Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 moottorin ylilämpö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Area 03

    N54 moottorin ylilämpö

    Tänään töistä palaillessani n.100 m ennen parkkipaikkaa tuli moottorin vedenlämmön halytys (keltainen valo) ja hetken päästä punaisella sama hälytys.Pysäytin auton,annoin jäähtyä hetken ja ajoin pihaan.Käytin tyhjäkäyntiä ja flekti huutaa täysilla kokoajan.Tyhjäkäynnilläkin tuli vedenlämmöstä keltainen valo.

    Onko kellään kokemuksia?Termostaatti...vesipumppu kaput?Onko tässä N54 3.0L twin turbossa sähköinen vesipumppu?

    Lavetille toihan menee ja huoltoon...
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Area 03

    #2
    Jep...eli vesipumppu paskana...uuden pumpun saa ensi viikolla...
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1321
      • Tornio

      #3
      Originally posted by b mutteri kasa View Post
      Jep...eli vesipumppu paskana...uuden pumpun saa ensi viikolla...
      Mielenkiinnosta paljonko /Km kesti vesipumppu N54:ssa ?
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • b mutteri kasa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1461
        • Area 03

        #4
        Originally posted by e46touring View Post
        Mielenkiinnosta paljonko /Km kesti vesipumppu N54:ssa ?
        160 tkm ja auto käyttöönotettu 3/2007 Veikkaan että tuo elinkaari sähköiselle pumpulle normaalia...?

        Uusi pumppu merkkiliikkeessä n.600€ + työt XXX€

        Auto seisoi pajalla 5 arkipäivää ja vkloppu välissä...
        Last edited by b mutteri kasa; 15-01-2013, 14:35.
        BMW F11 530 dA VOLL
        Carbon-schwarz Metallic

        BMW E30 325i Sport

        Comment

        • bmw135
          Newbiemmer
          • Aug 2014
          • 1
          • Oulu

          #5
          Oulussa 840 eur töineen.

          135 hinurilla Utsjoelta Rovaniemelle. Wetterillä ei ollut aikaa viikkoon, joten hain trailerilla Ouluun. Suomen Autohuollossa vaihtoivat pumpun samana päivänä. Ylimääräisiä kuluja tuli pumpun tarkistuksesta, muuten loistavaa palvelua. Pumppu kesti 132000km.

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            #6
            Mistä uusi pumppu edullisesti? Saisi mielellään olla se kitti jossa tulee termari ja pultit. Mielellään jos viikossa saisi, ettei tarviis seisottaa turhaan pihassa.
            Bemariosilla on hyllyssä, mutta ainakin jenkkihinnat on termarin kanssa halvempia kuin pelkkä pumppu Suomessa. Mites Saksa, tms?

            Vaihtuu vissiin ihan kotioloissa, vai miten paljon pitää purkaa?



            Oli taas tuuria. Aamulla töihin mennessä ihmettelin mikä alko hurisee ja työpaikan pihassa älysin että flektihän se pörisee kovaa. Työmatka n. 3km, niin ei lämmöt noussu kun reiluun 70C mitä katoin kännyllä kun tulin kotiin.
            Tänään oli sovittu aika dynoon, joka jää nyt käymättä. Vajaa 100km suuntaansa ois ollu matkaa ja dynot, niin onneks ilmeni ennen kun lähdin sinne.
            Eilen toimi vielä normaalisti. :think

            Missähän asteissa tuo heittää varoitusvaloja tauluun?
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • Jammü
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 191
              • Espoo

              #7
              Tässä on hyvä DIY tohon pumppuhommaan:



              Vaihto on aika vittumainen mutta tehtävissä ihan tunkin avulla ensikertalaiselta noin 2-3 tunnissa. Kannattaa antaa koneen jäähtyä koska nestettä roiskuu päälle 100 varmasti. Letkuja on monta ja ne ovat aika jumissa. Lopuksi muista ilmata jäähdytysjärjestelmä!

