Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 Hirveä palaneen käry pysähtyessä - jarrut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mcdreamy
    Newbiemmer
    • Apr 2010
    • 5
    • Helsinki

    E90 Hirveä palaneen käry pysähtyessä - jarrut?

    Auto on vuoden 2005 E90 320i, ajettu 94tkm. Ostin auton kuukausi sitten, ja siitä lähtien on ollut ongelmana voimakas palaneen (metallin?) haju, jota en huomannut koeajolla, ja joka ilmaantuu ohjaamoon hetkittäin, ja on niin voimakas, että täytyy avata ikkunat ettei tukehdu. Haju tulee äkillisesti ilmastoinnin kautta ja lähtee yleensä nopeasti pois, kun ilmastointi on puhaltanut tarpeeksi puhdasta ilmaa. Mikä ihme voi näin kärytä? Auto kävi viikko sitten huollossa Laakkosella, missä vaihdettiin venttiilikopan tiiviste, mutta ongelma ei korjaantunut. Myös öljyt ja ohjaustehostin (jonka letku vuosi ja vaihdettiin ostaessani auton) on tarkistettu, ja jäähdytin painetestattu.

    Huomenissa menen mekaanikon kanssa ajelulle, jossa efekti pitäisi toistaa, mutta olisi hyvä saada jotain ideoita käryn mahdollisesta aiheuttajasta, jos haju ei huomenna ilmaannukaan. Kävin juuri pienellä testilenkillä, jolla yritin menestyksettä saada hajua ilmaantumaan, kunnes viimein jo luovutettuani se tuli pysähtyessäni 50km/h vauhdista liikennevaloihin.

    Haju ilmaantuu usein samanlaisissa ajotilanteissa, mutta ei läheskään joka kerta, ja välillä se pysyy kauankin poissa. Näissä tilanteissa on ollut ongelmia:

    -liikennevaloihin pysähtyminen - yleensä hajuefektin saamiseksi täytyy pysähtyä terävästi, mutta on tapahtunut myös normaalisti pysähtyessä
    -parkkihallissa ajettaessa kapeaan hidasteeseen - ei tartte jarruttaa
    -asuinkadulla normaaliin hidasteeseen hidastaessa 30-40km/h vauhdista
    -vaimo sanoi, että haju on ilmaantunut hänen ajaessaan hiljaa ykkösellä etsien parkkipaikkaa

    Tuntuisi siis, että käry tulee useimmiten jarruttaessa, ja erityisesti tiukemmissa jarrutuksissa. Toisaalta se tulee myös muissa tilanteissa. Service info sanoo etujarruille 50tkm, takajarruille 90tkm, ja jarruneste vuoden päästä. Jarruttaessa auto menee mielestäni suoraan, eikä ohjaus puolla. Joskus olen kuvitellut näkeväni savun nousevan auton alta/eturenkaiden paikkeilta pysähdyttyäni. Epäilen myös, että tuulilasinpesunestettä vuotaa jostain, sillä lisäsin sitä pari viikkoa sitten 4-5 litraa, enkä ole ajanut paljon, ja eilen ajotietokone sanoi sen olevan taas loppu.
  • KoPe
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 251
    • Helsinki

    #2
    Laturi käryää jos hihna hyppii?

    Öljyä päässyt vuotamaan jonnekin mistä se savuaa ja tulee sisään hiljaisessa nopeudessa esim. vaihdettaessa öljynsuodatin?

    Tyhjiöpumpun (liittyy ilm. tyhjäkäyntiin) tiiviste vuotaa koneen takana (Osat nro 2 ja 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...&hg=11&fg=15)?
    Last edited by KoPe; 06-04-2010, 22:23. Reason: Lisää syitä
    KoPe
    --------
    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

    Comment

    • mcdreamy
      Newbiemmer
      • Apr 2010
      • 5
      • Helsinki

      #3
      Ensimmäinen oma auto kyseessä, joten tekniikka on vielä hieman hakusessa. Miten voin esimerkiksi tarkistaa tuon laturikeissin? Onko paljaalla silmällä havaittavissa?

