Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 oikea takavalo valittaa check controllissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wibzu
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 149
    • Muurame

    E91 oikea takavalo valittaa check controllissa

    Oikea takavalo alkoi tänään valittelemaan check controllissa, kävin hakemassa uuden polttimon ja aloin aukomaan kontista luukkuja. Takakontin luukussa olevat valot vaikuttivat silmämääräisesti olevan ok, mutta testailin toimivalla polttimolla kaikki kuitenkin läpi = ei vikaa. Seuraavaksi avasin kontin puolelta luukun ja kävin polttimot samalla tavalla läpi = ei vikaa.

    Voisiko kontin johtosarja olla menossa poikki, vai eilisen pesun jäljiltä panodrama imaissut vettä johonkin komponenteille? Kosteutta ei missään näkynyt ja luukun muut nappulat toimivat normaalisti. Vaihdoin myös viikonloppuna viallisen angel eye polttimon uuteen, mutta tuskin tuo nyt takavaloihin vaikuttaa?

    Kaikki siis toimii kuten pitääkin, mutta check controll muistaa pimputella aina käynnistyksen yhteydessä
    E91 320dA -06
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 351
    • Paimio

    #2
    Vastausta kysymykseen ei ole, mutta liityn joukkoon. Vikavaloa alkoi pukkaamaan myös omassa E91:sessä ja kontin luukusta on kuskin puoleinen valo pimeänä. Polttimon vaihdosta ei ollut apua koska tälle polttimolle ei tule jännitettä. Ilmeisesti ensimmäinen tarkastettava asia olisi ilmeisesti johtosarja. Missä johtonipussa noiden lamppujen johdot mahtavat mennä? Ei jaksaisi kaikkia kolmea kumisuojusta alkaa puukottamaan. Mittasin myös jännitteen toisen puolen takavalolta, siellä näytti olevan ~9.5V joka vaikuttaisi melko alhaiselta, eli saattaisi sieltäkin olla johto heikossa hapessa. Vielä kun lisää sen että radion kuuluvuus on viime aikoina tuntunut heikentyvän, niin johtovikoja saattaisi olla enemmänkin.

    Se mikä tuo hiukan lisämaustetta tähän soppaan on tuon palamattoman polttimon kanta. Näyttää siltä että siellä on pitkän aikaa ollut huono kontakti, polttimon kanta oli aika kulahtanut pohjasta ja kieli oli myös mustunut. Jossain keskustelussa mainittiin että footwell module saattaisi myös ottaa itseensä tällaisesta... Toivottavasti siitä ei olisi kyse..

    Mistä tuo takaluukun johtosarjalle tuleva liitin löytyy? Olen siinä käsityksessä että jossain akun nurkilla se pitäisi olla, mutta äkkiseltään en sitä löytänyt. Tarvitseeko purkaa vielä enemmän verhoiluja että siihen pääsee käsiksi?
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07

    Comment

    • wibzu
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 149
      • Muurame

      #3
      Mulla kaikki valot toimivat. Taidan vielä testata tänään vaihtamalla kaikki polttimot kun ei nuo mitään maksa. Muutamassa oli lasi aavistuksen tummunut joten ei ne varmaan ihan täysillä enää pelaa.

      Jos ei ongelma noilla ratkea niin kai se pitää alkaa purkamaan sitä johtoa esiin ja ettimään mistä hiertää.
      E91 320dA -06

      Comment

      • wibzu
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 149
        • Muurame

        #4
        Originally posted by Homebrew View Post
        Vastausta kysymykseen ei ole, mutta liityn joukkoon. Vikavaloa alkoi pukkaamaan myös omassa E91:sessä ja kontin luukusta on kuskin puoleinen valo pimeänä. Polttimon vaihdosta ei ollut apua koska tälle polttimolle ei tule jännitettä. Ilmeisesti ensimmäinen tarkastettava asia olisi ilmeisesti johtosarja. Missä johtonipussa noiden lamppujen johdot mahtavat mennä? Ei jaksaisi kaikkia kolmea kumisuojusta alkaa puukottamaan. Mittasin myös jännitteen toisen puolen takavalolta, siellä näytti olevan ~9.5V joka vaikuttaisi melko alhaiselta, eli saattaisi sieltäkin olla johto heikossa hapessa. Vielä kun lisää sen että radion kuuluvuus on viime aikoina tuntunut heikentyvän, niin johtovikoja saattaisi olla enemmänkin.

