Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassavauhtipyörä-remontti edessä?? e91 320d M47N2-moottori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jake87
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 45

    #16
    Tähän aiheeseen lisään noita mahdollisia vauhtipyörä oireita....

    itellä tosiaan vauhti pyörä rallattanut jonkin aikaa jo, ja vaihtoon menossa
    kuhan viittii alkaa remppamaan. Nyt lisäoireena kelien kylmetessä, on että
    kylmänä tuo vauhtis aiheuttaa moottoriin käyntihäiriötä. Tyhjäkäynillä kone alkaa vaimeasti nelistää, ja oire poistuu kun käyttää kytkimen pohjassa. Liekkö sitten vauhtiksesta johtuu? ite ainakin näin luulisin.

    Kun auto lämpiää hetken, niin oiretta ei ole.

    Comment

    • AK-87
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2015
      • 324
      • Hml

      #17
      Lainataanpa tästä lankaa!

      Painelaakeri hiukkasen ääntää eikä vauhtipyöräkään taida olla enää 100% iskussa, eli pitäisi selvitellä vaihtoehdot vääjäämättä lähestyvään remonttiin. Auto on tuo sigussa ilmoitettu, tehot 215hp/420nm. Kysymys kuuluukin, pitäisikö laittaa perus LUK:n paketti vai pykälää paremmin vääntöä kestävä vaihtoehto? Jos laittaa jotain "paksumpaa", niin mitkä olisi silloin hyviä vaihtoehtoja? Ja tuleeko tuollaisen kisaisemman kytkimen kanssa auttamatta veemäinen ajettava kaupunkiajossa (liikkeellelähdöt hankalampia/tarkempia)?
      V60 D4 AWD -16
      Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
      ex V60 D4 -13
      ex E36 323i 4D -96
      ex E91 320d -06 Stage 1

      Comment

      • AK-87
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2015
        • 324
        • Hml

        #18
        ...eikö kukaan osaa opastaa kytkinasioissa noviisia? :think
        V60 D4 AWD -16
        Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
        ex V60 D4 -13
        ex E36 323i 4D -96
        ex E91 320d -06 Stage 1

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #19
          Originally posted by AK-87 View Post
          ...eikö kukaan osaa opastaa kytkinasioissa noviisia? :think
          Mulla sen 500nm vääntöä, eikä tuo orkkis luista. Toki isoimmilla vaihteilla vääntöä rajattu.
          Minäkin mielelläni kuulisin jos tähän olisi kestävempää bolt-on vaihtoehtoa? Kolmelitraisen kytkin on samalla halkaisijalla, mutta mahtaako muuten sopia?:think
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • ALAnolla8
            Newbiemmer
            • Jul 2016
            • 24
            • Öl

            #20
            Originally posted by AK-87 View Post
            Lainataanpa tästä lankaa!

            Painelaakeri hiukkasen ääntää eikä vauhtipyöräkään taida olla enää 100% iskussa, eli pitäisi selvitellä vaihtoehdot vääjäämättä lähestyvään remonttiin. Auto on tuo sigussa ilmoitettu, tehot 215hp/420nm. Kysymys kuuluukin, pitäisikö laittaa perus LUK:n paketti vai pykälää paremmin vääntöä kestävä vaihtoehto? Jos laittaa jotain "paksumpaa", niin mitkä olisi silloin hyviä vaihtoehtoja? Ja tuleeko tuollaisen kisaisemman kytkimen kanssa auttamatta veemäinen ajettava kaupunkiajossa (liikkeellelähdöt hankalampia/tarkempia)?
            Mulla 120D M47-TU2D20 koneella ja softapäivityksellä. Painelaakeri alkanut myös pitämään kolisevaa ääntä. Olen päätymässä LUK:n pakettiin, kun briteistä sen näyttää saavan kohtuu hintaan. Tarvitsen siis tuon LUK paketin lisäksi orggis vauhtipyörän pultit? Tarvitseeko muita osia vaihtaa samalla, että tulee kuntoon?
            530XD e60 LCI -08 M57-D30 M-Sport

            Comment

            • AK-87
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2015
              • 324
              • Hml

              #21
              No niin, nyt olisi vaihtoehtoisia kytkinpalikoita kartoitettu. SRE:ltä (Sachs Race Engineering) löytyy parikin jytkympää vaihtoehtoa bolt-onina. Linkin takaa lisää:

              https://www.sachsperformance.com/sac...1/2005-12/2011

              Sieltä löytyisi 540Nm kestävää asetelmaa ja levyä, tai Supralle jatkovirittelyä varten sintteriversio 780Nm kestolla...

