Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 318i N46 -06 - jakopään ongelma 100tkm kohdalla - yleistä? kallista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teweri
    Newbiemmer
    • Jul 2011
    • 3
    • k-s

    E90 318i N46 -06 - jakopään ongelma 100tkm kohdalla - yleistä? kallista?

    että semmoista! Yhdellä starttauskerralla ei vaan enää käynnistynyt. Yritti kyllä, mutta ei muuta.
    Paikallinen paja diagnosoi muutaman päivän ja vaihteli komponentteja ja antureita diagnostiikan mukaan, mutta eihän se sillä kuntoon tullut. Vahva veikkaus oli, että nokkaketjun kiristimet tai kiristin on pettänyt ja ketju päässyt hyppäämään ja ajoitukset sitä myöten sekaisin. Nyt sitten auto lähtee seuraavaan pajaan, jossa pystytään tuo ilmeisen monimutkainen yläkerta saamaan taas synkkaan.

    Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin rakenteeltaan kone on sellainen, että venttiilit ja männät ei pitäisi kohdata (2-litran rivi4). ilmeisesti siis koneistusta ei tarvita ja mekaaniset vauriot pitäisi olla kohtuulliset. Vaan onkos täällä parempaa tietoa? Mitään hinta-arviota en ole työlle tai osille saanut (osittain tietty ymmärrettävää, kun tarkka vika ei ole tiedossa). Onko kokemuksia - mitä kannattaa valmistautua maksamaan? Eli lähdenkö lakki kourassa pankinjohtajan luo...

    Sen verran lontoon murteisille sivuille eksyin, että ei tämä minun kullanmuru taida olla ainut yksilö, missä ko. ongelma on esiintynyt. Onkos tästä tietoa? Ajoitusten kuntoon saattaminen vaatii vissiin setin jotain erikoistyökaluja, ja niitä on kuulemma alettu tilailla pienemmillekin pajoille, kun vastaavia korjauksia olisi sen verran paljon pitkin suomea. Onkohan tämä maahantuojan myöntämiä tyyppivikoja? Kuuluuko nuo ketjun kiristimet normaaliin huolto-ohjelmaan? (auto on säännöllisesti huollettu 1kerta/ vuosi). Löytyykö kiristimiin mitään parempaa tarvikeosaa, jolla ongelmia ei ilmenisi?

    Aika hurjia tarinoita tuosta hommasta liikkuu, miten herkästi voi mennä yläkerta sekaisin: jos jättää vaihde päällä ylämäkeen parkkiin, käynnistys epäonnistuu ja kone "potkaisee" takaisin, kylmäkäynnistys epäonnistuu tai akku sattuu hiipumaan, jne. Kuulostaa minusta ihan suunnitteluvirheelta ja sitä kautta tyyppivialta!
    Last edited by Dualfun; 28-12-2012, 20:18.
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Soita merkkiliikkeeseen ja anna rekisterinumerosi. Noita kiristimiä on vaihdettu takuuna, ja myös ajoitus laitettu kuntoon takuuna, vaikka takuu olisikin jo ummessa.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • hengari
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 208
      • Jyväskylä

      #3
      Realoemin mukaan yksi osa on muuttunut matkan varrella jakopäässä. Näyttää tosin normi pultilta, tiedä sitten:


      Ainakin Wakpal Jyväskylässä on tietääkseni vastaavan remontin tehnyt.
      Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

