Announcement

Collapse
No announcement yet.

E92 M3 19" rengassarja > 335CiA:iin ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ++500Nm
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1356
    • Turus nykyää

    E92 M3 19" rengassarja > 335CiA:iin ?

    Harkitsen 335CiA:n ostamista ja myyjä sanoi, että kyselemässäni yksilössä on aidot 19" M3 vanteet ja renkaat.
    Eikös niissä ole halkaisija reilusti suurempi (paksumpi kumi)? Esim. 265/40-18 vs. 255/35-18 verrattuna M3 vakikokoon.
    -Ahdistaako?
    -Sekoaako ajonvakautus?
    Tästä on ollut kirjoituksia ainakin 5-sarjaan liittyen, kun väärä kumikoko.

    Toiseksi...siihen on joku p..kele mennyt laittamaan lisämadallusta. Saako mitään hyvää aikaiseksi, jos laittaa talveksi (Bilteman) kumipalat jousien väliin, ettei helma ja pohja ole jokaisessa lumivallissa ja jääkikkarassa kiinni?

    Kiitos vastauksista, päätös vaihdosta tarttis tehdä lähipäivinä.
    Blow My Whistle
  • Convertible
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2638
    • Turku

    #2
    E46 M3 vannesetit sopii E9? autoihin suoraan. Eli jos oikean kokoiset kumit, niin ei sekoa tai ahdista.
    F25 X3 35d
    E87 118i
    E46 330ti
    E46 M3
    E30 M3
    E30 M3 Convertible
    Z3 Roadster

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by ++500Nm View Post
      Harkitsen 335CiA:n ostamista ja myyjä sanoi, että kyselemässäni yksilössä on aidot 19" M3 vanteet ja renkaat.
      Eikös niissä ole halkaisija reilusti suurempi (paksumpi kumi)? Esim. 265/40-18 vs. 255/35-18 verrattuna M3 vakikokoon.
      -Ahdistaako?
      -Sekoaako ajonvakautus?
      Tästä on ollut kirjoituksia ainakin 5-sarjaan liittyen, kun väärä kumikoko.

      Toiseksi...siihen on joku p..kele mennyt laittamaan lisämadallusta. Saako mitään hyvää aikaiseksi, jos laittaa talveksi (Bilteman) kumipalat jousien väliin, ettei helma ja pohja ole jokaisessa lumivallissa ja jääkikkarassa kiinni?

      Kiitos vastauksista, päätös vaihdosta tarttis tehdä lähipäivinä.
      Vanteen koon muutos ei muuta renkaan ulkohalkaisijaa, joten sen suhteen ei ole merkitystä onko 18"-20", renkaan ulkohalkaisija on sama. Vannekoon kasvaessa renkaan profiilisuhde muuttuu samassa suhteessa jolloin renkaan ulkohalkaisija/vierintäkehä pysyy aina vakiona vaikka vanteen halkaisija muuttuu.
      Ei siis näin ollen vaikuta mihinkään ajonhallintajärjestelmiin eikä jarruihin.

      Comment

      • ++500Nm
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 1356
        • Turus nykyää

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Vanteen koon muutos ei muuta renkaan ulkohalkaisijaa, joten sen suhteen ei ole merkitystä onko 18"-20", renkaan ulkohalkaisija on sama. Vannekoon kasvaessa renkaan profiilisuhde muuttuu samassa suhteessa jolloin renkaan ulkohalkaisija/vierintäkehä pysyy aina vakiona vaikka vanteen halkaisija muuttuu.
        Ei siis näin ollen vaikuta mihinkään ajonhallintajärjestelmiin eikä jarruihin.
        Niinpä niin...
        Tässä tapauksessa kasvaa (sekä vannekoko että) rengasprofiili.
        Kyllähän se halkaisija muuttuu, kun laitetaan eri autosta eri kokoiset renkaat.
        Sama vannekoko + paksumpi kumi = eri halkaisija.
        M3:ssa kun on paljon suurempi rengas, siis halkaisija.
        Ei traktorin eturengaskaan ole oikeen hyvä autoon, vaikka vanne olisi sama 15"...
        Katso topicin avauksesta rengaskoot...ei täsmää.
        Blow My Whistle

        Comment

        • jumbo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 6603
          • Lappeenranta

          #5
          Moniko tuumaiset ne vanteet nyt on, otsikossa 19" ja rengaskokovertailussa 18". Ja itse en edes puhuisi samassa lauseessa Biltemasta ja kyseisenlaisesta autosta.

