Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bps ja huoltaminen

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2000
    • Tampere/kainuu

Originally posted by Apoov View Post
    Jos nyt siis auto huutaa uusia jarrupaloja ja vaihdan ne itse tai vaihdatan jossain nyrkkipajassa, niin suostuuko muka merkkihuolto pyynnostä tai maksua vastaan päivittämään huoltotiedot? Ei kai?
    Jos mainitsemasi korjaamo on sen jarrupalojen vaihdon merkinnyt tehtaan tietokantaan niin merkkiliile tai vastaava voi siirtää tiedon tottakait autosi sähköiseen huoltokirjaan. Tai se tulee siirtymään sinne joka tapauksessa, kun seuraavia huoltomerkintöjä tehdään ja siirretään auton huoltokirjaan.

Ei kukaan "leimaa" toisten tekemiä huoltoja ominaan sen nyt sanoo järkikin.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

Comment

• Apoov
      Bimmer Rookie
      • Jun 2016
      • 86
      • Finland

Originally posted by zakspeed View Post
      Jos mainitsemasi korjaamo on sen jarrupalojen vaihdon merkinnyt tehtaan tietokantaan niin merkkiliile tai vastaava voi siirtää tiedon tottakait autosi sähköiseen huoltokirjaan. Tai se tulee siirtymään sinne joka tapauksessa, kun seuraavia huoltomerkintöjä tehdään ja siirretään auton huoltokirjaan.

Ei kukaan "leimaa" toisten tekemiä huoltoja ominaan sen nyt sanoo järkikin.
      Niin, en siis missään vaiheessa itsekään ajatellut, että toinen korjaamo merkkaisi mitään toisen tekemää. Siksi siis tokaisinkin tuossa "Ei kai?".
      Jos nyt siis olen oikein ymmärtänyt, niin jos haluan auton pyytämän huollon tallentuvan bmw:n tietokantaan, niin korjaamo tarvitsee tietysti pääsyn sinne. Joka taas sulkee pois kaikki pienemmät pajat.

Edelleen mulle jäi hieman mysteeriksi nuo jarrujen huollot, joista siis näkyy idrivessä km/aikaraja. Eihän noidenkaan vaihto mene minnekään tietokantaan tai tule kuitatuksi, jos itse ne vaihdan. Vai resetoinko vaan jarrujen huoltovalon?
      Koko tuo sähköinen huoltokirja on kyllä tehty puhtaasti varjelemaan tuota ylihintaista merkkihuoltoa. Tällähän siis pyritään puhtaasti kiertämään EU asetuksen suomaa vapautta huoltaa auto missä tahansa huoltamossa.

Comment

• Apoov
        Bimmer Rookie
        • Jun 2016
        • 86
        • Finland

Originally posted by maukka86 View Post
        Minkä takia jarrupalojen vaihto pitäisi näkyä jossain tehtaan huoltotiedoissa?
        Autohan pyytää huoltamaan jarrut ihan niinkuin öljytkin.
        Eikö kaiken huollettavan, mitä auto pyytää, pidä tulla aina kuitatuksi.
        Ennen oli helppoa, kun oli ihan oikeat määräaikaishuollot 🙂

Comment

• fransesco
          BTCF Member
          • Jul 2014
          • 235
          • Vantaa

Originally posted by hopsu View Post
          Aukoton sähköinen huoltokirja varmasti helpottaa tilannetta jos tulee tarvetta takuukorjauksille. Itsellä kävi niin että sain BPS takuun f30:een, vaikka selvisi oston yhteydessä että edellinen määräaikainen öljynvaihto oli tehty muussa kuin BMW-huollossa. Eli sähköiseen huoltokirjaan ei jäänyt edes merkintää tästä. Sain toki vaihtotyön tehneen liikkeen kuitista kopion jossa asia selvisi.

Tämän BPS takuun aikana on jo vaihdettu jakopää (öljypumpun ketju äänsi), turbo (hukkaportin tangon räminä), perän stefa ja takaoven kumilista. Kaikki taitaa olla aika tyyppivikoja näissä. Autolla ajettu nyt 105 tkm. Näistä ei siis tullut minulle kuluja yhtään.
          Sulla on käynyt ensin huono tuuri, mutta sitten hyvä tuuri kun sait kuntoon.

