Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 eber-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • contest
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 58

    E90 eber-ongelma

    Moro

    Eli 2008 auto 330Da ja vasta asennettu eberspächer kauko-ohjauksella...

    Asennus siinä vaiheessa asiantuntevan asentamon puolesta että kaikki ok ja kytkennät tarkastettu moneen kertaan muttei vaan auto-ilmastoinnin paneeliin tule virtoja, ainakaan täysissä määrin :think

    Eli valot ei pala paneelissa eikä siitä saa säädettyä mitään, myöskin jää hurisemaan tuuletin jos ei ota yhtä piuhaa irti(varotoimi ettei akku kulu) Siis automaatti-ilmastointi on jotenkin sekaisin, eberi-asentamo ei pysty enää enempää tekemään. BMW-puolelta taas kanta on ettei meidän asentama niin ei meidän ongelmakaan, perjantaiksi ensi viikolla menen Turkuun metro-autoon sitten ratkomaan ongelmaa.

    Mikähän ihme siinä on, kaikki ohjeitten mukaan tehty ja kytketty ja monesti tarkastettu, ilm. paneeli on vaan omissa maailmoissaan. Siis jää päälle aina hiljaa ja käynnistettäessä käy täysillä sekunnin ajan ja rauhoittuu siitä, ei se siis aivan pimeä voi olla vaikka valot ovat pimeänä paneelista. Ei lämpötilaa tmv pysty säätämään kun paneeli pimeänä tietty, puhallin puhaltaa nyt pakkasella haaleaa ilmaa että kjonkin verran lämpöä tulee sisään, siltikin viileähkö auto ja ilman suuntaus vain tuulilasille. Joku varo-ohjelma päällä ilmastoinnissa?? Jos se olisi kärähtänyt niin ei toki minun homma maksaa/korjata sitä paneelia...

    Mitä se kaipaa, ohjelmointia?? Vai mitä, kytkennät ainakin kunnossa.

    Valistakaapa minua kiitos Ja kertokaa muuten vaan oikeasti tietävät. Onhan näitä kuitenkin asennettu tälläisiin autoihin, vika varmaan tosi pieni mutta merkittävä!

    Vituttaa kun noin uudessa autossa ei edes ilmastointi toimi nyt
  • Ac Naisseri
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 109
    • Raisio

    #2
    Itse ongelmassa en osaa auttaa, mutta jätä se Metro-Autos käynti väliin ja soita Turun Thermohuoltoon. Saat eberin toimimaan eikä oo niin kallis, ku Metro Auto.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Originally posted by contest View Post
      Asennus siinä vaiheessa asiantuntevan asentamon puolesta että kaikki ok ja kytkennät tarkastettu moneen kertaan muttei vaan auto-ilmastoinnin paneeliin tule virtoja, ainakaan täysissä määrin :think

      Eli valot ei pala paneelissa eikä siitä saa säädettyä mitään, myöskin jää hurisemaan tuuletin jos ei ota yhtä piuhaa irti(varotoimi ettei akku kulu) Siis automaatti-ilmastointi on jotenkin sekaisin, eberi-asentamo ei pysty enää enempää tekemään. BMW-puolelta taas kanta on ettei meidän asentama niin ei meidän ongelmakaan, perjantaiksi ensi viikolla menen Turkuun metro-autoon sitten ratkomaan ongelmaa.
      On kytketty ilmeisesti väärään johtoon tuo virransyöttö kuitenkin. Ehkä asennusohjeissa on ollut virhe jolloin kytkentöjen tarkastaminen niiden mukaan ei johda mihinkään tulokseen. Jos paneeli toimii ajaessa normaalisti ei siinä ole mitään vikaa, jos ei toimi ei siinä siltikään välttämättä ole vikaa vaan väärä kytkentä aiheuttaa toimimattomuuden. Jos asentamolla on asiantuntemusta ei ole kylläkään monen minuutin homma mitata mistä paneelin alkuperäinen virransyöttö tulee ja tehdä kytkentä oikein...

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        On olemassa kaksi tapaa tehdä tuo kytkentä, toisessa herätetään se ohjainpaneeli ja toisessa ohjataan suoraan sitä nopeudensäädintä.

        Ko. tapauksessa on nähtävästi ohjattu suoraan sitä nopeudensäädintä jolloin ei voi säätää nopeutta paneelista ja ilmavirran suuntauksen ohjaukselta on katkaistu sähkö jotta saadaan pysymään puhallus suunnattuna tuulilasille.
        Last edited by Jürgen_; 22-11-2008, 18:36. Reason: lissäää...
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • Muuli
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 115

          #5
          Onko oikeanlainen ohjainrele eberillä.Eli siis puhaltimen ohjaus tulee väylää pitkin.Ohjaus releitä on muutamaa erilaista mallia.Se kannattais varmaan
          tarkistuttaa ensin.Ei olisi ensimmäinen kerta kun uusikin rele olisi rikki.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by Muuli View Post
            Onko oikeanlainen ohjainrele eberillä.Eli siis puhaltimen ohjaus tulee väylää pitkin.Ohjaus releitä on muutamaa erilaista mallia.Se kannattais varmaan
            tarkistuttaa ensin.Ei olisi ensimmäinen kerta kun uusikin rele olisi rikki.
            Tuohon sopii normali vaihtava rele jos ohjaus on toteutettu virroittamalla paneeli. Muunlaisen ohjauksen toteuttamiseen en näe järkevää syytä.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Vaihtoreleeltä jännite pitäisi ilmeisesti ohjata sulakkeelta F60 "kytkinlaatikolle" (junction box) tulevaan piuhaan, liitin X04010, pin 9.
              Tuossa näytti olevan myös maapuolella ohjauselektroniikkaa. En tiedä, mikä sen tehtävä on, mutta ilmeisesti se on pois pelistä, jos liitäntä tehdään suoraan IHKA:n syötölle.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Vaihtoreleeltä jännite pitäisi ilmeisesti ohjata sulakkeelta F60 "kytkinlaatikolle" (junction box) tulevaan piuhaan, liitin X04010, pin 9.
                Tuossa näytti olevan myös maapuolella ohjauselektroniikkaa. En tiedä, mikä sen tehtävä on, mutta ilmeisesti se on pois pelistä, jos liitäntä tehdään suoraan IHKA:n syötölle.
                Voin tarkistaa JOS / kun ehdin.