      Tarkennetaan vielä, että jos ajan normaalisti maantiellä ja pienemmilläkin kaduilla, ei hajua välttämättä tule ollenkaan monen tunnin ajon aikana, mutta juuri esimerkiksi parkkihalleissa tai jatkuvasti liikennevaloihin pysähdellessä se ilmaantuu usein. Ei myös tule pelkästään tyhjäkäynnillä, enkä ole auton ulkopuolelta / konetilasta onnistunut haistamaan samaa löyhkää - tosin en ole kertaakaan voinut poistua autosta juuri hajun ilmestyessä.

      edit: Kun puhuin tänään Laakkosen huoltoneuvojan kanssa, hän sanoi, että kuvailemaani hajua voisi päästää hajonnut katalysaattori tai ilmastoinnin kennon bakteerikasvusto, josta olen tältäkin foorumilta lukenut, mutta eikö hajun pitäisi silloin olla enemmän jatkuva?
      Last edited by mcdreamy; 06-04-2010, 22:54. Reason: lisäys

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Vähän kyllä vaikuttaisi että jarrut laahaa..Sen nyt kokeilee helposti, ajele autolla normisti, kun haju ilmenee kokeile varovasti onko itse vanne kuuma/lämmin, jos ei niin varovainen kokeilu satulan ja levyn suuntaan onko kuuma.
        Tokikaan ei mitään järjettömiä jarrutuksia ennen noita mutta sellaista normi ajoa, ei pitäisi kuumua niissä vielä juuri ollenkaan.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • Nuuskis
          BTCF Member
          • Sep 2007
          • 99
          • Kuortane

          #5
          Ilmastoinnin kenno kyllä haisee enemmänkin sille kuuluisalle "hikisukalle" kuin jollekin kärylle
          Omassa e39:ssä hajos venttilikopantiiviste talvella ja vuosi öljyt pitkin konehuonetta, niin palanut öljy haisi vain erittäin hitaassa vauhdissa tai pysähdyksissä ollessa, ei lainkaan yli 40kmh vauhdissa. Johtuu varmaan moottoritilan ilmanvaihtuvuudesta kovemmassa vaudissa, kuten tässäkin tilanteessa. Mikä sitten onkaan hajun aiheuttaja..
          E39 525i -01

          Comment

          • mcdreamy
            Newbiemmer
            • Apr 2010
            • 5
            • Helsinki

            #6
            Täytyy huomenna testata tuota jarrujen kuumuutta ennen kuin vien auton huoltoon. Tässä on talvirenkaissa peltivanteet, joten en tiedä kuinka lähelle jarruja sormet mahtuvat, mutta täytyy tunnustella ainakin vanteita. Nyt kun muistelen oireita, niin tuntuisi, että pahimmat löyhkät ovat tulleet, kun olen jo ajanut jonkun aikaa. Onko mitään muuta keinoa, jolla voin testata jarrujen toimintaa tai millaisia oireita tulisi tarkkailla? Lieneekö isokin remppa edessä, jos ne ovat ongelman takana? Onneksi pitäisi kai takuuseen mennä.

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Originally posted by mcdreamy View Post
              Täytyy huomenna testata tuota jarrujen kuumuutta ennen kuin vien auton huoltoon. Tässä on talvirenkaissa peltivanteet, joten en tiedä kuinka lähelle jarruja sormet mahtuvat, mutta täytyy tunnustella ainakin vanteita. Nyt kun muistelen oireita, niin tuntuisi, että pahimmat löyhkät ovat tulleet, kun olen jo ajanut jonkun aikaa. Onko mitään muuta keinoa, jolla voin testata jarrujen toimintaa tai millaisia oireita tulisi tarkkailla? Lieneekö isokin remppa edessä, jos ne ovat ongelman takana? Onneksi pitäisi kai takuuseen mennä.
              Eipä siinä oikeastaan juuri muuta kuin palaneen käry tulee, sekä luonnollisesti kuumuuvat..Ajan kanssa tietysti levyt menee kieroksi jne.
              Liukutapit varmaan jumissa, tms..Ei nyt mikään mahoton remppa.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Carbonfiber
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 5226
                • Hki 43

