Announcement

Collapse
No announcement yet.

2012 328i N20 tyhjäkäynti värinät ja kylmästartti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mirska
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 109
    • Turku

    2012 328i N20 tyhjäkäynti värinät ja kylmästartti

    Pieni tarina ongelmasta jonka kanssa olen paininut siitä saakka kun auton hommasin ja huomiona tarkoitus olisi viedä ammattilaiselle syynättäväksi kunhan aikataulut sopii. Mutta jos tähän jollain olisi ideoita mitä itse voisin vielä tehdä niin olisi tosi jees.

    Eli ongelmana on tyhjäkäynnillä rattiin ja penkkiin kantautuva värinä ja nytkyminen, värinä itsessään on aika normaalia moottorin käyntiä minkä nyt voi mistä vain moottorista tuntea kun sitä kädellä koskettaa. Mutta tähän lisääntyy vielä semmoiset nytkymiset ja pienet ravistukset jotka muistuttavat hieman kuin kävisi vajaalla sylinterillä tai sytytyskatkoksilla. Oudointa tässä on se että kerran viikossa kun tähdet oikein ovat linjassa ja pysähtyy jarrulle valoihin tai parkkiin niin moottori saattaa käydä täysin silkinpehmeästi ilman mitään oireita. Nyt talvella kylmemmillä ilmoilla kylmästartti on todella ravistava ja kierrokset hieman heiluvat edestakaisin ensimmäiset 10-15 sek kun auto starttaa. En osannut ottaa tätä puheeksi myyjäliikkeen kanssa heti alussa kun tämän auton kanssa oli monta ensimmäistä itselle kuten 4 sylinteriä, turbo, suorasuihku ja automalli alle 5-sarjan joten oli semmoinen fiilis että ehkä näihin kansanmalleihin kuuluu tietty karkeus sitten.

    Jo tehtyä diagnosointia:
    -Moottorista ei tule vikakoodeja mitkä viittaisi mihinkään näihin ongelmiin
    -Tulpat ja puolat kaikki vaihdettu uusiin
    -Moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit tarkistettu ammattilaisella, nämä olivat eka mitä itse epäilin.
    -Bemarin omaa bensan lisäinetta suuttimien putsaukseen vedetty läpi ja CRC gdi valve cleanerillä yritetty imuventtiileitä puhdistaa


    Tehot ovat tallella ja auto kuitenkin liikkuu nätisti ja tyhjäkäynnillä kierrosmittari pysyy aivan tasaisena.

    Ideoita? :think
    Last edited by Mirska; 17-12-2019, 14:30.
    F10 528iA

    Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA
  • 314da
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 228
    • J

    #2
    Originally posted by Mirska View Post
    Pieni tarina ongelmasta jonka kanssa olen paininut siitä saakka kun auton hommasin ja huomiona tarkoitus olisi viedä ammattilaiselle syynättäväksi kunhan aikataulut sopii. Mutta jos tähän jollain olisi ideoita mitä itse voisin vielä tehdä niin olisi tosi jees.

    Eli ongelmana on tyhjäkäynnillä rattiin ja penkkiin kantautuva värinä ja nytkyminen, värinä itsessään on aika normaalia moottorin käyntiä minkä nyt voi mistä vain moottorista tuntea kun sitä kädellä koskettaa. Mutta tähän lisääntyy vielä semmoiset nytkymiset ja pienet ravistukset jotka muistuttavat hieman kuin kävisi vajaalla sylinterillä tai sytytyskatkoksilla. Oudointa tässä on se että kerran viikossa kun tähdet oikein ovat linjassa ja pysähtyy jarrulle valoihin tai parkkiin niin moottori saattaa käydä täysin silkinpehmeästi ilman mitään oireita. Nyt talvella kylmemmillä ilmoilla kylmästartti on todella ravistava ja kierrokset hieman heiluvat edestakaisin ensimmäiset 10-15 sek kun auto starttaa. En osannut ottaa tätä puheeksi myyjäliikkeen kanssa heti alussa kun tämän auton kanssa oli monta ensimmäistä itselle kuten 4 sylinteriä, turbo, suorasuihku ja automalli alle 5-sarjan joten oli semmoinen fiilis että ehkä näihin kansanmalleihin kuuluu tietty karkeus sitten.

    Jo tehtyä diagnosointia:
    -Moottorista ei tule vikakoodeja mitkä viittaisi mihinkään näihin ongelmiin
    -Tulpat ja puolat kaikki vaihdettu uusiin
    -Moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit tarkistettu ammattilaisella, nämä olivat eka mitä itse epäilin.

    Tehot ovat tallella ja auto kuitenkin liikkuu nätisti ja tyhjäkäynnillä kierrosmittari pysyy aivan tasaisena.

    Ideoita? :think
    Suuttimet paskassa -> bemarilta suuttimien putsauslientä tankkiin, halpa kokeilla maksaa 12,50 €/pullo, pari pullollista täyteen tankkiin.
    Kylmäkäynnistyksen karkeutta pahentaa tuo katalysaattorien lämmityskäyttö.

