Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paremmat pyöränkulmat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roadrunner
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 142
    • Rovaniemi

    Paremmat pyöränkulmat?

    Onko jollakin hyviä vinkkejä mihin arvoihin säädättää pyöränkulmat? Löyty vain juttua että tehtaan arvoissa iso toleranssi, niin josko jollain vinkkiä tarkemmista.

    Auto f30 318xd, renkaat vakio 225/255 19” eibach jouset.
    E36 323i turbo coupe m-sport avusblue -97
    E61 530xd m-sport edition titansilber -09

    E91 320d -06
    E46cab 330i m-sport titansilver -01
    E39touring tds -97
    E91 320d m-sport lemansblue -06
    E39 m5 avusblue -99
    E39 tds m5replica -97
    E36 320i -92
  • Mörö
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 106
    • city

    #2
    Kokemusta tästä?

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1340
      • Kajaani

      #3
      Renkaat vanteet ja alusta osiossa löytyy tietoa paljonkin asiasta.
      Äkkiä katselin muunmuassa tuollaisen Hemi n kirjoituksen

      "
      Eihän ne kulmat missään kohtaa menekkään varsinaisesti ”vituiksi”, mutta ongelma on se että tehtaalla asetetut camberkulmat asetetaan hyvin lähelle varsin laajan toleranssialueen keskialuetta.
      Tämä on ”keskimääräisesti oikein”, koska tehtaalla ei voida tietää minkä vannekoon rengasta loppukuluttaja oikeasti lopulta käyttää.
      Homma toimii jos paineet pidetään 18” RF-renkaalla selvästi yli 3.0bar, mikä taas juuri tyypillisissä Suomen ajo-olosuhteissa on kaukana mukavuuspainotteisesta yhdistelmästä.

      Eli, tehdas antaa tyypillisesti taka-akseliston camberkulmatoleranssiksi lähes kokonaisen asteen haarukan, joka sitten kattaa 16”-19” kokoluokan kaikki ja kaiken tyyppiset renkaat.
      Tämä laaja toleranssialue samalla ikävä kyllä mahdollistaa sen että ollaan varsin kaukana todellisista optimikulmista varsinkin silloin kun todellinen käytetty vannekoko on 18”-20” ja jos/kun alla on 18”-19” RF-rengas jota ei haluttaisi leikkautumisen pelossa käyttää ajan maksimipaineilla (=epämukava).

      Tehtaan antama toleranssialue takacambereille on tyypillisesti
      -1.25”-2.15”-astetta ja tehtaan asettama camber yleensä lähellä tuota -2.00”-astetta.
      Kuitenkin 18” kokoluokan RF-renkaan todellinen optimi camberkulma on lähellä tuota tehtaan antaman toleranssialueen alarajaa, eli n.-1.25-1.35”-astetta.
      Tällöin voidaan suomessa yrittää hyödyntää myös maksimi ”mukavuutta” RF renkaalla laskemalla painetasoa 2.6-2.8bar tasolle iilman pelkoa ko.renkaan todella salakavalasta äkillisestä sisäreunan totaalipettämisestä.
      Samalla myös mm.sadekelin pito-ominaisuudet kasvavat selkeästi ja auton käyttäytyminen yleensäkkin muuttuu vähemmän uraherkäksi ja renkaan kuluessa rengas pysyy hiljaisempana.

      Ok, mehän emme nyt tiedä mitkä camberkulmat sinulla siellä takana on, mutta mikäli niitä ei oikeasti ole tehtaan asentamien ”peruskulmien” jälkeen säädetty juuri 18” RF-renkaan -1.25”-1.35”-asteen haarukkaan, ei ole todellakaan järkevää pitkässä juoksussa käyttää alle 3.0bar painetasoja ko.renkaalla."