                #8
                Onkos jarrunesteet tarkistettu? Voi tulla käry tulla siitä, että vuotaa nestettä jarruletkusta levylle jarruttaessa. Nimim. kokemusta on.
                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                Z3 Roadster 2.8 '98
                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                Comment

                • Tullamore
                  Newbiemmer
                  • Apr 2010
                  • 1
                  • Suomen ainut kaupunki,joka sijaitsee Venäjällä

                  #9
                  Onko nastarenkaat alla? Jos,niin renkaat heittää kuumalle pakoputkelle tiestä bitumia,joka palaa putken pinnalle.käryää ja haisee...

                  Comment

                  • mcdreamy
                    Newbiemmer
                    • Apr 2010
                    • 5
                    • Helsinki

                    #10
                    Kävinpä sitten Laakkosella ajelemassa huoltoneuvojan kanssa, ja totta kai ilmastointi puski vain raitista vuoristoilmaa niiden vaivaantuneiden 20 minuutin aikana, joina yritin saada autoa käryämään. Sitä vastoin aamulla, kun ajoin kaupungissa punaisten liikevalojen aallossa tuli hirveät dunkkikset - samoin kuin Länsiväylän liittymän jälkeisissä liikennevaloissa matkalla huoltoon. Well played.

                    Sen verran testailin, että vanteet eivät normaalin ajon jälkeen ole kuumat. Huoltoneuvoja sanoi, että hänen mielestään mikään jarru ei jää päälle tai laahaa. Konetilassa ei havaittavissa vuotoja. Jarrunesteitä ei tietääkseni ole tarkistettu, ja talvirenkaat on kitkat. Sain uuden ajan huoltoon, mutta se on vasta parin viikon päästä. Täytyy ehkä käydä joku aamu suorapalvelussa, mutta mitä ihmettä tässä pitäisi tarkistuttaa?

                    Comment

                    • 535SD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1068
                      • Lahti

                      #11
                      mulla kans samanlainen auto ja käryää samallalailla. ruikkii öljyä venttiilikopantiivisteen välistä pakosarjoille ja lisäksi öljynsuodattimen jalan tiiviste vuotaa. ilmoittelen et loppuko käryäminen kunhan saan tiivisteet vaihdettua
                      Olleita ja menneitä
                      1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                      Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                      Comment

                      • E39-530A
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 936
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Pekka84 View Post
                        mulla kans samanlainen auto ja käryää samallalailla. ruikkii öljyä venttiilikopantiivisteen välistä pakosarjoille ja lisäksi öljynsuodattimen jalan tiiviste vuotaa. ilmoittelen et loppuko käryäminen kunhan saan tiivisteet vaihdettua
                        Onko tiedossa miksi venttiilikopan tiiviste vuotaa? Itselläni tiiviste on hikoillut ja joskus on tullut mietoa öljyn katkua sisään erityisesti lämmintä ilmaa tuulettamalla. Voisiko viitata huohottimen tukkeentumiseen. Eli tuoko joku painetta venttiilikoppaan vai vuotaako vain "vanhuuttaan"?
                        E92 335iA -08

                        ---
                        ex E34 540iA -93
                        ex E90 325iA -05
                        ex E39 530iA -00
                        ex Toyota Avensis
                        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                        Comment

                        • mcdreamy
                          Newbiemmer
                          • Apr 2010
                          • 5
                          • Helsinki

                          #13
                          Mulla oli siis myös venttiilikopassa öljyvuoto, jota hajun syyksikin epäiltiin. Tiiviste vaihdettiin, mutta ongelma ei ratkennut. Eipä tämä mun hajuongelma mielestäni öljyä olekaan.

