Originally posted by Jamppa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bps ja huoltaminen
Collapse
X
-
Originally posted by Jamppa View PostOk, no tuohan on positiivinen tieto.
Mieluummin olen siis varovainen asian kanssa tuon takuun voimassaolon ajan. Ärsyttää vaan kun itse voisin ja osaisin tehdä suurimman osan autoon liittyvistä huolloista ja korjauksista.
Comment
-
-
Originally posted by Apoov View PostSitten on vielä eri asia, miten maahantuoja suhtautuu asiaan jos tulee tarvetta takuu-korjauksille. Tuossa kohtaa voi olla aika helppo sanoa, että takuu on rauennut, koska ei ole huollettu BMW:n valtuuttamassa liikkeessä "oikeilla" työmenetelmillä ja alkuperäis-osilla.
Mieluummin olen siis varovainen asian kanssa tuon takuun voimassaolon ajan. Ärsyttää vaan kun itse voisin ja osaisin tehdä suurimman osan autoon liittyvistä huolloista ja korjauksista.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli autoon tulee takuun alainen vika esimerkiksi moottoriin, tarkastetaan että moottoriöljyt on täyttänyt luokituksen, ja täts it. Takuun jälkeisiä "Goodwill" vastaantuloja on tosin turha lähteä metsästämään jos et ole merkkarilla huollattanut.Last edited by Skunkki^; 19-05-2020, 22:40.KIA Optima PHEV
Exät:
520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
Comment
-
-
Originally posted by Skunkki^ View PostTakuu ei raukea jos huolto tehdään valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti ja käytetään alkuperäisiä tai alkuperäistä vastaavia tarvikeosia.
Takuu on voimassa edellyttäen, että määräaikaishuollot on suoritettu BMW:n valtuuttamassa huoltopisteessä ja tehty valmistajan ohjeiden ja huolto-ohjelman mukaisesti.
Myyjäliike (takuun myöntäjä) sen kuitenkin loppukädessä saa itse päättää takertuuko sen enempää noihin huoltoihin, mutta käytännössä jos ei merkkarilla huollettu niin ei ole velvollisuutta korvata mitään kun ehtoja ei ole noudatettu.Last edited by Juhi$; 20-05-2020, 08:00.
Comment
-
-
Originally posted by Juhi$ View PostKorjataan sen verran että:
Takuu on voimassa edellyttäen, että määräaikaishuollot on suoritettu BMW:n valtuuttamassa huoltopisteessä ja tehty valmistajan ohjeiden ja huolto-ohjelman mukaisesti.
Myyjäliike (takuun myöntäjä) sen kuitenkin loppukädessä saa itse päättää takertuuko sen enempää noihin huoltoihin, mutta käytännössä jos ei merkkarilla huollettu niin ei ole velvollisuutta korvata mitään kun ehtoja ei ole noudatettu.KIA Optima PHEV
Exät:
520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28
Comment
-
-
Originally posted by Skunkki^ View PostNyt ei ole sopparia käsillä, mutta väitän että takuuehdoissa jopa mainitaan, että voit huollattaa autoasi muualla kuin valtuutetussa liikkeessä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
- BPS takuu toimii vain jos on merkkihuollettu
- Goodwill asiat voivat toimia myös jos muualla huollettu (tulkinnanvaraista ja riski)
- Ruotsista ostetun auton BPS takuu ei ole voimassa Suomessa
- Saksasta ostetun BPS takuu on voimassa myös Suomessa
Jos tekee itse ominpäin tai teettää muualla välihuoltoja, niin en merkkaisi niitä sähköisiin huoltokirjoihin tai järjestelmiin, jolloin auton huoltohistoria pysyy 100% merkkarin leimoissa. Seuraavalle ostajalle voi näyttää muilla keinoin, että öljyt on vaihdeltu myös huoltojen välissä.
Jarruhuolto on helpoin ja paras asia teettää muualla tai tehdä itse. Jarrut kun eivät kuulu mihinkään aika tai kilometripohjaiseen huolto-ohjelmaan vaan ne tehdään sitten kun ovat kuluneet. Joillakin voi kestää alkup. jarrut vaikka 200tkm. Toisella ne menee vaihtoon jo 70tkm kohdalla. Voi tietysti miettiä, että käyttäisikö silti muualta kuin marmorilta hankittuja orkkis osia tai laadukkaita tarvikkeita.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Jarruhuolto on helpoin ja paras asia teettää muualla tai tehdä itse. Jarrut kun eivät kuulu mihinkään aika tai kilometripohjaiseen huolto-ohjelmaan vaan ne tehdään sitten kun ovat kuluneet. Joillakin voi kestää alkup. jarrut vaikka 200tkm. Toisella ne menee vaihtoon jo 70tkm kohdalla. Voi tietysti miettiä, että käyttäisikö silti muualta kuin marmorilta hankittuja orkkis osia tai laadukkaita tarvikkeita.
Sitten taas toisaalta, kun katsoin esim uuden X1:n tai nykyisen F60-mallini kohdalla tuota huoltokirjaa, niin siellä ei ole jarruista mainintaa. Joten leimat sinne öljynvaihtohuolloista ja muuten ollaan kuin ellun kanat.
