Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 ilmastointilaite ei jäähdytä.PÄIVITYS: 3. kompura rikki, 4. asennus tulossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #31
    Originally posted by 03R6 View Post
    Minulla kompura kiltisti vielä paikallaan, magneettikytkintä ei ole. Tietenkään en pysty käsin pyörittämään kehää kun hihna on päällä. Mutta kompuran keskeltä tulee pieni "akselitappi" johon sopii 7 mm avain ja tuo pyörii kumpaankin suuntaa minulla ilman mitään vastusta sormivoimin.
    En ole tälläistä kompuraa paremmin käpistellyt mutta ohimennen näyttäisi siltä että kompuran päässä olisi jokin, ilmeisesti turvakytkin joka irtoaa jos kompura leikkaa kiinni, ehkä irtoaa muutenkin. Samaan toimimattomuuteen olen kyllä törmännyt ja aivan samallatavalla se akselitappi pyörii.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • splitti
      Newbiemmer
      • Nov 2007
      • 6

      #32
      Uudemmassa toimivassa E92:a (2010) pyörii tuo keskiosa ihan ilman vastusta myös. Tässä mallissa koko iso keskiosa pyörii vapaasti, ei pelkkä akselitappi.

      Comment

      • 03R6
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 153
        • Kotka

        #33
        Originally posted by splitti View Post
        Uudemmassa toimivassa E92:a (2010) pyörii tuo keskiosa ihan ilman vastusta myös. Tässä mallissa koko iso keskiosa pyörii vapaasti, ei pelkkä akselitappi.
        OK. Kiitos

        Comment

        • ezpi
          Newbiemmer
          • May 2005
          • 16
          • Merilapin Monaco

          #34
          Mulla on ollu samantyyppistä ongelmaa ku m4rcolla. Eli yleensä ilmastointi toimii normaalisti ja sitten joskus ei. Ilmastointihuolto tehty: vanhat kylmäaineet poistettu, laitettu uudet tilalle ja järjestelmä tarkistettu vuotojen varalta -> ei ollu vuotoja. Myös vikakoodit on luettu: ei mitään ihmeitä niidenkään puolesta. Ko. ongelma esiintyy erityisesti silloin kun auto on seisonut auringonpaisteessa pitkään ja kun lähden ajamaan niin ilmastointi ei puhalla mielestäni niin kylmää kuin sen pitäisi. Ko. oireethan viittaisi ehkä lämpötila-anturi vikaan (joko ulko tai sisä), mutta eikö tämä mahdollinen anturivika pitäis tulla ilmi vikakoodien kautta? :think Mitenkähän tätä ongelmaa pitäis lähtä purkamaan, oisko palstan guruilla hyviä neuvoja?

          Comment

          • m4rco
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 28
            • Vantaa

            #35
            Mulla on kylmästöinti näin helteillä kyllä totaalisesti poissa pelistä ja saattaa olla että silloin viileimpinäkin aamuina kuvittelin vaan sen hieman toimivan.

            Itse käyn lukemassa ne vikakoodit uudelleen ja jos lokit tyhjinä, täytyy etsiä jostain ilmastointi huolto joka oikeasti tietää jotain ilmastoinneista eikä vaan täytä aineita. Kai ton vian nyt jotenkin selvittää ennen kuin kompuraa käydään vaihtamaan.

            Voihan se tietty olla kompurakin matkansa päässä mutta en tosiaan ihan ensimmäisenä jaksa uskoa siihen.

            Comment

            • 03R6
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 153
              • Kotka

              #36
              Kompura ja paineanturi vaihdettu. Paskana edelleen

              Tähän asti tehtyä: Kompura vaihdettu. Paineanturi vaihdettu. Vikakoodeja luettu 3 krt. Kylmäaineita jouduttu vaihtamaan töitten takia nyt kolme kertaa. PERKELE. Vika edelleen löytymättä. Kallista, kun vikaa ei ole selvinnyt, mutta merkkihuollossa pelkkä turhaan vaihdettu kompura olisi ollut jo 1090€. Autoon vaihdettiin 17 tonnia ajetusta autosta käytetty orkkiskompura, kun en luottanut merkkihuollon "diagnoosiin" (pelkkä hätäine arvaus ilmeisesti...) Merkkihuollon mielestähän vika oli kompurassa. Kellään ei ole siis mitään aavistusta että missä vika. Pitää kai polttaa koko paska. Ja ostaa vaikka se Avensis. Ja uskotko että ottaa päähän kun musta auto ja lämpötila ulkona 32 astetta.
              Last edited by 03R6; 13-07-2010, 19:03.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #37
                Kompura siis lähtee pyörimään kuitenkin?

