Originally posted by 03R6
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E90 ilmastointilaite ei jäähdytä.PÄIVITYS: 3. kompura rikki, 4. asennus tulossa
Collapse
X
-
Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
-
-
Mulla on ollu samantyyppistä ongelmaa ku m4rcolla. Eli yleensä ilmastointi toimii normaalisti ja sitten joskus ei. Ilmastointihuolto tehty: vanhat kylmäaineet poistettu, laitettu uudet tilalle ja järjestelmä tarkistettu vuotojen varalta -> ei ollu vuotoja. Myös vikakoodit on luettu: ei mitään ihmeitä niidenkään puolesta. Ko. ongelma esiintyy erityisesti silloin kun auto on seisonut auringonpaisteessa pitkään ja kun lähden ajamaan niin ilmastointi ei puhalla mielestäni niin kylmää kuin sen pitäisi. Ko. oireethan viittaisi ehkä lämpötila-anturi vikaan (joko ulko tai sisä), mutta eikö tämä mahdollinen anturivika pitäis tulla ilmi vikakoodien kautta? :think Mitenkähän tätä ongelmaa pitäis lähtä purkamaan, oisko palstan guruilla hyviä neuvoja?
Comment
-
-
Mulla on kylmästöinti näin helteillä kyllä totaalisesti poissa pelistä ja saattaa olla että silloin viileimpinäkin aamuina kuvittelin vaan sen hieman toimivan.
Itse käyn lukemassa ne vikakoodit uudelleen ja jos lokit tyhjinä, täytyy etsiä jostain ilmastointi huolto joka oikeasti tietää jotain ilmastoinneista eikä vaan täytä aineita. Kai ton vian nyt jotenkin selvittää ennen kuin kompuraa käydään vaihtamaan.
Voihan se tietty olla kompurakin matkansa päässä mutta en tosiaan ihan ensimmäisenä jaksa uskoa siihen.
Comment
-
-
Kompura ja paineanturi vaihdettu. Paskana edelleen
Tähän asti tehtyä: Kompura vaihdettu. Paineanturi vaihdettu. Vikakoodeja luettu 3 krt. Kylmäaineita jouduttu vaihtamaan töitten takia nyt kolme kertaa. PERKELE. Vika edelleen löytymättä. Kallista, kun vikaa ei ole selvinnyt, mutta merkkihuollossa pelkkä turhaan vaihdettu kompura olisi ollut jo 1090€. Autoon vaihdettiin 17 tonnia ajetusta autosta käytetty orkkiskompura, kun en luottanut merkkihuollon "diagnoosiin" (pelkkä hätäine arvaus ilmeisesti...) Merkkihuollon mielestähän vika oli kompurassa. Kellään ei ole siis mitään aavistusta että missä vika. Pitää kai polttaa koko paska. Ja ostaa vaikka se Avensis. Ja uskotko että ottaa päähän kun musta auto ja lämpötila ulkona 32 astetta.Last edited by 03R6; 13-07-2010, 19:03.
Comment
-
-
Kompura siis lähtee pyörimään kuitenkin?
Paisuntaventtiilin jumiutuminen auki voi mielestäni aiheuttaa myös toimimattomuuden. Tällöin kompura alkaa toimia vaan pumppuna vapaakierrolla, eikä tietenkään kylmää tule vaikka kaikki muu olisikin ok.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Joo niin ajattelin, että se on seuraava tutkinnan kohde. Kompura ei nosta painetta, eli ei saa jäähdytyskäskyä syystä tai toisesta. Ja sehän pyörii jatkuvasti hihnapyörän mukana eikä mitään magneettikytkintä ole. Löysin tietoa netistä, minkä mukaan kompura pitäsi laittaa "sisäänajomoodiin" kun kompura on vaihdettu, tai paine käynyt alhaalla. Siten kompuran öljyt sekoittuvat järjestelmään. Jos näin on niin merkkihuoltohommia... Laitan linkin tietolähteestä kun ehdin (töissä parasta aikaa).
Originally posted by Cell View PostKompura siis lähtee pyörimään kuitenkin?
Paisuntaventtiilin jumiutuminen auki voi mielestäni aiheuttaa myös toimimattomuuden. Tällöin kompura alkaa toimia vaan pumppuna vapaakierrolla, eikä tietenkään kylmää tule vaikka kaikki muu olisikin ok.Last edited by 03R6; 14-07-2010, 12:26.
