Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 tehot kateissa + kova vinkuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    #16
    Otin turbon imupuolen letkun irti ja akselissa ei välystä ja roottori pyörii herkästi. Voiko tuosta suoraan päätellä, että turbo on ehjä ja vika muualla? Vai voiko vika olla painepuolen roottorissa? Luulisi, että noilla sama akseli kuitenkin? Turboista mulla ei mitään kokemusta aiemmin...
    Vian lähde saattoi löytyä! Imusarjassa oleva "mötikkä", johon menee painepuolen putki välijäähdyttimestä taitaa olla jotenkin viallinen. Siellä sisällä lienee joku läppä, joka säätää ilmamäärää/painetta ja tuo venttiili ilmeisestri jumissa => paine nousee turbossa, mutta kone ei saa ilmaa. Tuossa "mötikässä" on jokin venttiilin tapainen, jossa jousi ja tuo siis jumissa. Sain sen kerran auki ja hetken toimi taas kuten pitääkin.
    eikös näissä nyt ole jokin ristiriita, jos nyt sitten onkin muka turbo rikki. Millä perusteella se auto toimi normaalisti kun (ilmeisesti) EGR-venttiiliä välillä liikuttelit?
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • uijui
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 172
      • suomi

      #17
      Originally posted by ockelbo4500 View Post
      eikös näissä nyt ole jokin ristiriita, jos nyt sitten onkin muka turbo rikki. Millä perusteella se auto toimi normaalisti kun (ilmeisesti) EGR-venttiiliä välillä liikuttelit?
      Kuulostaa kusetukselle....mutta eipä siinä.

      Comment

      • jilvonen
        Bimmer Rookie
        • Feb 2003
        • 78
        • Espoo

        #18
        Luulin, että vika korjaantui hetkeksi kun EGR ventttiiliä sääti, koska ääni turbosta katosi. Ääni hävisi, koska turbo ei enää pyörinyt ja myöskin tehot poissa. Kojetauluun myös turbon vikakoodi. Turbon roottori pyöri nätisti ja en huomannut välystä, mutta tarkemmassa analyysissä Bemu Oy löysi reilusti välystä turbosta. Ehkä en vaan osannut etsiä välystä oikein??

        Kun pyysin, että saisin vanhan turbon itselleni, niin minulle sanottiin, että heidän pitää palauttaa vanha turbo ja siinä 300 euron pantti. Onko tämä normaali käytäntö?

        Comment

        • uijui
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 172
          • suomi

          #19
          Originally posted by jilvonen View Post
          Luulin, että vika korjaantui hetkeksi kun EGR ventttiiliä sääti, koska ääni turbosta katosi. Ääni hävisi, koska turbo ei enää pyörinyt ja myöskin tehot poissa. Kojetauluun myös turbon vikakoodi. Turbon roottori pyöri nätisti ja en huomannut välystä, mutta tarkemmassa analyysissä Bemu Oy löysi reilusti välystä turbosta. Ehkä en vaan osannut etsiä välystä oikein??

          Kun pyysin, että saisin vanhan turbon itselleni, niin minulle sanottiin, että heidän pitää palauttaa vanha turbo ja siinä 300 euron pantti. Onko tämä normaali käytäntö?
          Kyllä jos kyseessä on vaihto-osa joka korjataan. Mutta kyllä asiakkaalla on oikeus nähdä se vaihdettu osa.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #20
            kyllä vahvasti kusetukselta haiskahtaa... Jos turbo pyörii moitteettomasti, eikä välyksiä juuri tunnu, niin eiköhän se vika ole jossain muualla. Ovat varmaan huomanneet vuodon jossain letkuissa ja päättäneet hiukan ottaa lisää helppoa rahaa
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • MakeH
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1170
              • Vantaa

              #21
              Mitähän ihmettä porukka täällä spekuloi kusetuksesta? Asiakas näkee vanhan turbon kun hakee auton huollosta. Ensi kertaa turboa analysoiva ei tajua välyksistä tuon taivaallista. Parin millin päittäisvälys jää helposti huomaamatta.
              Last edited by MakeH; 12-10-2010, 20:22.