      Nyt:
      -E61 530dA M-sport 2006
      -Mustang fastback 1965

      Ex.
      -e39 530dA M-sport 2002
      -e91 320dA M-sport 2008

      Comment

      • teweri
        Newbiemmer
        • Jul 2011
        • 3
        • k-s

        #4
        tilannepäivitystä

        Aika venkoilua on merkkiliikkeen taholta:
        Reilun vuoden olen omistanut auton ja eivät anna aiempaa huoltohistoriaa minulle, ennen kuin olen saanut kirjallisen suostumuksen edelliseltä omistajalta... No, homma on hoidossa - katsotaan, miten pitkään menee. Kiinnostaisi tietää, onko samaa vikaa kenties jo korjattu ennenkin.
        Ilmeisesti ei mene maahantuojan/ tehtaan piikkiin, koska olen teettänyt yhden huollon ei-merkkiliikkeessä. Tosin en saanut vastausta, että menisikö, jos kaikki olisi tehty merkkiliikkeessä.
        Ei mitään kannanottoa, että onko näitä korjattu bmw:n piikkiin takuuajan jälkeen.
        Turha kysellä korvauksen perään, jos teettää korjaustyöt ei-merkkiliikkeessä.
        Merkkiliikkeen huoltojono 3 viikkoa.
        Taidan siis pistää auton yksityisen kautta kuntoon. pääsee reilun viikon päästä taas ajelemaan (toivottavasti).

        Rivien välistä selvisi, että taulukon mukainen työaika ko. korjauksessa on reilu puolikas päivä, eli ei tässä taida talo mennä vielä myyntiin. Päälle tietty tulee varaosat yms. Ja jokunen tunti on palanut vikaa etsiessä.

        Laitan päivitystä, kunhan asia selkenee: tällä tietoa vika on hajonnut nokkaketjun kiristin -> ketju hypännyt pari pykälää -> yläkerta ei tahdissa.
        Venojen, sylinterien, mäntien ja kannen pitäisi olla kunnossa (toivotaan-toivotaan).

        Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Täältä foorumilta en löytänyt juurikaan mitään aiheeseen liittyvää, mutta korjaamoilla tuntuisi olevan tuttu juttu...

        Comment

        • Muumipeikko
          Newbiemmer
          • Sep 2010
          • 25
          • Muumimaailma

          #5
          Kiristin on kai muuttunut jäykemmäksi ja pitempi iskuisemmaksi. Kaksi kiristintä olen nähnyt joista mäntä oli päässyt laukeamaan irti, eli kiristysvara loppunut kesken. Tosin näissä tapauksissa oli laahaimista laahainpinta mennyt palasiksi ja edesauttanut kiristysvaran loppumista. Liekkö laahainten hajoamiseen ollut syynä ketjunvenyminen vai laahainten huonomateriaali:think. Ja huonolla tuurilla männät osuu venoihin jos jako hyppää tarpeeksi. Eli aika arvoituksia nämä n42 ja n46 moottorit. Jakopäässä ja valvetronikissa ongelmia.

          Comment

          • bayerman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 297
            • Hyvinkää

            #6
            Onhan näissä jakoja hypännyt (toki 116i:ssä enenmän), ylärattaat sen verta onnettomat. Mutta jos on sammutuksessa hypännyt niin luultavasti ei ole ottanut venat mäntiin. Näissä on tietyissä valmistenumeroissa ollut jakopää aktiota. Kyllä varmasti paikallinen merkkiliike kertoo onko ollut aktiota/onko tehty jo.
            E28 M

            Comment

            • them
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 32
              • Pori

              #7
              tuttu juttu

              Originally posted by teweri View Post
              että semmoista! Yhdellä starttauskerralla ei vaan enää käynnistynyt. Yritti kyllä, mutta ei muuta.
              Paikallinen paja diagnosoi muutaman päivän ja vaihteli komponentteja ja antureita diagnostiikan mukaan, mutta eihän se sillä kuntoon tullut. Vahva veikkaus oli, että nokkaketjun kiristimet tai kiristin on pettänyt ja ketju päässyt hyppäämään ja ajoitukset sitä myöten sekaisin. Nyt sitten auto lähtee seuraavaan pajaan, jossa pystytään tuo ilmeisen monimutkainen yläkerta saamaan taas synkkaan.

              Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin rakenteeltaan kone on sellainen, että venttiilit ja männät ei pitäisi kohdata (2-litran rivi4). ilmeisesti siis koneistusta ei tarvita ja mekaaniset vauriot pitäisi olla kohtuulliset. Vaan onkos täällä parempaa tietoa? Mitään hinta-arviota en ole työlle tai osille saanut (osittain tietty ymmärrettävää, kun tarkka vika ei ole tiedossa). Onko kokemuksia - mitä kannattaa valmistautua maksamaan? Eli lähdenkö lakki kourassa pankinjohtajan luo...