          Edit: Ja onko m3 todellakin muka erikokoiset (ulkohalkaisija) renkaat kuin esim. 335ciA:ssa?
          Last edited by jumbo; 10-02-2010, 18:32.
          M550d

          Comment

          • ++500Nm
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 1356
            • Turus nykyää

            #6
            Originally posted by jumbo View Post
            Moniko tuumaiset ne vanteet nyt on, otsikossa 19" ja rengaskokovertailussa 18". Ja itse en edes puhuisi samassa lauseessa Biltemasta ja kyseisenlaisesta autosta.

            Edit: Ja onko m3 todellakin muka erikokoiset (ulkohalkaisija) renkaat kuin esim. 335ciA:ssa?
            Katsokaa rengaskoot bmw.fi.
            M3: 265/40-18
            335 samalla tuumakoolla: 255/35-18
            Aika iso ero.
            Myyjän mukaan koko on 19"...en ole nähnyt, mutta ei vaikuta onko 18" vai 19", kun profiili on korkeampi.
            Vertailuun otin M3 normikoon.
            Useasti noissa "urheilumalleissa" halkaisija on reilusti suurempi. M3, M5, RS6...
            Last edited by ++500Nm; 10-02-2010, 18:41.
            Blow My Whistle

            Comment

            • Veiled
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 1130
              • Helsinki

              #7
              mut myyjä siis väittää, et ei ole ongelmia? mulla oli E92:ssa takana 19" vanne jossa 265/30 kumi. auto oli m-sport jossa oli vielä Eibachin madallusjouset. noi ei ainakaan tuottaneet lainkaan ongelmia.

              jos ne 19" M3 vanteet ja renkaat ihmetyttää liikaa, tarjoa niitä mulle sopu hintaan

              -V-
              /// X6 35i AlpinWeiss ///

              Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

              www.automatrix.fi

              Comment

              • b mutteri kasa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1462
                • Area 03

                #8
                Siinä on tosiaan jo 34 mm ero renkaan halkaisijassa...

                Mutta onko sillä väliä,jos kaikki renkaat ovat pois 335 specsistä -> M3 specsiin...eikä esim.vain takarenkaat.?

                EDIT:mutta huomasin että sulla automaatti...ehkä voi tulla jotain ongelmaa...lähinnä vaihteen arpomista,lukittumista...jne
                Itse en nyt ehkä menis laittaa noita,koska tuollainen ero 34mm varmasti aiheuttaa jotain automaattilootan kanssa.
                Last edited by b mutteri kasa; 10-02-2010, 18:49.
                BMW F11 530 dA VOLL
                Carbon-schwarz Metallic

                BMW E30 325i Sport

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7527
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by ++500Nm View Post
                  Katsokaa rengaskoot bmw.fi.
                  M3: 265/40-18
                  335 samalla tuumakoolla: 255/35-18
                  Renkaan kumin korkeudessa on ~17 mm ero,
                  Voi se juuri ja juuri mahtua 300 sarjalaisen alle.

                  Eikä ne ajonvakautuset tms. sekoa jos etu- ja takarenkaiden korkeus on sama,
                  kokemusta on E61:stä sekä kesä- että talvirenkain...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • b mutteri kasa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1462
                    • Area 03

                    #10
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Voi se juuri ja juuri mahtua 300 sarjalaisen alle.
                    Kuinka paljon E92 coupessa ja M3 mahtaa olla eroja pyöräkoteloissa/lokasuojissa...jonkin verran luulisin.Edessä ei varmaankaan tulisi ongelmaa,mutta kuinka takana!
                    BMW F11 530 dA VOLL
                    Carbon-schwarz Metallic