PS. tämä nyt menee ihan offtopiciksi, mutta koska mun F60 on hybridiauto niin pitää mainita. Toyotan huoltomieheltä kuultuna että hybridien akkujen takuu on mennyttä jos niillä ei ole merkintää että auto on vuosittain käynyt huollossa merkkiliikkeessä. Sitähän ei mistään todista, mutta tee-se-itse miehelle voi tulla yllätyksenä tuon akkutakuun menetys (joka on monta vuotta enemmän kuin itse auton takuu).Last edited by fransesco; 22-05-2020, 12:56.E88 & F56 electric
Comment
-
-
Originally posted by fransesco View PostEn ole ihan varma tuosta jarrupuolesta. Jarruilla ei tietenkään ole normaali-ihmiselle mitään tekoa sillä, jos vaikka BPS-takuuta yrittäisi saada esim vaihteisto- tai nokkaketjuremontille. Liikkeen puolelta asia voi olla toisin, koska siellä idriven sähköisessä huoltokirjassa on F3x autoissa seuranta myös tälle asialle. Eli ne voisi ottaa siitä nokkiinsa, että jarrut on korjattu muualla ja yrittää sitä kautta hakea asiakasta laskun maksajaksi "koska ehtoja on rikottu". En uskaltaisi itse ottaa tuota riskiä. Mulla oikeasti alkoi mennä hermo kun huoltojen, vehicle checkien jne lisäksi piti autoa vielä käyttää joko etu- tai takajarrupalojen vaihdossa vähän väliä. Eli käyntejä merkkiliikkeessä tuli enemmän kuin kerran vuodessa. Ehkä tässä vaikutti ainakin takavetoisen F30 osalla se, että auto korjaa jarruilla ja ajonvakaudella talvella menoa (kitkat alla) ja palat kuluu. F34 xdrive taisi olla hieman maltillisempi tässä...
Sitten taas toisaalta, kun katsoin esim uuden X1:n tai nykyisen F60-mallini kohdalla tuota huoltokirjaa, niin siellä ei ole jarruista mainintaa. Joten leimat sinne öljynvaihtohuolloista ja muuten ollaan kuin ellun kanat.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMitä tarkoitat F3x autojen jarruhuoltojen seurannalla? Mistä sen tietää monennetko jarrupalat tai levyt sinulla autossa on jos olet vaihdattanut muualla ja vaikka vielä orkkisosilla? Ei mistään kun tosiaan toisilla menee niitä 50tkm välein ja toisilla 150tkm jne..E88 & F56 electric
Comment
-
-
Originally posted by fransesco View PostTarkoitan siis sitä, että siellä elektronisessa huoltokirjassa on samanlainen seuranta ja kohta että millä kilsoilla ja missä lafkassa kuin esim öljynvaihtojen kanssa. Näin oli ainakin F30 2013 mallissa ja F34 2015 mallissa. 2019 mallisessa F60:ssä tätä ei ole.
Lisäksi testerillä näkee montako kertaa esim. jarruhuollot on autosta nollattu, mutta kohtuu saivarteluksi menee jos noin tarkasti aletaan missään tutkimaan huoltohistoriaa jarrujen osalta.
Comment
-
-
Ja edelleenkin, jos vaihtaa varruosat ennenkuin ne on aivan loppu niin kukaan ei voi tulla sanomaan, että jarruhuoltoja tekemättä. Kun ne eivät mene kilometrien tai ajan mukaan.
Toki nykyisiin sähköisiin huoltokirjoihin tulee merkintä, jos merkkarilla jarrut vaihdetaan, mutta kun kukaan ei tiedä missä vaiheessa auton elinkaarta niitä pitäisi vaihdella niin ei ole merkitystä. Sen voi vaikka ajatella niin, että teettää vain joka kolmannen jarruremontin merkkarilla ja verrata niitä muita kertoja itse tehtyihin "15tkm väliöljyvaihtoihin".S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Ensimmäistä huoltoa pukkaa
Noniin... Ensimmäinen huolto olisi nyt ajankohtainen.
Auto pyytää öljyn ja jarrunesteiden vaihtoa.
Pyysin tarjouksen paikalliselta merkkihuollolta.
Sain sitten tarjouksen, johon kuuluu öljyt, jarrunesteet, mikrosuodattimet, ilmansuodatin, polttoainesuodatin ja auton tarkastus. Hinta 740€!!!
Ilmeisesti noita suodattimia vaihdellaan tiettyjen huoltojen yhteydessä? Veikkaampa vaan, että kaikki suodattimet ja niille laskettu hinta paisuttavat kyseiset perushuollot tuollaisiin poskettomiin hintoihin,
Jos nyt vaihdan itse ilmansuodattimen ja mikrosuodattimen, niin tunkevatko väkisin omat orkkis-suodattimet sinne joka tapauksessa?
Eikös tuo auton tarkastus (vehicle check) ole myös ihan oma huoltonsa, jota auto pyytää kyllä ihan erikseen?
Ettei nyt vaan apinaa koijattaisi?
Comment
-
-
Originally posted by Apoov View PostNoniin... Ensimmäinen huolto olisi nyt ajankohtainen.
Auto pyytää öljyn ja jarrunesteiden vaihtoa.
Pyysin tarjouksen paikalliselta merkkihuollolta.
Sain sitten tarjouksen, johon kuuluu öljyt, jarrunesteet, mikrosuodattimet, ilmansuodatin, polttoainesuodatin ja auton tarkastus. Hinta 740€!!!
Ilmeisesti noita suodattimia vaihdellaan tiettyjen huoltojen yhteydessä? Veikkaampa vaan, että kaikki suodattimet ja niille laskettu hinta paisuttavat kyseiset perushuollot tuollaisiin poskettomiin hintoihin,
Jos nyt vaihdan itse ilmansuodattimen ja mikrosuodattimen, niin tunkevatko väkisin omat orkkis-suodattimet sinne joka tapauksessa?
Eikös tuo auton tarkastus (vehicle check) ole myös ihan oma huoltonsa, jota auto pyytää kyllä ihan erikseen?
Ettei nyt vaan apinaa koijattaisi?
Nuo huollothan menee niin,että joka toinen huolto on kalliimpi, eli ensimmäinen huolto maksaa n. 350 € ja toinen n. 700 €.
Comment
-
Comment