                Paisuntaventtiilin jumiutuminen auki voi mielestäni aiheuttaa myös toimimattomuuden. Tällöin kompura alkaa toimia vaan pumppuna vapaakierrolla, eikä tietenkään kylmää tule vaikka kaikki muu olisikin ok.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • 03R6
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 153
                  • Kotka

                  #38
                  Joo niin ajattelin, että se on seuraava tutkinnan kohde. Kompura ei nosta painetta, eli ei saa jäähdytyskäskyä syystä tai toisesta. Ja sehän pyörii jatkuvasti hihnapyörän mukana eikä mitään magneettikytkintä ole. Löysin tietoa netistä, minkä mukaan kompura pitäsi laittaa "sisäänajomoodiin" kun kompura on vaihdettu, tai paine käynyt alhaalla. Siten kompuran öljyt sekoittuvat järjestelmään. Jos näin on niin merkkihuoltohommia... Laitan linkin tietolähteestä kun ehdin (töissä parasta aikaa).

                  Originally posted by Cell View Post
                  Kompura siis lähtee pyörimään kuitenkin?

                  Paisuntaventtiilin jumiutuminen auki voi mielestäni aiheuttaa myös toimimattomuuden. Tällöin kompura alkaa toimia vaan pumppuna vapaakierrolla, eikä tietenkään kylmää tule vaikka kaikki muu olisikin ok.
                  Last edited by 03R6; 14-07-2010, 12:26.

                  Comment

                  • m4rco
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2008
                    • 28
                    • Vantaa

                    #39
                    Päivitystä:

                    Kävin MT-Autosähkössä (vantaalla) jossa tuntui olevan asiantuntemusta puhelinkeskustelun perusteella + mukavan tuntuinen heppu joka suostui tsekkaamaan heti miten paineet yms käyttäytyy jotta nähdään edes jotain järjestelmän tilasta (kun olin kertonut taustaksi kompuran vaihdosta samanlaisessa autossa, vikamuistien luvuista etc)

                    Yläpaineet ok, eli täydet mutta alapaineet aivan tapissa, normaalisti luokkaa 5 bar, mulla huiteli jossain 10 barin tietämillä = järjestelmä on siis "tukossa" jostain. Pystyi tämän perusteellakin jo kertomaan että kompuran täytyy toimia koska nostaa paineet. Eli vikaa täytyy sitten metsästää joko paineanturista (03R6:lla vaihdettu, ehkäpä ei siis sekään) tukkeutuneesta kennosta, lauhduttimesta tai jostain muualta/antureista..

                    Vapaita aikoja oli vasta about 2 viikon päästä, kovin mieluusti tekisi jotain jo ennen sitä. Tosin senverran hyvää palvelua sain että mieluiten veisin sinne

                    Onneks on prätkä, black dakota leder ei ole järin mukava näin 32,5C keleillä..

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #40
                      Originally posted by m4rco View Post
                      Päivitystä:

                      Kävin MT-Autosähkössä (vantaalla) jossa tuntui olevan asiantuntemusta puhelinkeskustelun perusteella + mukavan tuntuinen heppu joka suostui tsekkaamaan heti miten paineet yms käyttäytyy jotta nähdään edes jotain järjestelmän tilasta (kun olin kertonut taustaksi kompuran vaihdosta samanlaisessa autossa, vikamuistien luvuista etc)

                      Yläpaineet ok, eli täydet mutta alapaineet aivan tapissa, normaalisti luokkaa 5 bar, mulla huiteli jossain 10 barin tietämillä = järjestelmä on siis "tukossa" jostain. Pystyi tämän perusteellakin jo kertomaan että kompuran täytyy toimia koska nostaa paineet. Eli vikaa täytyy sitten metsästää joko paineanturista (03R6:lla vaihdettu, ehkäpä ei siis sekään) tukkeutuneesta kennosta, lauhduttimesta tai jostain muualta/antureista..

