Joo ompa tosiaan hurjan näköiset taka camberit. Meni varmasti huonommaksi ajaa mitä ennen säätöä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E90 madallus ja pyöränkulmat
Collapse
X
-
Originally posted by Sammo View PostKävin eilen säätämässä kulmat ja muuten tuli kyllä hyvät mutta takana camberia ihan liikaa. Säätäjä sanoi, että ei pystynyt säätää takapäätä paremmaksi ja et sinne pitäisi ostaa joku osa, että saa renkaat enemmän pystyyn?
Miten se on mahdollista kun sielä oli jo lähtötilanteessa vasemmalla takana 1.55
Madallusta on joku 50/40 ja 19" rengastus
Eli selitti niin, että nyt on haettu parasta mahdollista kompromissia, jos taka camberiä haluaisi vähemmän niin sitten auraukset menisi vituilleen?
Jos haluaan aurauksen ja camberin ohjearvojen sisään niin sitten pitäisi ostaa säädettävät tukivarret?
Comment
-
-
Originally posted by Sammo View PostNo nyt sain vähän lisäinfoa kyseiseltä säätäjältä. Eli sen takia camberia takana niin paljon, koska auraukset säädetty optimiin.
Eli selitti niin, että nyt on haettu parasta mahdollista kompromissia, jos taka camberiä haluaisi vähemmän niin sitten auraukset menisi vituilleen?
Jos haluaan aurauksen ja camberin ohjearvojen sisään niin sitten pitäisi ostaa säädettävät tukivarret?
vaihda nyt herran tähden kiireesti säätäjää...=satusetää joka aivan puhtaasti kusettaa maksavaa asikasta 100/0.
Ne camberit ja auraukset eivät mitenkään korreloi toisiinsa ja nyt tosiaan ei olla missään "kompromisseissä" kun kumat on tieten tahtoen säädetty niin kauaksi tehtaan optimiarvoista kuin vain mahdollista, josta syystä säädöt loppuu kun enään enempää perseelleen ei päästä. Eli sinne voidaan toisistaan täysin riippumatta säätää mitkä tahansa camber ja aurausarvot.
Tällä säätäjällä ei nyt ihan aikuisten oikeasti ei ole minkäänlaista hajuakaan alustakulmien säätämisestä ja nyt ollaan ensi syksyä+talvea ajatellen hengenvaarallisissa arvoissa.
Vaihda paikkaa ja unohda tämän "säätäjän....optimit"......
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTäytyy todeta että olet löytänyt Suomen ammattitaidottomimman kulmien säätäjän, jonka uratulevaisuus kuitenkin olisi satukirjojen kirjoittelussa.
vaihda nyt herran tähden kiireesti säätäjää...=satusetää joka aivan puhtaasti kusettaa maksavaa asikasta 100/0.
Ne camberit ja auraukset eivät mitenkään korreloi toisiinsa ja nyt tosiaan ei olla missään "kompromisseissä" kun kumat on tieten tahtoen säädetty niin kauaksi tehtaan optimiarvoista kuin vain mahdollista, josta syystä säädöt loppuu kun enään enempää perseelleen ei päästä. Eli sinne voidaan toisistaan täysin riippumatta säätää mitkä tahansa camber ja aurausarvot.
Tällä säätäjällä ei nyt ihan aikuisten oikeasti ei ole minkäänlaista hajuakaan alustakulmien säätämisestä ja nyt ollaan ensi syksyä+talvea ajatellen hengenvaarallisissa arvoissa.
Vaihda paikkaa ja unohda tämän "säätäjän....optimit"......
Comment
-
-
Originally posted by Sammo View PostEikös kenelläkään ollut kommentoitavaan tähän? Ajattelin vaan et pitääkö paikkansa, että joudun ostamaan säädettävät tukivarret jos haluan saada camberin ja aurauksen ohjearvoihin?
Näethän nyt herran tähden itsekkin ko.suuntausraportista mitä tuolle takapään negatiiviselle camberille on tehty?
