Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 330xd - sähkölaitteet pimenee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    E91 330xd - sähkölaitteet pimenee?

    Kaverini puolesta selvittelen tätä asiaa; Kyseessä on E91 vm.2006 330xd, jossa ajoittain pimenee samanaikaisesti iDriven näyttö, ilmastointilaite, rengaspainevalvonta ja neliveto putoaa pois pelistä. Ja samalla pomppaa nopeusmittari tappiin. Vika esiintyy suht tiheästi, ja korjaantuu sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudestaan. Eli virrat pitää käyttää pois. Vikakoodeissa näkyy vain "ohjauskulma-anturivika". Se tuskin liittyy tähän.

    Onko moisesta kenelläkään hajua, tai hyviä arvauksia?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • KoPe
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 251
    • Helsinki

    #2
    Ehkä virtaongelma

    Kuulostaa vähän tutulta eli vaikuttaa sitä kuin virrat tippuvat. Vikailmoitukset häviävät kun auto käy itsensä läpi ekalla 10 metrillä.

    Katso vikakoodeista antaako ohjauskulman anturivian myös vikoilmoituksia että jännite alle 9 V.

    Kannattaa ensiksi tarkistaa että laturi antaa oikealla tavalla jännitettä eli jännitteensäädin ei ole palanut tai laturissa ei ole muuta vikaa. Normijännite on 14.3-14.5 V ajossa ja tyhjäkäynnillä pykälän pari alempi. Annettaessa kaasua auto nappaa hetkeksi virtaa, niin että 13 V lukema vilahtaa, mutta jännite palaa takaisin oletusarvoonsa. Jännitteen näkee salavalikosta nro 9. (Jännitteensäätimen heilunnan saattaa nähdä myös sisävalojen välkynnästä, mutta ainakin kaikissa kokeilemissani e90 sisävalot vilkkuu tyhjäkäynnillä vähän.)

    Jos akku ja/tai laturi on finaalissa, jännite heiluu tai käy kaasua annettaessa eli hetkellisessä kuormituksessa alempana kuin 13 V ja auto antaa ABS/DSC/ohjauskulma-anturivikaa, koska tuo systeemi on herkkä jännitteelle ja reagoi ekana. Itselläni e90 320i vaihettiin ensin jännitteensäädin, mutta se pelasi vähän aikaa, kärähti, sitten päätettiin vaihtaa koko laturi ja akku. Laturin myötä jännite tasaantui ja akun vaihdon jälkeen voltit pysyivät kurissa myös kuormitustilanteessa. Orkkisakku antoi melkein voltin vähemmän lepojännitettä kuin uusi akku, joten se oli valmis.
    Last edited by KoPe; 04-01-2010, 19:33.
    KoPe
    --------
    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

    Comment

    • KoPe
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 251
      • Helsinki

      #3
      Tuliko vikaan selvyyttä?
      KoPe
      --------
      Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2314
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by KoPe View Post
        Tuliko vikaan selvyyttä?
        Tänään kuulemma vaihtavat uuden akun, josta epäilevät 99% todennäköisyydellä vikojen johtuvan. Jatkuvaa lyhyttä ajoa, webasto, 4 vuotias akku....
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2314
          • Uusimaa

          #5
          Niin, tämä selvittely jatkuu... Akku on vaihdettu ja viat vain jatkuu.

          Tänään on huomattu, että ajon aikana salavalikon "jännitemoodi" näyttää ajon aikana pitkiäkin aikoja 11,8V. Sitten kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, tulee näyttöön 14,6V, kunnes jossain vaiheessa taas putoaa alle 12V. Onko tuo normaalia että ajon aikana jännite voi olla alle 12V ?. Ensiksi tuli mieleen, että laturihan se on selvästi vaihtotavaraa, mutta sitten hiipi mieleen vielä se akunvalvontamoduli. Eli voiko vika olla siinä? Eikös joka tapauksessa, ja joka tilanteessa jännitteen pidä olla ajon aikana vähintään 13,5V, ja koko ajan?

          Eli voiko olettaa, että vika on laturissa?
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7518
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by JKK View Post
            Niin, tämä selvittely jatkuu... Akku on vaihdettu ja viat vain jatkuu.

