Announcement

Collapse
No announcement yet.

N46 Ei käynnisty - Engine Fault / Reduced power - apuja kaivataan! ---- RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Temexi08
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 40
    • Vantaa

    N46 Ei käynnisty - Engine Fault / Reduced power - apuja kaivataan! ---- RATKAISTU!

    Moro,

    320i E90 2005 N46 koneella ei siis käynnisty.

    Autosta oli huohotin, eli öljyseparaattori tukossa, jonka vaihdoin kaikkine letkuineen. Tämä edellytti imusarjan irroituksen, bensalinjan irrotuksen, ilmansuodatin kotelon purkamisen.

    Tukketunut huohotin oli aiheuttanut öljyvuotoa monista tiivisteistä, jotka vaihdoin samalla - venttiilikopan tiiviste, vanoksen tiivisteet ja jarrualipainepumpun tiiviste.

    Homma tuli tehtyä ja kaikki mielestäni hyvin, liittimet kiinni ja auto kasaan. (helvetillinen homma kaikkineen)

    Sitten starttaamaan - ei käynnisty. Startti pyörii kyllä hyvin ja auto sahaa normaalisti.
    Näyttöön tulee keltainen puolittainen moottorivaroitusvalo ja teksti Engine fault, Reduced Power!

    Mitähän tämä tarkoittaa ja mistä voisi johtua? Bensalinjan irrotuksessa linjastosta ja suuttimista valui bensat tietysti pois, pitääkö tämä nyt jotenkin ilmata tai muuta? :think

    Akku oli irti koko remontin ajan, eikai nämä autot nyt sentään mitään piuhaa tarvitse näyttää jos miinus napaa käyttää pois?

    Kiitoksia avusta, ajatuksista ja mieluiten kokemuksista!

    EDIT:: RATKAISTU!!

    Tarinaa korjauksesta jos jollekkin hyötyä:

    Vikakoodit tuli nokka-akselien asentotunnistimista. High level circuit tai jotain sinnepäin. Purin tunnistimet pois (erittäin helppo homma) putsasin, naputtelin ja laitoin takaisin, vikakoodit kuitattiin pois ja autoa starttaamaan. Auto starttasi kuten aiemminkin, mutta keltaista moottorin vikavaloa ei enää tullut, hyvä. Auto ei kuitenkaan vielä käynnistynyt.

    Bensalinjan irrotuksen yhteydessä linjaan oli päässyt ilmaa (luonnolisesti). Kaveri painoi bensalinjan päällä olevaa venttiiliä (toimii ja näyttää samalta kuin fillarin renkaissa) sieltä tuli ilmaa, menin starttaamaan autoa ja kaveri painoi venttiiliä samalla kokoajan jolloin sieltä tuli kaikki ilma pois ja auto alkoi käynnistyä pikkuhiljaa niinkuin bensa olisi ollut loppu. Tietysti tässä vaiheessa kannattaa venttiilistä päästää irti ettei sieltä tule bensaa päälle

    Huh, olihan homma, mutta nyt se on tehty, auto up and running!
    Last edited by Temexi08; 03-11-2013, 19:57.
  • Romppu
    Newbiemmer
    • Apr 2014
    • 4
    • Vantaa

    #2
    Moi

    Uusi foorumilainen ilmoittautuu. Jatketaan tähän threadiin, kun ongelma liippaa aika läheltä. Autona 318i n46 vm.07 ja ongelmana seuraavaa:

    Auto ei lähde käyntiin, sahaa kyllä hyvin, mutta ei käytännössä edes lupaa. Pari kertaa hieman hörähtänyt. Kaikki alkoi kaupan pihasta, jossa syttyi käynnistyksen yhteydessä moottorin vikavalo, auto tosin kävi täysin normaalisti enkä huomannut mitään vikaa. Kaupasta ajoa muutama kilsa paremman puoliskon porukoiden pihaan. Auto muutaman tunnin siellä ja käynnistyksen yhteydessä syttyi puolikas moottorin vikavalo, eikä auto enää käynnistynyt. Sillä tiellä ollaan edelleen.

