Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 alustakulmien säätöä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by Smistik View Post
    Nyt autoa on säädetty kolme kertaa, mutta rattia ei vaan saaneet suoraan. Onko alustassa jotain rikki joka vaikuttaa tuohon rattiin? Ennen säätöjä viime perjantaina se ei ollut vinossa havaittavasti. Nyt yhden boorin pykälän verran jos koitan havainnollistaa suurin piirtein. Lisäksi jos auto oli käynnissä, niin auraus heilui oikealla puolella ja välillä tasoittui säädettyyn arvoon Jotain väljää varmaan löytyy, mutta miten silti tuo ratin suoraan saaminen ei onnistu?

    1. ja 2. säädön välissä taka aurauksen keskiarvo muuttunut 1,7mm -> 3,5mm. Puslat finaalissa?

    Tässä 3. säädön jälkeen.
    Miksi etupään castereita ei ole mitattu/merkitty raporttiin???

    Comment

    • Smistik
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1130
      • Kanta-Häme

      #32
      Originally posted by Hemi View Post
      Miksi etupään castereita ei ole mitattu/merkitty raporttiin???
      En kyllä tiedä...
      ex E91 320d käsiaskilla
      ex E46 330dat
      japski
      ranu

      ex E30 316i 4d

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by Smistik View Post
        En kyllä tiedä...
        Nyt kannattaa vaihtaa säätöpaikkaa, sen verran amatöörihommalta tämä tuntuu.
        Siis ensinnäkin etupään cambereille on perssonitunneleiden yläpäässä säädöt ja jos säätäjä ei tätä tiedä, pitäisi hälytyskellojen soida.
        Toisekseen, nimenomaan caster kulmat ovat ne joiden symmetrisyys määrittelee paljon autoin suuntavakavuutta ja nythän ko.kulmat puuttuu.
        Toisaalta, se että ratti on vinossa, johtuu siitä että castereita ei ole saatu mitattua, eikä näin myöskään ratin kalibrointia ole voitu tehdä.
        Näin myöskään auton kulkukumasta ei ole mitään tietoa=ratti automaattisesti ajotilanteessa vinossa.
        Takapään camberero on jätetty aivan liian suureksi, kun mahdollisuus olisi ollut säätää se tismalleen symmetriseksi.
        Eli nyt on ollut kyseessä aivan totaalinen huuhaa valohoito, josta asiakasta ei olisi pitänyt veloittaa eutroakaan.
        Täydellisen ammattitaidotonta työtä rikkinäisillä välineillä.

        Comment

        • Smistik
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1130
          • Kanta-Häme

          #34
          Säätöjen hinta saattoi olla 0€ tai sitten ei, mutta kerroppa paikka, jossa säätö tehdään ammattitaidolla. Mielellään pohjois uusimaa/ kantahäme alueella...Espoon Laakkosella jäi työkaverin z4 vähän samaan jamaan...
          ex E91 320d käsiaskilla
          ex E46 330dat
          japski
          ranu

          ex E30 316i 4d

          Comment

          • Jussiboy
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 44
            • Tampere

            #35
            Moro!
            Autosta tuli huono ajaa renkaidenvaihdon yhteydessä. Ohjaus vetelee ja on "äkkinäinen".
            Alkuperäinen rengastus oli
            205/55/16 vanne 7,0" ET34 nyt
            225/45/17 vanne 8,0" ET34 ja takana
            235/45/17 vanne 8,5" ET37
            Molemmat vannesarjat ovat uutta vastaavia ja renkaat ovat 16" Hakkapeliitta 7 ja 17" Goodyear Eagle F1

            Autossa (E91 320D -08) on varmaan vakio alusta. Pitääkö näin pienien muutosten takia normaalisti säädättää pyörien kulmat?? Missä Pirkanmaalla ymmärretään BMW:n ohjauskulmista?
            BMW R 1200 GS

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17855
              • PKS

              #36
              Originally posted by Jussiboy View Post
              nyt
              225/45/17 vanne 8,0" ET34 ja takana
              235/45/17 vanne 8,5" ET37
              Eihän renkaidenvaihdon vuoksi ole syytä kulmia säädättää..

