Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 jurina/tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lempeäjätti
    Newbiemmer
    • Jan 2014
    • 9
    • järvenpää

    #16
    Terve! Mulla autona 2009cm 320dA xdrive ja ongelmana kovassa nopeudessa pintajarrutuksessa tapahtuva ratin vispaus ja moottoritien rampeissa jarruttaessa vispaa myös.Auto myös täristää 70-120km/h.

    Uusittua osaa jarrulevyt,palat,jarrusatula apparin puoli,kw variante alusta,uudet vanteet ja renkaat(nangang,olisko vikana?),pitkittäis reaktiotangot(auttoivat),alapallot.Pyörän laakerit ei 3 eri huollon mukaan pidä ääntä ja vetoniveliin ei uskota missään huollossa,kuulemma niitä ei ole uusittu yhtään.

    alkaa usko loppumaan että sais tärinää pois,menee hyvä auto pilalle.seuraavaksi kokeilen toisilla rengasvanne setillä ja nykyiset varmaan pitäis tasapainotuttaa tossa roadbalance jutussa.
    tuntuu olevan bimmereiden yleinen vika toi tärinä

    onko kaikilla laakkosilla kyseinen kone käytössä?
    Bmw e91 320Da xdrive

    Comment

    • saM5
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 496
      • Pori

      #17
      Originally posted by Lempeäjätti View Post
      Terve! Mulla autona 2009cm 320dA xdrive ja ongelmana kovassa nopeudessa pintajarrutuksessa tapahtuva ratin vispaus ja moottoritien rampeissa jarruttaessa vispaa myös.Auto myös täristää 70-120km/h.

      Uusittua osaa jarrulevyt,palat,jarrusatula apparin puoli,kw variante alusta,uudet vanteet ja renkaat(nangang,olisko vikana?),pitkittäis reaktiotangot(auttoivat),alapallot.Pyörän laakerit ei 3 eri huollon mukaan pidä ääntä ja vetoniveliin ei uskota missään huollossa,kuulemma niitä ei ole uusittu yhtään.

      alkaa usko loppumaan että sais tärinää pois,menee hyvä auto pilalle.seuraavaksi kokeilen toisilla rengasvanne setillä ja nykyiset varmaan pitäis tasapainotuttaa tossa roadbalance jutussa.
      tuntuu olevan bimmereiden yleinen vika toi tärinä

      onko kaikilla laakkosilla kyseinen kone käytössä?
      No eiköhän tämä nyt ainakin ole ilmiselvä jarruista johtuva tärinä, vaikka osaa on jo uusittukin
      E91 335i xDrive
      -----------------------------------------------
      ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

      Comment

      • Lempeäjätti
        Newbiemmer
        • Jan 2014
        • 9
        • järvenpää

        #18
        koko etupää on uutta jarrujen osalta kuskin puolen satulaa lukuunottamatta,jos johtuu vielä jarruista niin olisko ideoita? laskin että n.9600e laittanut rahaa autoon 4kk aikana . Ei viitsis enää arpoa missä mahdollisesti vikaa...
        Last edited by Lempeäjätti; 23-06-2014, 22:05.
        Bmw e91 320Da xdrive

        Comment

        • Iltsu
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 778
          • Espoo

          #19
          Onko mennyt jakoketju kun tuollanen määrä palanut?
          Tesla Model Y Performance
          E36 318iS "jäärata/rallicross"

          Comment

          • Lempeäjätti
            Newbiemmer
            • Jan 2014
            • 9
            • järvenpää

            #20
            ei sentäs jakoketju-vielä...

            laskin tohon mukaan vannesetin ja säädettävän alustan,korjauksia mm moottorinohjainlaite 1550e yms
            Bmw e91 320Da xdrive

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #21
              Kyllähän se perinteinen ongelma on että BMW:n etujarrut erityisesti kaipaa kahden vuoden välein kunnon puhdistusta, myös satulanpidike irti ja liukusolat puhtaaksi viilalla eikä pelkästään metalliharjalla. Liukutapit uusiksi, liukutappien kumit uusiksi. Jarrupalat hakkaa uraa satulanpidikkeisiin ja liukutappeihin --> uudet palat yrittää hakeutua vanhoihin uriin --> etujarrut laahaa --> levyt kierossa.

              Liukutapit ja puhdistus ei tuohon konkurssiin paljoa tunnu, saattaisin ottaa varman päälle ja vaihtaisin se toisenkin satulan. Mutta onhan sitä rahaa uponnut kyllä miehekkäästi.