    Torque ja BMWhat antavat vikakoodeiksi molemmat nokka-akselin asentotunnistimet (pakopuolen koodista näytti moottorivalon sytyttäneen ja imupuoli oli "pending fault" tilassa). Pakopuolen tunnistin vaihdettu, ei apua. Akku vaihdettu tämän jälkeen (samanlaiseen), koska vanha oli jo hieman heikossa hapessa. Akkua ei rekattu autoon, kun ei ole oikein ollut mahdollisuutta. Akunvaihdon jälkeen seuraavat koodit BMWhatista:
    ABS / DSC / Brake:
    Dynamische Stabilitaets Kontrolle / DSC
    Fehler: Electrical system voltage <9 Volt / Invalid CAS interface / Internal ECU operating error DSC
    Code: 5DF4


    Airbag:
    Airbag
    Fehler: Supply voltage too low / Module disabled / low voltage / Terminal 15 invalid
    Code: 93D0


    Heating / AC:
    Air conditioning / Klimaanlage
    Fehler: 12V output peripherals / unknown failure / Monitor supply AUC / 12V supply stepper motor / reference switch / steering column failure
    Code: 9C6C


    Immobilizer System:
    CAS
    Fehler: Error starter KL50
    Code: A0B3

    Systems:
    Junction Box Passenger / Beifahrer
    Fehler: Short circuit to positive or open circuit - additional water pump
    Code: A6D1

    MASK
    Fehler: :Overtemperature shutdown due to malfunction Tempshutdown / unknown fault
    Code: E1D2

    Fussraummodul /FRM
    Fehler: Deep Discharge Battery protection / FH-relay faulty passenger door
    Code: 9CCC
    Fehler: Battery deep discharge / Passenger side mirror
    Code: 9CCE

    Autoon tehty noin kuukausi takaperin jakoketjuremppa itse osaavan kaverin kanssa, jonka jälkeen auto toiminut mainiosti vikavalon syttymiseen asti. Nyt tarkisteltu liittimiä, vaihdeltu em. osat ja kokeiltu apuvirralla käynnistää, mutta ei vain lähde käyntiin. Nokka-akselien asentotunnistimista heittää aina uudestaan koodit, kun yrittää käynnistää eikä lähde.

    Tulipas aikamoinen tarina. Onko ehdotuksia mitä seuraavaksi tai missä vika voisi olla? Kiitos.

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17837
      • PKS

      #3
      Asentotunnistimien piuhat väärin päin?

      Noilla antamillasi vikakoodeille ei ole millään ainakaan tekemistä kuvaillun vikasi kanssa.

      Kaikella kunnioituksella noita Android-pohjaisia vikakoodiohjelmia kohtaan, olisi todella hyvä lukea PC:llä ja INPA:lla vielä koodit. :think
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Romppu
        Newbiemmer
        • Apr 2014
        • 4
        • Vantaa

        #4
        Meinasitko, että imupuolen piuha pakopuolen anturissa? Ei yltä piuhat ristiin, joten ei mahdollista. Vai liitin vääripäin anturissa? Sen verta oli piuhat jähmettyneet muotoonsa, että en usko väärinpäin menneen. Voisihan sen varmuuden vuoksi vielä testata.

        Joo kunnon testereillä pitäisi vielä katsoa, mutta itseltä ei tähän hätään muuta löytynyt. Täytyy kysellä keneltä palvelua saisi.

        Unohtui mainita ekasta viestistä auton km määrä, joka on karvan vajaa 200tkm.

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17837
          • PKS

          #5
          Meinasin, että imu ja pako menneet ristiin. Jos ei mahdollista kerta niin unohdetaan.

          Ettei olisi ihan bensa tai sytytyshommia kuitenkin..

          Noilla oireilla kieltämättä vähän jännittää myös olisiko jako hypännyt tai ketju katki. Mutta ei nyt lähdetä vielä siihen.

          Jotenkin outoa jos moottorin vikavalo palaa - mutta ei ole vikakoodia ECU:sta. Ehdotan edelleen, että vikakoodit lukuun PC:llä ja INPA:lla ennenkuin arvotaan enempää.
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36
          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet:
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9141
            • Oulu

            #6
            Jakoketjun hyppääminen valitettavasti hyvinkin mahdollinen kyseinen moottorimalli ja vikakoodit huomioiden. Kokeile öljyntäyttöaukosta, onko ketju löysä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Romppu
              Newbiemmer
              • Apr 2014
              • 4
              • Vantaa

              #7
              Täytyy kokeilla myöskin tuota. Jaon hyppäämisen varmaksi toteamiseen ei taida olla muita keinoja kuin paikkojen purku?

