Originally posted by torso
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E91 alustakulmien säätöä?
Collapse
X
-
Originally posted by torso View PostNormaali siis ei aktiiviohjausta...
Noh täytynee varata huoltoaika nelipyöräsuuntaukseen merkkihuoltoon, niin eipähän tarvii miettiä kaikenmailman kulkusuunta-antureita
Mutta "normaalistihan" pyörienkulmia säädettäessä ensimmäisenä "hirtetään" ratti suoraan jne...
Comment
-
-
Originally posted by torso View PostNormaali siis ei aktiiviohjausta...
Noh täytynee varata huoltoaika nelipyöräsuuntaukseen merkkihuoltoon, niin eipähän tarvii miettiä kaikenmailman kulkusuunta-antureita
Kannattaa silti varmistua, että ko. merkkihuollossa on asiansa osaava asentaja. Nuo kertomani ongelmat liittyi juuri siihen, että merkkihuollossa oli ensin osaamaton kaveri räpeltämässä autoani. Noh, onneksi itselle ei tullut muita kustannuksia kuin auton huollossa käyttämisen vaiva about 5 kertaa, ennenkuin homma tuli kuntoon.Last edited by poke; 11-03-2009, 07:44.Kulkineet/projektit:
640D F06
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
-
Originally posted by bmw320de46 View PostIhmettelen vähän miten "kulkusuunta-anturi" voi "mennä" väärään asentoon jollei rattia ole irroittettu ( eikä silloinkaan, kun se ei sovi paikoileen kuin yhdessä asennossa..), anturihan on sidottu ratin asentoon, eli jos ratti on suorassa, täytyy myös etupyörien olla suorassa..? Vai voiko sitten anturi "hypätä" sähköisesti pieleen, en tiiä...
Mutta "normaalistihan" pyörienkulmia säädettäessä ensimmäisenä "hirtetään" ratti suoraan jne...
Kuten aiemmin kerroin vika vakkariin tuli merkkihuollossa säädettyjen pyöränkulmien yhteydessä, koska osaamaton asentaja ei osannut/tiennyt keskittää kulkusuunta-anturia. Ja vika korjaantui, kun osaava asentaja tsekkasi anturin ja sääti pyöräkulmat.
E60een kuulemani mukaan saa kolmea erilaista ohjausta: normaali, sit sellasen joka korjaa kulkusuuntaa, ja sit sellasen missä on lisäksi muuttuva välitys. En muista mitkä on hienot nimet noille, joitakin -troniceja ne oli :think
Minun autossa on tuo kulkusuuntaa korjaava vakio välityksinen.Kulkineet/projektit:
640D F06
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostMihin kannattaisi viedä nelipyöräsäätöön Riihimäki-Hyvinkää akselilla? Jossain topicissa oli joku paikka jota kehuttiin, mutten enää muista missä. Sellainen, jossa kuunnellaan asiakasta ja ei kolhita vanteita.
Olikos ohjeet asentajalle, niin että arvot toleranssialueen reunoille, että pyörät ovat mahdollisimman pystyssä ja vähän aurausta? Kyseessä 19" tuuman setti.
Edit: kävin tuossa kattomassa renkaita, niin eturenkaat ovat myös enemmän kuluneet sisäkantilta. Lisäksi molemmissa päissä tuntuu sellaista "aaltoa" lamellipaloittain. Renkaat Kumho KU31 235/35 ja 265/30 19".Last edited by Smistik; 15-05-2012, 09:10.ex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostNo nyt on varattu aika Vianorilta säätöihin. Nuo takapään 265 renkaat ovat kuluneet sisäreunoista melkein slickseiksi viime kesänä n. 5 sentin matkalta, muuten kuluminen tasaista. Epäilen kyllä että takapäässä on jotain puslajumppaa tiedossa, koska voiko nuo noin kulua vaikka kulmat olisivat pielessä.
Olikos ohjeet asentajalle, niin että arvot toleranssialueen reunoille, että pyörät ovat mahdollisimman pystyssä ja vähän aurausta? Kyseessä 19" tuuman setti.
Edit: kävin tuossa kattomassa renkaita, niin eturenkaat ovat myös enemmän kuluneet sisäkantilta. Lisäksi molemmissa päissä tuntuu sellaista "aaltoa" lamellipaloittain. Renkaat Kumho KU31 235/35 ja 265/30 19".
Jos pitää veikata, niin edessä n.-0.45`-astetta(pitäisi olla -0.10`-0.20`-astetta) ja takana n.-2.10-àstetta(kun pitäisi olla -1.15`-1.25`-astetta).
Kyse ei siis missään tapauksessa ole puslista, vaan liiallisista negatiivisista camberkulmista.
