Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 madallus ja pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • exodus
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 774
    • Oulu

    E90 madallus ja pyöränkulmat

    Olisikos kellään antaan hyviä arvoja E90 320D:n pyöränkulmiksi? Autoon laitettiin juuri Eibachin 30/25 madaltavat jouset. Pyöränkulmat säädettiin viime vuonna, mutta kesärenkailla(225/40x18) veteli urissa aikalailla. Jostain syystä vetely väheni nyt jousien vaihdon jälkeen huomattavasti, mutta kuluneeko renkaat sitten epätasaisesti. Eli säätääkö nyt kulmat tehdasarvoihin vain kuinka?
  • mpaa
    Newbiemmer
    • Aug 2009
    • 13
    • Lohja

    #2
    Itselläni olisi myös nelipyöräsuuntaus pian ajankohtainen. Säädetty viime talvena vakiorenkaille ja en kyllä voinut kehua ajo-ominaisuuksia senkään jälkeen virheettömiksi. Joutuu tekemään pientä ohjausliikettä melkein jatkuvasti. Nyt kesäkumeina 19" ja tuntuma aika samanlainen, ehkä hieman enemmän vetelee, mutta pelkäsin pahempaa. Tilauksessa on madallusjouset ja sen jälkeen tuo mittaus/säätö uudelleen. Pitää mennä mukaan juttelemaan säädöistä huoltomiehen kanssa. Toisilta topikeilta lukeneena tavoite olisi vissiin saada pyörät mahdollisimman pystyyn(caster) ja suoraan(auraus) leveille renkaille(toleranssien sisällä), mutta katsotaan nyt sitten mitä voi edes tehdä.
    Kaikki vinkit ja kokemukset tervetulleita!
    BMW e91 320 da vm.2006

    Comment

    • Habi
      Newbiemmer
      • Mar 2007
      • 23
      • JKL

      #3
      Tuli 9x18" vanteet 225/40 kitkoilla. Vanteiden ET ympäri auton 32. Edestä tulee todella reunalle. Onko jollain tietoa, toimiiko esim. 30mm eteen/25mm taakse madallus?
      E39>E90>E61>F10

      Kiinteistönhävittäjä

      Comment

      • jannejm
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 348
        • tampesteri

        #4
        kuvia sitten näytille, notta tietää mitä 30/25 madallus tekee...
        #######
        e30 325i cab
        ja aiemmin nippu muita e ja f-koppasia

        Comment

        • Habi
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 23
          • JKL

          #5
          Laitetaan, kun saadaan homma pakettiin. Melko maasturiltahan tuo nyt näyttää. BMW3-crossover.
          E39>E90>E61>F10

          Kiinteistönhävittäjä

          Comment

          • _artsi_
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 579
            • Pori

            #6
            Originally posted by exodus View Post
            Olisikos kellään antaan hyviä arvoja E90 320D:n pyöränkulmiksi? Autoon laitettiin juuri Eibachin 30/25 madaltavat jouset. Pyöränkulmat säädettiin viime vuonna, mutta kesärenkailla(225/40x18) veteli urissa aikalailla. Jostain syystä vetely väheni nyt jousien vaihdon jälkeen huomattavasti, mutta kuluneeko renkaat sitten epätasaisesti. Eli säätääkö nyt kulmat tehdasarvoihin vain kuinka?
            Itse jouduin viemään merkkiliikkeseen, säätö tehtiin kuormitettuna.
            Sielläkin tehtiin säätö 16" pyörillä, vaikka omat olivat 18/19".
            Hyvä tuli silloin, ja renkaat kuluivat tasaisesti.
            BMW 330dA e92 M-SPORT

            Comment

            • b mutteri kasa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1461
              • Area 03

              #7
              Nostellaan tätä

              Onko kellään toimivia arvoja E92(E90) pyöränsuuntauksiin 19" renkailla (Pirelli) ja madalletulla alustalla (tässä tapauksessa KW1, edessä n.25mm ja takana n.10 mm alempana kuin tehdas M-sport alusta)?

              Itsellä mielikuva päässä:

              Eteen
              Camber -0,50"
              Auraus +0,10"
              Caster ? (tehdasarvo)

              Taakse
              Camber -1,00"
              Auraus +0,02"

              ollaanko menemässä ihan metsään?Itsellä ei paljon kokemusta ole,mutta ensi viikolla alustan vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaukseen ja olis tarkoitus olla vähän katsomassa mihin arvoihin niitä laitellaan,ettei käy niin,että asentaja sujauttaa ne jonnekin tehdastoleransseihin ja sen jälkeen auto aivan mahdoton ajettava...
              Last edited by b mutteri kasa; 23-06-2011, 22:15.
              BMW F11 530 dA VOLL
              Carbon-schwarz Metallic

              BMW E30 325i Sport

              Comment

              • b mutteri kasa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1461
                • Area 03

                #8
                No niin,tuli sitten päivitettyä alusta tehtaan M-sport -> KW1:seen.Harmi että oli niin kiire,että alussa en ehtinyt mitata M-sport alustalla,korkeutta pöyrän-navasta kaareen.Mutta KW1:n jätin säädöt takapäästä maximiin ja etupään tiputin 10 mm maximista ja hyvä tuli.