      Yleensä ottaen varmaan iskaritolpat toleranssirajojen pystyimpään reunaan... Niin on suomen teille sopivat asetukset...
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • roadrunner
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 142
        • Rovaniemi

        #4
        Originally posted by Nettipepe View Post
        Renkaat vanteet ja alusta osiossa löytyy tietoa paljonkin asiasta.
        Äkkiä katselin muunmuassa tuollaisen Hemi n kirjoituksen

        "
        Eihän ne kulmat missään kohtaa menekkään varsinaisesti ”vituiksi”, mutta ongelma on se että tehtaalla asetetut camberkulmat asetetaan hyvin lähelle varsin laajan toleranssialueen keskialuetta.
        Tämä on ”keskimääräisesti oikein”, koska tehtaalla ei voida tietää minkä vannekoon rengasta loppukuluttaja oikeasti lopulta käyttää.
        Homma toimii jos paineet pidetään 18” RF-renkaalla selvästi yli 3.0bar, mikä taas juuri tyypillisissä Suomen ajo-olosuhteissa on kaukana mukavuuspainotteisesta yhdistelmästä.

        Eli, tehdas antaa tyypillisesti taka-akseliston camberkulmatoleranssiksi lähes kokonaisen asteen haarukan, joka sitten kattaa 16”-19” kokoluokan kaikki ja kaiken tyyppiset renkaat.
        Tämä laaja toleranssialue samalla ikävä kyllä mahdollistaa sen että ollaan varsin kaukana todellisista optimikulmista varsinkin silloin kun todellinen käytetty vannekoko on 18”-20” ja jos/kun alla on 18”-19” RF-rengas jota ei haluttaisi leikkautumisen pelossa käyttää ajan maksimipaineilla (=epämukava).

        Tehtaan antama toleranssialue takacambereille on tyypillisesti
        -1.25”-2.15”-astetta ja tehtaan asettama camber yleensä lähellä tuota -2.00”-astetta.
        Kuitenkin 18” kokoluokan RF-renkaan todellinen optimi camberkulma on lähellä tuota tehtaan antaman toleranssialueen alarajaa, eli n.-1.25-1.35”-astetta.
        Tällöin voidaan suomessa yrittää hyödyntää myös maksimi ”mukavuutta” RF renkaalla laskemalla painetasoa 2.6-2.8bar tasolle iilman pelkoa ko.renkaan todella salakavalasta äkillisestä sisäreunan totaalipettämisestä.
        Samalla myös mm.sadekelin pito-ominaisuudet kasvavat selkeästi ja auton käyttäytyminen yleensäkkin muuttuu vähemmän uraherkäksi ja renkaan kuluessa rengas pysyy hiljaisempana.

        Ok, mehän emme nyt tiedä mitkä camberkulmat sinulla siellä takana on, mutta mikäli niitä ei oikeasti ole tehtaan asentamien ”peruskulmien” jälkeen säädetty juuri 18” RF-renkaan -1.25”-1.35”-asteen haarukkaan, ei ole todellakaan järkevää pitkässä juoksussa käyttää alle 3.0bar painetasoja ko.renkaalla."

        Yleensä ottaen varmaan iskaritolpat toleranssirajojen pystyimpään reunaan... Niin on suomen teille sopivat asetukset...
        Camberit takaa jo jousienvaihdossa nostinkin niin pystyyn kuin sai, edessähän ei säätöä olekkaan.

        Ehkä vähä tarkennuksena alkuperäiseen, että haussa siis sellaset "optimaaliset" kulmat (camber/auraus) johon pyrkiä, ku vie auton säätöön. samalla näkisi että pääseekö pelkällä säädöllä lähellekkään, vai tarviiko alkaa tekemään lisäsäätöjä, kuten omassa e61 tuli tehtyä.
        E36 323i turbo coupe m-sport avusblue -97
        E61 530xd m-sport edition titansilber -09

        E91 320d -06
        E46cab 330i m-sport titansilver -01
        E39touring tds -97
        E91 320d m-sport lemansblue -06
        E39 m5 avusblue -99
        E39 tds m5replica -97
        E36 320i -92