Eli tehdas tässä kohtaa antaa negatiivisen camberin tavoitearvoksi lastattuna
1.45`-1.55-astetta, joka siellä on ollutkin vasemmalla takana ennen säätöä(oikealla 2.16`-astetta, eli n.0.30`-astetta liikaa).
Eli koko takapää olisi ollut tehtaan toleranssien sisällä optimissa, kunhan tuo oikea taka olisi säädetty tuon -1.45-1.55"-asteen sisään ja thats it.
100% varmuudella säädöt tähän olisi riittänyt aivan hyvin.
Nyt ko."säätäjä" on säätänyt LISÄÄ negatiivista camberia sillä seurauksella(kallistanut renkaita entisestään) että tehdassäädöt ovat loppuneet.
Ovat loppuneet koska oikealle on negatiivista camberia saatu jo ennen kuulumattoman paljon, eli lähes kolme astetta negatiivista????!!!!!
Ollaan siis tieten tahtoaen säädetty camberia totaalisesti väärään suuntaan ja nyt joillan ratakäyttöön tarkoitetuilla säätöosilla negatiivista camberia, eli rengasta halutaan kallistaa entisestään vain lisää???
Nyt siis halutaan taakse tämän tyyppiset negatiiviset camberarvot kun jo nykyisestä täytyisi päästä huomattavasti pystympään:
Eli en nyt oikein käsitä mikä tässä nyt tuntuu näin vaikealta ihan sinunkin ymmärtää?
Ne takapään optimi negatiiviset camberarvot tässä kohtaa, eli lastaamattomana madallettu e90 ja 19" rengastuuksella olisivat:
-1.30`- 1.35`-astetta, joten tästä voit päätellä kuinka pirun paljon pielessä siellä nyt ollaan ja lisää halutaan(eli mitä enemmän negatiivista camberia, sitä suurempi pyörän kallistuma=kuitenkin, mitä suurempi vannekoko, sitä pystympään rengas kuuluu asettaa=sitä vähemmän negatiivista camberia).
Eli rautalankaa...SINULLE TÄHÄN AUTOON TÄLLÄ RENGASTUKSELLA OPTIMI TAAKSE -1.30`-1.35`-astetta negatiivista camberia(pyörää pitäisi siis kallistaa 1.30-1.30-astetta)....nyt siellä on -3.00`-astetta...siis KOLME ASTETTA ja lisää haluttaisiin....oltaisiinko edes neljään asteeseen tyytyväisiä tämän "säätäjän toimesta", jolla ko.19" rengas kulkee enään aivan pelkän kapean sisäreunan olkapään varassa, renkaan kosketuspinnan ollessa tiehen mopon renkaan luokkaa???Last edited by Hemi; 03-07-2012, 16:38.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli rautalankaa...SINULLE TÄHÄN AUTOON TÄLLÄ RENGASTUKSELLA OPTIMI TAAKSE -1.30`-1.35`-astetta negatiivista camberia(pyörää pitäisi siis kallistaa 1.30-1.30-astetta)....nyt siellä on -3.00`-astetta...siis KOLME ASTETTA ja lisää haluttaisiin....oltaisiinko edes neljään asteeseen tyytyväisiä tämän "säätäjän toimesta", jolla ko.19" rengas kulkee enään aivan pelkän kapean sisäreunan olkapään varassa, renkaan kosketuspinnan ollessa tiehen mopon renkaan luokkaa???
Meni vaan pasmat sekasin kun eilen soitin sille "asentajalle" niin väitti kiven kovaan, että jos camberit ja auraus laitetaan ohjearvoon niin tarvitsisin ne säädettävät tukivarret
Itse kun en noista asioista sen enempää tiedä niin kysyin täältä, ja selväksihän se tuli, että paskaahan se puhu. Mutta nyt on jo aika varattu toiseen paikkaan.