              Oon vaihtanu omaani pumpun kaksi kertaa. Ensimmäisen pumpun kestosta ei ole tietoa, mutta se ei hajonnut kerrasta vaan yhden kerran ylikuumeni, jonka jälkeen ajelin vielä noin kuukaden ennen kuin se hajosi kokonaan. Tuolla kertaa vaihdoin termarin ja vesipumpun. Tästä noin 50 tkm jälkeen hajosi tuo "uusi" pumppu laakista. Ilmeisesti joku oikosulku siihen tuli kun se haisi "sähköpalolta". Uuden VDO:n pumpun tilasin Saksan Ebaysta noin 350€ hintaan.
              Last edited by Jammü; 13-07-2016, 14:35.

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                #8
                Originally posted by Jammü View Post
                Tässä on hyvä DIY tohon pumppuhommaan:



                Vaihto on aika vittumainen mutta tehtävissä ihan tunkin avulla ensikertalaiselta noin 2-3 tunnissa. Kannattaa antaa koneen jäähtyä koska nestettä roiskuu päälle 100 varmasti. Letkuja on monta ja ne ovat aika jumissa. Lopuksi muista ilmata jäähdytysjärjestelmä!

                Oon vaihtanu omaani pumpun kaksi kertaa. Ensimmäisen pumpun kestosta ei ole tietoa, mutta se ei hajonnut kerrasta vaan yhden kerran ylikuumeni, jonka jälkeen ajelin vielä noin kuukaden ennen kuin se hajosi kokonaan. Tuolla kertaa vaihdoin termarin ja vesipumpun. Tästä noin 50 tkm jälkeen hajosi tuo "uusi" pumppu laakista. Ilmeisesti joku oikosulku siihen tuli kun se haisi "sähköpalolta". Uuden VDO:n pumpun tilasin Saksan Ebaysta noin 350€ hintaan.
                Tarviiko ostella tiivisteet (o-renkaat?) erikseen? Vai tuleeko pumpun/termarin mukana tarvittavat?

                Juu, just kattelin että tuota VDO:ta saisi kohtuu hinnalla.

                Vissiin tuo termostaatti kannattaa vaihtaa? Vai meneekö ylihuolloksi ja kun autokin "huvikseen" myynnissä ja saattaa mennä kaupaksi, niin enpä hyödy mitään jos termarin vaihtaa ajatuksella kestääpä nyt vuosia. Mitä äkkiä googletin, niin ulkomailla eivät vaihda termaria aina, etenkään bmw kun tekee takuuna vesipumpun vaihdon.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • harossi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 619
                  • Haukipudas

                  #9
                  Virosta sparetolta tuli vesipumppu (Continental) viime kesänä muutamassa päivässä.
                  Avossa on sitten hiukan enemmän tekemistä kun vaihtaa johtuen ylimääräisestä runkopalkista keulassa.
                  e39 M5

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #10
                    Katoin tuon viron, niin toimitusaika olisi menny 18. (kalliimpi) tai 20, päivä. VDOta näytti olevan hyllyssä.

                    Tilasin OEM-pumpun saksasta 423€ toimituskuluineen. Pitäis tulla ens viikon alkuun. Säästääpähän tuossa 90€ vs. suomesta vastaavan ostaminen.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • hoikkas
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 1579
                      • TURKU

                      #11
                      Yksi paikka mistä kannattaa aina kysyä on bemariosat.fi. Sieltä saa OEM kamaa, hyvör neuvot ja asiakaspalvelun fiksusti👍 Oisko siellä maksanut vesipumppu jotain 400€ vai onko alle, termari jotain 80€. Viime keväänä itse siellä koko homma termarit ja jäähdytinnesteet maksoin 670€. Toinen joka tekee varmaan aika samoihin hintoihin on JW-Service. Nämä mestat toki Turun alueella. Ja sitten on myös Naantalissa Motorfix joka kanssa on aika pro bemuissa👍
                      BMW i4M50

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        #12
                        Bemariosilla tais olla 495€+postit OEM pumppu, en tiiä sit oisko ollu tarvikkeita sillä ja mihin hintaan. Varmaan hinta voi olla toinen jos paikanpäältä ottaa ja asennuksen.

