Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 eber-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juspa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1239
    • Pori

    #16
    Mitenkäs tuon kanssa nyt on, saako tuon toimimaan ilmastoinnin panelin virroittamalla siten, ettei tuota IPCU:ta tarvita? Eli puhallusta ohjattaisiin normaalisti panelin kautta. Järjen mukaan ajateltuna ei tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa..?

    Vesiventtiilit tarvitsisi kuitenkin ohjata releellä auki? Jos kerran menevät automaattisesti kiinni.
    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

    Ex.
    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
    E90 320d -05 Schwartz 2
    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
    E36 352i -91 Diamantschwartz

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #17
      Originally posted by WSE1 View Post
      Muuten hyvä mutta x608 pin 4 on jatkuvassa virrassa 30gn kautta, joten tämän virroitaminen ei hyödytä asiassa. Asennusohjeen mukaan virroitus tulee ilmeisesti läppämoottorien ohjaukseen (johon em. ajoneuvossa oli myös kytkentä), tähän täytyy tutustua vielä tarkemmin, avaako tämä pelkästään siellä jotain ilman väyläsignaaleja. Puhaltimen ohjaus yllä kuvatulla tavalla.

      Toinen mahdollisuus olisi paneelin virroittaminen 10 pinnin kautta, mutta en ole varma toimiiko tämä ilman väyläyhteyden olemassaoloa eli vaatiiko kytkentä webaston bmw lämmittimen...
      Katos perhanaa, ihan puutaheinää vissiin kirjoitin. En nyt löydä ko. kytkentäohjetta mutta muistikuva on että se pin 4 virroitus katkaistaan jotta auto ei sammutuksen jälkeen vedä niitä läppiä kiinni :think

      Löytyipä taas uusi kytkentä: se katkaisu tehdään X01198 pistokkeen pin 2 (LIN bus maa) lähtevään johtoon vaihtoreleellä koka katkaisee kun auton sytytysvirta katkaistaan.
      Last edited by Jürgen_; 25-09-2009, 17:58. Reason: uutta...
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #18
        Originally posted by Juspa View Post
        Mitenkäs tuon kanssa nyt on, saako tuon toimimaan ilmastoinnin panelin virroittamalla siten, ettei tuota IPCU:ta tarvita? Eli puhallusta ohjattaisiin normaalisti panelin kautta. Järjen mukaan ajateltuna ei tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa..?
        Paneelin saat käynnistymään lähettämällä väylään paneelille osoitetun käynnistyssanoman, joten mikäli kyseiseen tarkoitukseen ohjelmoitu mikrokontrolleri nurkista sattuu löytymään niin eihän siinä mitään ongelmaa olekaan...

        Comment

        • Juspa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1239
          • Pori

          #19
          Originally posted by WSE1 View Post
          Paneelin saat käynnistymään lähettämällä väylään paneelille osoitetun käynnistyssanoman, joten mikäli kyseiseen tarkoitukseen ohjelmoitu mikrokontrolleri nurkista sattuu löytymään niin eihän siinä mitään ongelmaa olekaan...
          Aivan, eli ainoa järkevä vaihtoehto on hommata ohjelmoitu IPCU. I´ll get back to you on that
          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

          Ex.
          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
          E90 320d -05 Schwartz 2
          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
          E36 352i -91 Diamantschwartz

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #20
            Originally posted by Juspa View Post
            Aivan, eli ainoa järkevä vaihtoehto on hommata ohjelmoitu IPCU. I´ll get back to you on that
            Siis IPCU:llahan ei mihinkään väylään mitään syötetä. Sen tuottamalla PWM signaalilla ohjataan puhaltimen pääteastetta.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • Juspa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1239
              • Pori

              #21
              Originally posted by zakspeed View Post
              Siis IPCU:llahan ei mihinkään väylään mitään syötetä. Sen tuottamalla PWM signaalilla ohjataan puhaltimen pääteastetta.
              No näin mäkin sen ymmärsin, eli yhtälailla pitäisi pystyä ilmastoinnin paneelilla ohjaamaan (niinkuin normaalisti ajossakin) puhallinta. Eli virroittamalla paneli eberin käynnistyessä, puhallusnopeuden vain jättää manuaalille suht pienelle ettei puhalla turhaan täysillä. Näin pystyi tekemään e36:ssa kun eberin asensin, tässä mietein vain miten tuo väyläohjaus muuttaa asioita. Myöskin kun jätti lämmönsäädön täysille, jäi vesiventtiilit auki-asentoon, tässä taitaa joka tapauksessa ohjata venttiilit kiinni, joten siihen tarvitaan ohjausrele.
              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

              Ex.
              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
              E90 320d -05 Schwartz 2
              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
              E36 352i -91 Diamantschwartz

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #22
                Originally posted by Juspa View Post
                No näin mäkin sen ymmärsin, eli yhtälailla pitäisi pystyä ilmastoinnin paneelilla ohjaamaan (niinkuin normaalisti ajossakin) puhallinta. Eli virroittamalla paneli eberin käynnistyessä, puhallusnopeuden vain jättää manuaalille suht pienelle ettei puhalla turhaan täysillä. Näin pystyi tekemään e36:ssa kun eberin asensin, tässä mietein vain miten tuo väyläohjaus muuttaa asioita. Myöskin kun jätti lämmönsäädön täysille, jäi vesiventtiilit auki-asentoon, tässä taitaa joka tapauksessa ohjata venttiilit kiinni, joten siihen tarvitaan ohjausrele.
                Ilmastoinnin säätöpaneeli ei E90 käynnisty ilman väyläsanomaa, eli paneelia ei saa heräämään kytkemällä virta R johtimeen niinkuin E36ssa. E90 paneelilla on koko ajan sähkö, ja herätys tapahtuu siis väyläsanomalla.
                IPCUta ja läppien ohjauksen virran katkaisua käyttämällä voidaan kyllä puhaltimen ohjaus totettaa mutta paneeli on ja pysyy pimeänä tässä tapauksessa, läppien ohjauksen virran katkaisu sytytysvirran katkaisun kanssa täytyy kytkeä sen vuoksi etteivät ilmakanavien läpät aja itseään kiinni vaan jäävät siihen asentoon missä olivatkin.