              Voisiko joku vääntää rautakangesta vastauksen seuraavaan pohdintaan: Jos vahvistan voimansiirrosta kytkintä niin, ettei se ainakaan anna periksi, niin onko todellista riskiä siitä, että jokin muu paikka alkaa lahota (seuraavaksi heikoin osa)? Eli tekeekö vahvempi kytkin sen, että esim. vaihdelaatikko tai vauhtipyörä ottaa itseensä enemmän rasitusta? Lisäksi: onko vauhtipyörillä myös joku määritelty väännönkesto ja mitähän se mahtaa olla orkkis kaksoismassassa 320d:ssä?

              Edit:

              320d:n 6-lovinen manuaali (ZF S6-37) on luokiteltu 370 Nm väännölle. LUK:n kytkimestä ei löydy faktaa, mutta laskennallisesti se on väännönkestoltaan samaa 370 Nm luokkaa. Ei siis vaikuta kovinkaan järkevältä laittaa SRE:n tai muutakaan kovempaa kytkintä. Maalaisjärjellä ajatellen silloin vain suotta siirtää ongelman kytkimeltä vaihdelaatikolle, mistä olisi hölmön oloista maksaa erikseen. Katselin myös noita oman auton tehokäppyröitä sen verran, että pitäisi olla aika idioottivarmaa menoa, jos antaa täyttä kaasua vasta reilusta 3000 kierroksesta alkaen. Siellä ei olla enää 420 nyyttonin kuljetettavana.
              Last edited by AK-87; 17-10-2016, 12:12.
              V60 D4 AWD -16
              Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
              ex V60 D4 -13
              ex E36 323i 4D -96
              ex E91 320d -06 Stage 1

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #22
                Originally posted by AK-87 View Post
                No niin, nyt olisi vaihtoehtoisia kytkinpalikoita kartoitettu. SRE:ltä (Sachs Race Engineering) löytyy parikin jytkympää vaihtoehtoa bolt-onina. Linkin takaa lisää:

                https://www.sachsperformance.com/sac...1/2005-12/2011

                Sieltä löytyisi 540Nm kestävää asetelmaa ja levyä, tai Supralle jatkovirittelyä varten sintteriversio 780Nm kestolla...

                Voisiko joku vääntää rautakangesta vastauksen seuraavaan pohdintaan: Jos vahvistan voimansiirrosta kytkintä niin, ettei se ainakaan anna periksi, niin onko todellista riskiä siitä, että jokin muu paikka alkaa lahota (seuraavaksi heikoin osa)? Eli tekeekö vahvempi kytkin sen, että esim. vaihdelaatikko tai vauhtipyörä ottaa itseensä enemmän rasitusta? Lisäksi: onko vauhtipyörillä myös joku määritelty väännönkesto ja mitähän se mahtaa olla orkkis kaksoismassassa 320d:ssä?

                Edit:

                320d:n 6-lovinen manuaali (ZF S6-37) on luokiteltu 370 Nm väännölle. LUK:n kytkimestä ei löydy faktaa, mutta laskennallisesti se on väännönkestoltaan samaa 370 Nm luokkaa. Ei siis vaikuta kovinkaan järkevältä laittaa SRE:n tai muutakaan kovempaa kytkintä. Maalaisjärjellä ajatellen silloin vain suotta siirtää ongelman kytkimeltä vaihdelaatikolle, mistä olisi hölmön oloista maksaa erikseen. Katselin myös noita oman auton tehokäppyröitä sen verran, että pitäisi olla aika idioottivarmaa menoa, jos antaa täyttä kaasua vasta reilusta 3000 kierroksesta alkaen. Siellä ei olla enää 420 nyyttonin kuljetettavana.

                Kiitos vinkeistä, pannaan muistiin.