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Millä lailla epätoivotusti se auto käyttäytyy tällä hetkellä?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • roadrunner
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 142
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            Millä lailla epätoivotusti se auto käyttäytyy tällä hetkellä?
            Ei siis säädetty vielä jousienvaihdonjälkeen.
            Vakiona oli tosi levoton ja suuntavakautta ei ollenkaan, mutta ainakin reaktiotangon pusla oli sökö, ne vaihdoin samalla kun jouset.

            nyt siis menossa säätöön, niin sinne kyselen tarkempia arvoja, vai onko hyvät mikäli käskee laittaa tehdasarvojen keskelle tms.
            E36 323i turbo coupe m-sport avusblue -97
            E61 530xd m-sport edition titansilber -09

            E91 320d -06
            E46cab 330i m-sport titansilver -01
            E39touring tds -97
            E91 320d m-sport lemansblue -06
            E39 m5 avusblue -99
            E39 tds m5replica -97
            E36 320i -92

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1355
              • Lempäälä

              #7
              Havaintona:
              Ihmettelin 330e kun tuntui olevan melkoinen uraohjus.
              Vaihdoin runflatit pois, en koskenut kulmiin --》 kaikki vetely ja poikkeaminen heti pois, on kuin uusi auto. Alla 18" kiekot.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16245
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by repsa View Post
                Havaintona:
                Ihmettelin 330e kun tuntui olevan melkoinen uraohjus.
                Vaihdoin runflatit pois, en koskenut kulmiin --》 kaikki vetely ja poikkeaminen heti pois, on kuin uusi auto. Alla 18" kiekot.
                Niinpä. Uusien merkki ja malli ?

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1355
                  • Lempäälä

                  #9
                  Olivat cinturato p7
                  Tilalle tuli nankang as-1

                  Molemmat koossa 225/45/18, että aika kapeat vielä kaiken lisäksi.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • pete-
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2005
                    • 389
                    • Helsinki

                    #10
                    Itse en näistä arvoista ymmärrä oikein mitään niin osaako
                    joku viisampi kertoa onko säädetty miten.
                    Auto todella levoton.
                    Kyseessä siis f31 330d ja renkaat 225/40r19 ja 255/35r19.
                    Attached Files
                    F31 330d -13
                    ex:
                    F31 320d -13
                    E91 320d -08
                    E39 528i -96
                    E34 535i -90
                    E34 535i -89
                    E36 325i -91
                    E30 316i -89

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3284
                      • Finnland

                      #11
                      Näin karkeasti sanoen yleensä nämä johtuu usein siitä, että jos pyöränkulmat olisivat kohdallaan ja alusta "kunnossa" niin pusla väsyy vaikka se ei väljä olisikaan. Tämä siis kumimaisten kohdalla. Jos puslassa näkyy vaurioita, sillä toki vielä ajaa, mutta erityisesti jos kyseessä on vähänkään leveämpi rengaskoko, se altistaa tuolle vetelylle, joka siis ei johdu siitä että autoon ei sovi välttämättä leveä rengas, vaan juuri siitä, että kunnossa oleva alusta on jo alkanut iän myötä löystymään. Tämä tietenkään ei välttämättä näy vielä mitenkään suuntausta tehdessä kuin ehkä silleen että saattaa säädöt olla likelle tapissaan.

                      Mutta yleensä riittää tuo, että jos puslassa on yhtään vaurioita tai halkeamaa, vaihtaa sitten. Ja jos haluaa helpottaa elämäänsä, pareittain.
                      Jos taas haluaa olla nihilisti, voi päätellä miten ne alustan muut samanikäiset kumipuslat ovat väsyneet myös
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16245
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by pete- View Post
                        Itse en näistä arvoista ymmärrä oikein mitään niin osaako
                        joku viisampi kertoa onko säädetty miten.
                        Auto todella levoton.
                        Kyseessä siis f31 330d ja renkaat 225/40r19 ja 255/35r19.
                        On säädetty, auraukset omaan silmään just. Etucamber ero v vs o liian iso lappuun verrattuna ja oikealla liikaa, onko levoton tuon takia vai jostain muusta syystä.
                        Renkaan merkki ja malli ?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