                Comment

                • contest
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 58

                  #9
                  Joo, huomenissa katsotaan elektromekalla mikä on meininki kytkentöjen kanssa. Katsotaan sitten kuinka alkaa pelaamaan/alkaako ollenkaan...

                  Tänään sain talvirenkaat bimmeriin alle, pieni huojennus, tulipa opeteltua newbie-takavetokuskina auton hallintaa talvikelissä!

                  Katsellaan...

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Vaihtoreleeltä jännite pitäisi ilmeisesti ohjata sulakkeelta F60 "kytkinlaatikolle" (junction box) tulevaan piuhaan, liitin X04010, pin 9.
                    Tuossa näytti olevan myös maapuolella ohjauselektroniikkaa. En tiedä, mikä sen tehtävä on, mutta ilmeisesti se on pois pelistä, jos liitäntä tehdään suoraan IHKA:n syötölle.
                    Saamani tiedon mukaan F60 sulakkeelta pistokkeeseen x608 pin4:tuleva virroitetaan vaihtoreleellä ja lisäksi saman pistokkeen pin5 lähtevään johtimeen ohjataan IPCU:lla puhaltimen nopeussingnaali...
                    Meniköhän sekavaksi :think
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Saamani tiedon mukaan F60 sulakkeelta pistokkeeseen x608 pin4:tuleva virroitetaan vaihtoreleellä ja lisäksi saman pistokkeen pin5 lähtevään johtimeen ohjataan IPCU:lla puhaltimen nopeussingnaali...
                      Meniköhän sekavaksi :think
                      IPCU = Intensive Psychiatric Care Unit?

                      X608 pin 4, IHKA:n jännitelinja Junction boxilta. X608 pin 5 on IHKA:lta puhaltimen pääteasteelle menevä PWM-signaali, joka menee kylläkin Junction boxin kautta.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #12
                        Originally posted by contest View Post
                        Joo, huomenissa katsotaan elektromekalla mikä on meininki kytkentöjen kanssa. Katsotaan sitten kuinka alkaa pelaamaan/alkaako ollenkaan...

                        Tänään sain talvirenkaat bimmeriin alle, pieni huojennus, tulipa opeteltua newbie-takavetokuskina auton hallintaa talvikelissä!

                        Katsellaan...
                        Nyt on tämäkin case suljettu sitten. Eli auto/ihka ja eberi toimii niinkuin pitääkin.
                        Mielenkiintoisen homman olivat eberin asentajat tehneet; ihkan kahdesta liittimestä olivat kuoret vaihtuneet (ovat olleet ilmeisesti irti oikeita pinnejä etsiessä) keskenään ja sitten sen seurauksena myös kytkentäpaikat. Onneksi kriittisiä pinnejä ei ollut sattunut kohdakkain eli mitään ei ollut hajonnut. Näitä on aina mielenkiintoista selvitellä kyllä
                        Myös junction boksin ruuvit oli hukattu jonnekin, eli vikaa oli kuitenkin yritetty paikantaa aiemminkin.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by WSE1 View Post
                          Nyt on tämäkin case suljettu sitten. Eli auto/ihka ja eberi toimii niinkuin pitääkin.
                          Mitenkäs se varsinainen kytkentä nyt sitten tehtiin, jotta saatiin toimimaan?
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Mitenkäs se varsinainen kytkentä nyt sitten tehtiin, jotta saatiin toimimaan?
                            Kytkentä oli aiemminkin tehty periaatteessa oikein, liittimet olivat vain vaihtuneet keskenään.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Saamani tiedon mukaan F60 sulakkeelta pistokkeeseen x608 pin4:tuleva virroitetaan vaihtoreleellä ja lisäksi saman pistokkeen pin5 lähtevään johtimeen ohjataan IPCU:lla puhaltimen nopeussingnaali...
                              Meniköhän sekavaksi :think
                              Muuten hyvä mutta x608 pin 4 on jatkuvassa virrassa 30gn kautta, joten tämän virroitaminen ei hyödytä asiassa. Asennusohjeen mukaan virroitus tulee ilmeisesti läppämoottorien ohjaukseen (johon em. ajoneuvossa oli myös kytkentä), tähän täytyy tutustua vielä tarkemmin, avaako tämä pelkästään siellä jotain ilman väyläsignaaleja. Puhaltimen ohjaus yllä kuvatulla tavalla.

                              Toinen mahdollisuus olisi paneelin virroittaminen 10 pinnin kautta, mutta en ole varma toimiiko tämä ilman väyläyhteyden olemassaoloa eli vaatiiko kytkentä webaston bmw lämmittimen...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