                    BMW E30 325i Sport

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by ++500Nm View Post
                      Niinpä niin...
                      Tässä tapauksessa kasvaa (sekä vannekoko että) rengasprofiili.
                      Kyllähän se halkaisija muuttuu, kun laitetaan eri autosta eri kokoiset renkaat.
                      Sama vannekoko + paksumpi kumi = eri halkaisija.
                      M3:ssa kun on paljon suurempi rengas, siis halkaisija.
                      Ei traktorin eturengaskaan ole oikeen hyvä autoon, vaikka vanne olisi sama 15"...
                      Katso topicin avauksesta rengaskoot...ei täsmää.
                      Sori, en huomannut että kirjoitit jo kysymykseesi että kyseessä on M3:n orggis/orggis kokoluokan=vierintäkehän misukat.
                      Eli M3:ssa ja e90/91:ssä on tosiaan eri vierintäkehän rengastus ja elektroniikat tietenkin kalibroitu kummassakin omilla vierintäkehillään.
                      Itse en e90:iin ottaisi käyttöön M3:n vierintäkehän rengastusta varsinkaan automaatilla varustettuun yksilöön, mutta ilmeisesti näissä uudemmissa askeissa ei niin helposti tule ongelmia jos halkaisija ero on pieni.
                      Joka tapauksessa laatikko, ajonhallinta ja jarrut eivät tuolla M3:n vierintäkehällä/halkaisijalla toimi e90:ssä niin kuin niiden on suunniteltu toimivan.

                      Comment

                      • Ändi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1292
                        • Pori

                        #12
                        joo ja ne bilteman korotuskumit on ihan ok tuollaiseen autoon. suosittelen.
                        itsekkin niitä käyttelen....


                        vai miten se oli?
                        sigpic
                        E46 2d 330 -02
                        EX.
                        E36 2d 328 -97
                        e92 335d -07
                        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                        Bmw 325 iA 2D -93
                        Bmw 325 4d -92

                        Comment

                        • haba
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 723
                          • Helsinki

                          #13
                          Siis voihan orkkis M3 vanteille toki laittaa E92 335 renkaat, mutta silti ET on väärä eikä todennäköisesti mahdu pyörimään takana raapimatta, M3 rengaskoolla vielä huonommin, mutta kokeilemallahan se selviää, hienot vanteet Bilteman jousijutut jättäisin ostamatta..

                          Comment

                          • b mutteri kasa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 1462
                            • Area 03

                            #14
                            Sitä itsekkin meinasin tuolla aikasemmin kirjoittaa,että ehdota myyjälle että hommaa sulle siihen sopivat kumit.

                            E90/92 M3 vanne specsi:

                            Etu 18x8.5 +29mm Taka 18x9.5 +23mm
                            Etu 19x8.5 +29mm Taka 19x9.5 +23mm

                            uskoisin että menee ET:n puolesta.Tosin kun topicin aloittaja puhui "reilusta" madalluksesta,niin takana voi tulla ahdasta...jopa ilman madallusta...

                            Vaikea sitä tässä on ihan optimaalisesti spekuloida,raapiko,jos raapii kuinka paljon jne.Kokeilemalla se selviää.

                            Itsellä on takana 19x9,5 ET 30 ja ensi kesänä aion pienentää ET:tä spacereillä 20-25...mutta autossa M-sport alusta.
                            Last edited by b mutteri kasa; 11-02-2010, 11:56.
                            BMW F11 530 dA VOLL
                            Carbon-schwarz Metallic

                            BMW E30 325i Sport

                            Comment

                            • haba
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 723
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by b mutteri kasa View Post
                              Sitä itsekkin meinasin tuolla aikasemmin kirjoittaa,että ehdota myyjälle että hommaa sulle siihen sopivat kumit.

                              E90/92 M3 vanne specsi:

                              Etu 18x8.5 +29mm Taka 18x9.5 +23mm
                              Etu 19x8.5 +29mm Taka 19x9.5 +23mm

                              uskoisin että menee ET:n puolesta.Tosin kun topicin aloittaja puhui "reilusta" madalluksesta,niin takana voi tulla ahdasta...jopa ilman madallusta...

                              Vaikea sitä tässä on ihan optimaalisesti spekuloida,raapiko,jos raapii kuinka paljon jne.Kokeilemalla se selviää.

                              Itsellä on takana 19x9,5 ET 30 ja ensi kesänä aion pienentää ET:tä spacereillä 20-25...mutta autossa M-sport alusta.
                              Itse kokeilin E90 taakse 9,5x19" , et 40 ja 255/30 rengas, siihen sitten 16mm spaceriä, eli et 24: raapi aika huolella lokariin, vaihto 5mm spaceriin ja seuraavana kesänä 265/30 rengas niin ei ongelmaa ja et silloin siis 35 ja auto reilusti madallettu. Eli alle et 30 voi tehdä tiukkaa, coupessa toki saattaa olla vähän enemmän tilaa kun sedanissa..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