              Comment

              • Lunza
                Bimmer Rookie
                • Feb 2014
                • 90
                • Vantaa

                #22
                Originally posted by Lempeäjätti View Post
                ... pitäis tasapainotuttaa tossa roadbalance jutussa....
                Varasin ajan tulevalle maanantaille Airport Autokeskuksesta. Sanoivat aikaa menevän maksimissaa 2 tuntia kun katsotaan kaikkien renkaiden poikkeamat ja tehdään tasapainoitus. Kyse on juurikin tästä Road force/balance jutusta. Josko tästä saisi apuja siihen noin 90km/h alkavaan huminaan/värinään.

                Vaihdoin eilen jälleen kerran uudet laikat. Edelliset vein pois kun toinen oli hieman kiero jo lähtökohtaisesti (tämän olen selittänyt jo aikaisemmassa viestissä). Nämä Zimmermanit ainakin pyörivät erittäin hyvin paikallaan eikä kahnannut paloihin. Silti täristää hieman jarrutettaessa moottoritienopeudesta. Ei toki niin pahasti kuin edellisillä. Olisikohan kyse palojen sopeutumisesta? Satuloiden männät liikkuuvat hyvin, liukutapit puhdistettu ja kiillotettu ja ne ovat kumeihinsa edelleen hieman naheet eli ymmärtääkseni kunnossa ? Satulan ja kehikon liukupinnat on viilattu ja palat liikkuvat niissä. Tutkinta siis jatkuu.
                E90 320i -05

                Comment

                • Lempeäjätti
                  Newbiemmer
                  • Jan 2014
                  • 9
                  • järvenpää

                  #23
                  käsittääkseni bemareissa tulis käyttää AINA orkkis jarruosia juuri näiden tärinä hommien vuoksi koska ovat niin herkkiä reagoimaan pieniinkin epäkohtiin.Orkkis jarrusatulat on 400e ovh ilman alennuksia ja jarrupalat n.200e eteen,levyjen hintaa en nyt muista.

                  Itse käytän tossa roadforce painotuksessa seuraavaksi,sit varmaan jos jää vikaa niin pitää uusia toinenkin satula(nyt ei uusittu kun suomesta ei löytynyt hyllystä),poikittaiset reaktiotangot menee kans varmuudeksi vaihtoon,sit jos vielä vatkaa niin voi olla bemaristin ura mun kohdalta ohi hyvin pian...tässä konkurssissa puhutaan enää pienistä summista
                  Bmw e91 320Da xdrive

                  Comment

                  • duckland
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 418

                    #24
                    Muistakaa kommentoida miten kävi kun renkaat tuli airportista ulos ja samalla muistakaa pyytää renkaiden roadforcet, eli menikö bemarin ohjearvoihin. Ihan halpaahan tuo ei ole. 200euroa menee tasapainotukseen, mutta sen ensimmäisen mahdollisen syyllisen voi eliminoida.

                    Comment

                    • Lunza
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2014
                      • 90
                      • Vantaa

                      #25
                      Hyvät pointit. En olisi osannut pyytääkään tuollaisia. Ilmoitellaan sitten kun tulokset ovat koettavissa ja luettavissa.

                      Jäin eilen vielä kerran miettimään tätä jarrujen aiheuttamaa väpätystä. Lueskelin uudemman kerran tässäkin ketjussa kirjoiteltuja asioita. Palattuani illalla töistä kotiin sain ahaa -elämyksen: otin etusatuloista liukutapit yksi kerrallaan, puhdistin niiden kolot, laitoin liukutappien pintaan VD-40:stä ja laitoin ne paikoilleen. Sitten liikuttelin jarrusatulaa sen liikesuunnassa niin, että näin sen selkeästi liikkuvan. Mäntä antaa periksi tosi hitaasti tietenkin käsivoimilla. Tämän jälkeen tein koeajon ja tulos on erinomainen. Jarrujen aiheuttama väpätys on tipotiessään lähes kokonaan eli jarrut palautuvat kaiketi nyt paremmin. Jarrut ovat sittenkin laahanneet ainakin hiukan. Tämä vain osoittaa, että tarkkana saa olla.

