Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bps ja huoltaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apoov
    Bimmer Rookie
    • Jun 2016
    • 86
    • Finland

    Bps ja huoltaminen

    Hankin juuri 2016 f30:en, johon Laakkonen antoi kaupan päälle kahden vuoden bps-takuun.
    Olen yrittänyt kahlata nettiä etsien takuun ehtoja yms.
    Jostain syystä näyttää olevan ihan salatiedettä, mitä korvataan ja mitä ei?

    Toinen, mikä on jäänyt askarruttamaan, oli se, että missä määrin autoa voi itse huoltaa? Eli, jos vaihdan itse nyt vaikka jarrupalat, öljyt, raitisilmasuodattimen yms. hieman ennen määräikaishuoltoa, niin miten tuossa tulisi toimia, jotta a) sähköinen huoltokirja pysyy ajantasalla ja virheettömänä? b) tunkeeko Laakkonen tuonne väkipakolla esim. uudet öljyt tilalle? c)Mitä saan ja en saa tehdä, ettei tuo bps-takuu raukea?
    Ilmeisesti ainakin käytettävä alkuperäisosia?

    Mites takuun jälkeen? Huoltaisin mielelläni mahdollisimman paljon itse, mutta haluan tietysti, että kaikki huollot rekisteröityvät tuonne auton huoltokirjaan "oikein" ja ajallaan.
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6704
    • PK-seutu

    #2
    Originally posted by Apoov View Post
    Hankin juuri 2016 f30:en, johon Laakkonen antoi kaupan päälle kahden vuoden bps-takuun.
    Olen yrittänyt kahlata nettiä etsien takuun ehtoja yms.
    Jostain syystä näyttää olevan ihan salatiedettä, mitä korvataan ja mitä ei?

    Toinen, mikä on jäänyt askarruttamaan, oli se, että missä määrin autoa voi itse huoltaa? Eli, jos vaihdan itse nyt vaikka jarrupalat, öljyt, raitisilmasuodattimen yms. hieman ennen määräikaishuoltoa, niin miten tuossa tulisi toimia, jotta a) sähköinen huoltokirja pysyy ajantasalla ja virheettömänä? b) tunkeeko Laakkonen tuonne väkipakolla esim. uudet öljyt tilalle? c)Mitä saan ja en saa tehdä, ettei tuo bps-takuu raukea?
    Ilmeisesti ainakin käytettävä alkuperäisosia?

    Mites takuun jälkeen? Huoltaisin mielelläni mahdollisimman paljon itse, mutta haluan tietysti, että kaikki huollot rekisteröityvät tuonne auton huoltokirjaan "oikein" ja ajallaan.
    BPS takuu vaatii merkkihuollon käyttämisen. Edes valtuutettu ei käy.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0

    Comment

    • Apoov
      Bimmer Rookie
      • Jun 2016
      • 86
      • Finland

      #3
      Originally posted by pyroz View Post
      BPS takuu vaatii merkkihuollon käyttämisen. Edes valtuutettu ei käy.
      Eli autoon ei saa käytännössä koskea kahteen vuoteen?

      Comment

      • fransesco
        BTCF Member
        • Jul 2014
        • 232
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by pyroz View Post
        BPS takuu vaatii merkkihuollon käyttämisen. Edes valtuutettu ei käy.
        Eikö merkkihuolto ja valtuutettu ole sama asia?

        Itse kun BPS autolla ajelin, niin pidin visusti kiinni siitä että käytän sen merkkihuollossa. Tosin sekään ei ollut mikään oletusarvo kun F34:n ohjausvaihteessa havaittiin tyyppivika BPS-takuuaikana. Hirvee riitely tarvittiin ja lopulta BMW:n goodwill tuli vastaan.
        E88 & F56 electric

        Comment

        • pikkuvermo
          Bimmer Rookie
          • Dec 2008
          • 134
          • PKS

          #5
          Originally posted by Apoov View Post
          Hankin juuri 2016 f30:en, johon Laakkonen antoi kaupan päälle kahden vuoden bps-takuun.
          Olen yrittänyt kahlata nettiä etsien takuun ehtoja yms.
          Jostain syystä näyttää olevan ihan salatiedettä, mitä korvataan ja mitä ei?

          Toinen, mikä on jäänyt askarruttamaan, oli se, että missä määrin autoa voi itse huoltaa? Eli, jos vaihdan itse nyt vaikka jarrupalat, öljyt, raitisilmasuodattimen yms. hieman ennen määräikaishuoltoa, niin miten tuossa tulisi toimia, jotta a) sähköinen huoltokirja pysyy ajantasalla ja virheettömänä? b) tunkeeko Laakkonen tuonne väkipakolla esim. uudet öljyt tilalle? c)Mitä saan ja en saa tehdä, ettei tuo bps-takuu raukea?
          Ilmeisesti ainakin käytettävä alkuperäisosia?

          Mites takuun jälkeen? Huoltaisin mielelläni mahdollisimman paljon itse, mutta haluan tietysti, että kaikki huollot rekisteröityvät tuonne auton huoltokirjaan "oikein" ja ajallaan.
          Huolto-ohjelman mukaiset huollot merkkihuollossa, ”lisähuollot” voit tehdä itse jos haluat.