                MuTu tuntumalla näytti siltä,että takapää pysyi suurinpiirtein samalla korkeudella ja etupää tippui 10-15 mm.

                KW1 alusta tuntuu erittäin hyvälle.Täytyy vain käydä pika,pikaa tarkistuttamassa kulmat.Asia jonka välittömästi panin merkille,niin klonksahdus mikä oli ennen M-sport alustalla kuulunut pienissä vauhdeissa,kun ajaa esim.hidastetyössyihin,oli poistunut sekä takakaarien hälppimen oli myös poistunut.
                BMW F11 530 dA VOLL
                Carbon-schwarz Metallic

                BMW E30 325i Sport

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by b mutteri kasa View Post
                  ollaanko menemässä ihan metsään?Itsellä ei paljon kokemusta ole,mutta ensi viikolla alustan vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaukseen ja olis tarkoitus olla vähän katsomassa mihin arvoihin niitä laitellaan,ettei käy niin,että asentaja sujauttaa ne jonnekin tehdastoleransseihin ja sen jälkeen auto aivan mahdoton ajettava...
                  Eikös Hemi kirjoitellut että etu ja takapään ero pitäisi olla minimissään asteen verran. Eteen siis -0.3 ja taakse -1.3 tms. Arvot ihan hatusta mutta varmaan oikeaan suuntaan :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Sammo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 139
                    • Helsinki

                    #10
                    Kävin eilen säätämässä kulmat ja muuten tuli kyllä hyvät mutta takana camberia ihan liikaa. Säätäjä sanoi, että ei pystynyt säätää takapäätä paremmaksi ja et sinne pitäisi ostaa joku osa, että saa renkaat enemmän pystyyn?

                    Miten se on mahdollista kun sielä oli jo lähtötilanteessa vasemmalla takana 1.55

                    Madallusta on joku 50/40 ja 19" rengastus

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Sammo View Post
                      Kävin eilen säätämässä kulmat ja muuten tuli kyllä hyvät mutta takana camberia ihan liikaa. Säätäjä sanoi, että ei pystynyt säätää takapäätä paremmaksi ja et sinne pitäisi ostaa joku osa, että saa renkaat enemmän pystyyn?

                      Miten se on mahdollista kun sielä oli jo lähtötilanteessa vasemmalla takana 1.55

                      Madallusta on joku 50/40 ja 19" rengastus

                      Nyt täytyy todeta että tuo suuntausraportin lopussa oleva toivotus on kyllä TODELLA hauska, kun sen suhteuttaa näihin alle laitettuihin kulmiin!!!
                      Taakse ruuvattu mm.lähes 3`-astetta negatiivista camberia????
                      Eli ilmeisesti säätäjä olisi halunnut vielä lisää negatiivista....kun säätövara loppui kesken
                      Nythän jostain syystä ollaan pyritty mahdollisimman kauaksi jopa tehdasarvoista, miksi ihmeessä???
                      Auto kulkee nyt pelkkien renkaiden sisärunkojen varassa, ainoastaan 1/4 renkaan sisäreunan hoitaessa akselimassan siirtymisen tiehen.
                      Eli jos normaalitapauksessa renkaan tiehen koskettava pinta-ala on kämmenen kokoinen, niin nyt se on enään tulitikkuaskin kokoinen....joten "TURVALLISTA MATKAA"...varsinkin sadekelillä.
                      Renkaat sulaa totaalisesti alle parissa kuukaudessa.
                      Tässä on nyt kyllä suuntausta tehnyt ammattilainen...Metsätalouden "ammattilainen"....
                      Last edited by Hemi; 22-06-2012, 13:50.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by Sammo View Post
                        Kävin eilen säätämässä kulmat ja muuten tuli kyllä hyvät mutta takana camberia ihan liikaa. Säätäjä sanoi, että ei pystynyt säätää takapäätä paremmaksi ja et sinne pitäisi ostaa joku osa, että saa renkaat enemmän pystyyn?