                        No tilasin kuitenkin Saksasta tuon pumpun, yms. Sekä otin vielä muutakin, niin säästi lisää. Osta enemmän ja säästä.

                        Ite meinasin askarrella nuo paikalleen.
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • hoikkas
                          BTCF Member
                          • Oct 2005
                          • 1579
                          • TURKU

                          #13
                          Originally posted by bemmeri View Post
                          Bemariosilla tais olla 495€+postit OEM pumppu, en tiiä sit oisko ollu tarvikkeita sillä ja mihin hintaan. Varmaan hinta voi olla toinen jos paikanpäältä ottaa ja asennuksen.

                          No tilasin kuitenkin Saksasta tuon pumpun, yms. Sekä otin vielä muutakin, niin säästi lisää. Osta enemmän ja säästä.

                          Ite meinasin askarrella nuo paikalleen.
                          Mulla ei kilometrit ollut kuin joku 80-90tkm kun mulla vesipumppu antautui, mutta tietty aikaa kulunut sen 9v. Kyllä ne melkein menee kymmenessä vuodessa tai siinä 150tkm kohdalla. Ei tietty kaikilla, mutta aika useesti kyl...

                          Juu se voi olla et saa paikanpäällä jotain alennusta joskus Mut on hyvä paikka jos haluaa osia suht nopsaan ja paljon edullisemmin kuin marmoritiskiltä. Sä löysit kyl tosi hyvään hintaan ja just näin et sit ku ostaa enempi ni aina säästää vähintäänkin postikuluissa. Tsemppiä myyntiin Minä laitan omani kanssa tässä just myyntiin, toivottavasti tulisi nopeat kaupat...
                          BMW i4M50

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            #14
                            Otin nuo vanhat vermeet irti. Pumpun akseli ei oikein pyöriny herkästi, tahmi kiinni aika rajusti (kuitenkin sormilla sai siipipyörästä pyöritettyä).

                            Aikamielenkiintoinen on tuo pumppu sisältä, kun tuli uteliaisuutta aukaistua. Mikä lie "AA-patterikin" siellä sisällä.


                            Tais taas vikapaikassa säästää, kun suomesta ostetut osat ois jo paikallaan. No, onneks loma alko niin auto joutaa pukilla olemaan ja oottamaan kun osat saapuu.


                            Pitääkö uusi pumppu opettaa/kertoa autolle?
                            Motonetin lisätiedoissa oli tästä joku maininta.
                            Vai riittääkö vikakoodien nollaus (tein jo)?
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • larippa
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2015
                              • 110
                              • hki

                              #15
                              Uusi pumppu pitää ilmata sähköisesti.

                              Turn on the ignition (do not start car), set the heat to maximum and the blower on the lowest setting. Begin by pressing the accelerator pedal to the floor for at least 10 seconds; be sure NOT to start the engine. Release the accelerator pedal and within a moment, the pump can be heard during activation. While the bleed procedure is being performed, inspect for leaks. The procedure can be repeated several times as needed, turning the ignition off for 5 minutes between each bleed procedure.

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Otin nuo vanhat vermeet irti. Pumpun akseli ei oikein pyöriny herkästi, tahmi kiinni aika rajusti (kuitenkin sormilla sai siipipyörästä pyöritettyä).

                              Aikamielenkiintoinen on tuo pumppu sisältä, kun tuli uteliaisuutta aukaistua. Mikä lie "AA-patterikin" siellä sisällä.


                              Tais taas vikapaikassa säästää, kun suomesta ostetut osat ois jo paikallaan. No, onneks loma alko niin auto joutaa pukilla olemaan ja oottamaan kun osat saapuu.


                              Pitääkö uusi pumppu opettaa/kertoa autolle?
                              Motonetin lisätiedoissa oli tästä joku maininta.
                              Vai riittääkö vikakoodien nollaus (tein jo)?
                              e90 335i AT
                              JB4, MHD race flash E45, VRSF DP

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