Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 alustakulmien säätöä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 45

    E91 alustakulmien säätöä?

    Eli ks. autoon vaihdetaan sport-alustaan uudet iskarit vanhojen jousien kaveriksi ja sitten käydään säädättämässä alustakulmat uudelleen kuntoon, mutta ei BMW-merkkiliikkeessä korkeahkon hinnan vuoksi.

    Kävin tulostuttamassa merkkiliikkeestä autoni alustakulmat, jotta voin verrata niitä huoltamon pyöränsuuntauskoneen antamiin lukemiin (onko siis huoltamon koneessa samat lukemat, johon tulee pyrkiä).

    ohessa on alustakulmat.jpg -tiedosto, jossa näkyvät tehtaan antamat kulmat...

    eli siis, osaako joku selventää tuota lappua vähän enemmän kansankielelle mihin tuloksiin tulisi pyrkiä...huoltamon pyöränsuuntauskoneessa (John Bean) tuskin on näitä kaikkia mahdollisuuksia, joita voi säätää??

    kiitokset jo kaikille etukäteen, jotka jaksavat perehtyä ongelmaani

    terv. Antti
    Attached Files
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Siellä "huoltamon" säätölaitteiston muistissa/kovalevyllä on ihan samat kulma-arvot siinä maahantuojankin laitteistossa.
    Se mihin halutaan pyrkiä toleranssirajojen sisällä riippuu tietenkin minkälaisella rengastuksella aiotaan ajaa?
    Eli lähinnä renkaan runkorakenne ja renkaan kyljen korkeus määrittele sen missäpäin toleranssialuetta halutaan olla.
    Korkeat ja pehmeäkylkiset/runkoiset 15"-16""nuljukumit"=paljon camberia+aurausta kun taas 18"-20" jäykkäkylkiset maalaprofiiliset= vähän camberia+aurausta.
    Last edited by Hemi; 03-03-2009, 16:09.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16494
      • Asikkala

      #3
      Monesti miettinyt että mihin perustuu (huomattavasti ?)enemmän camberia takana kuin edessä, ainakin e21 jo ko. suhteella ?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by jr66 View Post
        Monesti miettinyt että mihin perustuu (huomattavasti ?)enemmän camberia takana kuin edessä, ainakin e21 jo ko. suhteella ?
        Siihen että nykyisin ympäri vuoen katuliikenteessä olevien nykyajoneuvojen ajokäytös pitää olla aliohjaava. Pointin tajuaa ajelemalla jäykällä taka-akselilla varustetulla 60-70-luvun Amerikan tuotteella Suomen talvessa....

        Comment

        • torso
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 45

          #5
          ok. homma selkee...

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16494
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Siihen että nykyisin ympäri vuoen katuliikenteessä olevien nykyajoneuvojen ajokäytös pitää olla aliohjaava. Pointin tajuaa ajelemalla jäykällä taka-akselilla varustetulla 60-70-luvun Amerikan tuotteella Suomen talvessa....
            Jep, näin ajattelinkin.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: Luulenpa että "huoltamon" ja merkkiliikkeen suuntausvehkeisiin tulee jotakuinkin samalla viiveellä mahdolliset päivitykset kulmien ohjeaervoihin , ja että vehkeet on samantasoiset.
              Edelleen , luulempa että merkkiliikkeenkin asentaja noudattaa sen Aladdinin/Hunterin ohjearvoja (ihan siksi että saa vihreää lappuun) eikä vaivaudu vertaamaan näitä valmistajan tietokantaan.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3112

                #8
                Originally posted by torso View Post
                Eli ks. autoon vaihdetaan sport-alustaan uudet iskarit vanhojen jousien kaveriksi ja sitten käydään säädättämässä alustakulmat uudelleen kuntoon, mutta ei BMW-merkkiliikkeessä korkeahkon hinnan vuoksi.

                Kävin tulostuttamassa merkkiliikkeestä autoni alustakulmat, jotta voin verrata niitä huoltamon pyöränsuuntauskoneen antamiin lukemiin (onko siis huoltamon koneessa samat lukemat, johon tulee pyrkiä).

                ohessa on alustakulmat.jpg -tiedosto, jossa näkyvät tehtaan antamat kulmat...

                eli siis, osaako joku selventää tuota lappua vähän enemmän kansankielelle mihin tuloksiin tulisi pyrkiä...huoltamon pyöränsuuntauskoneessa (John Bean) tuskin on näitä kaikkia mahdollisuuksia, joita voi säätää??

                kiitokset jo kaikille etukäteen, jotka jaksavat perehtyä ongelmaani

                terv. Antti

                Kannattaa muistaa sellainen asia, että autossasi on kulkusuunta-anturi (rattiakselilla). Jotta autosi ajettavuus säilyy hyvänä on pyöräkulmien suuntauksen yhteydessä tarkistettava ensin että ko. anturi on oikeassa asennossa. Sitä en tiedä löytyykö "huotsikoiden" korjaamoilta laitetta jolla tuon pystyy tsekkaamaan.