                Ei sun tarvitse sitä manuaalilaatikon kestoa miettiä, se kestää kyllä vaikka 700Nm järkevästi käytettynä. Ennemmin muut voimansiirron osat antavat periksi jos ovat heikompaa tekoa kuin isompikoneisissa. Nyt ei ehdi selvitellä mutta ehkä illemmalla/huomenna pitää penkoa realoem läpi kardaanin/perän/vetarien osalta. :think


                EDIT:

                - Kardaani on 318/320d heiveröisempää tekoa kuin isommissa dieseleissä.
                - Vetarit on 318/320d 86mm kun isommissa dieseleissä ne ovat 94mm.
                Last edited by Supra^; 18-10-2016, 15:35.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • viksu
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 62
                  • Oulu

                  #23
                  Ei varmaan ole suuri rikos jos tähän laittaa vähän hintoja myös 330d:n vauhtipyöräremontista.

                  LUK RepSet ebayn kautta Briteistä n. 625€ posteineen. Punta on nyt muuten halpa, vielä kesällä tuo ois ollut n. satasen kalliimpi.

                  Vauhtipyörän pultit ja laakeri 55€ @ bemariosat.fi

                  Kampiakselin takastefa 66€ @ Tarviketori.

                  Nuo viimeksimainitut olisi saanut ulkomailta noin puolet halvemmalla mutta hieman kiireisen aikataulun vuoksi otin Suomesta.

                  Ja lopuksi työt 360€. Nyt on hiljainen vauhtipyörä ja mukavan ponteva kytkin.
                  e91 330d -06
                  ex e39 530i
                  ex e36 325i

                  Comment

                  • ratomi
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2009
                    • 111
                    • kuusamo

                    #24
                    kytkimen laitto edessä... auto on e91 320d -06 m47 niin käviskö nämä osat mulle?



                    ja tämä



                    hintaa tulis 407€ kotiin toimitettuna

                    Comment

                    • ratomi
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2009
                      • 111
                      • kuusamo

                      #25
                      Oletteko uusineet stefan kampiakselille aina kytkinremontin yhteydessä?

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        #26
                        Originally posted by ratomi View Post
                        Oletteko uusineet stefan kampiakselille aina kytkinremontin yhteydessä?
                        En uusinut, vähän riskillä mentiin ja toivottiin ettei vuotoa olisi kun ei tullut stefaa valmiiksi hankittua, ja onneksi siellä ei sitä ollutkaan. Toki voi harmittaa jos se tuossa seuraavan 100tkm aikana alkaa vuotamaan ja joutuu toiseen kertaan tekemään tuon jumpan.
                        Suosittelisin siis uusimaan samalla kun kytkinrempan tekee.
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • voimapenari
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2013
                          • 30
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Pitäisi tehdä kohta vp/kytkinremppa juurikin 2006 e91 m47n2. Onko vaihdelaatikon kiinnityspulteista osa alumiinisia vai ei? Olenko vain käsittänyt väärin:think 3kpl "asa pultteja" näkyy olevan realoemin mukaan. Ilmeisesti ainakin kaikki korvaavat pultit on terästä.

                          Hieman yllätti kun valeon setissä ei tullutkaan Sac kytkintä vaan tavallinen. Sen sijaan 2kpl erilaista painelaakeria. :think
                          E36 325 rataroskapönttö

                          Comment

                          • TemeM
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2014
                            • 59
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Tein kuvauksen mukaiseen autoon kytkin ja vauhtipyörärempan. Paikalleen meni Valeon fullpack DMF eli asetelma, kytkinlevy, painelaakeri ja kaksoismassa, uudet pultit vauhtikseen ja asetelmaan, nämä momenttiin.
                            Kytkin itsessään pelaa hyvin eikä oireile muutenkaan enää kaksoismassalle tyypilliseen tapaan.
                            Mutta nyt kuuluu pientä kolinaa kytkinkopan seutuvilta, kuuluu myös hyttiin. Ääni kuuluu tyhjäkäynnillä, kytkimen painaminen/asento ei vaikuta millään tavalla, ajossa ei huomaa. Auton alta kun kuunteli niin kovimpana kuului juuri vauhtipyörän kohdalta. Onko kokemusta, onko tuo valeon vauhtis tuollainen, onko jotain mennyt pieleen vai onko esim vauhtis uutena viallinen?
                            Vika löytyi: moottorin ääni ei itsessään ollut erilainen mutta vaihdekepin juuressa oleva läpivientikumi oli mennyt huonosti paikalleen ja tätäkautta hyttiin kuului ääntä jotai ei aiemmin ollut.
                            Last edited by TemeM; 22-06-2023, 11:15.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