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #22
                Originally posted by MakeH View Post
                Mitähän ihmettä porukka täällä spekuloi kusetuksesta? Asiakas näkee vanhan turbon kun hakee auton huollosta. Ensi kertaa turboa analysoiva ei tajua välyksistä tuon taivaallista. Parin millin päittäisvälys jää helposti huomaamatta.
                Asiakashan ei tuntenut itse siinä välystä, mutta mulla "ehjäkin" heiluu millin? Viallista osaa vilautetaan asiaa tuntemattomalle asiakkaalle, että kato nyt kuinka huono.

                Garret on nimenomaan kieltänyt vnt-ahtimien korjauksen. Haluaako käytetyt pois markkinoilta / korjauksista?
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • MakeH
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1170
                  • Vantaa

                  #23
                  Originally posted by Esal View Post
                  Asiakashan ei tuntenut itse siinä välystä, mutta mulla "ehjäkin" heiluu millin? Viallista osaa vilautetaan asiaa tuntemattomalle asiakkaalle, että kato nyt kuinka huono.

                  Garret on nimenomaan kieltänyt vnt-ahtimien korjauksen. Haluaako käytetyt pois markkinoilta / korjauksista?
                  Jos sulla on millli päittäisvälystä, niin ahdin on jo aika valmista tavaraa.

                  Ehkä auton omistaja kertoo jossain vaiheessa kuinka paha välys turbossa oli.

                  Ja mitähän garretin korjaukset tähän liittyy, tuossa autossa on mitsun ahdin.
                  Last edited by MakeH; 13-10-2010, 09:31.

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #24
                    Originally posted by MakeH View Post
                    Jos sulla on millli päittäisvälystä, niin ahdin on jo aika valmista tavaraa.

                    Ehkä auton omistaja kertoo jossain vaiheessa kuinka paha välys turbossa oli.

                    Ja mitähän garretin korjaukset tähän liittyy, tuossa autossa on mitsun ahdin.
                    Poikittais...

                    Ei siinä tapauksessa mitään, kun nämä turbo-ongelmat näytää yleensä olevan garretteja ei tullut tarkistaneeksi asiaa. Pääasia nyt että auto tulee nyt kuntoon tuolla 1500e.

                    Muistu itsellekin mieleen kun oma auto ei kulkenut kunnolla, tuomio oli turbo rikki -öljyä paljon ahtoputkessa. Otin auton pajalta kuitenkin pois. Öljy oli normaalia huohotuksesta tullutta ja kulkemiseen auttoi ahtopaine-anturin liittimen painaminen takaisin kiinni joka lopulta oli pudonnut kokonaan irti. No tämä ei kyllä vinkunut.
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • jilvonen
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2003
                      • 78
                      • Espoo

                      #25
                      Auto haettu pajalta ja taas toimii hyvin. Näyttivät vanhan turbon ja oli ihan loppu, eli väljää joka suuntaan. En vaan osannut katsoa välystä kunnolla, kun melko tiukassa paikassa toi turbo.

                      Mielestäni sain oikein hyvää palvelua Bemu Oy:stä - aikataulu ja hinta pitivät myös hyvin paikkansa. Espoon Laakkoselta vaihdon olisi myös saanut n. 1500€ sisältäen uuden turbon + työt, mutta odotusaika olisi ollut 2-3 viikkoa. Nyt auton sai pajalta pois jo seuraavana päivänä.

                      Auton kulutus laski ainakin testimatkalla (100km, jota sahaan päivittäin) n. 0.5l/100km ja vääntöä tuntuisi olevan selkeästi enemmän pienillä kierroksilla.
                      Last edited by jilvonen; 13-10-2010, 20:08.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