Originally posted by Rubu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Moottorinlämmitin E9X
Collapse
X
-
Otin omasta asennuksesta muutaman projektikuvan, toivottavasti selventää sisätilan johdon vetoa.
Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
Kuvassa moottorin ohjain laatikon purkua.
Tämän hässäkän takaa löytyy läpivienti.
Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
Laatikko poistettu ja läpivienti näkyvissä.
Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
Puukotettu läpiviennin kumia ja johto viety kabiiniin.
Kannattaa olla varovainen reikää tehdessä, äänieristeen takana kulkee iso nippu johtoja ettei puukota niitä poikki.
Sikanasua tiivistykseksi oikea oppisesti sormella.
Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
Kuljetin johdon johtonipun vierestä keulaa kohti.
Kyseinen tyyli ei varmaan ole se ainut ja oikea mutta joka tapauksessa näinkin voi tehdä. Ja jokainen tekee omalla vastuulla.Last edited by Rubu; 19-12-2009, 12:23.
Comment
-
-
2010 Lämppärikeskustelu
Tere,
olis tarkotus alkaa hommailemaan lämppärisarjaa omaan 320 riesseliin.
En oo ihan vielä tehnyt valintaa calixin letkuvehkeen ja defan taskunlämmittäjän kesken. Olen kuitenkin kallistumassa tuohon letkuun ehkä enempi. Onko jollain tuoreita kokemuksia nyt tpn ohan oikean talven jäljiltä??
Entäs hintapolitiikka, sisätilahaara tullee mulle mukaan. Niin-ja itse asentelen.
Comment
-
-
Originally posted by hank moody View PostTere,
olis tarkotus alkaa hommailemaan lämppärisarjaa omaan 320 riesseliin.
En oo ihan vielä tehnyt valintaa calixin letkuvehkeen ja defan taskunlämmittäjän kesken. Olen kuitenkin kallistumassa tuohon letkuun ehkä enempi. Onko jollain tuoreita kokemuksia nyt tpn ohan oikean talven jäljiltä??
Entäs hintapolitiikka, sisätilahaara tullee mulle mukaan. Niin-ja itse asentelen.
Itse päädyin calixin letkulämmittimeen, syynä edellisessä autossa ollut säteilylämmitin josta ei vastaavaa hyötyä. 190€ sisähaaroitussarjoineen kustansi, Kemistä kesälomareissulla otin mukaan. Vastuksen asennutin liikkeessä ja pelkästään ilmauksen takia, eikä se liikkeessäkään onnistunut vaan melkein keitti jouduin vielä viemään merkkihuoltoon jossa saivat ilmattua ja tietenkin ensiasentajan kustannuksella! Piuhat vetelen ite. Vielä pitäis tuo sisätilanhaara pujotella, kunhan jostain löytäs siihen inspiksen:thinkF15 30d ///M-SPORT
Ex.
F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT
Comment
-
-
Originally posted by alttu View PostItse päädyin calixin letkulämmittimeen, syynä edellisessä autossa ollut säteilylämmitin josta ei vastaavaa hyötyä.
Ihan ensin jokainen kotiasentaja voi käydä opiskelemassa lämmönsiirto-opin lyhyen oppimäärän, eli termit täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4...6n_siirtyminen
Tämän jälkeen havaitaan, että kas, niinhän se on letkulämmitinkin varsinaisesti säteilylämmitin, ja että sillä öljypohjan säteilylämmittimellä ei todellakaan tarkoiteta mitään sen kaltaista mitä lähiöbaarin terassilla näkee katosta roikkumassa ja hohkaamassa. Sen sijaan säteilylämmitin on öljypohjan kylkeen ruuvattu ja jollain piitahnalla tiivistetty lämmitinelementti, joka kuumenee vähän pirun tehokkaasti.
Omassa E91:ssä on öljypohjan kyljessä lämmitin elementti. Se lämmittää öljypohjaa ja öljyjä (joita mun autossa 8 litraa). Sen lämmitysteho on kuitenkin niin kova, että vaikkei se lämmitä millään lailla vesiä suoraan, on 30 asteen pakkasella kannessa oleva jäähdytysneste ennen käynnistystä jopa nolla-asteista. Siitä voi itse kukin miettiä kuinka lämmintä onkaan öljy, lohko, kansi jne. Ja sen öljynhän sitä notkeaa silloin startatessa pitää olla.