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #23
                  Ei se taida IPCU edes herättää mitään vaan ohjaa suoraa sitä puhaltimen nopeudensäätöyksikköä :think eli se paneeli pysynee pimeänä kokoajan...
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #24
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Ei se taida IPCU edes herättää mitään vaan ohjaa suoraa sitä puhaltimen nopeudensäätöyksikköä :think eli se paneeli pysynee pimeänä kokoajan...
                    Juuri näinhän asia on, IPCU = "intelligent" Power Control Unit, voidaan ohjelmoida tuottamaan joko jokin DC jännite tai PWM ohjausta erilaisilla ulostulojännitteillä ja aikajaksoilla Sisältää lisäksi kytkentäpiirin joka vaihtaa puhaltimen ohjauksen auton järjestelmän hoiidettavaksi kun virrat kytketään. Kyseisellä yksiköllä siis ko. ajaneuvolle ohjelmoituna saadaan ohjattua puhaltimen pääteastetta lähes kaikissa ajoneuvoissa.

                    E90/91 paneeli pysyy pimeänä näitä ratkaisuja käytettäessä aina paitsi tietysti silloin väyläisäntälaite (E90 JBE = junction box electronics) välittää / lähettää käynnistyssanoman ilmastoinnin ohjausyksikölle eli tilanteessa milloin autoon kytketään normaalisti virrat.

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1239
                      • Pori

                      #25
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Juuri näinhän asia on, IPCU = "intelligent" Power Control Unit, voidaan ohjelmoida tuottamaan joko jokin DC jännite tai PWM ohjausta erilaisilla ulostulojännitteillä ja aikajaksoilla Sisältää lisäksi kytkentäpiirin joka vaihtaa puhaltimen ohjauksen auton järjestelmän hoiidettavaksi kun virrat kytketään. Kyseisellä yksiköllä siis ko. ajaneuvolle ohjelmoituna saadaan ohjattua puhaltimen pääteastetta lähes kaikissa ajoneuvoissa.

                      E90/91 paneeli pysyy pimeänä näitä ratkaisuja käytettäessä aina paitsi tietysti silloin väyläisäntälaite (E90 JBE = junction box electronics) välittää / lähettää käynnistyssanoman ilmastoinnin ohjausyksikölle eli tilanteessa milloin autoon kytketään normaalisti virrat.
                      Paiskasin sulle WSE1 privaa, mutta sun boksi taitaa olla täynnä...
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • Juspa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1239
                        • Pori

                        #26
                        BTW, riittääkö tuohon 320d:hen Hydronic 4 vai tarviiko 5:n?
                        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                        Ex.
                        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                        E90 320d -05 Schwartz 2
                        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                        E36 352i -91 Diamantschwartz

                        Comment

                        • Convertible
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 2638
                          • Turku

                          #27
                          Sorry OT, mutta mitä tuollainen eberi kustantaa? Olen ajatellut hankkia jonkun tai sitten suoraan BMWltä, niin että toimii navista ajastimet ym säädöt.
                          F25 X3 35d
                          E87 118i
                          E46 330ti
                          E46 M3
                          E30 M3
                          E30 M3 Convertible
                          Z3 Roadster

                          Comment

                          • Juspa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1239
                            • Pori

                            #28
                            Originally posted by Convertible View Post
                            Sorry OT, mutta mitä tuollainen eberi kustantaa? Olen ajatellut hankkia jonkun tai sitten suoraan BMWltä, niin että toimii navista ajastimet ym säädöt.
                            Riippuu tietty mistä ostaa... Saksasta noita saa alle 600€:oon. Orggiksesta en osaa sanoa.
                            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                            Ex.
                            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                            E90 320d -05 Schwartz 2
                            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                            E36 352i -91 Diamantschwartz

                            Comment

                            • Convertible
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2638
                              • Turku

                              #29
                              Originally posted by Juspa View Post
                              Riippuu tietty mistä ostaa... Saksasta noita saa alle 600€:oon. Orggiksesta en osaa sanoa.
                              Orkkis (BMW)webasto saksalaiselta marmoritiskilta 860€. Kait se sitten voi maksaa, että saa toimimaan kunnolla ja navista.
                              F25 X3 35d
                              E87 118i
                              E46 330ti
                              E46 M3
                              E30 M3
                              E30 M3 Convertible
                              Z3 Roadster

                              Comment

                              • Juspa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1239
                                • Pori

                                #30
                                Mihin oheisessa kuvassa oleva kytkentä (2.1) IPCU:lta kytketään? Viittaa kyllä eberin liittimeen, mutta mihin siihen se tulee?
                                Attached Files
                                E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                                Ex.
                                F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                                E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                                E90 320d -05 Schwartz 2
                                E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                                E36 352i -91 Diamantschwartz

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