              Sen verran lontoon murteisille sivuille eksyin, että ei tämä minun kullanmuru taida olla ainut yksilö, missä ko. ongelma on esiintynyt. Onkos tästä tietoa? Ajoitusten kuntoon saattaminen vaatii vissiin setin jotain erikoistyökaluja, ja niitä on kuulemma alettu tilailla pienemmillekin pajoille, kun vastaavia korjauksia olisi sen verran paljon pitkin suomea. Onkohan tämä maahantuojan myöntämiä tyyppivikoja? Kuuluuko nuo ketjun kiristimet normaaliin huolto-ohjelmaan? (auto on säännöllisesti huollettu 1kerta/ vuosi). Löytyykö kiristimiin mitään parempaa tarvikeosaa, jolla ongelmia ei ilmenisi?

              Aika hurjia tarinoita tuosta hommasta liikkuu, miten herkästi voi mennä yläkerta sekaisin: jos jättää vaihde päällä ylämäkeen parkkiin, käynnistys epäonnistuu ja kone "potkaisee" takaisin, kylmäkäynnistys epäonnistuu tai akku sattuu hiipumaan, jne. Kuulostaa minusta ihan suunnitteluvirheelta ja sitä kautta tyyppivialta!
              Moi, mulle tuli myös jakopääremppa vuosi sitten n.100t ajettuun N42 316 2003-malliin (pitkälle sama moottorikonstruktio kuin sullakin). Itkin siitä tällä palstalla vtutukseen ja laskun maksettuani laitoin auton kiertoon (ei ollut enää entisensä remontin jälkeen). Olen kuitenkin seurannut tätä palstaa sillä silmällä että tuleeko näitä lisää...ja näkyy tulevan. Merkkiliikkeen mielestä mitään tyyppivikaa ei tietenkään ole, en sitten jaksanut alkaa siitä aikanaan enempää tappeleen kun autokin todettiin olevan jo liian vanha ja sain käsityksen että tuon ikäinen (bmw) kuuluu jo hajota.
              EX e46 316 sedan -03

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 924
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Mielestäni ei muuta kuin kuluttaja-asiamiehen puheille tuommosen asian kanssa. Kehoittaisin ko. henkilöä sitten ottamaan yhteyttä suoraan maahantuojan päähän. Ainakin oman kokemuksen mukaan tuolla maahantuojan päässä asioihin suhtaudutaan yleensä ihan asiallisesti. Tosin en nyt mitään takuuasioita oo sieltä kyselly, mutta kuitenkin.

                Niin ja ei liene kahta sanaa, että 100tkm ajettuna jakopää ei saa hajota kun siellä kerran ketju pyörii. Sekin on mielestäni yks ja sama missä ko. auto on huollettu, jos huolloista on jonkin sortin dokumentit ja niissä näkyy esim. mitä öljyä koneeseen on laitettu. Esim. uudenkaan auton takuu ei katkea siihen, että joku muu liike huoltaa sitä, jos sitä vain huolletaan huolto-ohjelman mukaan.
                Last edited by ockelbo4500; 08-07-2011, 09:14.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • teweri
                  Newbiemmer
                  • Jul 2011
                  • 3
                  • k-s

                  #9
                  tilannepäivitystä

                  Sen verran uutta tässä välissä tapahtunut, että merkkiliike pitkällisen pompottamisen jälkeen suostui pyytämään maahantuojalta ns. Good will päätöksen. Liekkö tuo kellekään yllätys, että päätös oli kielteinen... Eli maahantuojan mukaan on ihan normaalia, että 100tkm -06 bemu tuolleen hajoaa. Muutamasta lÄhteestÄ olen kuullut, ettÄ ongelmia olisi eri mallien kanssa nykyÄÄn niin paljon, ettÄ maahantuoja on kiristÄnyt suhtautumistaan good will pyyntÖihin... Olo on kyllÄ niinkuin ois taas erehtynyt ostamaan ranskalaisen.