    Comment

    • Mirska
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 109
      • Turku

      #3
      Originally posted by 314da View Post
      Suuttimet paskassa -> bemarilta suuttimien putsauslientä tankkiin, halpa kokeilla maksaa 12,50 €/pullo, pari pullollista täyteen tankkiin.
      Kylmäkäynnistyksen karkeutta pahentaa tuo katalysaattorien lämmityskäyttö.

      Unohdin mainita että tätä on jo koitettu, myöskin crc:n gdi valve cleanerillä on yritetty imuventtiileitä putsata.
      F10 528iA

      Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17807
        • PKS

        #4
        Originally posted by Mirska View Post
        Unohdin mainita että tätä on jo koitettu, myöskin crc:n gdi valve cleanerillä on yritetty imuventtiileitä putsata.
        Tämä on suorasuihkukone, joten ongelma piilee imukanavissa ja venttiilinvarsissa. Noilla aineilla ei siihen osoitteeseen pääse, koska suutin ei ole imukanavassa. Pähkinäpuhallus olisi toimenpide niiden puhdistukseen ja oireiden perusteella hyvinkin mahdollinen korjaus.
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring
        ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28
        ///M535i '87 zinnoberrot
        ½ E46 316ti Compact
        ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • 314da
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 228
          • J

          #5
          Originally posted by Dualfun View Post
          Tämä on suorasuihkukone, joten ongelma piilee imukanavissa ja venttiilinvarsissa. Noilla aineilla ei siihen osoitteeseen pääse, koska suutin ei ole imukanavassa. Pähkinäpuhallus olisi toimenpide niiden puhdistukseen ja oireiden perusteella hyvinkin mahdollinen korjaus.
          Pähkinäpuhallustahan tekevät marmorillakin noihin jos tuota karstaa kertynyt sinne paljon, paljonko ajettu?
          Vanokset voi kanssa tuommosia värinöitä yms tuoda.

          Johonkin kunnolliselle korjaamolle missä ymmärtävät oikeasti tuon päälle.

          Comment

          • Mirska
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 109
            • Turku

            #6
            Originally posted by Dualfun View Post
            Tämä on suorasuihkukone, joten ongelma piilee imukanavissa ja venttiilinvarsissa. Noilla aineilla ei siihen osoitteeseen pääse, koska suutin ei ole imukanavassa. Pähkinäpuhallus olisi toimenpide niiden puhdistukseen ja oireiden perusteella hyvinkin mahdollinen korjaus.

            Niin tuon bemarin polttoaineen mukaan lisättävän litkun onkin tarkoitus putsata nimenomaan tukkeutunut suutin ei karstautunut venttiili. Tuo CRC:n aine ruiskutetaan imusarjan kautta sisään, tietenkään en miltään tuommoselta aineelta ihmeitä odottanut mutta helppo kumminkin yrittää yhtenä oljenkortena.

            Vähän alta 143tkm mittarissa autossa. Nettiautossakin on aika paljon N20 koneisia enemmänkin ajettuja, jotenki ajattelisi että niistä kuulisi täälläkin enemmän jos karstautuminen aiheuttaisi näinkin selviä ongelmia.
            F10 528iA

            Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

            Comment

            • kobluna
              Bimmer Rookie
              • Oct 2018
              • 124
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Mirska View Post
              Niin tuon bemarin polttoaineen mukaan lisättävän litkun onkin tarkoitus putsata nimenomaan tukkeutunut suutin ei karstautunut venttiili. Tuo CRC:n aine ruiskutetaan imusarjan kautta sisään, tietenkään en miltään tuommoselta aineelta ihmeitä odottanut mutta helppo kumminkin yrittää yhtenä oljenkortena.

              Vähän alta 143tkm mittarissa autossa. Nettiautossakin on aika paljon N20 koneisia enemmänkin ajettuja, jotenki ajattelisi että niistä kuulisi täälläkin enemmän jos karstautuminen aiheuttaisi näinkin selviä ongelmia.
              Omalla N20:lla ajettu 176tkm eikä ole ollut mitään ongelmia. Öljyt vaihdettu 15tkm välein ja tankattu 98E5:ttä, mitkä saattaa vaikuttaa karstoittumiseen tai sitten ei.

              Sanoit ettei tyhjäkäynti heijaa, mutta ehdotan kuitenkin jumittunutta/tukkeentunutta huohotusventtiliä (PCV). Se on monella mennyt vaihtoon yli 100tkm ajettuna. Tosin jos se on jumissa, niin sammuttaessa/tyhjäkäynnillä pitäisi kuulua koneesta sellainen vislaus, kun paineet yrittää tasaantua.