            Tänään on huomattu, että ajon aikana salavalikon "jännitemoodi" näyttää ajon aikana pitkiäkin aikoja 11,8V. Sitten kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, tulee näyttöön 14,6V, kunnes jossain vaiheessa taas putoaa alle 12V. Onko tuo normaalia että ajon aikana jännite voi olla alle 12V ?. Ensiksi tuli mieleen, että laturihan se on selvästi vaihtotavaraa, mutta sitten hiipi mieleen vielä se akunvalvontamoduli. Eli voiko vika olla siinä? Eikös joka tapauksessa, ja joka tilanteessa jännitteen pidä olla ajon aikana vähintään 13,5V, ja koko ajan?

            Eli voiko olettaa, että vika on laturissa?
            Kyllä latauksessa on vikaa. Joko laturissa tai jossain muussa. Periaatteessa voisi olla maadoitusongelmakin.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Originally posted by JKK View Post
              Niin, tämä selvittely jatkuu... Akku on vaihdettu ja viat vain jatkuu.

              Tänään on huomattu, että ajon aikana salavalikon "jännitemoodi" näyttää ajon aikana pitkiäkin aikoja 11,8V. Sitten kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, tulee näyttöön 14,6V, kunnes jossain vaiheessa taas putoaa alle 12V. Onko tuo normaalia että ajon aikana jännite voi olla alle 12V ?. Ensiksi tuli mieleen, että laturihan se on selvästi vaihtotavaraa, mutta sitten hiipi mieleen vielä se akunvalvontamoduli. Eli voiko vika olla siinä? Eikös joka tapauksessa, ja joka tilanteessa jännitteen pidä olla ajon aikana vähintään 13,5V, ja koko ajan?

              Eli voiko olettaa, että vika on laturissa?
              Olikos näissä se sama "älylataus" systeemi kuin E60, IBS vaimikäseoli :think
              Se seuraavaksi syyniin jos löytyy.
              Last edited by _nixu_; 10-02-2010, 23:00.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2314
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by _nixu_ View Post
                Olikos näissä se sama "älylataus" systeemi kuin E60, IBS vaimikäseoli :think
                Se seuraavaksi syyniin jos löytyy.
                Niin, tuo sama tuli myös mieleeni. Mutta joku älyhän siitä puuttuu, jos ajonaikaiset jännitteet on alle 12V.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by JKK View Post
                  Niin, tuo sama tuli myös mieleeni. Mutta joku älyhän siitä puuttuu, jos ajonaikaiset jännitteet on alle 12V.
                  Niin olikos se vika nyt siinä akun miinuskaapelissa jos on tuo IBS. Haulla löytyy varmaan lisää tarinaa tuosta :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2314
                    • Uusimaa

                    #10
                    Niin tämäkin tosiaan selvisi. Jäljille päästiin jännitteen pidempiaikaisen seurannan kautta. Voltit nousivat ajonaikana toisinaan yli 15V ja muistaakseni 15,1V tai 15,2V oli se kynnysjännite, jossa vika pamahti päälle. Eli kyseessä siis aivan luonnollinen suojamekanismi, joka löytyy myös jokaisesta nykyaikaisesta autoradiosta. Eli tuon kynnysjännitteen kohdalla auto liipaisee herkimmistä sähkölaitteista virrat poikki, ja myös nelivedon ohjaussysteemi kuului myös ylijännitteeltä suojautuviin kohteisiin. Eli puolet autosta meni pimeäksi.

                    Tästäpä olikin helppo sitten siirtää syyttävä sormi laturin jännitteensäätimeen (n.100 euroa). Vaihdon jälkeen on vehjes pelittänyt kuten pitääkin.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • hopeanuoli
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 211
                      • Helsinki

                      #11
                      Täälläkin iski DSC/ABS + muita herjoja päälle yhtäkkiä ajon aikana, ja kun INPA:lla katselin vikakoodeja, oli jännite ollut yli 18 volttia! Kerran vaan tuon tehnyt, mutta eiköhän tuo kohta uusi. Jännitteensäädin siis varmaan viimeisiä vetelemässä, autolla (e90 330d -05) ajettu nyt 214 tkm. Valeon laturi näyttää olevan, koodilla TG15C093 (150 A). Mistähän tuohon saisi näppärimmin jännitteensäätimen tilattua, löytyykö kotimaasta vai onko tilattava kauempaa? Vaihtotyössä ei liene mitään ihmeellistä, akun maa tietysti irti?
                      e90 330d -05