                        Miten se on mahdollista kun sielä oli jo lähtötilanteessa vasemmalla takana 1.55

                        Madallusta on joku 50/40 ja 19" rengastus

                        Tossa on säädetty etu ja taka-auraus about tontille, ja takacamber muutettu huonommaksi. Lisäksi kääntöakselikulmia ei ole mitattu ollenkaan (caster ja kaartoharitukset puuttuu kokonaan lapusta). Kääntöakselikulmat kuuluisi periaatteessa mitata ennen ja jälkeen ohjauskulmien säädön jos oikein viimesenpäälle tekee, mutta tossa on klikattu "Ohita mittaus" heti alkuunsa.

                        Mistä näitä säätäjiä oikein löytyy?
                        Last edited by petrolhead; 22-06-2012, 15:00.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Sammo
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 139
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Nyt täytyy todeta että tuo suuntausraportin lopussa oleva toivotus on kyllä TODELLA hauska, kun sen suhteuttaa näihin alle laitettuihin kulmiin!!!
                          Taakse ruuvattu mm.lähes 3`-astetta negatiivista camberia????
                          Eli ilmeisesti säätäjä olisi halunnut vielä lisää negatiivista....kun säätövara loppui kesken
                          Nythän jostain syystä ollaan pyritty mahdollisimman kauaksi jopa tehdasarvoista, miksi ihmeessä???
                          Auto kulkee nyt pelkkien renkaiden sisärunkojen varassa, ainoastaan 1/4 renkaan sisäreunan hoitaessa akselimassan siirtymisen tiehen.
                          Eli jos normaalitapauksessa renkaan tiehen koskettava pinta-ala on kämmenen kokoinen, niin nyt se on enään tulitikkuaskin kokoinen....joten "TURVALLISTA MATKAA"...varsinkin sadekelillä.
                          Renkaat sulaa totaalisesti alle parissa kuukaudessa.
                          Tässä on nyt kyllä suuntausta tehnyt ammattilainen...Metsätalouden "ammattilainen"....
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Tossa on säädetty etu ja taka-auraus about tontille, ja takacamber muutettu huonommaksi. Lisäksi kääntöakselikulmia ei ole mitattu ollenkaan (caster ja kaartoharitukset puuttuu kokonaan lapusta). Kääntöakselikulmat kuuluisi periaatteessa mitata ennen ja jälkeen ohjauskulmien säädön jos oikein viimesenpäälle tekee, mutta tossa on klikattu "Ohita mittaus" heti alkuunsa.

                          Mistä näitä säätäjiä oikein löytyy?
                          No ajattelin kanssa jälkeenpäin, että mitä oikein höpisi kun puhu et säätövarat loppu kesken, olisiko se halunnut sinne taakse vielä lisää negatiivista camberiä

                          Pitää kyllä ensi viikolla soittaa sinne ja pyytää, että laittaa ton takapään camberin kuntoo omaan laskuun paikka ei edes ollut halvimmasta päästä ja on vielä forumilla monen suosittelema.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Sammo View Post
                            Kävin eilen säätämässä kulmat ja muuten tuli kyllä hyvät mutta takana camberia ihan liikaa. Säätäjä sanoi, että ei pystynyt säätää takapäätä paremmaksi ja et sinne pitäisi ostaa joku osa, että saa renkaat enemmän pystyyn?

                            Miten se on mahdollista kun sielä oli jo lähtötilanteessa vasemmalla takana 1.55

                            Madallusta on joku 50/40 ja 19" rengastus

                            Siis säätäjä on nyt säätänyt negatiivista entisestään lisää ja mm.takana kun nyt on negatiivista camberia lähes kolme astetta, tuo mittausraportin loppulause käy vitsestä ja renkaat on loppu parissa kuukaudessa.
                            Näin perseelleen säädettyjä kulmia en ole ikinä ennen nähnyt.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Sammo View Post
                              No ajattelin kanssa jälkeenpäin, että mitä oikein höpisi kun puhu et säätövarat loppu kesken, olisiko se halunnut sinne taakse vielä lisää negatiivista camberiä

                              Pitää kyllä ensi viikolla soittaa sinne ja pyytää, että laittaa ton takapään camberin kuntoo omaan laskuun paikka ei edes ollut halvimmasta päästä ja on vielä forumilla monen suosittelema.
                              Siis säädöt loppuivat lkesken kun mentiin koko ajan enenmmän ja enemmän pieleen.
                              Varmasti moni työn teettäjä on tyytyväinen ja suosittelee ko.firmaa, koska "supliikkia" löytyy enemmän kuin vähäisintäkään ammattitaitoa.
                              Tätä firmaa pitää karttaa kuin ruttoa...mikäli yleensäkkin aikoo selvitä ensi syksystä hengissä!!!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