                          Alkaa kyllä ottaa päähän, kun oireet tuntuvat menevän huonompaan suuntaan. Tänään ajelin kaupungissa, ja ekat 15 minsaa menivät hyvin, kunnes oli viidet punaiset valot putkeen, joista viimeisissä pöllähti käry sisälle, ja siitä seuraavien 10 minuutin aikana sama tapahtui 4 kertaa uudestaan. Myöhemmin ajoin motarilla, jossa ei hajua, mutta kun käännyin maantieltä pikkutielle kärysi taas heti jarrutuksen/käännöksen jälkeen. Tuntuis, että kaupunkiajossa varsinkin jatkuvasti pysähdellessä joku paikka kuumenee, ja alkaa kärytä, eli tämä nyt viittaisi varmaan taas sine jarrujen suuntaan? Täytynee käyttää sisäilman kiertoa ainakin kaupungissa ajaessa, jos se estäisi hajun tulon matkustamoon.

                          Motarille oli vaihdettu kesärajoitukset, pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan kuivalla tiellä kovaa, ja huomasin että ohjaus puoltaa hyvin selvästi oikealle. Saman huomasin maantiellä, mutta pari viikkoa sitten en vastaavaa havainnut. Voisko liittyä samaan asiaan?

                          edit: Jos tässä on jarrut syypäänä, niin voisiko käryn puuttuminen nopeammilla testilenkeillä, joilla olen jarrutellut rankasti johtua siitä, että siinä on tullut jarrutusten välissä ajettua kovempaa, jolloin levyt ovat ehtineet jäähtyä tms?
                          Last edited by mcdreamy; 08-04-2010, 18:23.

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            #14
                            Originally posted by mcdreamy View Post
                            Mulla oli siis myös venttiilikopassa öljyvuoto, jota hajun syyksikin epäiltiin. Tiiviste vaihdettiin, mutta ongelma ei ratkennut. Eipä tämä mun hajuongelma mielestäni öljyä olekaan.

                            Alkaa kyllä ottaa päähän, kun oireet tuntuvat menevän huonompaan suuntaan. Tänään ajelin kaupungissa, ja ekat 15 minsaa menivät hyvin, kunnes oli viidet punaiset valot putkeen, joista viimeisissä pöllähti käry sisälle, ja siitä seuraavien 10 minuutin aikana sama tapahtui 4 kertaa uudestaan. Myöhemmin ajoin motarilla, jossa ei hajua, mutta kun käännyin maantieltä pikkutielle kärysi taas heti jarrutuksen/käännöksen jälkeen. Tuntuis, että kaupunkiajossa varsinkin jatkuvasti pysähdellessä joku paikka kuumenee, ja alkaa kärytä, eli tämä nyt viittaisi varmaan taas sine jarrujen suuntaan? Täytynee käyttää sisäilman kiertoa ainakin kaupungissa ajaessa, jos se estäisi hajun tulon matkustamoon.

                            Motarille oli vaihdettu kesärajoitukset, pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan kuivalla tiellä kovaa, ja huomasin että ohjaus puoltaa hyvin selvästi oikealle. Saman huomasin maantiellä, mutta pari viikkoa sitten en vastaavaa havainnut. Voisko liittyä samaan asiaan?

                            edit: Jos tässä on jarrut syypäänä, niin voisiko käryn puuttuminen nopeammilla testilenkeillä, joilla olen jarrutellut rankasti johtua siitä, että siinä on tullut jarrutusten välissä ajettua kovempaa, jolloin levyt ovat ehtineet jäähtyä tms?
                            Kantava jarru laittaa fillarin pyörimään hitaammin, ts puoltaa siihen suuntaan. Toki joku muukin puoltamiseen voi olla syynä, mutta noin periaatetasolla.
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            • 535SD
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 1068
                              • Lahti

                              #15
                              meinasivat huollossa että vanhuuttaan alkavat vuotamaan.
                              Mutta en kyllä ihmettele yhtään vaikka koppaan kertyisi painetta kun katsoo tuota huohotinsysteemiä koppa irrallaan.


                              Originally posted by E39-530A View Post
                              Onko tiedossa miksi venttiilikopan tiiviste vuotaa? Itselläni tiiviste on hikoillut ja joskus on tullut mietoa öljyn katkua sisään erityisesti lämmintä ilmaa tuulettamalla. Voisiko viitata huohottimen tukkeentumiseen. Eli tuoko joku painetta venttiilikoppaan vai vuotaako vain "vanhuuttaan"?
                              Olleita ja menneitä
                              1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                              Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