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by hopeanuoli View Post
                        Täälläkin iski DSC/ABS + muita herjoja päälle yhtäkkiä ajon aikana, ja kun INPA:lla katselin vikakoodeja, oli jännite ollut yli 18 volttia! Kerran vaan tuon tehnyt, mutta eiköhän tuo kohta uusi. Jännitteensäädin siis varmaan viimeisiä vetelemässä, autolla (e90 330d -05) ajettu nyt 214 tkm. Valeon laturi näyttää olevan, koodilla TG15C093 (150 A). Mistähän tuohon saisi näppärimmin jännitteensäätimen tilattua, löytyykö kotimaasta vai onko tilattava kauempaa? Vaihtotyössä ei liene mitään ihmeellistä, akun maa tietysti irti?
                        Juu kyllä kannattaa se jännitteensäädin vaihtaa ettei tule mitään vahinkoa. Kannattaa kysäistä paikallisesta varaosaliikkeestä. Ellei saa, niin ainakin ebay:stä löytyy kohtuu hinnalla.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • hopeanuoli
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 211
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Juu kyllä kannattaa se jännitteensäädin vaihtaa ettei tule mitään vahinkoa. Kannattaa kysäistä paikallisesta varaosaliikkeestä. Ellei saa, niin ainakin ebay:stä löytyy kohtuu hinnalla.
                          Jep. Tuli tänään napattua Motonetista joihinkin Valeon latureihin tarkoitetut hiilet, pitää katsoa josko nuo edes sopivat tähän malliin. Eipä paljon ota jos ei annakaan, 1,90 € maksoivat.
                          e90 330d -05

                          Comment

                          • hopeanuoli
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 211
                            • Helsinki

                            #14
                            Vaihdoin tosiaan jännitteensäätimeen nuo Motonetin hiilet ja latausjännitteen heilunta väheni, muttei hävinnyt kokonaan: Aina välillä tyhjäkäynnillä jännitetaso tipahtaa jonnekin 12.9 V - 13.5 V paikkeille, ja välillä ajossa taas tulee nopeita jännitepiikkejä selvästi yli 15 V ja mittaristoon syttyy valoshow. Näitä hetkellisiä hairahduksia lukuunottamatta latausjännite pysyy tasaisena. Uusilla hiilillä on ajettu n. 3000 kilsaa eli ei pitäisi olla 'sisäänajostakaan' enää kiinni.

                            Kysymys kuuluu: Voiko tuo takkuilu johtua vieläkin jännitteensäätimestä, jonka voisi vaihtaa kokonaan uuteen, vai meneekö koko laturin vaihdoksi? Eli voiko jännitteensäätimestä hapertua jotain muuta kuin nuo hiilet? Laturin laakereissa ei ole väljää ja pyörii kevyesti. Ihan pientä raksutusta pitää pyöritettäessä. Joskus aikoinaan laturin päälle näyttäisi valuneen hieman öljyä nähtävästi vuotavista imusarjan tiivisteistä. Olisiko tuo irrottanut käämityksen lakkausta niin, että vetää oikariin hetkellisesti...?
                            e90 330d -05

                            Comment

                            • H3nkka
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2005
                              • 30
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by hopeanuoli View Post
                              Vaihdoin tosiaan jännitteensäätimeen nuo Motonetin hiilet ja latausjännitteen heilunta väheni, muttei hävinnyt kokonaan: Aina välillä tyhjäkäynnillä jännitetaso tipahtaa jonnekin 12.9 V - 13.5 V paikkeille, ja välillä ajossa taas tulee nopeita jännitepiikkejä selvästi yli 15 V ja mittaristoon syttyy valoshow. Näitä hetkellisiä hairahduksia lukuunottamatta latausjännite pysyy tasaisena. Uusilla hiilillä on ajettu n. 3000 kilsaa eli ei pitäisi olla 'sisäänajostakaan' enää kiinni.

                              Kysymys kuuluu: Voiko tuo takkuilu johtua vieläkin jännitteensäätimestä, jonka voisi vaihtaa kokonaan uuteen, vai meneekö koko laturin vaihdoksi? Eli voiko jännitteensäätimestä hapertua jotain muuta kuin nuo hiilet? Laturin laakereissa ei ole väljää ja pyörii kevyesti. Ihan pientä raksutusta pitää pyöritettäessä. Joskus aikoinaan laturin päälle näyttäisi valuneen hieman öljyä nähtävästi vuotavista imusarjan tiivisteistä. Olisiko tuo irrottanut käämityksen lakkausta niin, että vetää oikariin hetkellisesti...?
                              Täällä samaa oiretta liikkeellä, mites löytyikö vikaa laturista?
                              F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
                              E90 330d -06 Black saphire metallic
                              E46 320i - 98 Hellrott

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