Rengas on siis nyt kallistettu liikaa, ja auton akselipaino lepää lähes kokonaan renkaiden sisäreunojen varassa, minkä takia ne myös sitten kuluu.
Renkaat pitää siis saada tehtaan antamien negatiivisten toleranssiarvojen minimiin, eli mahdollisimman vähän miinusta....eli rengas mahdollisimman pystyyn.
Näin saadaan koko renkaan ulkorunko kantamaan kuormaa ja koko renkaan tarjoama kulutuspinta hoitamaan pitotehtävää.
Se kulutuspintojen palojen lamellille/hampaalle kuluminen johtuu myöskin 16" vannekoon kulmista, eli 19" kokoluokalle täysin vääristä aurauskulmista.
Nyt matala jäykkärunkoinen rengas ei enään "taivukkaan" ajosuuntaan, vaan ihan oikeasti auraa/sortaa jonkin verran, jolloin ko.palakuviot taittuvat alle ja kuluvat hampaalle. Rengas kuumenee ja kuluu nopeasti hampaalle ja rengas alkaa voimakkaasti ääntää.
Samalla vierintävastus on hirmuinen, joten bensaa/naftaa palaa ja automaattiaskilla laatikon käyttäytyminen ei ole ihan sitä mitä pitäisi.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli sinulla on nyt siellä 16" vannekoon negatiiviset camber ja aurauskulmat.
Jos pitää veikata, niin edessä n.-0.45`-astetta(pitäisi olla -0.10`-0.20`-astetta) ja takana n.-2.10-àstetta(kun pitäisi olla -1.15`-1.25`-astetta).
Kyse ei siis missään tapauksessa ole puslista, vaan liiallisista negatiivisista camberkulmista.
Rengas on siis nyt kallistettu liikaa, ja auton akselipaino lepää lähes kokonaan renkaiden sisäreunojen varassa, minkä takia ne myös sitten kuluu.
Renkaat pitää siis saada tehtaan antamien negatiivisten toleranssiarvojen minimiin, eli mahdollisimman vähän miinusta....eli rengas mahdollisimman pystyyn.
Näin saadaan koko renkaan ulkorunko kantamaan kuormaa ja koko renkaan tarjoama kulutuspinta hoitamaan pitotehtävää.
Se kulutuspintojen palojen lamellille/hampaalle kuluminen johtuu myöskin 16" vannekoon kulmista, eli 19" kokoluokalle täysin vääristä aurauskulmista.
Nyt matala jäykkärunkoinen rengas ei enään "taivukkaan" ajosuuntaan, vaan ihan oikeasti auraa/sortaa jonkin verran, jolloin ko.palakuviot taittuvat alle ja kuluvat hampaalle. Rengas kuumenee ja kuluu nopeasti hampaalle ja rengas alkaa voimakkaasti ääntää.
Samalla vierintävastus on hirmuinen, joten bensaa/naftaa palaa ja automaattiaskilla laatikon käyttäytyminen ei ole ihan sitä mitä pitäisi.
Löytyi sitten haritusta takaa ja kuulemma myös edestä. Etupään camberia ei asentajan mukaan voinut säätää. Onko siellä ne tapit poistettava tms? Mitäs mieltä raati on säädöstä? Alla lappu. Vieläkin harmittaa että miten noilla säätölaitteilla voi saada melkein millin syvyiset skraadut vanteen reunoihin? Auto menee takaisin, josko ratin saisi suorempaan, mutta sillä ehdolla ettei vanteita kolhita enempää...Missäs Uudellamaalla saisi kolhuttoman säädön jos nuo ei tuolla onnistu?
,Last edited by Smistik; 18-05-2012, 22:51.ex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostRengas kuumenee ja kuluu nopeasti hampaalle ja rengas alkaa voimakkaasti ääntää.
Mitä noita säätöjuttuja lukee niin lähes aina niissä on jotain sanomista. Onko se oikeasti niin vaikeaa vai onko ammattilaisia vain niin vähän?
Comment
-
-
Nyt autoa on säädetty kolme kertaa, mutta rattia ei vaan saaneet suoraan. Onko alustassa jotain rikki joka vaikuttaa tuohon rattiin? Ennen säätöjä viime perjantaina se ei ollut vinossa havaittavasti. Nyt yhden boorin pykälän verran jos koitan havainnollistaa suurin piirtein. Lisäksi jos auto oli käynnissä, niin auraus heilui oikealla puolella ja välillä tasoittui säädettyyn arvoon Jotain väljää varmaan löytyy, mutta miten silti tuo ratin suoraan saaminen ei onnistu?
1. ja 2. säädön välissä taka aurauksen keskiarvo muuttunut 1,7mm -> 3,5mm. Puslat finaalissa?
Tässä 3. säädön jälkeen.
ex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
Comment