        Se mikä tuo hiukan lisämaustetta tähän soppaan on tuon palamattoman polttimon kanta. Näyttää siltä että siellä on pitkän aikaa ollut huono kontakti, polttimon kanta oli aika kulahtanut pohjasta ja kieli oli myös mustunut. Jossain keskustelussa mainittiin että footwell module saattaisi myös ottaa itseensä tällaisesta... Toivottavasti siitä ei olisi kyse..

        Mistä tuo takaluukun johtosarjalle tuleva liitin löytyy? Olen siinä käsityksessä että jossain akun nurkilla se pitäisi olla, mutta äkkiseltään en sitä löytänyt. Tarvitseeko purkaa vielä enemmän verhoiluja että siihen pääsee käsiksi?
        http://www.realoem.com/bmw/partgrp.d...31&hg=61&fg=05

        Eipä taida noistakaan kuvista olla hyötyä?
        E91 320dA -06

        Comment

        • Homebrew
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 351
          • Paimio

          #5
          Eipä tosiaan noista kuvista löytyny lisätietoa. Kait se pitää avata takaluukun verhoilut ja katsoa mihin johdot menevät. ilmeisesti menevät matkustajan puolelta jommastakummasta nipusta.. Olikos tuosta tietoa miten takaluukun puolelta lähtee kattoverhoilu auki? Kai se siitä tietty selviää kun lähtee purkamaan. Olisi varmaan hyvä käydä kaikki johdot läpi ja vaihtaa kestävämpää piuhaa tilalle.. Autolla kuitenkin ajettu 250tkm ja takaluukkua taidettu käyttää melko paljon. jos sillä vaikka sais vältettyä tulevia ongelmia...
          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
          Ex. E91 330d -07

          Comment

          • Kiwes
            BTCF Member
            • Nov 2010
            • 707
            • JKL

            #6
            Eipä ole juuri kyseisetä mallista kokemuksia, mutta eihän vaan olis lisäjarruvalon polttimo palanut ? Vanhassa E39:ssä oli kierrätetty oikean jarruvalon kautta joten sytytti sinne herjan.
            Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
            INPA, BMW Scanner 1.4.0

            Nykynen:E39 530dA tourinki -02
            EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

            Comment

            • Homebrew
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2011
              • 351
              • Paimio

              #7
              Originally posted by Homebrew View Post
              Eipä tosiaan noista kuvista löytyny lisätietoa. Kait se pitää avata takaluukun verhoilut ja katsoa mihin johdot menevät. ilmeisesti menevät matkustajan puolelta jommastakummasta nipusta.. Olikos tuosta tietoa miten takaluukun puolelta lähtee kattoverhoilu auki? Kai se siitä tietty selviää kun lähtee purkamaan. Olisi varmaan hyvä käydä kaikki johdot läpi ja vaihtaa kestävämpää piuhaa tilalle.. Autolla kuitenkin ajettu 250tkm ja takaluukkua taidettu käyttää melko paljon. jos sillä vaikka sais vältettyä tulevia ongelmia...
              Tuli vilkaistua tarkemmin johtonippuja, kun avaa pelkän lasin niin näkee mikä nippu tulee luukun valoille. Lasin ollessa auki nippu vääntyy 180 asteen kulmaan eli ei ihme jos johdot ei tuota kestä. nyt siis pitäisi vaan saada muovit pois välistä että sais riittävän pitkät taipuisat johdonpätkät juotettua tilalle. Onkohan nuo luukussa lasin alla olevat muovit alapuolelta ruuveilla kiinni? Sekin varmaan selviää kun sisäpuolelta saa muoveja purettua..
              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
              Ex. E91 330d -07

              Comment

              • JaW
                Bimmer Rookie
                • Feb 2011
                • 34
                • Oulun seutu

                #8
                Liityn myös tähän keskusteluun, mulla valittaa oikean puoleista jarruvaloa, mutta kaikki toimii. Oli myös samoja ilmiöitä havaittavissa mitä Homebrew:lla. Pitänee alkaa itsekin tarkemmin tutkimaan...
                E84 X1 xDrive 23da -10
                -ex-E91 330xda -05

                Comment

                • samokko
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2011
                  • 47
                  • Tampere - Herwood

                  #9
                  korotan..

                  Mulla alkoi eilen herjaamaan yhdestä takavalosta+2eri vilkusta ja lisäksi yhdestä sumuvalosta.. Mistäköhän tämmöinen ilmiö?
                  Valituset ympäri autoa, ei siis samasta nurkasta.