Comment
-
-
Originally posted by Sammo View PostSiis joo, oon tajunnut koko aika mihin suuntaan sitä camberia pitäisi säätää
Meni vaan pasmat sekasin kun eilen soitin sille "asentajalle" niin väitti kiven kovaan, että jos camberit ja auraus laitetaan ohjearvoon niin tarvitsisin ne säädettävät tukivarret
Itse kun en noista asioista sen enempää tiedä niin kysyin täältä, ja selväksihän se tuli, että paskaahan se puhu. Mutta nyt on jo aika varattu toiseen paikkaan.
Eli nythän ollaan nimenomaan säädetty koko ajan lisää väärään suuntaan, eli pyörän kallistusta on lisätty, kun rengasta olisi pitänyt tuoda pystympään(vähentää negatiivista camberia).
Kerro nyt heti sen uuden paikan säätäjälle että haluat takapään camberarvot mahdollisimman lähelle -1.30`-1.40`asteen haarukkaa ja auraukset minimiin tehtaan antaman toleranssialueen sisällä.
Kaikki yli kahden miinusasteen camberarvot takana 19" vannekoolla, lisää huomattavasti uraherkkyyttä ja renkaan kulumisnopeutta, sekä heikentää pitoa märissä olosuhteissa.
Se -1.35`-asteen camberarvo on todella lähellä optimia tässä tapauksessa, edellyttäen että etupää saataisiin sinne -0.25`-0.35`-asteen haarukkaan, jotta etu ja takapään välinen vaadittu asteen camberero toteutuisi(ajokäytös pysyy sellaisena kuin tehdas on sen suunnitellut olevan, eli kaikissa tilanteissa neutraali, lievästi aliohjaava).
Comment
-
-
Aurauksesta kysymys: kuulemma kannattaa säätää auraus edessä nollaan vaikka tehtaan arvot on 0.05'-0,09'. Syynä suositusarvot toimii keskieuroopan tasaisilla teillä ja suomen uraisilla teillä hyväksi havaittu on 0 auraus. Onko näin?
Mulla säädettiin kulmat 2vka sitten, mutta hajosi nosturista hydraulikkaletku kesken säätöjen>ei pitänyt nosturia vaaka tasossa>joten joutui säätämään kulmat "lattiatasossa", saatiin arvot kyllä tehtaan normeihin, eteen tosiaan auraus on 0, mutta säätää nyt uudelleen kun nosturi on taas kunnossa.
Ei ainakaan omassa ole havaittavissa urissä vetelyä tolla säädöllä.
Madallus n. 55/40, renkaat 235/265 -19"- F11 LCI xda -15
-Supra mk4 tt 6mt Euro
Ex:
- E91 325d -08 alpinweiss
- E39 530d Msport mt -01
- E46 320d toukka -02
- Golf 3 tdi +200kw
- B5 A4 tq ABT286
- 8L A3 t ABT215
- E36 325ic
- E28 520i
- E30
-jne käyttiksiä
Comment
-
-
Originally posted by Toni.S View PostAurauksesta kysymys: kuulemma kannattaa säätää auraus edessä nollaan vaikka tehtaan arvot on 0.05'-0,09'. Syynä suositusarvot toimii keskieuroopan tasaisilla teillä ja suomen uraisilla teillä hyväksi havaittu on 0 auraus. Onko näin?
Mulla säädettiin kulmat 2vka sitten, mutta hajosi nosturista hydraulikkaletku kesken säätöjen>ei pitänyt nosturia vaaka tasossa>joten joutui säätämään kulmat "lattiatasossa", saatiin arvot kyllä tehtaan normeihin, eteen tosiaan auraus on 0, mutta säätää nyt uudelleen kun nosturi on taas kunnossa.
Ei ainakaan omassa ole havaittavissa urissä vetelyä tolla säädöllä.
Madallus n. 55/40, renkaat 235/265 -19"
Mikäli tehdas antaa 0.05`-0.09´-asteen aurausarvot, pysytään tässäkin tapauksessa nimenomaan tehtaan antaman toleranssialueen sisäpuolella, eikä aleta itse "säveltämään".