                      Vapaita aikoja oli vasta about 2 viikon päästä, kovin mieluusti tekisi jotain jo ennen sitä. Tosin senverran hyvää palvelua sain että mieluiten veisin sinne

                      Onneks on prätkä, black dakota leder ei ole järin mukava näin 32,5C keleillä..
                      Kuulostaa ylitäytöltä...?

                      edit: Vedetäänpä hieman takaisin, ei ole sittenkään ihan niin yksioikoista.
                      Last edited by Cell; 14-07-2010, 16:01.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • m4rco
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 28
                        • Vantaa

                        #41
                        Jeps, paitsi etten ole huollattanut koko ilmastointia missään vaiheessa eli järjestelmää ei ole täytetty.

                        Kompuran hajoamisen riski on nyt sitten olemassa kun imupaineet on ylhäällä eli senkin takia täytyis saada jostain apuja nopeesti, tietysti suht kiusallisten kelien lisäksi.

                        Comment

                        • 03R6
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2005
                          • 153
                          • Kotka

                          #42
                          https://www.socale90.com/forums/atta...achmentid=56&d...

                          Tuon kun kopioi selaimeen niin pitäisi saada 27 sivua matskua E90 ilmastoinnin toiminnasta. Mielenkiintoinen esim sivu 26 "running in A/C compressor"

                          Comment

                          • m4rco
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2008
                            • 28
                            • Vantaa

                            #43
                            Eli meillä 03R6:n kanssa on sitten eri viat kyseessä kun hänellä ei nosta paineita ja mulla liikaakin, eli tuo paineanturi voisi olla minun tapauksessa hyvin syyllinen..? Tuskin vaan onnistuu vaihtaminen ilman järjestelmän tyhjäämistä?

                            Comment

                            • KoPe
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 251
                              • Helsinki

                              #44
                              Originally posted by 03R6 View Post
                              https://www.socale90.com/forums/atta...achmentid=56&d...

                              Tuon kun kopioi selaimeen niin pitäisi saada 27 sivua matskua E90 ilmastoinnin toiminnasta. Mielenkiintoinen esim sivu 26 "running in A/C compressor"
                              Vähän ot, mutta meinasin omaani vaihtaa ilmastoinnin liemet. Miten tuo running in mode oikein pitäisi käsittää suoritettavaksi?

                              Copy-Paste:
                              "Running in A/C Compressor

                              If the A/C compressor has been replaced or if the refrigerant circuit has been recharged,
                              the A/C compressor must be placed in the “running in” mode. Running in is needed to
                              make sure that adequate lubrication (oil distribution) is available.

                              The A/C compressor must be run in the specified engine speed range during running in.
                              The oil added by the manufacturer is then mixed with the liquid refrigerant.

                              Running in will automatically be aborted if the engine speed exceeds the specified
                              engine speed range. Running in must then be repeated in full.

                              Note: When the IHKA is programmed it is automatically placed in the running
                              in mode. This mode should be cancelled or finished before handing over
                              the vehicle to the customer to avoid confusion or inconvenience (no
                              compressor activation is possible when at low rpm)."
                              KoPe
                              --------
                              Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                              Comment

                              • Jürgen_
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2008
                                • 2707
                                • Mylsä

                                #45
                                Originally posted by m4rco View Post
                                Eli meillä 03R6:n kanssa on sitten eri viat kyseessä kun hänellä ei nosta paineita ja mulla liikaakin, eli tuo paineanturi voisi olla minun tapauksessa hyvin syyllinen..? Tuskin vaan onnistuu vaihtaminen ilman järjestelmän tyhjäämistä?
                                Etkös tuolla juuri kirjoittanut että yläpaine on hyvä :think
                                ...eihän se silloin nosta painetta liikaa.
                                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