Mulla tuli F34:n ohjaukseen väljää jonka merkkiliike havaitsi määräaikaishuollossa. Sovittaessa korjausta sille, samainen liike (joka myy itse BPS-autoja), kysyi huoltotiskillä minulta mikä on BPS takuu ja vaikka väänsin rautalangasta että liikkeessä itsessään on sellaisia myynnissä, he kieltäytyivät tunnistamasta termiä ensin. Sen selittäminen niille oli todellinen painajainen ja söi täysin luottamuksen kyseiseen "takuuseen".
          E88 & F56 electric

Comment

• maukka86
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 490
            • Pirkanmaa

Autohan pyytää huoltamaan jarrut ihan niinkuin öljytkin.
            Eikö kaiken huollettavan, mitä auto pyytää, pidä tulla aina kuitatuksi.
            Ennen oli helppoa, kun oli ihan oikeat määräaikaishuollot 🙂
            No joo niinhän se pyytää, mutta en millään jaksa uskoa, että jarrupalojen vaihto muualla kuin merkkiliikkeessä voisi takuuta katkaista. Varsinkin kun kaikki kulutusosat on takuun ulkopuolella muutenkin.

Niin sanotut määräaikaishuollot on varmaan syytä tehdä takuun voimassaolon ajan merkkiliikkeessä, mutta muuten kyllä huollattaisin autoa muualla.
            f22 220i

Comment

• maukka86
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 490
              • Pirkanmaa

Originally posted by fransesco View Post
              Sulla on käynyt ensin huono tuuri, mutta sitten hyvä tuuri kun sait kuntoon.

Mulla tuli F34:n ohjaukseen väljää jonka merkkiliike havaitsi määräaikaishuollossa. Sovittaessa korjausta sille, samainen liike (joka myy itse BPS-autoja), kysyi huoltotiskillä minulta mikä on BPS takuu ja vaikka väänsin rautalangasta että liikkeessä itsessään on sellaisia myynnissä, he kieltäytyivät tunnistamasta termiä ensin. Sen selittäminen niille oli todellinen painajainen ja söi täysin luottamuksen kyseiseen "takuuseen".
              Samantyyppisiä kokemuksia myös minulla. Myydessä mainostettiin, että takuu toimii tarvittaessa ympäri Suomen ja euroopan, eikä se ole sidottu auton myyneeseen liikkeeseen.

No autoon tuli vikaa, mikä vaati tutkimista. Auton myyneeseen liikkeeseen on matkaa useampi sata kilometriä, joten ajattelin saman ketjun toisella paikkakunnalla sijaitsevan huollon tutkivan asian ilman ongelmia. No asia tuli lopulta kuntoon, mutta melkoisen taistelun jälkeen. Eka ei muka tunnettu edes koko bps-takuuta ja sitten väitettiin, että se olisi voimassa vain ja ainoastaan auton myyneessä liikkeessä ja sen huollossa.

Mainitsin sitten vielä, että joudunko tosiaan ajamaan auton takaisin Saksaan, jos ostan sieltä bps-takuun omaavan auton? Heidän näkemyksensä mukaan bps-takuu Saksassa on täysin eri asia kuin Suomessa, eikä niitä voi verrata keskenään.
              f22 220i

Comment

• pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6768
                • PK-seutu

Samantyyppisiä kokemuksia myös minulla. Myydessä mainostettiin, että takuu toimii tarvittaessa ympäri Suomen ja euroopan, eikä se ole sidottu auton myyneeseen liikkeeseen.

No autoon tuli vikaa, mikä vaati tutkimista. Auton myyneeseen liikkeeseen on matkaa useampi sata kilometriä, joten ajattelin saman ketjun toisella paikkakunnalla sijaitsevan huollon tutkivan asian ilman ongelmia. No asia tuli lopulta kuntoon, mutta melkoisen taistelun jälkeen. Eka ei muka tunnettu edes koko bps-takuuta ja sitten väitettiin, että se olisi voimassa vain ja ainoastaan auton myyneessä liikkeessä ja sen huollossa.

