Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 madallus ja pyöränkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 349
    • Paimio

    #31
    Ratsastetaan vanhalla aiheella, oli toi E91 narinahelojen vaihdossa ja 4-pyöräsuuntauksessa merkkihuollossa ja sen seurauksena ratti on joku 10 astetta oikealle vinossa suoraan ajaessa... Torstaina pitäis olla uus yritys...

    Mahtavuutta lisää se ettei ollut suuntausraporttia antaa kun kuulemma printteri rikki...

    Eniweis, millaisia arvoja pitäs cambereille/aurauksille olla tuollaisessa vakioalustaisessa (275tkm ajetussa) E91:sessä 19" rengastuksella (235/35)?
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07

    Comment

    • Homebrew
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2011
      • 349
      • Paimio

      #32
      No nyt oli rapsaakin suuntauksesta, mahtaako tosta saada mitään selvää... Jos saa, niin kommentteja? Ainakin ohjearvot on otettu otsikon perusteella nelivedosta vaikka takaveto kyseessä... Auto kävi pajalla uudestaan ja ratti on jo melkein suorassa... Jos nyt kolmannella kerralla sitten sais niin suoraan, ettei sadetunnistimen valo paistais suoraan ajaessa silmään vaan jäis ratin taakse...
      Attached Files
      Last edited by Homebrew; 24-09-2013, 21:33. Reason: Parempi kuva
      Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
      Ex. E91 330d -07

      Comment

      • HaTa
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 109
        • Noormarkku

        #33
        säädöt takaa jumissa

        Millä olette saaneet takapään alatukivarren sisäpään ja
        aurauksen säätötangon pultit herkisteltyä?
        Itsellä pultit on hapettuneet niin h***tin piukkaan, ettei
        lekallakaan ole mitään vaikutusta.
        Pultteja kääntäessä vain puslan kumi antaa periksi.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14349
          • Oulu

          #34
          Originally posted by HaTa View Post
          Millä olette saaneet takapään alatukivarren sisäpään ja
          aurauksen säätötangon pultit herkisteltyä?
          Itsellä pultit on hapettuneet niin h***tin piukkaan, ettei
          lekallakaan ole mitään vaikutusta.
          Pultteja kääntäessä vain puslan kumi antaa periksi.
          Jos ne oikeasti on tarttunu helaan kiinni, niin eipä tahdo oikein saada auki ilman, että hela menee rikki.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Lucifer-61
            Bimmer Rookie
            • Sep 2014
            • 172
            • Oulu Ykin osavaltio

            #35
            Sulla ei aurausta nimeksikkää edessä. Jus eilen käytin oman e91 niin lapuissa ohjearvoväli on 2.1- 3.7

            Last edited by Lucifer-61; 27-06-2015, 09:40.

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #36
              Itsellä vakiokorkeuksinen m-sportti 330d touring 18" renkatilla joka tuntuu vetelevän tällähetkellä aivan älyttömästi.

              Katsoin jostain ohjearvot noille pyöränkulmille ja se kertoi toimenpiteestä näin:

              säätö kuormattuna 68kg molemmilla etupenkeillä, takapenkillä 68kg ja 21kg takaluukussa sekä tankkitäynnä polttoainetta

              vakio alustalla
              edessä
              auraus 1,7+-0,5mm
              camber 0 astetta 18'N +-25'
              takana
              auraus 2,2+-0,5mm
              camber 1 astetta 30'N +-5'

              m-sport
              edessä
              auraus 1,76+-0,5mm
              camber 0 astetta 33'N +-25'
              takana
              auraus 2,26+-0,5mm
              camber 1 astetta 50'N +-5'
              Hanskaluukusta ko autosta löytyi myös säätölaput jossa arvot
              camber edessä 0,18 ja 0,36
              edessä auraus 1,2 (ohjearvo 0,6-2,2mm)
              takana camber 1,36 ja 1,36
              auraus 2,0 (1,1-2,3mm)

              Säätääkö kukaan edes noita niin että auto on kuormattuna?