                  No, auto on nyt ylÄmaalla ja katsotaan tuleeko kuntoon, kunhan ehtivÄt hommiin. Kohta on siis kuukausi tÄynnÄ ilman autoa. Onneksi on kelit kohdallaan kaksipyÖrÄisille.

                  Comment

                  • horttokaalo
                    Newbiemmer
                    • Jan 2012
                    • 1
                    • finland

                    #10
                    Originally posted by teweri View Post
                    Sen verran uutta tässä välissä tapahtunut, että merkkiliike pitkällisen pompottamisen jälkeen suostui pyytämään maahantuojalta ns. Good will päätöksen. Liekkö tuo kellekään yllätys, että päätös oli kielteinen... Eli maahantuojan mukaan on ihan normaalia, että 100tkm -06 bemu tuolleen hajoaa. Muutamasta lÄhteestÄ olen kuullut, ettÄ ongelmia olisi eri mallien kanssa nykyÄÄn niin paljon, ettÄ maahantuoja on kiristÄnyt suhtautumistaan good will pyyntÖihin... Olo on kyllÄ niinkuin ois taas erehtynyt ostamaan ranskalaisen.

                    No, auto on nyt ylÄmaalla ja katsotaan tuleeko kuntoon, kunhan ehtivÄt hommiin. Kohta on siis kuukausi tÄynnÄ ilman autoa. Onneksi on kelit kohdallaan kaksipyÖrÄisille.
                    Mulla päsähti E90 320d, 11/2007 140tkm ketju poikki. Männät ja venttiilit löysivät toisensa, männät kesti, venttiilit ei, venttiilipukki poikki parista kohtaa ja nokka akseli väänty. Uus tehtaan vaihtokone 2v takuulla varaosana 4.200 ja työt päälle. Tämmönen tapaus.

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1327
                      • Tornio

                      #11
                      Oliko M47 vai N47 tyypin kone??

                      Originally posted by horttokaalo View Post
                      Mulla päsähti E90 320d, 11/2007 140tkm ketju poikki. Männät ja venttiilit löysivät toisensa, männät kesti, venttiilit ei, venttiilipukki poikki parista kohtaa ja nokka akseli väänty. Uus tehtaan vaihtokone 2v takuulla varaosana 4.200 ja työt päälle. Tämmönen tapaus.
                      tiedätkö kumman tyypin kone kyseessä ?
                      eli M47TU vai 2007 alkaen tullut N47 ??
                      tuossa N47 koneessa tuo ketjun katkeaminen tuntuu olevan joka viikkoinen tapahtuma jossainpäin maailmaa.
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • kapupetri
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2012
                        • 92
                        • Vantaa

                        #12
                        Oma tarinani vikakoodista P0336

                        BMW E90 318i vm. 2005 ajettu noin 100k

                        Moottorin keltainen symboli kojetaulussa, OBD-vikakoodi P0366

                        P0366 Generic - Powertrain
                        Camshaft Position Sensor "B" Circuit Range/Performance (Bank 1)

                        Ensimmäisen kerran vikavalo syttyi kun olin lähtemässä lumisesta parkista,
                        luistonesto päällä. Vaati kytkimen luistattamista ja korkeita kierroksia,
                        että sain auton pois parkista. Kun parkkiveivaus oli ohi, huomasin auton
                        keltaisen vikakoodin.

                        En välittömästi huomannut mitään erityistä auton moottorin toiminnassa.

                        Kaverin kanssa kuitattiin vikakoodi pois ja välittömästi 10m peruutuksen
                        ja risteyksestä vasemmalle kääntymisen hälkeen vikakoodi tuli takaisin.

                        Ajoin auton parkkiin ja sammutin auton (ja muistaakseni virtoja myöten)
                        auton 15min ajaksi ja nollasin taas koodin. Lähdin n. 10km koeajolle,
                        jolla annoin kaasua autolle ja vikakoodia ei näkynyt. Mutta taas, kun pääsin
                        parkkipaikalle hieromaan autoa parkkiin (julkinen 24h parkki, ahdasta on)
                        vikakoodi palasi.