                      Koeajolla se vanha humina alkoi edelleen, mutta kun nopeus nousi noin 110 - 120 km/h sekin hävisi tai sitten peittyi muuhun kohinaan. Anyway, maanantaina auto menee tasapainotukseen. Lienee olisi vielä aiheellista irrotella nuo jarrusatulat yksi kerrallaan, jotta pääsee puhdistamaan ne kunnolla ja tarkistamaan myös männän kunnon. Tiivisteet ovat kyllä ehjät. Kyllähän tämän ikäisessä autossa alkaa jo vanhuuden oireita olla. Tällaista tällä erää.
                      E90 320i -05

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by Lempeäjätti View Post
                        käsittääkseni bemareissa tulis käyttää AINA orkkis jarruosia juuri näiden tärinä hommien vuoksi koska ovat niin herkkiä reagoimaan pieniinkin epäkohtiin.Orkkis jarrusatulat on 400e ovh ilman alennuksia ja jarrupalat n.200e eteen,levyjen hintaa en nyt muista.

                        Itse käytän tossa roadforce painotuksessa seuraavaksi,sit varmaan jos jää vikaa niin pitää uusia toinenkin satula(nyt ei uusittu kun suomesta ei löytynyt hyllystä),poikittaiset reaktiotangot menee kans varmuudeksi vaihtoon,sit jos vielä vatkaa niin voi olla bemaristin ura mun kohdalta ohi hyvin pian...tässä konkurssissa puhutaan enää pienistä summista
                        No, orkkisvalmistaja satuloille on poikkeuksetta ATE ja likipitäen kaikki kunnostetut satulat ovat alunperin olleen myös ATE:n valmistetta. En näe syytä ostaa alkuperäistä satulaa juuri tuon kovan hinnan takia.

                        Samoin jarrulevyistä Zimmermannit ovat pyörineet mukavasti. Jarrulevyissä orkkisvalmistaja on kylläkin BMW.

                        Sen sijaan tuo säännöllinen jarrujen huolto on tärkeämpää kuin kuvitellaan. Huolellinen puhdistus ja viilaus on tärkeämpää kuin satulan vaihto. Jos mäntä on ruvella niin silloin vasta kannattaa miettiä uudissatulaa. Mieluummin joka levynvaihdossa anti-rattle clip + liukutappien kumit + pölysuojakumi vaihtoon ja kunnon puhdistus. Näillä pääsee pitkälle mutta ennakoivaa huoltoa on syytä tässä harjoittaa.

                        Jarruosia saa kelvolliseen hintaan esim. autoteilemann.de.

                        Comment

                        • Lunza
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2014
                          • 90
                          • Vantaa

                          #27
                          Tervehdys,

                          Käytin auton tänään aamulla RoadForce -tasapainoituksessa (tievoiman mittaus). Tuommoiset vajaat pari tuntia siihen meni. Eipä tuo haitannut, kun nautiskelin kahvia ja luin uutisia kännykältä autoliikkeen loungessa :-). Ihan kelpo oltavat.

                          RoadForce -mittaustulokset ovat seuraavat, (maximi on 8.5kg)
                          Edessä oikea 4.5kg, tasapainoitus 20g
                          Edessä vasen 5.5 kg, tasapainoitus 15g
                          Takana oikea 3.0kg, tasapainoitus 5g
                          Takana vasen 6.5kg, taspainoitus 15g
                          Tulokset kertovat minulle, että renkaat ovat kunnossa. Sen sijaan tasapainoitus ei ole ollut kohdallaan. Tuo etuoikean vanne oli oikaisussa ja oletin, että sen tasapainoitus olisi ollut kohdillaan, mutta lukujen valossa ei, hämmästelen.

                          Mitä tämä on vaikuttanut alkuperäiseen ongelmaan? Ajossa se normihumina alkaa vaimeampana, mutta ajonopeuden lisääntyessä se ei muutu tärinäksi. Toisin sanoen, alkuperäinen humina on vaimeampana edelleen läsnä. On vaikea sanoa, aiheutuuko tuo humina moottorista, pakoputkesta, kardaanista, matalaprofiilisista 18" renkaista, matalasta alustasta vai näiden yhdistelmästä. Eilen kävin myös takajarrut läpi herkistäen ne. Niissä ei näppituntumalta ollut muuta kuin ajopölyä vast.