              Tällähetkellä autossa on uudet nokian blackit takana ja edessä bridgestonen potenzat. Potezoissa oli sen verran pintaa että ajattelin vaihtaa ne vasta ensikesänä. Voiko vetely ongelmat johtua siitä että takana on löysempi runkoiset renkaat?
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #37
                Siitä plus noin siltakivet vetelee kuluneena varmasti ja paljon.

                Kyllä noilla kulmilla ja kunnon kumeilla pitäisi mennä vetelemättä, hankookkia vaan alle
                Toki edessä saisi olla symmetriset kulmat mutta ei nuo nyt toivottomille näytä.
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #38
                  Kulmien säätölappu on jo muutaman vuoden takaa mutta äkkiä voisi luulla ettei kulmat ole itsestään/ajansaatossa aivan perseelleen kääntyneet. Ajelin 17" kitkoilla vielä viikko sitten ja auto meni eteenpäin kuin juna. Vaikka tampereelta turkuun rattiin koskematta. Nyt jo pelkästään tien keskiviivan ylittäminen saa auton "ampumaan" johonkin suuntaan X. Täysin tasaisella ja uudella asfaltilla kulkee jotakuinkin kuten pitääkin.

                  Viikonlopun reissu Kalajoelle oli totaalista tuskaa ja muistelisin että jotakuinkin vastaavaa olisin kokenut joskus edellisellä e46:lla kun siinä on nankangit takana ja dunlopit edessä. Nyt ohitukset pelotti riippumatta istuiko ratin takana vai repsikan penkillä krapulassa... Ja en ollut ainoa...

                  Taidan käydä huomenna viemässä nuo etuset kierrätykseen ja iskeä eteen myös nokian hakka blackit kun on jo tuossa valmiina ostettunakin....
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • pro_tinnitus
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 273
                    • Etelä-Suomi

                    #39
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Kulmien säätölappu on jo muutaman vuoden takaa mutta äkkiä voisi luulla ettei kulmat ole itsestään/ajansaatossa aivan perseelleen kääntyneet. Ajelin 17" kitkoilla vielä viikko sitten ja auto meni eteenpäin kuin juna. Vaikka tampereelta turkuun rattiin koskematta. Nyt jo pelkästään tien keskiviivan ylittäminen saa auton "ampumaan" johonkin suuntaan X. Täysin tasaisella ja uudella asfaltilla kulkee jotakuinkin kuten pitääkin.

                    Viikonlopun reissu Kalajoelle oli totaalista tuskaa ja muistelisin että jotakuinkin vastaavaa olisin kokenut joskus edellisellä e46:lla kun siinä on nankangit takana ja dunlopit edessä. Nyt ohitukset pelotti riippumatta istuiko ratin takana vai repsikan penkillä krapulassa... Ja en ollut ainoa...

                    Taidan käydä huomenna viemässä nuo etuset kierrätykseen ja iskeä eteen myös nokian hakka blackit kun on jo tuossa valmiina ostettunakin....
                    Joo kannattanee, nämä uudemmat autot ovat suht herkkiä sekarengastukselle joten pihistely ei yleensä kannata. 17" kitka on sen verran löysä tälläisillä keleillä ettei vetelyä juurikaan ole. Kuluneet kesärenkaat taas huomattavasti kovemmat ja niinpä vetely korostuu.
                    Jumittuneet helojen säätöpultit ja aurauksen pultit aukeavat yleensä ainoastaan lämmittämällä.
                    E90 320d -05
                    EX: Z3 E36/8 3.0i

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #40
                      Jees homma bueno ja taas auto kulkee kuin kiskoilla.

                      Edessä on nyt perus 225/40/18 ja takana samoin 255/25/18 Nokian hakka blackit ja kaikki urissa vetely loppui saman tien. Ei olisi uskonut että erimerkkiset renkaat eri akseleilla olisivat voineet tehdä noin järkyttävää muutosta ajettavuuteen. Ja kait niillä renkaillakin on merkitystä että mitkä vetelevät ja mitkä eivät. Äkkiseltään nuo blackit vaikuttavat myös melko hiljaisilta jopa vaikka verrataessa meteliä kitkoihin.