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Tervetuloa foorumilla, ikävissä merkeissä alkoi. Tietääkseni muuta luotettavaa konstia ei ole varmuuden saamikseksi kuin jakopään purku. Lienee syytä huomauttaa että olisi hyvä olla käynnistämättä pirssiä. Yritä saada joku lukaisemaan vikakoodit INPAlla jatkoselvittelyn helpottamiseksi.

                EDIT: jakopäästä foorumin threadi: KLIK.
                Last edited by MNi; 04-04-2014, 01:34.

                Comment

                • Romppu
                  Newbiemmer
                  • Apr 2014
                  • 4
                  • Vantaa

                  #9
                  Jakoketjua kopeloitu tänään aamusta. Sormella kokeilemalla tuntuu jämäkältä, joskaan kovin paljoa ei ole tilaa. Pistepuikolla ketjua sai hieman liikuteltua. Tuntuu kyllä jämäkämmältä kuin entinen, mutta tiedä sitten.

                  Yritän saada koodit luettua mahd. pian, jos sieltä paljastuisi jotain.

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17837
                    • PKS

                    #10
                    Luettiin nim. Romppu:n vikakoodit, antoi todella molemmista nokista koodit mutta myös Valvetronicista. DIS:illä monet testit läpi, ei mitään järkevää selitystä löytynyt. Epäiltiin jo viallista ECU:a ja rikkoutunutta johtosarjaa, kunnes sain älynväläyksen että katsotaan pyöriikö siellä edes nokkaketju. Eipä pyöri, mutta eipä pyöri myöskään hihnapyörä, kampura kyllä pyörii startin mukana -> Vika: Dampperi löysällä.

                    Seuraavaksi sitten jako kohdalleen ja pultti kiinni, jäänyt ilmeisesti löysälle remontin yhteydessä - eikai siinä muitakaan mahdollisuuksia ole..
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9141
                      • Oulu

                      #11
                      Eli kuningaspultti löysällä. Oliko tuohon tehty aiemmin jakopääremonttia? Dampperin vaihdossahan tuohon pulttiin ei tarvi koskea. Saitteko siis jo kuntoon?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17837
                        • PKS

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Eli kuningaspultti löysällä. Oliko tuohon tehty aiemmin jakopääremonttia? Dampperin vaihdossahan tuohon pulttiin ei tarvi koskea. Saitteko siis jo kuntoon?
                        Kyllä, sitä ajoin takaa.
                        Ja juu, tehty on:

                        Originally posted by Romppu View Post

                        Autoon tehty noin kuukausi takaperin jakoketjuremppa itse osaavan kaverin kanssa, jonka jälkeen auto toiminut mainiosti vikavalon syttymiseen asti.
                        Romppu hoitaa nyt hommaa nyt kuntoon remppaa tehneiden kanssa. Jako kohdalleen ja pultti kiinni.
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          Olipa tuuria ettei menny enempää särki - ja hieno löydös!

                          Comment

                          • Palosella
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2012
                            • 84
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Täällä melkein vastaava tapaus. 320i n46. Vikakoodi p0366 eli nokka-akselin asentotunnistin.

                            Noh, autolla on ajettu 170tkm ja alkuperäinen ketjun kiristäjä paikoillaan. Tottakai se kiristäjä vaihdettiin ja siitähän se ongelma sitten tulikin, eli auto ei enää käynnisty. Pyörittää normaalisti ja puristukset on tallella. Ketjun käyn kohta koittamassa, onko löysällä.

                            Vikakoodeja ei Inpalla ainakaan löytynyt yhtään tuon 3066 nollaamisen jälkeen.

                            Oisko mitään veikkauksia, mikä vois olla vikana :think
                            e91 325dA -08
                            ex. e46 320dA touring -02

                            Comment

                            • Palosella
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2012
                              • 84
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Jos jako on hypännyt hampaan, kyllä tuon pitäis käymään lähteä? Joskus yksi pytty yrittää, mutta siihen se sitten jääkin. Auto on kuitenkin ajamalla tuotu pihaan ja kiristimen vaihdon jälkeen ei mitään! Kipinää tulee ja bensaakin tulee. Kokeiltiin vaihtaa uusi pakonokan asentoanturi, mutta ei vieläkään mitään elämää.
                              e91 325dA -08
                              ex. e46 320dA touring -02

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