              Comment

              • Mirska
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 109
                • Turku

                #8
                Originally posted by kobluna View Post
                Omalla N20:lla ajettu 176tkm eikä ole ollut mitään ongelmia. Öljyt vaihdettu 15tkm välein ja tankattu 98E5:ttä, mitkä saattaa vaikuttaa karstoittumiseen tai sitten ei.

                Sanoit ettei tyhjäkäynti heijaa, mutta ehdotan kuitenkin jumittunutta/tukkeentunutta huohotusventtiliä (PCV). Se on monella mennyt vaihtoon yli 100tkm ajettuna. Tosin jos se on jumissa, niin sammuttaessa/tyhjäkäynnillä pitäisi kuulua koneesta sellainen vislaus, kun paineet yrittää tasaantua.

                Hmm ei omasta mielestä ylimääräisiä ääniä kuulu, tämmöistä palikkaa https://vanos-bmw.com/product/repair...mw-11127588412 tarvitsisi vai? Sen verran halpa et vois tehdä ihan ennakoivana huoltonakin.
                F10 528iA

                Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                Comment

                • kobluna
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2018
                  • 124
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Mirska View Post
                  Hmm ei omasta mielestä ylimääräisiä ääniä kuulu, tämmöistä palikkaa https://vanos-bmw.com/product/repair...mw-11127588412 tarvitsisi vai? Sen verran halpa et vois tehdä ihan ennakoivana huoltonakin.
                  En tiennytkään, että noita myydään myös erikseen. Tuota osaa kuitenkin joo tarkoitin.

                  Comment

                  • Mirska
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 109
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by kobluna View Post
                    En tiennytkään, että noita myydään myös erikseen. Tuota osaa kuitenkin joo tarkoitin.
                    Kaipa tuon voisi tosiaan vaihtaa, epäilys tästä johtuvaksi kuitenkin nousee kun silloin tällöin kone käy aivan täydellisesti eikä kuulu mitään suhinoita tai ääniä. Oma suurin epäilys on ollut pätkivät suuttimet tai jotain tämän tapaista. Tietääkö joku onko esim ISTAssa suuttimille jotain testiä?
                    F10 528iA

                    Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                    Comment

                    • 314da
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2015
                      • 228
                      • J

                      #11
                      Originally posted by Mirska View Post
                      Kaipa tuon voisi tosiaan vaihtaa, epäilys tästä johtuvaksi kuitenkin nousee kun silloin tällöin kone käy aivan täydellisesti eikä kuulu mitään suhinoita tai ääniä. Oma suurin epäilys on ollut pätkivät suuttimet tai jotain tämän tapaista. Tietääkö joku onko esim ISTAssa suuttimille jotain testiä?
                      Minä kyllä suosittelen käymään tuolla:

                      Suoritamme kaikki BMW korjaukset ja huollot polttimon vaihdoista moottoriremontteihin.

                      Comment

                      • Mirska
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 109
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by 314da View Post
                        Minä kyllä suosittelen käymään tuolla:

                        http://jw-service.fi/
                        Juuh ois tarkoitus supparille viedä uudestaan, nuo moottorinkumit siellä aikasemmin tarkistettiinkin ja päätettiin että tulpat kannattais vaihtaa kun tätä vikaa hieman kartoitettiin koodailujen yhteydessä.
                        F10 528iA

                        Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Kuka vaihtoi tulpat ja puolat?

                          Niiden kunnosta pystyy päättelemään todella paljon.

                          Suuttimia näistä bemmin korkeapaineista menee kuin karkkia ja sukkia.

                          Muutama KP pumppukin on ollut särki..
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • AlpinWeiss
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 927
                            • West coast

                            #14
                            Originally posted by Janzki View Post
                            Kuka vaihtoi tulpat ja puolat?

                            Niiden kunnosta pystyy päättelemään todella paljon.

                            Suuttimia näistä bemmin korkeapaineista menee kuin karkkia ja sukkia.

                            Muutama KP pumppukin on ollut särki..

                            Omasta ei ole mennyt kertaakaan rikki mitään noista. Nyt 120tkm taulussa.
                            MBCLK240 -02
                            E36 318 -93
                            E46 320 Ci -01
                            E46 330 CiA -01
                            E60 520i -04
                            E93 325i -07
                            F36 420xi -16

                            Comment

                            • Mirska
                              BTCF Member
                              • Aug 2012
                              • 109
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Janzki View Post
                              Kuka vaihtoi tulpat ja puolat?

                              Niiden kunnosta pystyy päättelemään todella paljon.

                              Suuttimia näistä bemmin korkeapaineista menee kuin karkkia ja sukkia.

                              Muutama KP pumppukin on ollut särki..

                              Vaihdoin itse tulpat ja puolat, tulpissa ei näkyny mitään ihmeellistä ja vaihtamisella ei ollut mitään vaikutusta koneen käytökseen. Tilasin tuon PCV kalvon nyt ja katsotaan sen vaihtamisen jälkeen jatkotoimenpiteitä.
                              F10 528iA

                              Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