                          Homma saa jäädä toistaiseksi tähän. Sitten kun on taas aikaa, niin saatan tutkituttaa voimalinjan. Oire ei niin minua enää haittaa, kun nopeuden noustessa satasen hujakoille se huminakin vaimenee lähes olemattomiin tai sitten se peittyy muuhun ajomeluun. Tähän mennessä on tullut opittua vanhan bemarin sielunelämästä ja tekniikasta yhtä ja toista. Vaihdetut osat ovat kukin omalta osaltaan parantaneet ajotuntumaa, eikä niiden vaihtoa voi sanoa turhaksi. Toistaiseksi voisin sanoa, että melkoisen mukavasti tämäkin "projekti" on edennyt vertaistuellanne. Kiitokset kaikille asiaa tähän mennessä kommentoineille .
                          E90 320i -05

                          Comment

                          • Lempeäjätti
                            Newbiemmer
                            • Jan 2014
                            • 9
                            • järvenpää

                            #28
                            Nonni hieman päivitystä omaan tilanteeseen,eli päivällä kävin näyttää renkaita tasapainotuksessa ja heti ekassa kumissa selvää pystyheittoa ja rengas oli pyörimässä etupäässä.Hassua on se että kumit oli 3 kertaa käytetty aiemmin koneessa ja aina ollut nollassa tai -5 ja ei heittoa,nyt oli erona se että ajoin 100km ennen kun menin tasapainottamaan,aiemmin olin mennyt himasta suoraan liikkeeseen ajamalla 2km.
                            Uudet kumit tilattu,toivottavasti ongelmat nyt ratkes.Epäilen silti vikaa olevan vielä ulommassa vetonivelessä apumiehen etupäässä
                            Bmw e91 320Da xdrive

                            Comment

                            • pro_tinnitus
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 273
                              • Etelä-Suomi

                              #29
                              Originally posted by Lempeäjätti View Post
                              Nonni hieman päivitystä omaan tilanteeseen,eli päivällä kävin näyttää renkaita tasapainotuksessa ja heti ekassa kumissa selvää pystyheittoa ja rengas oli pyörimässä etupäässä.Hassua on se että kumit oli 3 kertaa käytetty aiemmin koneessa ja aina ollut nollassa tai -5 ja ei heittoa,nyt oli erona se että ajoin 100km ennen kun menin tasapainottamaan,aiemmin olin mennyt himasta suoraan liikkeeseen ajamalla 2km.
                              Uudet kumit tilattu,toivottavasti ongelmat nyt ratkes.Epäilen silti vikaa olevan vielä ulommassa vetonivelessä apumiehen etupäässä
                              Kyllähän se ilman/renkaiden lämpötila saattaa vaikuttaa noihin arvoihin joissain renkaissa. Myös vanteen sisäpinnan likaisuus saattaa vaikuttaa jos hiekkaa tai muuta skeidaa on kertynyt vanteen sisäpuolelle. Suuremmilla ja leveämmillä vanteilla tuo tulee herkemmin vielä esille. Kardaanin kumipuslien (guibo) huono kunto saattaa myös voimistaa peräpään tärinää. Mutuiluahan tämä on ja toivon että omat tärinät ovat poissa alustan ja tukivarsien vaihdon jälkeen, eikä tuonne vetopuolelle tarvitse koskea.

                              Jarrutuksessa aiemmin ratti vatkasi, mutta onneksi tuo korjaantui kaikkien levyjen ja palojen vaihdolla (KL-varaosista Zimmermannin levyt ja Boschin palat). Putsasin liukutapit ja voitelin ne, satula ei tarvinnut enempää huoltoa. Käsijarru kannattaa säätää siten että ottaa yhden renkaan pultin pois ja säätää sen sopivaksi lattapäisellä ruuvimeisselillä siitä reijästä. Muuten se jää helposti liian löysälle uusilla jarruhihnoilla.
                              Last edited by pro_tinnitus; 05-07-2014, 16:28.
                              E90 320d -05
                              EX: Z3 E36/8 3.0i

                              Comment

                              • Lempeäjätti
                                Newbiemmer
                                • Jan 2014
                                • 9
                                • järvenpää

                                #30
                                päivitystä tilanteeseen,tärinät on poissa 99%..vaihdoin nangangit goodyereihin ja etujarrusatulat vaihdettiin+jarruletkut varmuudeksi...ongelmia silti riittää vielä joista avaan toisen ketjun.

                                ongelmana että mitä enemmän ajaa niin etupäästä alkaa jurnutus,sellainen että jostain tulee vastusta auton vetoon,tuntuu jo nopeudella 40km/h...mitä enempi ajaa niin sitä selvemmin tuntuu.Vetarit ja laakerit tutkittu useaan otteeseen 3 eri liikkeessä.turbiinilukko?
                                Bmw e91 320Da xdrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