Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 ajettavuuteen parannusta ilman madallusta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cmas
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 59
    • Pääkaupunkiseutu

    e91 ajettavuuteen parannusta ilman madallusta?

    Otsikkohan tuon jo kertoo. Tarkoitus siis pitää tuo kulkuneuvo vakioalustan korkeudessa, mutta hieman parantaa ajettavuutta nykyisestä tekemättä siitä kovaa. Syy seuraava: perä keinahtelee ja liikkuu sivusuunnassa röykkyiseen mutkaan ajaessa. Vaikuttaa siis ens alkuun samalta kuin moottoripyörä, jossa on takaiskarin asetukset pielessä. Tosin kun tässä pelissä ei ole säätöjä, niin lienee vähän aika vaihtaa kuluvia osia. Autolla (3/2007 320d touring) siis rullattu 183 tkm, joista viimeinen 40 tkm Suomessa (sitä ennen Saksassa). Auto tuntuu kulkevan varsin suoraan (mitä nyt sivutuuli tuntuu jonkin verran), joten mitään dramaattista tuskin on rikki ja irto-osia tuskin roikkuu, kun katsastuksessa ei mitään sellaista huomattu.

    Tällä hetkellä ideana on seuraavaa:
    - Iskareiksi Bilsteinin B4:t (tavoitteena ei ole saada alustaa ylikovaksi, B6 todennäköisesti jo tekee sen?)
    - Takapäähän apurungon puslat uusiksi. Vakiopuslat? Uretaani voi tehdä liian kovaksi ja alkaa rasittaa jotain muitakin paikkoja?
    - Ehkä kallistuksenvakaajapäivitys: onko joku vaihdellut vastaavaan peliin joko tehtaan M-sportin vakaajia tai esim. Eibachin tarjoamia tuotteita? Mahtaako vakioalustaan saada miten helpolla jäykemmät vakaajat sopimaan vai tarvitseeko alkaa tekemään enemmänkin remonttia?

    Onko jotain muuta mitä pitäisi harkita vaihtolistalle kuvatuilla oireilla? Mielipiteitä, mieluiten kokemukseen perustuen, otetaan vastaan.
    320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta
  • Casull
    Bimmer Fanatic
    • May 2010
    • 207
    • Nivala

    #2
    Tuossa ketjussa juttua M3-puslista apurungossa:


    Perän leijuminen väheni huomattavasti, samoin sivutuuliherkkyys.
    Aivan ehdottomasti suositeltava muutos, varsinkin kun kilometrejäkin alkaa olla noin paljon.
    Iskareiksi suosittelisin harkitsemaan yhdeksi vaihtoehdoksi myös Koni Sportteja säädettävyytensä ja huollettavuutensa vuoksi.
    Noista ei ole vielä omaa kokemusta mutta omaani ajattelin nuo laittaa kunhan vain saisin rahat kasaan.

    Jenkkifoorumeillakin tuo puslamuutos on ensimmäisenä suosituslistalla, seuraavana neuvovat vaihtamaan takaylätukivarret myös M3-mallisiin.
    Ne on tehty alumiinista ja niissä on nivelet molemmissa päissä, vakiot on prässättyä peltiä kumipuslin.
    Nuo ovat vaan valitettavasti tosi kalliit.

    Yksi mutkakäytöstä parantava muutos on myös jäykempi takavakaaja, sillä käytöstä saisi hiukan enemmän neutraaliksi nykyisen voimakkaan aliohjautuvuuden sijaan.
    Nämä nykyvehkeet kun on pakko virittää mahdollisimmanetuvetoismaiseksi mutkakäytökseltään kun suurin osa tavallisista renkaankuluttajista ei enää osaa ajaa.
    Aliohjautuva on silloin turvallisempi vaihtoehto kuin neutraali/tasapainoinen.

    Keulaan vakaajan vaihto on helppo homma, taakse menee samalla kuin nuo uudet puslatkin.
    Apurungon joutuu laskemaan alemmas molemmissa tapauksissa.
    (minä jätin tyhmyyttäni/persaukisuuttani vakaajan hommaamatta, vaikka puslajumppaan rupesinkin...)
    Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
    Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

    Comment

    • cmas
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 59
      • Pääkaupunkiseutu

      #3
      Okei, M3-puslat siis listalle takapäähän. Ilmeisesti e90:ssä ja e91:ssä on samat puslat? Jos näin ei ole, lienee turha haaveilla, että m3:n puslat kävisivät farkkuun.