Comment
-
-
Päivitystä:
Kävin MT-Autosähkössä (vantaalla) jossa tuntui olevan asiantuntemusta puhelinkeskustelun perusteella + mukavan tuntuinen heppu joka suostui tsekkaamaan heti miten paineet yms käyttäytyy jotta nähdään edes jotain järjestelmän tilasta (kun olin kertonut taustaksi kompuran vaihdosta samanlaisessa autossa, vikamuistien luvuista etc)
Yläpaineet ok, eli täydet mutta alapaineet aivan tapissa, normaalisti luokkaa 5 bar, mulla huiteli jossain 10 barin tietämillä = järjestelmä on siis "tukossa" jostain. Pystyi tämän perusteellakin jo kertomaan että kompuran täytyy toimia koska nostaa paineet. Eli vikaa täytyy sitten metsästää joko paineanturista (03R6:lla vaihdettu, ehkäpä ei siis sekään) tukkeutuneesta kennosta, lauhduttimesta tai jostain muualta/antureista..
Vapaita aikoja oli vasta about 2 viikon päästä, kovin mieluusti tekisi jotain jo ennen sitä. Tosin senverran hyvää palvelua sain että mieluiten veisin sinne
Onneks on prätkä, black dakota leder ei ole järin mukava näin 32,5C keleillä..
Comment
-
-
Originally posted by m4rco View PostPäivitystä:
Kävin MT-Autosähkössä (vantaalla) jossa tuntui olevan asiantuntemusta puhelinkeskustelun perusteella + mukavan tuntuinen heppu joka suostui tsekkaamaan heti miten paineet yms käyttäytyy jotta nähdään edes jotain järjestelmän tilasta (kun olin kertonut taustaksi kompuran vaihdosta samanlaisessa autossa, vikamuistien luvuista etc)
Yläpaineet ok, eli täydet mutta alapaineet aivan tapissa, normaalisti luokkaa 5 bar, mulla huiteli jossain 10 barin tietämillä = järjestelmä on siis "tukossa" jostain. Pystyi tämän perusteellakin jo kertomaan että kompuran täytyy toimia koska nostaa paineet. Eli vikaa täytyy sitten metsästää joko paineanturista (03R6:lla vaihdettu, ehkäpä ei siis sekään) tukkeutuneesta kennosta, lauhduttimesta tai jostain muualta/antureista..
Vapaita aikoja oli vasta about 2 viikon päästä, kovin mieluusti tekisi jotain jo ennen sitä. Tosin senverran hyvää palvelua sain että mieluiten veisin sinne
Onneks on prätkä, black dakota leder ei ole järin mukava näin 32,5C keleillä..
edit: Vedetäänpä hieman takaisin, ei ole sittenkään ihan niin yksioikoista.Last edited by Cell; 14-07-2010, 16:01.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
https://www.socale90.com/forums/atta...achmentid=56&d...
Tuon kun kopioi selaimeen niin pitäisi saada 27 sivua matskua E90 ilmastoinnin toiminnasta. Mielenkiintoinen esim sivu 26 "running in A/C compressor"
Comment
-
-
Originally posted by 03R6 View Posthttps://www.socale90.com/forums/atta...achmentid=56&d...
Tuon kun kopioi selaimeen niin pitäisi saada 27 sivua matskua E90 ilmastoinnin toiminnasta. Mielenkiintoinen esim sivu 26 "running in A/C compressor"
Copy-Paste:
"Running in A/C Compressor
If the A/C compressor has been replaced or if the refrigerant circuit has been recharged,
the A/C compressor must be placed in the “running in” mode. Running in is needed to
make sure that adequate lubrication (oil distribution) is available.
The A/C compressor must be run in the specified engine speed range during running in.
The oil added by the manufacturer is then mixed with the liquid refrigerant.
Running in will automatically be aborted if the engine speed exceeds the specified
engine speed range. Running in must then be repeated in full.
Note: When the IHKA is programmed it is automatically placed in the running
in mode. This mode should be cancelled or finished before handing over
the vehicle to the customer to avoid confusion or inconvenience (no
compressor activation is possible when at low rpm)."KoPe
--------
Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91
Comment
-
-
Originally posted by m4rco View PostEli meillä 03R6:n kanssa on sitten eri viat kyseessä kun hänellä ei nosta paineita ja mulla liikaakin, eli tuo paineanturi voisi olla minun tapauksessa hyvin syyllinen..? Tuskin vaan onnistuu vaihtaminen ilman järjestelmän tyhjäämistä?
...eihän se silloin nosta painetta liikaa.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
Comment