                  Comment

                  • wibzu
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 149
                    • Muurame

                    #10
                    No nyt näin:



                    Kai se sitten oli ottanut kosteutta jostain ja nyt kuivunut parissa päivässä. Ei muuta kun kohti vappua

                    samokko: Noin äkkiseltään luulis, että kosteutta/vikaa jossain ohjausboxissa jos kerta huutelee eri nurkista. Kaikki kuitenkin toimii?
                    E91 320dA -06

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      Originally posted by samokko View Post
                      korotan..

                      Mulla alkoi eilen herjaamaan yhdestä takavalosta+2eri vilkusta ja lisäksi yhdestä sumuvalosta.. Mistäköhän tämmöinen ilmiö?
                      Valituset ympäri autoa, ei siis samasta nurkasta.
                      Ja todennäköinen ongelma: valomodulissa liitokset huonot -> valomodulin juotokset uusiksi ja loppuu herjat. Aika yleistä E9X:ssä että alkaa herjailemaan valojen palamista mutta kuitenkin kaikki toimii (mm. meidän autossa huutelee ajovaloja+pitkiä).

                      Toinen, kalliimpi vaihtoehto on hommata uusi valomoduli ja koodata se autoon, mutta sitten puhutaan jo merkittävästi kalliimmasta rempasta.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • wibzu
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 149
                        • Muurame

                        #12
                        Originally posted by BeamR View Post
                        Ja todennäköinen ongelma: valomodulissa liitokset huonot -> valomodulin juotokset uusiksi ja loppuu herjat. Aika yleistä E9X:ssä että alkaa herjailemaan valojen palamista mutta kuitenkin kaikki toimii (mm. meidän autossa huutelee ajovaloja+pitkiä).

                        Toinen, kalliimpi vaihtoehto on hommata uusi valomoduli ja koodata se autoon, mutta sitten puhutaan jo merkittävästi kalliimmasta rempasta.
                        Uus moduli olis näemmä ebaystä ~£100, siihen koodaus sitten päälle. Tämmönen motikka, kytkennät ja täällä ilmeisesti sijaitsee. Onkohan foorumilaisilla hajua tuon koodauksesta?
                        E91 320dA -06

                        Comment

                        • Homebrew
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2011
                          • 351
                          • Paimio

                          #13
                          Tuli oman biilin ongelmaa tutkittua tänään ajan kanssa.. Otin takaluukulle menevän johtosarjan auki, siellä oli "vaan" 2 johtoa irtipoikki ja 6 johdossa eriste kuoriutunut ympäriltä. Kumma ettei oikosulkuja sen enempää ollut... tai mistä sitä tietää mitä auto on vilkutellut takana tuleville .

                          Noh, laiska kun olen niin korjasin ainoastaan nuo kahdeksan johtoa (vaihdoin kumihaitarin sisällä menevään osaan tilalle silikonikaapelit). Eiköhän sillä taas mennä muutama vuosi eteenpäin ilman noita ongelmia.. Jossain vaiheessa kun vielä jaksais katsoa onko antennivahvistimen jännitesyötössä tai antennikaapelissa jotain ongelmaa kun radion kuuluvuus on huonohko...

                          Taas saatiin hetkeksi auto tyytyväiseksi On nää vaativia pelejä...
                          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                          Ex. E91 330d -07

                          Comment

                          • Homebrew
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2011
                            • 351
                            • Paimio

                            #14
                            Edelliseen viestiin jatkona, liitteenä kuvatus siitä mitä haitarikumin sisältä paljastui.. Melko lohduton näky 5v vanhassa laatuautossa... Rapsakassa ranskalaisessa tuon vielä ymmärtäis..
                            Attached Files
                            Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                            Ex. E91 330d -07

                            Comment

                            • pro_tinnitus
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 273
                              • Etelä-Suomi

                              #15
                              Originally posted by Homebrew View Post
                              Edelliseen viestiin jatkona, liitteenä kuvatus siitä mitä haitarikumin sisältä paljastui.. Melko lohduton näky 5v vanhassa laatuautossa... Rapsakassa ranskalaisessa tuon vielä ymmärtäis..
                              Tuntuu olevan nuo piuhaviat tyypillisiä juurikin touringeille, ilmeisesti luukun avaus kuluttaa aikaa myöten piuhat poikki.
                              Omassa sedanissa ei ole tarvinnut vaihtaa yhtään valoa 120tkm aikana, joten yksilöitähän nämä tuntuu olevan. :think
                              Last edited by pro_tinnitus; 30-04-2012, 20:05.
                              E90 320d -05
                              EX: Z3 E36/8 3.0i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