              Tuo takakumi on hieman väärä, jos tarkkoja ollaan. On väärä profiili suhteessa etupäähän, BMW:n ensiasennus juuri samalle vanteelle olisi 255/40/17. Tosin en usko, että tuolla on vaikutusta ajettavuuteen niin radikaalisti kuin mitä kuvailet.

              Onhan rengaspaineet huomioitu kuten ovenpielessä sanotaan (käytä sitä mitä tuo 225/45/17 + 255/40/17 vaatisi) ?
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

              E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • janne320d
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1342
                • jns

                #37
                laittellin tuossa 19" kesägummit alle ja huomasin että niin edestä kuin takaakin on renkaista syönyt sisäkulmia jonkinverran,renkaat ostettu viime keväänä uutena ja samalla tehty kulmien säädöt,onkohan nuo kulmien säädöt nyt olleet vituillaan vai mikä nuo on syönyt?
                liitteenä vielä pyöränsuuntausraportti viime keväältä.
                Attached Files
                Last edited by janne320d; 06-04-2013, 18:05.
                ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                Comment

                • Kennedy
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2003
                  • 103
                  • Järvenpää

                  #38
                  Originally posted by janne320d View Post
                  laittellin tuossa 19" kesägummit alle ja huomasin että niin edestä kuin takaakin on renkaista syönyt sisäkulmia jonkinverran,renkaat ostettu viime keväänä uutena ja samalla tehty kulmien säädöt,onkohan nuo kulmien säädöt nyt olleet vituillaan vai mikä nuo on syönyt?
                  liitteenä vielä pyöränsuuntausraportti viime keväältä.
                  Camberia on lisätty tuon mukaan ja pitäisi vihreän värin mukaan olla parempi niin.
                  Jos aikaisemmin ei syönyt niin ei muuta kuin säätämään takaisin sinne 1asteen pintaan.
                  En tiedä miten vaikuttaa ajoominaisuuksiin penarissa tuo, mutta luulisi pienempi camberi olevan parempi. Kumi ottaa tasaisemmin tienpintaan.
                  Last edited by Kennedy; 06-04-2013, 18:12.
                  Nissan 300ZX Z31 '88 Turbo
                  Passat '13
                  Ex: E91LCI, A3 TDI

                  Comment

                  • JP-76
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 1060
                    • Kanta-Häme

                    #39
                    Originally posted by Smistik View Post
                    Säätöjen hinta saattoi olla 0€ tai sitten ei, mutta kerroppa paikka, jossa säätö tehdään ammattitaidolla.
                    Sitä samaa olen itsekkin monta kertaa kysellyt, mutta eipä tuohon koskaan vastausta ole tullut
                    Kalusto:
                    BMW 550i xDrive -14
                    BMW S1000R -17
                    Toyota Proace -15

                    Comment

                    • Jalluton
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2009
                      • 103
                      • Vantaa

                      #40
                      Mitä paikkaa suosittelette hki-vantaa akselilla e90 kulmien säätöön? Hinta/laatusuhde hyvä.
                      335d msport lci
                      ex-Z3 m coupe

                      Comment

                      • Jacques
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 573
                        • pk

                        #41
                        Tikkurilan Star-Rengasta voi suositella. Ei ehkä halvin, mutta vastikään e90+e91 käytetty siellä ja hyvä tuli.
                        G30 540i
                        F32 435d

                        Comment

                        • Orvix
                          BTCF Member
                          • Sep 2008
                          • 140
                          • Akaa

                          #42
                          Nostelempas tätä vanhaa aihetta kun pitäisi E91 viedä pyöränkulmien säätöön. Hemi on ansiokkaasta näistä pyöränkulmista meitä valistanut ja camber osataan valita. Isoilla leveillä renkailla eteen negatiivista 10-30 minuuttia ja taakse vähintään aste enemmän eli negatiivista noin aste ja 30 minuuttia.

