Olisikos kellään antaan hyviä arvoja E90 320D:n pyöränkulmiksi? Autoon laitettiin juuri Eibachin 30/25 madaltavat jouset. Pyöränkulmat säädettiin viime vuonna, mutta kesärenkailla(225/40x18) veteli urissa aikalailla. Jostain syystä vetely väheni nyt jousien vaihdon jälkeen huomattavasti, mutta kuluneeko renkaat sitten epätasaisesti. Eli säätääkö nyt kulmat tehdasarvoihin vain kuinka?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E90 madallus ja pyöränkulmat
Collapse
X
-
Itselläni olisi myös nelipyöräsuuntaus pian ajankohtainen. Säädetty viime talvena vakiorenkaille ja en kyllä voinut kehua ajo-ominaisuuksia senkään jälkeen virheettömiksi. Joutuu tekemään pientä ohjausliikettä melkein jatkuvasti. Nyt kesäkumeina 19" ja tuntuma aika samanlainen, ehkä hieman enemmän vetelee, mutta pelkäsin pahempaa. Tilauksessa on madallusjouset ja sen jälkeen tuo mittaus/säätö uudelleen. Pitää mennä mukaan juttelemaan säädöistä huoltomiehen kanssa. Toisilta topikeilta lukeneena tavoite olisi vissiin saada pyörät mahdollisimman pystyyn(caster) ja suoraan(auraus) leveille renkaille(toleranssien sisällä), mutta katsotaan nyt sitten mitä voi edes tehdä.
Kaikki vinkit ja kokemukset tervetulleita!BMW e91 320 da vm.2006
-
-
Originally posted by exodus View PostOlisikos kellään antaan hyviä arvoja E90 320D:n pyöränkulmiksi? Autoon laitettiin juuri Eibachin 30/25 madaltavat jouset. Pyöränkulmat säädettiin viime vuonna, mutta kesärenkailla(225/40x18) veteli urissa aikalailla. Jostain syystä vetely väheni nyt jousien vaihdon jälkeen huomattavasti, mutta kuluneeko renkaat sitten epätasaisesti. Eli säätääkö nyt kulmat tehdasarvoihin vain kuinka?
Sielläkin tehtiin säätö 16" pyörillä, vaikka omat olivat 18/19".
Hyvä tuli silloin, ja renkaat kuluivat tasaisesti.BMW 330dA e92 M-SPORT
Comment
-
-
Nostellaan tätä
Onko kellään toimivia arvoja E92(E90) pyöränsuuntauksiin 19" renkailla (Pirelli) ja madalletulla alustalla (tässä tapauksessa KW1, edessä n.25mm ja takana n.10 mm alempana kuin tehdas M-sport alusta)?
Itsellä mielikuva päässä:
Eteen
Camber -0,50"
Auraus +0,10"
Caster ? (tehdasarvo)
Taakse
Camber -1,00"
Auraus +0,02"
ollaanko menemässä ihan metsään?Itsellä ei paljon kokemusta ole,mutta ensi viikolla alustan vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaukseen ja olis tarkoitus olla vähän katsomassa mihin arvoihin niitä laitellaan,ettei käy niin,että asentaja sujauttaa ne jonnekin tehdastoleransseihin ja sen jälkeen auto aivan mahdoton ajettava...Last edited by b mutteri kasa; 23-06-2011, 22:15.BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
No niin,tuli sitten päivitettyä alusta tehtaan M-sport -> KW1:seen.Harmi että oli niin kiire,että alussa en ehtinyt mitata M-sport alustalla,korkeutta pöyrän-navasta kaareen.Mutta KW1:n jätin säädöt takapäästä maximiin ja etupään tiputin 10 mm maximista ja hyvä tuli.
MuTu tuntumalla näytti siltä,että takapää pysyi suurinpiirtein samalla korkeudella ja etupää tippui 10-15 mm.
KW1 alusta tuntuu erittäin hyvälle.Täytyy vain käydä pika,pikaa tarkistuttamassa kulmat.Asia jonka välittömästi panin merkille,niin klonksahdus mikä oli ennen M-sport alustalla kuulunut pienissä vauhdeissa,kun ajaa esim.hidastetyössyihin,oli poistunut sekä takakaarien hälppimen oli myös poistunut.BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View Postollaanko menemässä ihan metsään?Itsellä ei paljon kokemusta ole,mutta ensi viikolla alustan vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaukseen ja olis tarkoitus olla vähän katsomassa mihin arvoihin niitä laitellaan,ettei käy niin,että asentaja sujauttaa ne jonnekin tehdastoleransseihin ja sen jälkeen auto aivan mahdoton ajettava...E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Kävin eilen säätämässä kulmat ja muuten tuli kyllä hyvät mutta takana camberia ihan liikaa. Säätäjä sanoi, että ei pystynyt säätää takapäätä paremmaksi ja et sinne pitäisi ostaa joku osa, että saa renkaat enemmän pystyyn?
Miten se on mahdollista kun sielä oli jo lähtötilanteessa vasemmalla takana 1.55
Madallusta on joku 50/40 ja 19" rengastus
Comment
-
-
Originally posted by Sammo View PostKävin eilen säätämässä kulmat ja muuten tuli kyllä hyvät mutta takana camberia ihan liikaa. Säätäjä sanoi, että ei pystynyt säätää takapäätä paremmaksi ja et sinne pitäisi ostaa joku osa, että saa renkaat enemmän pystyyn?