      Konin Sporteista on kuullut huhua, että saattavat olla vähän turhan kovat. Tai no, suhteellista se kai on. Joka tapauksessa yhtä kovaa kuin m-sportin alusta ei ole hakusessa. Säädettävyyttä en iskareihin kyllä kaipaa. Autolla tulee ajettua paljon matka-ajoa ja pitäisi olla mukavaa kyytiäkin siis tiedossa.

      Ja vakaajat vois mitä ilmeisimmin sitten pitää hankintalistalla. Minkä vakaajan Casull viritit autoosi?
      Last edited by cmas; 08-04-2012, 15:31.
      320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

      Comment

      • Casull
        Bimmer Fanatic
        • May 2010
        • 207
        • Nivala

        #4
        Tarkista real oem.stä onko 90:ssä ja 91:ssä samat vakiopuslat.
        M3 puslia ei ole kuin yhtä mallia, 2007->

        Toinen ehkä harkittava vaihtoehto on Koni Sporttien tilalle on Koni FSD:t



        Nuo on mullakin vakavasti harkinnassa toiseksi vaihtoehdoksi.

        Nelivetoisuusdesta johtuen mun autoon ei edes ole muita vaihtoehtoja kuin Koni tai Bilstein.
        Alkuperäiset on Bilsteinin tekemät.

        Nämä GTI-magazinessa mainostetut kaiken maailman ihmemerkkiset teinipellealustasarjat ja niiden mukalaadukkaat iskarit saa mun puolesta jäädä kyllä kauppaan, vaikka moni niistäkin tarjoaa Bilsteinin iskaria etupäähän, omilla leimoilllaan tosin.


        En viritelly mitään vakaajaa kun en älynny sitä samaan purkusessioon hommata.
        Jos meninaat itse puslat vaihtaa, ota yhteyttä ennekuin alat purkamaan niin kerron muutaman asennusta helpottavan käytännön vinkin.
        Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
        Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

        Comment

        • cmas
          Bimmer Rookie
          • Apr 2011
          • 59
          • Pääkaupunkiseutu

          #5
          Jos katselee e92 m3:sta, niin siinä on nuo etummaiset puslat (linkin kuvassa osa #2) eri päin kuin e90/e91:ssä.

          M3 e92:


          320d e91:


          Mitähän osia Casull vaihdoit eli vaihdoitko kaikki 4 puslaa ja asensit m3:n etummaiset puslat e90:een toisin päin (eli kuten alkup. e90:n puslatkin oli) vai käänsitkö puslat niin kuin tuossa m3:n räjäytyskuvassa on?

          Mahtaakohan samantien mennä vaihtolistalle noi muutkin puslat (osat #9 ja #12). Kaipa ne siinä about kerralla vaihtais.

          Vakaajahomma: lukihärö. Kirjoitit kyllä, että et vaihtanut, jotenkin vain onnistuin sotkemaan asiat.
          Last edited by cmas; 08-04-2012, 18:17.
          320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

          Comment

          • Casull
            Bimmer Fanatic
            • May 2010
            • 207
            • Nivala

            #6
            En vaihtanu kun nuo isot puslat.
            Ja kyllä, M3-versiot pitää asentaa toiselta puolelta kuin alkuperäiset.
            Etummaiseten puslien kohdalla tässä onkin yksi vaihtohomman ns sudenkuoppa, puslan reikään pitää tehdä viiste paineilmavingulla, muuten uutta ei saa paikalleen ehjänä.

            Nuo tasauspyörästön kiinnityspuslat oli mun autossa kuin uudet ja muutenkin niin tukevat että niiden vaihtoa en pidä tarpeellisena vielä pitkään aikaan.

            Manuaalivaihteisessa saattaa vaihto tulla eteen aiemmin, siinä kun huomaa paremmin voimansiirtolinjan välykset ja ylimääräiset joustot.