Eli josko alettaisiin perustelemaan väitteitä edes hieman teknisemmin jos tulee tarvetta moittia joitain vaihtoehtoisia ratkaisuja? Mulla ei ole mitään kantaa letkulämmittimiin, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan minkälaisen lämmitystehon niillä saa öljyihin.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Sisähaaran reitti
Mistäs kautta se sisähaara sitten tulisi vedellä? Foorumilta saa käsityksen, jotta lähes ainoot kumituttiröörit löytyisivät pelkääjänpuolen konetilasta ohjainboksin takkaa. Kyselin marmorilta asian tiimoilta, ja sain neuvoksi katsella jostain pakosarjan lähettyviltä läpivientirööriä - jota siis heillä käytetään piuhan vetämiseen.
Mistäs esim nuot Defan hilut sais halvimmalla-Motonet...?
Comment
-
-
Originally posted by hank moody View PostMistäs kautta se sisähaara sitten tulisi vedellä? Foorumilta saa käsityksen, jotta lähes ainoot kumituttiröörit löytyisivät pelkääjänpuolen konetilasta ohjainboksin takkaa. Kyselin marmorilta asian tiimoilta, ja sain neuvoksi katsella jostain pakosarjan lähettyviltä läpivientirööriä - jota siis heillä käytetään piuhan vetämiseen.
Asiaan löyhästi liittyen. Kun vedeltiin mun edelliseen Jeepiin sisähaaraa, niin kysäisin Jeep-kaupan entiseltä asentajalta kuinka he tekivät hommat aikanaan. "Joo, se oli hankala homma, joten me porattiin holezekki alakautta hantin jalkatilaan". Okei... No, mä ratkaisin asian näkemällä hieman enemmän vaivaa, ja löytyihän siinäkin autossa reitti hoitaa homma rikkomatta ja altistamatta maasturia ruosteelle ja sisäänvuotaville vesille.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Tämä öljypohjalämmitin vs letkulämmitinkeskustelu on näemmä samanlainen tunneryöpyn aiheuttaja kuin kitkat vastaan nastat-intös.
Ensiksi kannattaisi miettiä syitä miksi moottoria kukakin yleensä lämmittää.
Minä lämmitän moottorini ensisijaisesti siksi ettei se kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuluisi niin voimakkaasti todella rajujen lämpötilaerojen, nopeiden lämpötilamuutosten, lämpölaajentumisien yms syistä.
Toissijainen lämmityssyy minulla on se että lämmitetyllä autolla on mukavempi lähteä liikkeelle.
Kolmas syy on kulutuksen tippuminen.
Niin ja lähteehän se lämmitettynä varmemmin käyntiinkin.
Nämä kaikki toteutuvat silloin kun auton moottorin nesteet ja sitäkautta lähes koko lohko on lämmin, eli mielellään yli nolla-asteinen kovallakin pakkasella.
Itseäni ei juuri kiinnosta onko öljyt silloin notkeat vai ei koska aion myös tässä autossani käyttää sellaisia öljyjä joiden pumpattavuus ja voitelukyky on kylmänäkin hyvä.
Tietääkö kukaan kuinka monessa nykyaikaisessa autossa, jossa on käytetty hyviä öljyjä, moottori on tuhoutunut juurikin sen vuoksi etteivät kylmät öljyt ole pakkasessa lähteneetkään kiertämään?
Tässä BMW:n moottorissa vesi lämmittää/tarpeen mukaan jäähdyttää öljynlauhduttimen ja sitäkautta myös öljyä, eli öljykin on lämmintä heti kun se on kerran koneessa kiertänyt, eli ehkä n. vajaassa minuutissa?
Olenkin sitä mieltä että koko moottorin lämpeiminen on lämpimän öljyn välityksellä on paljon hitaampaa kuin lämpimän nesteen välityksellä.
Mielenkiintoista olisikin päästä vertaamaan kahden samanlaisen moottorin, joista toisessa on letku- ja toisessa öljypohjanlämmitin, kansien ja nesteiden lämpötilaeroja, sisätilojen lämpiämisnopeutta ja kulutuslukemia esim 30 asteen pakkasella vain 2 tunnin (tyypillinen tolppa-ajastin) lämmittämisen jälkeen.
Minä löisin ehdottomasti vetoa letkulämmitimen puolesta, siksi minunkin autooni sellainen tulee.
Mielenkiintoista olisi myös päästä vertaamaan ko moottoreita noin 400tkm
ajettuina, kumpi syö enemmän öljyä ja kummassa on paremmat puristukset?
Tällähän ei tietysti ole mitään merkitystä ns rahamiehille jotka ostaa aina uuden kun entinen tympii mutta koska itse en kyseiseen joukkoon kuulu, aion yrittää huolehtia tästä minulle pirun kalliista hankinnastani parhaani mukaan.
En ole koskaan omistanut näin uutta, vähänajettua ja hyvässä kunnossa olevaa autoa, vaan tähän asti olen ollut kaikkien kulkineideni ns loppukäyttäjä.