                      Samalla piipahdin myös leimalla ja tonkimalla kunnolla takaa löytyi myös yksi pettänyt pusla takatukivarresta. Tällä tosin ei ainakaan äkkiseltään ole mitään merkittävää muutosta auton käyttäytymiseen urissa vaikka onkin väljä/hajalla. Kiskoilla menee vaikka onkin hajalla mutta korjatahan tuo kuitenkin pitää pikimmiten.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Kouris
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 683

                        #41
                        E91 m-sport auraus edessä powerflex PFF5-401 puslien kanssa

                        Syksyllä tuli vaihdettua kaikki keulan alustan osat uusiin. Etummaisiin alatukivarsiin tuli powerflex PFF5-401 puslat. Kävin tietysti operaation jälkeen säädättämässä pyöränkulmat. Tämän jälkeen ohjaus on kuitenkin ollut "ei suuntavakaa". Edessä on aurausta yhteensä 2mm 17" vanteen mitalla, asteita en nyt muista.

                        Renkaat ovat nyt 225/45/17 continental uudet nastarenkaat ja kesärenkaat olivat melkein täydellä pinnalla olevat goodyear eagle f1 asymmmetric 2. Ohjaustuntuma tämän levottomuuden suhteen ihan sama molemmilla renkailla.

                        Ajattelin säädättää aurauksen uudelleen arvoon 0,5mm yhteensä siinä toivossa että kulkeminen menisi ilman jatkuvaa kääntymistä.

                        Olisko kommentteja tai neuvoja?

                        Comment

                        • expertti
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 866
                          • Kainuu

                          #42
                          Oma E90 Sedan LCI kävi tänään kulmien säädössä. Autoon vaihdettu Bilstein B12 -alustasarja. 18" -vanteet ja OEM kumikoot.

                          Ammattilaiset ja muut tietävät, kommenttia säädöistä?
                          Attached Files

                          Comment

                          • alfaromeo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2019
                            • 258
                            • Suomi

                            #43
                            Originally posted by expertti View Post
                            Oma E90 Sedan LCI kävi tänään kulmien säädössä. Autoon vaihdettu Bilstein B12 -alustasarja. 18" -vanteet ja OEM kumikoot.

                            Ammattilaiset ja muut tietävät, kommenttia säädöistä?
                            Siistit on, kunnolla tehty.
                            E92 335ia
                            F11 535ia

                            Comment

                            • expertti
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 866
                              • Kainuu

                              #44
                              Originally posted by expertti View Post
                              Oma E90 Sedan LCI kävi tänään kulmien säädössä. Autoon vaihdettu Bilstein B12 -alustasarja. 18" -vanteet ja OEM kumikoot.

                              Ammattilaiset ja muut tietävät, kommenttia säädöistä?
                              Originally posted by alfaromeo View Post
                              Siistit on, kunnolla tehty.
                              Etupyörien Camper- säätöihin ei edes koskettu. Ne on alustasarjan asentajan jäljiltä. Hän tais autoa hakiessani kertoakin että koitti asentaa ne suunnilleen oikein, eli pystyyn...
                              En ole vielä pitempää ajoa tehnyt, mutta nousuviikolla tarkoitus. Sitten saan tuntumaa miten käyttäytyy.
                              Mutta heti säätöjen jälkeen kun ajotestin tein, tuntui kuin auto liikkui kevyemmin, rullasi paremmin. Voiko nuo tehdyt muutokset ko tuntumaa tukea vai olisiko vaan kuvittelua itseltä?

                              Comment

                              • alfaromeo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2019
                                • 258
                                • Suomi

                                #45
                                Onko Bilsteinin sarjassa säädettävä yläpää ? Muutenhan camberin säätöä ei edessä ole..
                                E92 335ia
                                F11 535ia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