Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 320d -05 kaivataan apua livedatan tulkintaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heke_01
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 49
    • Pohjois-Karjala

    E90 320d -05 kaivataan apua livedatan tulkintaan

    Tyhjäkäynti täristää välillä kun moottori on lämmin. Inpalla löytyi vikakoodit kakista hehkuista. Hehkut ja ohjausboksi tarkoitus vaihtaa viikonloppuna. Searchilla löysin tietoa että tyhjäkäynnin täristäminen voi johtua viallisesta suuttimesta. Alla suuttimien korjausarvot kun tärinä oli pahimmillaan.

    1. +0,82
    2. +3,20
    3. -2,73
    4. -1,25

    Välillä tyhjäkäynti tasaantui ja 2. arvo laski +2,40 ja 3. nousi -2,20. 1 ja 4 sylinterien arvot pysyivt melko vakaana. Pitääkö tämä tulkita että 2 ja 3 suuttimissa on vikaa vai kompensoivatko ne toisiaan ja vika voi olla vain jommassa kummassa?

    Huomasin myös että current air mass arvo oli huomattavasti korkeampi kuin desired air mass. Veteleekö MAF viimeisiään vai voiko se johtua jostain muusta? Muissa arvoissa pyynti ja toteutunut vastasivat hyvin toisiaan.
  • Heke_01
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 49
    • Pohjois-Karjala

    #2
    Originally posted by Heke_01 View Post
    Tyhjäkäynti täristää välillä kun moottori on lämmin. Inpalla löytyi vikakoodit kakista hehkuista. Hehkut ja ohjausboksi tarkoitus vaihtaa viikonloppuna. Searchilla löysin tietoa että tyhjäkäynnin täristäminen voi johtua viallisesta suuttimesta. Alla suuttimien korjausarvot kun tärinä oli pahimmillaan.

    1. +0,82
    2. +3,20
    3. -2,73
    4. -1,25

    Välillä tyhjäkäynti tasaantui ja 2. arvo laski +2,40 ja 3. nousi -2,20. 1 ja 4 sylinterien arvot pysyivt melko vakaana. Pitääkö tämä tulkita että 2 ja 3 suuttimissa on vikaa vai kompensoivatko ne toisiaan ja vika voi olla vain jommassa kummassa?

    Huomasin myös että current air mass arvo oli huomattavasti korkeampi kuin desired air mass. Veteleekö MAF viimeisiään vai voiko se johtua jostain muusta? Muissa arvoissa pyynti ja toteutunut vastasivat hyvin toisiaan.
    Tässä vielä kuvat.
    Attached Files

    Comment

    • EkiHoo
      Newbiemmer
      • Oct 2012
      • 6
      • Finland

      #3
      Moro,

      Tuo ilmamassan kulutus yli pyydetyn saattaa johtua paskaisesta imusarjasta. Näin kävi ainakin itsellani vuosi takaperin, suotta ehdin vaihtaa MAF:in. Ja sitä likaa ei tarvi muuten olla mitenkään naamattomasti.

      Noihin suutinarvojen oireiluihin vaikuttaa myös moottorin lämpötila-anturit. Omassa tapauksessa tyhjäkäynti korjautui kun ahtoilman lämpötila-anturi vaihdettiin. Ja noin äkkiseltään hieman epätodennäköistä että 2 suutinta olisi mennyt yht'aikaa rikki.

      E

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        #4
        Ihan ekana jotain kunnon puhistusainetta tankkiin. Jotain fotren tai muuta vastaavaa suuttimien ja polttoainejärjestelmön puhdistukseen tarkoitettua. Ajat jonku sata kilsaa ja tutkit uudemman kerran. Onko naftasuodatin millon vaihettu?
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Kakkosen suutin sökö, - puolen arvot johtuu tuon kakkosen ylikompensaatiosta.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1231
            • Pori

            #6
            Mulla herjas joskus suutinta, että korjausarvo ei riitä. Tyhjäkäynnillä oli silloin "pätkimistä". Ajelin muutaman tankillisen reilusti Redlinen RL-2:sta lisättynä ja katosi pätkimiset ja korjausarvot paranivat normaaleihin.
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • Heke_01
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 49
              • Pohjois-Karjala

              #7
              Tyhjäkäynti huonontunut entisestään. 2 suuttimen korjausarvo noussut +4 pintaan. Lämpimällä koneella starttaa hieman normaalia pidempään ennen kuin käynnistyy. Taitaa rail paineet karata suuttimen läpi startatessa.