Loppuun lisättäköön että laittaisin autooni ylläkertomastani huolimatta myös öljypohjanlämmittimen jos vain sellaisen Calixilta saisi, Defalla taas ei tuntunut olevan tähän autoon kohtuudella sopivaa letkulämmitintä.
Calix on myös jonkinverran halvempi.
Jos joku tietää onko olemassa Defan ja Calixin väliin muunnospalikoita, ja jos on niin mistä niitä saa?
Lämmittelemisiin, kukin valitsemallaan tavalla!Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911
Comment
-
-
Originally posted by Casull View PostTämä öljypohjalämmitin vs letkulämmitinkeskustelu on näemmä samanlainen tunneryöpyn aiheuttaja kuin kitkat vastaan nastat-intös.
Sinänsä olisi tosiaan ihan kiva verrata sisätilojen lämpiämistä, ja koneen lämpiämistä. Ainakin mulla jäähdytysnesteet olivat kovimmillakin pakkasilla kylmäkäynnistyksen jälkeen parin sadan metrin ajon jälkeen jo huoneenlämpöisiä. Yleensä sain niihin ennen käynnistystä öljypohjan lämppärillä sellaiset 30 astetta delta-T:tä, ja heti startin jälkeen nousu oli todella nopeaa. Näissä E9x 330d:ssä kun on kuitenkin aika paljon öljyä (8L) verrattuna jäähdytysnesteisiin (4L). Nämä kaksi nestettä kun kuitenkin tasaavat lämpöjään siinä suodatinjalan lämmönvaihtimessa.
Olen myös ollut siinä käsityksessä, että suositeltu 5W-30 -öljy on suhteellisen kankeaa tavaraa tulipalopakkasilla, eikä näin ollen välttämättä syöksähdä ihan tuosta noin vain kaposia kanavia pitkin yläkertaan ennen lämpiämistään. Voin olla väärässäkin.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Asentelin itsekin Defan öljypohjan säteilijän sekä sisäpistokkeen puhaltimineen E90:een tuossa toissaviikolla.
Kuvia projektista löytyypi tuolta -> http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...t=597&start=12
Comment
-
-
Läpivienti
Originally posted by FusionWolf View PostAsentelin itsekin Defan öljypohjan säteilijän sekä sisäpistokkeen puhaltimineen E90:een tuossa toissaviikolla.
Kuvia projektista löytyypi tuolta -> http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...t=597&start=12
Tosta läpiviennistä vielä:
saitko sen tosiaan vietyä konehuoneen puolelta mitään suuremmin purkamatta? Tsekkasin ite tänään sitä reittiä, ja mielestäni oli kohtuu mahdoton tehtävä. Vai toitko piuhan cabiinista käsin läpi? Ja eihän läpiviennin sijainnilla ole eroa automaatti-ja manuaalilaatikon kesken...?Last edited by hank moody; 06-10-2010, 20:21.
Comment
-
-
Jos joku tietää onko olemassa Defan ja Calixin väliin muunnospalikoita, ja jos on niin mistä niitä saa?
Asennetaan tuon letku numero 4 ja kuvassa näkyvän öljynlämmönvaihtimen väliin.
Lämmitin löytyy Defan sivulta 120d mallilla hakemalla mutta linkin listassa on myös M57 moottori.
Comment
-
-
Radiossa oli joku Defan asiantuntija tässä viikonloppuna löpisemässä lämpimiä ja vastailemassa yleisön kyssäreihin. Häneen pitää tietenkin suhtautua lähinnä erittäin puolueellisena myyntimiehenä, mutta hän sanoi verratessaan vesiä ja öljyjä lämmittäviä elementtejä, että öljyjä lämmittävät vähentävät paremmin päästöjä ja ovat moottorin kulumisen kannalta parempia.
Lausunto on tietenkin relevantti ainoastaan mikäli Defa valmistaa molempia lämmittimiä.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Originally posted by bullshit View Postonko kukaan asentanu vastaavaa säteilijää autoon jossa on start/stop automatiikka??
ainaki ku ite säteilijää tuohon mallailin niin aika tiukkaa se siihen tekee....
startin solenoidi oli itellä tuossa paikassa mihin se pitäis kiinnittää...
noh asennus jatkuu huomenna...
itse itselleni vastaten.
defan suositusluettelo ei tunne N47 moottoria 07>
johon käy säteilijä nro 3851
kaikki liikkeet osas myydä autoon vaan 2878 lämmitintä mikä siihen suositusluettelon mukaann käy...mut eipä käykkään....
eli jos jollakin on aikeissa laittaa lämmitin n47 mottiin niin defa 3851...käy 07-09 vm 318d/320d
Comment
-
Comment