Se mistä suunnasta tehtaan antamaa toleranssialuetta auraus valitaan, riippuu ensisijaisesti tietenkin vannekoosta.
Mitä isompi vannekoko=matalampi/jäykkärunkoisempi rengas, sitä vähemmän se tarvitsee aurausta.
Nyt jos alla on 19" vannekoko, joka on käytännön speksimaksimi, valitaan aurausarvo toleranssialueen minimipuolelta ja asetetaan tavoitearvoksi tuo tehtaan antama minimi, eli 0.05`-astetta.
Puolestaan korkealla ja elastisella rungolla varustetulle 16" renkaalle valitaan nimenomaan tuo 0.09`-astetta ja muut siltä väliltä.
Itse aurauksella on hyvin vähän tekemistä auton uraherkkyyden tai ajettavuuden kannalta ja käytännössä alla voi olla kymmenkertaiset aurausarvot suuntaan tai toiseen ja kuski ei niitä perstuntumalta ajoköäytöksessä erota.
Se mikä tässä on oleellista on auton rullausvastus ja renkaan....varsinkin 18"-20" vannekokojen renkaan oikea kuluminen.
Hiemankin liiallisella aurauksella 19" rengas ajettaessa renkaan runko ei enään jousta ajosuuntaan jolloin kulutuspinta vierisi kohti ajosuuntaa, vaan rengas ikäänkuin koko ajan hieman "puskee".
Auton rullausvastus kasvaa, rengas lämpiää ja kuluu nopeasti "hampaalle" nimenomaan sen kulutuspinnan sisäosasta.
Heti kun rengas on hiemankin kulunut ns."hampaalle", alkaa se voimakkaasti ääntää ja nimenomaan 18"-20" kokoluokat tekevät sen väärillä aurausarvoilla todella nopeasti. Tämä yhdistettynä liiallisiin negatiivisiin camberarvoihin, pilaa alla olevan renkaan parissa kuukaudessa.
Comment
-
-
Säädettiin/tarkastettiin kulmia taas kun oli joutoaikaa.
Taakse ei tuolla nykyisellä madaluksella saa pystympään kuin -2 (-1.58 - -2`). Mutta lienee riittävän lähellä ohjearvoja, pienoista epätasaisuutta kulumisessä voi olla mutta ei juuri havaittavaa vielä 4tkm jälkeen. Jos haluaisi pystympään pitäis alustaan (taakse) hommata säädettävää palikkaa.
Mulla keskiöstä pyöränkaareen edessä ja takana 310mm.- F11 LCI xda -15
-Supra mk4 tt 6mt Euro
Ex:
- E91 325d -08 alpinweiss
- E39 530d Msport mt -01
- E46 320d toukka -02
- Golf 3 tdi +200kw
- B5 A4 tq ABT286
- 8L A3 t ABT215
- E36 325ic
- E28 520i
- E30
-jne käyttiksiä
Comment
-
-
Kulmat säädetty Schmiedmannilla ja mielestäni hyvät tuli. Vetely väheni huomattavasti ja nyt ohjauksen palautuskin on normaalilla tasolla. Aiemmin ei käytännössä keskittänyt ollenkaan esim. mutkasta ulos ajaessa. Edessä ei muuten pysty paljon muuta säätämään kuin aurausta, takana sitten enemmän säätöjä.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTottakai pystyy.
Ei oo BMW:n insinööri tarkoittanu noita säädettävän erikseen.
Ei lähde Schmiedmannit ja kumppanit asentelemaan tuollaisia ihan perus kulmien säädössä, puhumattakaan jostain paikallisesta nyrkkipajasta.
Ei mulla muuta...
EDIT: itseasiassa näytti TIS:ssä olemaan juuri tuo sokan pois poraaminen ohjeena camberin säätöön kaikkea sitä oppii kunhan jaksaa opiskella :thinkLast edited by JP-76; 14-09-2013, 07:03.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
Comment