              Pitää kokeilla hehkuremontin yhteydessä jos suutin lähtisi suosiolla irti. Paikallinen bosch korjaamo tarjosi kunnostuksen n. puoleen hintaan uuteen verrattuna.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Heke_01 View Post
                Tyhjäkäynti huonontunut entisestään. 2 suuttimen korjausarvo noussut +4 pintaan. Lämpimällä koneella starttaa hieman normaalia pidempään ennen kuin käynnistyy. Taitaa rail paineet karata suuttimen läpi startatessa.
                Jos autossa on nyt käynnistysvaikeuksiakin, niin ehdottomasti suuttimien paluuvuotojen mittaus erikseen. Korjausarvot eivät välttämättä korreloi liialliseen paluuvuotoon. Tuon kyllä pystyy tekemään kotikonsteinkin.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • makeclick
                  BTCF Member
                  • Mar 2005
                  • 268
                  • Turku

                  #9
                  Kokeiles laittaa pari desiä 2T öljyä löpön sekaan ja tankkaa täyteen, jostain lukenut, että auttaa jumittuneihin suuttimiin ja ei ainakaan pahaa tee. Toinen on suuttimen puhdistusainetta, jos ei apua, niin tuo 2 sylkyn suutin varmasti rikki. Nuo edellämainitut kikat ovat halpoja ja pitäisikin suorittaa aika ajoin. Seuraa jos arvot muuttuvat ja ilmoita tänne.
                  Harrastepaholainen 335d:
                  Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                  Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                  Comment

                  • Heke_01
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2010
                    • 49
                    • Pohjois-Karjala

                    #10
                    Originally posted by makeclick View Post
                    Kokeiles laittaa pari desiä 2T öljyä löpön sekaan ja tankkaa täyteen, jostain lukenut, että auttaa jumittuneihin suuttimiin ja ei ainakaan pahaa tee. Toinen on suuttimen puhdistusainetta, jos ei apua, niin tuo 2 sylkyn suutin varmasti rikki. Nuo edellämainitut kikat ovat halpoja ja pitäisikin suorittaa aika ajoin. Seuraa jos arvot muuttuvat ja ilmoita tänne.

                    Oireet kadonneet ainakin toistaiseksi. Viikonloppuna tuli vaihdettua hehkut ja hehkujen ohjausboksi. Samalla lähti läpät imusarjasta.

                    Remontin jälkeen tärinät hävisivät. Kaikkien suuttimien korjausarvot nyt -0,7 ja + 0,9 välillä. Suuttimiin ei remontissa kajottu mutta niiden liittimet käytettiin irti. Olisikohan 2 suuttimen liittimessä ollut kontaktihäiriö mikä aiheutti pätkimisen ja korjausarvon nousun? Seurataan tilannetta.

                    Comment

                    • Jake87
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 45

                      #11
                      Jatketaan tähän ketjuun kun itsellä ilmeisesti kanssa ongelmaa suuttimien kanssa.

                      INPAN kertomaa kuvista. Nelosen korjausarvo tyhjäkäynillä punasella joskus pitkästikkin, korjaantuu kun antaa hieman kaasua. kun vaihtaa INPALTA tuon selective rotation conformity datan auki, niin alkaa kone humppaamaan ja käy hieman "nelistäen". Mitä tuo selective rotation conformity tarkottaa?

                      Kylmänä auto joskus alkaa käymään himpunverran epätasaisesti ja nakuttaa aavistuksen. Korjaantuu heti kun laittaa hieman kaasua, ja taas käy normaalisti. vika esiintyy hyvin satunnaisesti.

                      Ilmeisesti nuo kaikki oireet viittaa suutin probleemaan?

                      e91 320D -07 M47
                      Attached Files

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Nelossuutin vaikuttaa aika vainaalta. Voi kokeilla edellisen sivun konsteja ensin ja sitten tilata vaihtosuutin Diesetechnik Biberachilta: KLIK. Suuttimen johtosarjan liittimet kannattaa käydä läpi. Ei ole ennenkuulumatonta että johtosarjassa olisi vikaa tai liitännässä hapettumaa.

                        Rotation conformity -näytön kanssa on omassa M57N:ssä joskus kans rytkäyttänyt kahteen eri otteeseen, luulin kuvittelevani omiani että sillä olisi mitään merkitystä, näemmä on.

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Jos autossa on nyt käynnistysvaikeuksiakin, niin ehdottomasti suuttimien paluuvuotojen mittaus erikseen. Korjausarvot eivät välttämättä korreloi liialliseen paluuvuotoon. Tuon kyllä pystyy tekemään kotikonsteinkin.
                          Tässä se on se "paras" testi, jonka voi itse tehdä.

                          Käynnintasauksen tekemä korjausarvojen vertailu tieten jotain kertoo, mutta siinä vaan vertaillaan vahojen, kuluneiden suuttimien määriä toisiinsa, ei mihinkään referenssiin, vaan toisiinsa.
                          Kun suuttimet noin periaatteessa kuluu melko lailla samaan tahtiin, niin vertaileva arvio antaa vähän liian ruusuisen kuvan asiasta.
                          Ääritlanteessa kaikki voi jo olla lopussa, mutta keskinäinen vertailu ok.

                          Paras testi on, että suuttimet irti ja testipenkkiin.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