                          Aurauskulmista ei oikein enää olekaan selvyyttä. Tässähän pätee sama nyrkkisääntö kuin camberien kanssa, että mitä isommat renkaat sitä vähemmän aurausta. Pitäisikö näissäkin olla joku suhde etu- ja takapään välillä? Pitäisikö edessä tai takana olla enemmän aurausta? Muistaakseni ainakin E46:ssa toleranssialue ulottui jopa harituksen puolelle, mikä asiasta tietämätöntä ihmetyttää. Mulla on rengaskoko 225/40-18 edessä ja 255/35-18 takana niin mitkä olisi näille hyvät aurauksen tavoitearvot, kun tarkoitus olisi päästä suoraa tietä mahdollisimman vähällä ohjaamisella.
                          E91 325d -10 M-Sport

                          Comment

                          • Lunza
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2014
                            • 90
                            • Vantaa

                            #43
                            Originally posted by Jalluton View Post
                            Mitä paikkaa suosittelette hki-vantaa akselilla e90 kulmien säätöön? Hinta/laatusuhde hyvä.
                            Omani käytin vast'ikään Melasalmella Vantaanpuistossa. Olen erittäin tyytyväinen olen työhön. Sain jopa kyydinkin lähimmälle paikallisjuna-asemalle aamulla autoni heille jätettyäni .
                            E90 320i -05

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by Orvix View Post
                              Nostelempas tätä vanhaa aihetta kun pitäisi E91 viedä pyöränkulmien säätöön. Hemi on ansiokkaasta näistä pyöränkulmista meitä valistanut ja camber osataan valita. Isoilla leveillä renkailla eteen negatiivista 10-30 minuuttia ja taakse vähintään aste enemmän eli negatiivista noin aste ja 30 minuuttia.

                              Aurauskulmista ei oikein enää olekaan selvyyttä. Tässähän pätee sama nyrkkisääntö kuin camberien kanssa, että mitä isommat renkaat sitä vähemmän aurausta. Pitäisikö näissäkin olla joku suhde etu- ja takapään välillä? Pitäisikö edessä tai takana olla enemmän aurausta? Muistaakseni ainakin E46:ssa toleranssialue ulottui jopa harituksen puolelle, mikä asiasta tietämätöntä ihmetyttää. Mulla on rengaskoko 225/40-18 edessä ja 255/35-18 takana niin mitkä olisi näille hyvät aurauksen tavoitearvot, kun tarkoitus olisi päästä suoraa tietä mahdollisimman vähällä ohjaamisella.
                              Mitä matalampi ja sitä kautta jäykempi rengas, sitä vähemmän tarvitaan renkaan elämistä kompensoivaa negatiivista camberia ja aurausta.
                              Eli 18-19” kokoluokissa aurausarvot valitaan toleranssialueen minimipuolelta/suunnasta, menemättä etupäässä kuitenkaan harituksen puolelle (vaikka lievä haritus matalilla pyörillä usein voi parantaakkin ajovakautta).

                              Comment

                              • Orvix
                                BTCF Member
                                • Sep 2008
                                • 140
                                • Akaa

                                #45
                                Tuollaiset kulmat tuli laitettua. En tiedä mistä johtuu, mutta vähemmällä ohjaamisella pääsi ennen suuntausta. Hyvinhän tuo nytkin menee, ei puolla tai tempoile mihinkään, mutta sellaista pientä ratin heiluttelua pitää tehdä koko ajan jotta suoraan pääsee. Junamainen fiilis jäi tällä kertaa saavuttamatta.

                                Itse suuntauskokemus oli oikein miellyttävä ja asentajasta jäi ammattitaitoinen kuva. Etucambereiden säätökin onnistui ja kulmat laitettiin juuri lapulla antamiini arvoihin.
                                Attached Files
                                Last edited by Orvix; 18-05-2016, 18:31. Reason: Josko kuva näkyisi paremmin
                                E91 325d -10 M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