            Näyttää jostain syystä M3:n osat halventuneen merkittävästi.
            Nuo poikittaistukitangot ei ole enää juurikaan normiversioita kalliimpia.
            Eli jos vain lompakko kestää, vaihda myös osat 13, 17 ja 18 tai ainakin osa 17.
            Vakiossa nuo on prässättyä peltiä, M3:ssa alumiinia.
            Edes alumiininen alatukivarsi ei enää ole mahdottoman hintainen.

            Oman kokemuksen perusteella nuo real oem:n hinnat on varsin lähellä kun muuttaa dollarit euroiksi.
            M3 apurungon isot puslat maksoi vuosi sitten 60€ kappale marmoritiskillä.
            Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
            Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

            Comment

            • Casull
              Bimmer Fanatic
              • May 2010
              • 207
              • Nivala

              #7
              Löysin tuollaisen jutun:


              Bostonissa käyneenä tiedän että siellä on tiet lähes yhtä huonoja kuin täälläkin.
              Tuo kertomus ratkaisi mun iskarivalinnan.
              Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
              Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Edit: tuollahan ne olikin jo mainittu....
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Kale79
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 150

                  #9
                  Mistäs noita konin fsd iskareita kannattais lähteä tilaileen? Vaikuttais varsin kiinnostavalta.

                  Comment

                  • olliev
                    Newbiemmer
                    • Nov 2009
                    • 26
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Ebayssä näyttäisi olevan, ajattelin itsekkin laittaa FSD kunhan orkkikset ovat lopussa. Tosin ei näytä xd malleille olevan tuossa linkissä. Hintatasosta en osaa yhtään sanoa :(

                    http://www.ebay.co.uk/itm/KONI-FSD-K...#ht_5196wt_901

                    EDIT: no eipä ollut Suomeen toimitusta, tosin voihan sitä aina kysyä.

                    Comment

                    • Casull
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2010
                      • 207
                      • Nivala

                      #11
                      Englannista, Saksasta tai rapakon takaa, ei täältä perslävestä pysty mitään ostamaan kun kaikki on verotettu niin kalliiksi.

                      Esim Hankook V12 255-35-18:
                      Suomi: 450€ pari
                      Englanti: 338€ pari toimitettuna kotiovelle


                      Nuo FSD iskarit maksaa noin 900 euroa sarja, pelkät xd:n etu iskarit 330€/kpl. (kysytty viimeviikolla)
                      Jenkeistä saman sarjan saa alle kahdeksalla sadallaveroineen kaikkineen. (En muista paikkaa, joskus vain löysin jonkin kaupan kun yritin etsiä näille myyjää)

                      Suomen maahantuoja ei muuten osannu heti kertoa näille edes hintaa.
                      Olivat ensin sitä mieltä ettei tuollaisia edes ole vaikka omilta sivuiltaan nykyään jopa osanumero löytyy.
                      Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                      Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                      Comment

                      • cmas
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2011
                        • 59
                        • Pääkaupunkiseutu

                        #12
                        Aika suolasen hintaiset nuo fsd:t, tarttee selvitellä halvemmat hinnat kyllä jostain. Eilen sain alle kesäkumit, joten pitää nyt etsiä röykkyisiä mutkia lisää, niin näkee kuinka paljon perä huitelee nyt kunnon kumeilla.

                        M3-puslat taidan jättää hyllylle. Jotenkin ei oikein innosta tuo modaileminen ennen asennusta ja kun en itse kuitenkaan niitä asenna, niin en usko jonkun liikkeen olevan kovin innostunut ko. projektista.
                        320d e91 - löytöjä kanalan takapihalta

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          Saksasta FSD sarja 600-700e
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • JP-76
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 1060
                            • Kanta-Häme

                            #14
                            Itse tilasin 335d:hen Koni FSD:t Saksasta Ebayn kautta ja maksoin 730€ sarjasta sis. toimituskulut.
                            Kalusto:
                            BMW 550i xDrive -14
                            BMW S1000R -17
                            Toyota Proace -15

                            Comment

                            • Smistik
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1130
                              • Kanta-Häme

                              #15
                              Originally posted by JP-76 View Post
                              Itse tilasin 335d:hen Koni FSD:t Saksasta Ebayn kautta ja maksoin 730€ sarjasta sis. toimituskulut.
                              Kerrohan kokemuksia.
                              ex E91 320d käsiaskilla
                              ex E46 330dat
                              japski
                              ranu

                              ex E30 316i 4d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