                Jos tuo kulkusuunta-anturi jää pielekselleen ja pyöräkulmat säädetään on seurauksena mitä todennäköisemmin auto, joka ei kulje suoraan ja joka pudottelee vakkaria päältä ilman mitään järkevää syytä. Tästä on oma kohtaisia kokemuksia.
                Kulkineet/projektit:

                M2 F87
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • b mutteri kasa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1462
                  • Area 03

                  #9
                  Originally posted by poke View Post
                  joka ei kulje suoraan ja joka pudottelee vakkaria päältä ilman mitään järkevää syytä. Tästä on oma kohtaisia kokemuksia.
                  OT

                  poke

                  Itsellä ei ole tehty muutoksia alustaan,mutta tuo vakkari tipahtelee(varsinkin kitkarenkailla)erittäin herkästi pois päältä,luistonesto valo ei välillä edes ehdi välähtää ja vakkari tipahtaa pois päältä...pitäiskö lähteä tarkastelemaan tuota kulkusuunta-anturin säätöä?
                  BMW F11 530 dA VOLL
                  Carbon-schwarz Metallic

                  BMW E30 325i Sport

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by b mutteri kasa View Post
                    OT

                    poke

                    Itsellä ei ole tehty muutoksia alustaan,mutta tuo vakkari tipahtelee(varsinkin kitkarenkailla)erittäin herkästi pois päältä,luistonesto valo ei välillä edes ehdi välähtää ja vakkari tipahtaa pois päältä...pitäiskö lähteä tarkastelemaan tuota kulkusuunta-anturin säätöä?
                    Ei vaan tästä "ominaisuudesta" mainittiin mm.jo Tuulilasilehden koeajoraportissa liittyen nykyisiin 15"-16" kitkarenkaisin.

                    Comment

                    • mikkod
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 5202
                      • Stadi

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Ei vaan tästä "ominaisuudesta" mainittiin mm.jo Tuulilasilehden koeajoraportissa liittyen nykyisiin 15"-16" kitkarenkaisin.
                      Tekee samaa myös E61 20" kitkalla ja E87 17" kitkalla...tosin kummankaan alustaan ei ole koskettu...:think
                      Helkama S3000
                      Myydään kutosen alustaosia
                      This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                      Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3112

                        #12
                        Originally posted by b mutteri kasa View Post
                        OT

                        poke

                        Itsellä ei ole tehty muutoksia alustaan,mutta tuo vakkari tipahtelee(varsinkin kitkarenkailla)erittäin herkästi pois päältä,luistonesto valo ei välillä edes ehdi välähtää ja vakkari tipahtaa pois päältä...pitäiskö lähteä tarkastelemaan tuota kulkusuunta-anturin säätöä?
                        Tuo kitkarenkailla tipahtelu on kuulemma "normaalia". Minulla tipahteli kesärenkailla, kuivalla kelillä tasaisella tiellä, se ei ole normaalia. Korjaantui loppujen lopuksi sillä, kun tsekkasivat kulkusuunta-anturin ja pyöränkulmat.

                        Tuo vikahan tuli sen jälkeen kun vaihtoivat merkkihuollossa raidetangonpään ja säätivät pyöräkulmat. Vikaa etsittiin monta kertaa, kunnes saksasta BMW:ltä tuli ohje tsekata kulkusuunta-anturi. viimein tsekkasivat sen ja oli kuulemma yhden pykälän pielessä. Lisäksi säätivät pyöräkulmat samalla. Sen jälkeen ei ole tippunut kertaakaan päältä ei edes kitkarenkailla ajaessa.

                        TIS:stä katsoin huvikseni, niin aina, kun tehdään alusta remonttia, niin lukee ensimmäisenä: check angle sensor! ja vasta sen jälkeen: check wheel alligment and adjust if nesessery.

                        ja autohan oli 530dA E60 -04.

                        Poke

                        p.s. Oli joskus puhetta kaverin kanssa aiheesta, niin kertoi tapauksesta, jossa Audista oli etsitty syytä kun tehot oli ollu hukassa, niin lopullinen syy oli ollut kulkusuunta-anturissa, joka oli ollut pielessä. Eli näitä on kuulemma (kaikissa) autoissa missä on ajovakaudenhallintajärjestelmä.
                        Last edited by poke; 09-03-2009, 11:52.
                        Kulkineet/projektit:

                        M2 F87
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • torso
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2005
                          • 45

                          #13
                          Missähän päin tuo tommonen kulkusuunta-anturi sijaitsee?? Pystyykö tuon hökötyksen oikeaa asentoa edes katsomaan normaali huoltamon laitteilla..?

                          Nytpä tul asiaan tenkapå:think

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3112

                            #14
                            Originally posted by torso View Post
                            Missähän päin tuo tommonen kulkusuunta-anturi sijaitsee?? Pystyykö tuon hökötyksen oikeaa asentoa edes katsomaan normaali huoltamon laitteilla..?

                            Nytpä tul asiaan tenkapå:think
                            Rattiakselilla, heti ratin alla.

                            Kannattaa kysellä huotsikoilta, että pääsevätkö ne esim heidän vikakoodien luku/ diagnostiikkalaitteilla tarkastamaan anturin.
                            Kulkineet/projektit:

                            M2 F87
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • torso
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2005
                              • 45

                              #15
                              Jep jep. Ymmärrän, että toi tommonen kulkusuunta-anturi vaikuttaa vakkariin ja ajonvakautukseen tms. laitteisiin jotka käyttävät tämän antamaa tietoa hyväksi...mutta ei sen kyllä pitäsi vaikuttaa alustakulmiin/auton kulkuun ainakaan E9x, jossa normaali ohjaus...?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