          Comment

          • TuomoA
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 529
            • Krs

            #6
            Originally posted by pikkuvermo View Post
            Huolto-ohjelman mukaiset huollot merkkihuollossa, ”lisähuollot” voit tehdä itse jos haluat.
            tämä.

            itsellä ei ollut bps takuun (laakkonen) mitään ongelmaa. vaihdettiin kardaanin stefa kun vuosi ja molemmat takaluukun nostimet. itse olen jättänyt tuon sähköisen huoltokirjan ja hankin perinteisen paperisen.
            G30 520dA MHEV Msport ’20 SophistoGrau
            F22 220iA Msport ’18 Estorilblau
            E82 118dA ’11 TitanSilber
            E46 325ti ’01 Topasblau

            Comment

            • Apoov
              Bimmer Rookie
              • Jun 2016
              • 86
              • Finland

              #7
              Originally posted by TuomoA View Post
              tämä.

              itsellä ei ollut bps takuun (laakkonen) mitään ongelmaa. vaihdettiin kardaanin stefa kun vuosi ja molemmat takaluukun nostimet. itse olen jättänyt tuon sähköisen huoltokirjan ja hankin perinteisen paperisen.
              Tossa tapauksessa kaikki takuunjälkeiset goodwillit ovat varmaan aika kiven alla jos auton sähköinen huoltokirja ei ole ajantasalla.

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6704
                • PK-seutu

                #8
                Originally posted by Apoov View Post
                Tossa tapauksessa kaikki takuunjälkeiset goodwillit ovat varmaan aika kiven alla jos auton sähköinen huoltokirja ei ole ajantasalla.
                Voihan ne huollot silti olla BMW:n järjestelmissä kunnossa, vaikkei auton näytöllä näkyisikään.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0

                Comment

                • Apoov
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2016
                  • 86
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by pyroz View Post
                  Voihan ne huollot silti olla BMW:n järjestelmissä kunnossa, vaikkei auton näytöllä näkyisikään.
                  Asiasta kun en kauheasti tiedä... Miten nuo huollot sinne järjestelmään "upataan" ja kenen toimesta?

                  Comment

                  • Juhi$
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2009
                    • 1268
                    • Laukaa

                    #10
                    Originally posted by Apoov View Post
                    Asiasta kun en kauheasti tiedä... Miten nuo huollot sinne järjestelmään "upataan" ja kenen toimesta?
                    Käytännössä vain valtuutettu merkkihuolto pystyy päivittämään huoltotiedot tehtaan tietokannasta autoon.

                    Edit: Toki mikä tahansa korjaamo voi ostaa BMW:ltä täydet palvelut mutta aika hiljaista taitaa olla sen osalta kun ei ole ihan ilmaista.
                    Last edited by Juhi$; 15-05-2020, 13:15.

                    Comment

                    • Apoov
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2016
                      • 86
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by Juhi$ View Post
                      Käytännössä vain valtuutettu merkkihuolto pystyy päivittämään huoltotiedot tehtaan tietokannasta autoon.

                      Edit: Toki mikä tahansa korjaamo voi ostaa BMW:ltä täydet palvelut mutta aika hiljaista taitaa olla sen osalta kun ei ole ihan ilmaista.
                      Jos nyt siis auto huutaa uusia jarrupaloja ja vaihdan ne itse tai vaihdatan jossain nyrkkipajassa, niin suostuuko muka merkkihuolto pyynnostä tai maksua vastaan päivittämään huoltotiedot? Ei kai?

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17416
                        • Turku

                        #12
                        Ei takuulla.
                        Näillä mennään:
                        - BMW E81 118i since 2017
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Apoov
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2016
                          • 86
                          • Finland

                          #13
                          Eli jos haluat huoltohistorian olevan kunnossa ja BMW:n järjestelmässä, niin ainoa vaihtoehto on käytännössä huollattaa määräaikaishuollot valtuutetussa liikkessä?

                          Comment

                          • maukka86
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 488
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Apoov View Post
                            Jos nyt siis auto huutaa uusia jarrupaloja ja vaihdan ne itse tai vaihdatan jossain nyrkkipajassa, niin suostuuko muka merkkihuolto pyynnostä tai maksua vastaan päivittämään huoltotiedot? Ei kai?
                            Minkä takia jarrupalojen vaihto pitäisi näkyä jossain tehtaan huoltotiedoissa?
                            f22 220i

                            Comment

                            • hopsu
                              Newbiemmer
                              • May 2014
                              • 22
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Apoov View Post
                              Eli jos haluat huoltohistorian olevan kunnossa ja BMW:n järjestelmässä, niin ainoa vaihtoehto on käytännössä huollattaa määräaikaishuollot valtuutetussa liikkessä?

                              Aukoton sähköinen huoltokirja varmasti helpottaa tilannetta jos tulee tarvetta takuukorjauksille. Itsellä kävi niin että sain BPS takuun f30:een, vaikka selvisi oston yhteydessä että edellinen määräaikainen öljynvaihto oli tehty muussa kuin BMW-huollossa. Eli sähköiseen huoltokirjaan ei jäänyt edes merkintää tästä. Sain toki vaihtotyön tehneen liikkeen kuitista kopion jossa asia selvisi.


                              Tämän BPS takuun aikana on jo vaihdettu jakopää (öljypumpun ketju äänsi), turbo (hukkaportin tangon räminä), perän stefa ja takaoven kumilista. Kaikki taitaa olla aika tyyppivikoja näissä. Autolla ajettu nyt 105 tkm. Näistä ei siis tullut minulle kuluja yhtään.
                              -F34 330d xdrive '15
                              -F30 320i xdrive '13

                              ex. F48 25d xdrive '16
                              ex. K100 LT '87
                              ex. e91 330d xdrive ´10
                              ex. e91 320d xdrive ´10

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