Miten se on mahdollista kun sielä oli jo lähtötilanteessa vasemmalla takana 1.55
Madallusta on joku 50/40 ja 19" rengastus
Taakse ruuvattu mm.lähes 3`-astetta negatiivista camberia????
Eli ilmeisesti säätäjä olisi halunnut vielä lisää negatiivista....kun säätövara loppui kesken
Nythän jostain syystä ollaan pyritty mahdollisimman kauaksi jopa tehdasarvoista, miksi ihmeessä???
Auto kulkee nyt pelkkien renkaiden sisärunkojen varassa, ainoastaan 1/4 renkaan sisäreunan hoitaessa akselimassan siirtymisen tiehen.
Eli jos normaalitapauksessa renkaan tiehen koskettava pinta-ala on kämmenen kokoinen, niin nyt se on enään tulitikkuaskin kokoinen....joten "TURVALLISTA MATKAA"...varsinkin sadekelillä.
Renkaat sulaa totaalisesti alle parissa kuukaudessa.
Tässä on nyt kyllä suuntausta tehnyt ammattilainen...Metsätalouden "ammattilainen"....Last edited by Hemi; 22-06-2012, 13:50.
Comment
-
-
Originally posted by Sammo View PostKävin eilen säätämässä kulmat ja muuten tuli kyllä hyvät mutta takana camberia ihan liikaa. Säätäjä sanoi, että ei pystynyt säätää takapäätä paremmaksi ja et sinne pitäisi ostaa joku osa, että saa renkaat enemmän pystyyn?
Miten se on mahdollista kun sielä oli jo lähtötilanteessa vasemmalla takana 1.55
Madallusta on joku 50/40 ja 19" rengastus
Mistä näitä säätäjiä oikein löytyy?Last edited by petrolhead; 22-06-2012, 15:00.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNyt täytyy todeta että tuo suuntausraportin lopussa oleva toivotus on kyllä TODELLA hauska, kun sen suhteuttaa näihin alle laitettuihin kulmiin!!!
Taakse ruuvattu mm.lähes 3`-astetta negatiivista camberia????
Eli ilmeisesti säätäjä olisi halunnut vielä lisää negatiivista....kun säätövara loppui kesken
Nythän jostain syystä ollaan pyritty mahdollisimman kauaksi jopa tehdasarvoista, miksi ihmeessä???
Auto kulkee nyt pelkkien renkaiden sisärunkojen varassa, ainoastaan 1/4 renkaan sisäreunan hoitaessa akselimassan siirtymisen tiehen.
Eli jos normaalitapauksessa renkaan tiehen koskettava pinta-ala on kämmenen kokoinen, niin nyt se on enään tulitikkuaskin kokoinen....joten "TURVALLISTA MATKAA"...varsinkin sadekelillä.
Renkaat sulaa totaalisesti alle parissa kuukaudessa.
Tässä on nyt kyllä suuntausta tehnyt ammattilainen...Metsätalouden "ammattilainen"....Originally posted by petrolhead View PostTossa on säädetty etu ja taka-auraus about tontille, ja takacamber muutettu huonommaksi. Lisäksi kääntöakselikulmia ei ole mitattu ollenkaan (caster ja kaartoharitukset puuttuu kokonaan lapusta). Kääntöakselikulmat kuuluisi periaatteessa mitata ennen ja jälkeen ohjauskulmien säädön jos oikein viimesenpäälle tekee, mutta tossa on klikattu "Ohita mittaus" heti alkuunsa.
Mistä näitä säätäjiä oikein löytyy?
Pitää kyllä ensi viikolla soittaa sinne ja pyytää, että laittaa ton takapään camberin kuntoo omaan laskuun paikka ei edes ollut halvimmasta päästä ja on vielä forumilla monen suosittelema.
Comment
-
-
Originally posted by Sammo View PostKävin eilen säätämässä kulmat ja muuten tuli kyllä hyvät mutta takana camberia ihan liikaa. Säätäjä sanoi, että ei pystynyt säätää takapäätä paremmaksi ja et sinne pitäisi ostaa joku osa, että saa renkaat enemmän pystyyn?
Miten se on mahdollista kun sielä oli jo lähtötilanteessa vasemmalla takana 1.55
Madallusta on joku 50/40 ja 19" rengastus
Näin perseelleen säädettyjä kulmia en ole ikinä ennen nähnyt.
Comment
-
-
Originally posted by Sammo View PostNo ajattelin kanssa jälkeenpäin, että mitä oikein höpisi kun puhu et säätövarat loppu kesken, olisiko se halunnut sinne taakse vielä lisää negatiivista camberiä
Pitää kyllä ensi viikolla soittaa sinne ja pyytää, että laittaa ton takapään camberin kuntoo omaan laskuun paikka ei edes ollut halvimmasta päästä ja on vielä forumilla monen suosittelema.
Varmasti moni työn teettäjä on tyytyväinen ja suosittelee ko.firmaa, koska "supliikkia" löytyy enemmän kuin vähäisintäkään ammattitaitoa.
Tätä firmaa pitää karttaa kuin ruttoa...mikäli yleensäkkin aikoo selvitä ensi syksystä hengissä!!!
Comment
-
Comment