                        Oireet "musta tuntuu" fiiliksillä olivat keltaisen moottorivalon ilmestyessä

                        - Auto sammui helpohkosti lähdöissä
                        - Korkeilta kierroksilta kun painaa kytkimen pohjaan, kuuluu pientä kolinaa/rätinää ketjusta
                        - Pieni "röpinä" tai tukehtumisen ääni koneesta n. 2k kierrosalueella, kun painaa kaasua reilusti.

                        Auto oli ollut minulla viikon sen jälkeen, kun hain sen liikkeestä (hyvää onnea), niin korjauskustannukset menevät myyjän piikkiin. Sain juuri varmistuksen tästä puhelimessa. Huoltomies sanoi ketjun löystyneen ja ketjun hypänneen ainakin pari pykälää. Tilaavat osaa ruotsista ja työkaluja maakunnasta. Kuulosti kalliilta rempalta, mutta onneksi en ole maksaja.

                        Toivottavasti kärry tulee kuntoon ja toimii paremmin kuin ennen!
                        -
                        24.1.2012:

                        Huolto otti yhteyttä ja sanoi seuraavat osat vaihdettavan:

                        - Ketju
                        - Laahaimet
                        - Nokka- ja kampiakselin pultit
                        - Venttiilikopan tiivisteet
                        - Kampiakselin stefa
                        - + muut osat mitä rempan yhteydessä tarvitaan

                        Lopullisen listan saan kun autosta tehdään lasku myyjäliikkeelle ja minulle kopio.
                        Huolto osasi myös sanoa, ettei se kovin pahasti ole paskana, ku moottori vielä käy.
                        Kaippa tästä vielä kalu saadaan...
                        -
                        24.1.2012:

                        Sain auton huollosta ja ei kuulu mitään aikaisemmin mainitsemiani ylimääräisiä ääniä.
                        Pyysin kuitin mukaani ja sen mukaan remppa olisi maksanut ~1400 euroa.

                        Autokeskus Airport on ainakin näiden kokemuksieni mukaan ollut erittäin mieluisa paikka asioida.
                        Huoltokin piti huolta, että tiedän missä mennään korjauksen kanssa ja autonkin sain ennustetta
                        aikaisemmin. En voi kuin suositella :-)
                        Last edited by kapupetri; 26-01-2012, 19:20. Reason: Auto huollosta
                        325i e92 2011

                        Comment

                        • asep
                          Newbiemmer
                          • Jan 2012
                          • 3
                          • Oulu

                          #13
                          p0366

                          liityn tähän jakopää sökönä joukkoon.
                          07vm. 318i ajettu 93 tkm. tuli vikakoodi p0366 veto hävisi.
                          kiristin sökönä. palaset öljyn seassa. korjaus 1600e
                          surkea moottori

                          Comment

                          • kapupetri
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2012
                            • 92
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by asep View Post
                            liityn tähän jakopää sökönä joukkoon.
                            07vm. 318i ajettu 93 tkm. tuli vikakoodi p0366 veto hävisi.
                            kiristin sökönä. palaset öljyn seassa. korjaus 1600e
                            surkea moottori
                            Joo, ei kai tuohon muuta lisättävää, kuin että huollon jälkeen pelannut nätisti.
                            Toivottavasti myös seuraavat 100k.
                            325i e92 2011

                            Comment

                            • Convertible
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2638
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by asep View Post
                              liityn tähän jakopää sökönä joukkoon.
                              07vm. 318i ajettu 93 tkm. tuli vikakoodi p0366 veto hävisi.
                              kiristin sökönä. palaset öljyn seassa. korjaus 1600e
                              surkea moottori
                              Uuden mallinen kiristin maksaa 39 euroa esim. Kl varaosissa, ja suht helppo ja nopea vaihtaa.

                              Kyllä noihin on vaihtokehoitus annettu, mutta ei ne vaihda niitä suomessa ellei osaa itse pyytää.
                              F25 X3 35d
                              E87 118i
                              E46 330ti
                              E46 M3
                              E30 M3
                              E30 M3 Convertible
                              Z3 Roadster

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