oli samankaltainen tilanne eri merkkisen auton kanssa vuosia sitten. Silloin valmistaja tuli koko rempassa vastaan noin 30%, silti omaa rahaa meni tuhansia. Vaihtoehto olisi ollut myydä auto korjaamolle muutamalla tonnilla. No päätin korjauttaa auton ja ajaa sen hampaat irveessä loppuun koko rahan edestä. Fiilis oli kuin olisi ostanut oman auton uudestaan.

        Ehdotus: etsi itse jostain vaihtokone ja täältä kerholta joku osaava seppä vaihtamaan
        Last edited by antti; 17-01-2025, 00:54.
        E46 325ti Compact

        Comment

        • hewrii
          Newbiemmer
          • Apr 2023
          • 7
          • Tampere

          #5
          Originally posted by antti View Post
          4. Kertomasi koneen vaihdon arvo lienee karkeasti ehjän auton arvo? Vittumainen tilanne. Itsellä oli samankaltainen tilanne eri merkkisen auton kanssa vuosia sitten. Silloin valmistaja tuli koko rempassa vastaan noin 30%, silti omaa rahaa meni tuhansia. Vaihtoehto olisi ollut myydä auto korjaamolle muutamalla tonnilla. No päätin korjauttaa auton ja ajaa sen hampaat irveessä loppuun koko rahan edestä. Fiilis oli kuin olisi ostanut oman auton uudestaan.

          Ehdotus: etsi itse jostain vaihtokone ja täältä kerholta joku osaava seppä vaihtamaan
          Moro! juu on kieltämättä hieman hankala päätös tässä edessä. Siis BMW tuli vastaan moottorin korjauksessa? Miten tämä tapahtui? Hieman tässä kanssa mietin jos laittaisin kuntoon niin ainakin saisi hyvän käyttöauton pitkäksi aikaa sillä muuten auto on loistokunnossa ja remppaa on tehty melkolailla.

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2204
            • Vantaa

            #6
            Melko mahdoton sanoa ilman koneen avaamista kannattaako korjaus. Teki niin tai näin, ei tuosta halvalla selviä jos homman joutuu teetättämään. Hyvällä tuurilla selviää puolella tuosta jos koneen saa kuntoon purkamalla ja korjaamalla. Käytetyt koneet on 2-3t hintaluokassa, joten jos se vaan vaihdetaan 6-7t kuulostaa melko kalliilta. Ei tuon vaihto työnä kuitenkaan kovin pitkään vie.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • antti
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 784
              • Espoo

              #7
              Originally posted by hewrii View Post

              Moro! juu on kieltämättä hieman hankala päätös tässä edessä. Siis BMW tuli vastaan moottorin korjauksessa? Miten tämä tapahtui? Hieman tässä kanssa mietin jos laittaisin kuntoon niin ainakin saisi hyvän käyttöauton pitkäksi aikaa sillä muuten auto on loistokunnossa ja remppaa on tehty melkolailla.
              Ei ollut BMW
              E46 325ti Compact

              Comment

              • antti
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2002
                • 784
                • Espoo

                #8
                Originally posted by VilleP View Post
                Melko mahdoton sanoa ilman koneen avaamista kannattaako korjaus. Teki niin tai näin, ei tuosta halvalla selviä jos homman joutuu teetättämään. Hyvällä tuurilla selviää puolella tuosta jos koneen saa kuntoon purkamalla ja korjaamalla. Käytetyt koneet on 2-3t hintaluokassa, joten jos se vaan vaihdetaan 6-7t kuulostaa melko kalliilta. Ei tuon vaihto työnä kuitenkaan kovin pitkään vie.
                Samaa mieltä, 6-7K melko kallista...
                E46 325ti Compact

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7419
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by hewrii View Post
                  Kertoivat että olisi paras hankkia vaihtomoottori, tällä hetkellä edullisin tarjous töineen on n.6-7tuhatta.
                  Nopeasti katoin niin Ruotsista joku 200 tkm ajettu vaihtomoottori löytyi reilu 1500 euroa joten vaikka ois rahteineen 2 k€ ja laittaa siihen uutta kulutusosaa samalla niin ei se vaihto silti noin kalliiksi tule.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; Today, 10:12.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • miyli
                    BTCF Member
                    • Dec 2008
                    • 2085
                    • Naantali

                    #10
                    Itsellä samanlainen keissi viime talvena, ostin konevikaisen vm2006 330 xi josta oli veivi tullut lohkosta läpi. Ovokolta 1500€ ja rahti 155€ ,167tkm ajettu vaihtokone vm.2009 X3 joka on se uudempi malli n52, eli muovi kannenkopalla ja huohotus erilainen. Itse vaihdoin niin että auton etupää pukkien päällä, kone tuli ulos keulaa purkamatta, aika helppo homma jos työkalut pysyy kädessä.
                    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                    0-200km/h 11.40s
                    100-200km/h 6,00s
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2714
                      • Tampere

                      #11
                      Vaihtokonetta ehdotan suorilaan. Kaikki aukominen ja ihmettely toisen tekemänä lisää kustannuksia.
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