Mainitsin sitten vielä, että joudunko tosiaan ajamaan auton takaisin Saksaan, jos ostan sieltä bps-takuun omaavan auton? Heidän näkemyksensä mukaan bps-takuu Saksassa on täysin eri asia kuin Suomessa, eikä niitä voi verrata keskenään.
                Saksasta ostettu BPS takuu toimii myös Suomessa. Ruotsi on poikkeus. Ruotsissa ko. takuun rahoituskuvio on jotenkin erilainen ja ovat rajanneet sitä.
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

Comment

• maukka86
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 490
                  • Pirkanmaa

Originally posted by pyroz View Post
                  Saksasta ostettu BPS takuu toimii myös Suomessa. Ruotsi on poikkeus. Ruotsissa ko. takuun rahoituskuvio on jotenkin erilainen ja ovat rajanneet sitä.
                  Näin olen itsekin ymmärtänyt, että Saksasta ostetun auton bps-takuu toimii myös Suomessa.

Mutta miten Suomesta ostetussa autossa pitäisi bps-takuun oikeasti toimia? Pitäisikö sen toimia niin, että voin auton viedä mihin tahansa merkkiliikkeeseen tutkittavaksi, jos takuunalaisia vikoja ilmenee? Minulle tosiaan väitettiin, että takuu toimisi vain auton myyneen liikkeen kanssa.
                  f22 220i

Comment

• Apoov
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2016
                    • 86
                    • Finland

Aika hyvinhän tämä keskustelu kuvastaa sitä, kuinka hämärän peitossa tuo bps takuu on.
                    Onko kukaan koskaan nähnyt takuun ehtoja?
                    Veikkaanpa, että ehtoja et saa nähtäväksi vaikka mistä pyytäisit.

Comment

• maukka86
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 490
                      • Pirkanmaa

Aika hyvinhän tämä keskustelu kuvastaa sitä, kuinka hämärän peitossa tuo bps takuu on.
                      Onko kukaan koskaan nähnyt takuun ehtoja?
                      Veikkaanpa, että ehtoja et saa nähtäväksi vaikka mistä pyytäisit.
                      En minä ainakaan mitään ehtoja saanut tai nähnyt, kun kauppaa tein. Jonkin esitteen sain, missä ei mitään ehtoja kuitenkaan ollut.

Tämä on kyllä käsittämätöntä toimintaa, että bps-takuuta mainostetaan kovasti, mutta mitään tietoa ei ole mitä takuu oikeasti kattaa.
                      f22 220i

Comment

• Apoov
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2016
                        • 86
                        • Finland

En minä ainakaan mitään ehtoja saanut tai nähnyt, kun kauppaa tein. Jonkin esitteen sain, missä ei mitään ehtoja kuitenkaan ollut.

Tämä on kyllä käsittämätöntä toimintaa, että bps-takuuta mainostetaan kovasti, mutta mitään tietoa ei ole mitä takuu oikeasti kattaa.
                        Luulisi, että joku kuluttajansuoja laki velvottaisi takuun myöntäjää luovuttamaan takuun ehdot kuluttajalle. Muistan kyselleeni joskun entisen E90:n takuuehtoja. Pyytelin ensin Laakkoselta, jossa sain tylyäkin tylymmän vastauksen: "Ei me niitä asiakkaalle näytetä." Otin sen jälkeen yhteyttä maahantuojaan, josta sain pitkän jallituksen jälkeen vastauksen, että kyseisen automallin mukana ei ikinä edes toimitettu mitään ehtoja.
                        Mites oikein noudatat takuun ehtoja, etkä vahingossa tee mitään, minkä vuoksi takuu raukeaisi, kun et edes tiedä mitä takuu kattaa tai mitkä sen ehdot on?
                        Ihan käsittämätöntä touhua!

Comment

• kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1021
                          • Pikis

Näin olen itsekin ymmärtänyt, että Saksasta ostetun auton bps-takuu toimii myös Suomessa.

Mutta miten Suomesta ostetussa autossa pitäisi bps-takuun oikeasti toimia? Pitäisikö sen toimia niin, että voin auton viedä mihin tahansa merkkiliikkeeseen tutkittavaksi, jos takuunalaisia vikoja ilmenee? Minulle tosiaan väitettiin, että takuu toimisi vain auton myyneen liikkeen kanssa.
                          Meidän perheessä on ollut vain yksi BPS auto mutta sen kanssa ainakin homma on toiminut hienosti, auto ostettu Laakkoselta ja BPS alaiset asiat hoidettu Autokeskuksessa joka on Turun alueella merkkihuolto. Laakkosen automyyjän vastaus kun takuulle tuli tarvetta:

"Varaa vaan aika Sinua lähimmästä BMW-huoltopisteestä ja kerro, että BPS-takuun alainen auto kyseessä niin osaavat laittaa laskun tänne Joensuuhun korjauksesta."

Käytännössä kuitenkin menee käsittääkseni niin että päätöksen siitä kuuluuko takuun piiriin tekee myyjäliike. Ainakin meidän tapauksessa ennen kuin lähdettiin korjaamaan niin Autokeskus odotti ensin päätöstä Laakkoselta.
                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

Comment

• Tiik
                            BTCF Member
                            • Apr 2012
                            • 497
                            • Vantaa

Jarruremontin uskaltanee kyllä tehdä itse, ei kai siitä sen kummempaa merkintää järjestelmään jää? :think Ja tosiaan sillä autossa näkyvällä kilometrimäärällä jarrujen vaihtoon ei välttämättä ole mitään tekemistä jarrujen tämänhetkisen kunnon kanssa.

Eli todellisuudessa jarrut saattavat vielä olla ihan hyvässä kondiksessa (tarkastat itse silmällä/mitalla) -> nollaat itse huoltovälin -> ajaminen jatkuu.

Comment

• kobluna
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2018
                              • 140
                              • Espoo

Originally posted by Tiik View Post
                              Jarruremontin uskaltanee kyllä tehdä itse, ei kai siitä sen kummempaa merkintää järjestelmään jää? :think Ja tosiaan sillä autossa näkyvällä kilometrimäärällä jarrujen vaihtoon ei välttämättä ole mitään tekemistä jarrujen tämänhetkisen kunnon kanssa.

Eli todellisuudessa jarrut saattavat vielä olla ihan hyvässä kondiksessa (tarkastat itse silmällä/mitalla) -> nollaat itse huoltovälin -> ajaminen jatkuu.
                              Jep, sen huollon saa kyllä kuitattua itse pois salavalikosta, mutta huoltokirjamerkintää siitä ei tietenkään sitten tule. Tuolla saa kuitenkin sen huoltoherjan poistettua. Ja joo, se kilsamäärä on arvio, joka päivittyy todelliseksi kaksivaiheisesti ihan loppupuolella. Eli jarruissa on anturi, joka laukeaa kaksivaiheisesti. Ensimmäinen kai laskee kilsat 5000:een ja toinen pykälä käskee vaihtamaan palat "heti".

Ja itse sain sekä autoon että tehtaan järjestelmään merkinnän "nyrkkipajaltakin", kun teetin siellä M Performance jarrujen asennuksen. Samalla siis kuitattiin jarruremppa tehdyksi, mikä toki onkin totta. Eli ei ole ihan pakko viedä marmorille, kunhan valitsee nyrkkipajansa oikein. Jätän nyt nimen tässä sanomatta, ettei aleta syyttämään mainostamisesta.

Comment

• Jamppa
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 387
                                • Kerava

Originally posted by kobluna View Post
                                Jep, sen huollon saa kyllä kuitattua itse pois salavalikosta, mutta huoltokirjamerkintää siitä ei tietenkään sitten tule. Tuolla saa kuitenkin sen huoltoherjan poistettua. Ja joo, se kilsamäärä on arvio, joka päivittyy todelliseksi kaksivaiheisesti ihan loppupuolella. Eli jarruissa on anturi, joka laukeaa kaksivaiheisesti. Ensimmäinen kai laskee kilsat 5000:een ja toinen pykälä käskee vaihtamaan palat "heti".

Ja itse sain sekä autoon että tehtaan järjestelmään merkinnän "nyrkkipajaltakin", kun teetin siellä M Performance jarrujen asennuksen. Samalla siis kuitattiin jarruremppa tehdyksi, mikä toki onkin totta. Eli ei ole ihan pakko viedä marmorille, kunhan valitsee nyrkkipajansa oikein. Jätän nyt nimen tässä sanomatta, ettei aleta syyttämään mainostamisesta.
                                Mutta jääkö se noiden "ei merkki" -korjaamojen sähköinen leima sinne tehtaan järjestelmään pysyvästi, jos seuraavan kerran käyt vaikka marmorilla?

Comment

Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