Mutta jos tässä saa kommentoida E90 omistajana mitään aiheeseen, voisin muutaman sanan sanoa omia mielipiteitä noita molempia ajaneena.
Ajettavuuden puolesta en huomannut mitään eroa omaan LCI malliin verrattuna. Tuntui miltei kuin olisi hypännyt oman auton rattiin kun tuollaista 320iA ajelin. Tehoa perstuntumalla täsmälleen saman verran, ohjaustunto ja ajettavuus mutkalla identtinen.
328iA mallia myös tullut ajettua, lievä pettymys moottorin puolesta mutta automaattivaihteiston puolesta aivan uskomaton peli. Moottorihan kuulostaa tyhjäkäynnillä aivan samalla tavalla diisselille kuin nämä kaikki uudet neloskoneiset. Vetoja ihan kohtullisesti, mutta jotain jäin silti kaipaamaan. Laatikko tosiaan "mieletön" vrt. E90 vastaaviin ei-DKG laatikoihin. Nappaa pykäliä sisään sitä tahtia että pelastaa aika paljon tuota moottoria.
Lisää ajokokemuksia aika hyvin tuolla yleisen puolen keskustelussa F30/F31 sarjasta.
Onhan tuossa f30 320ia:ssa suorituskyky ja taloudellisuus erimaata e90 kanssa.
Itsekkin olen alkanut haaveilemaan uudesta f31 320ia:sta. Hinta ero 328:siin ~12k€, eiköhän 320i:stä saa lähes samat tehot lastuttamalla. Takuu ajan joutuisi tyytymään vakioon, tosin kulkeehan sekin aika pirteästi.
Pikakoeajo 320da:llä ei tosin herättänyt ostovimmaa, pitää tuollainen bensakoneinen vielä kokeilla.
Onhan tuossa f30 320ia:ssa suorituskyky ja taloudellisuus erimaata e90 kanssa.
Itsekkin olen alkanut haaveilemaan uudesta f31 320ia:sta. Hinta ero 328:siin ~12k€, eiköhän 320i:stä saa lähes samat tehot lastuttamalla. Takuu ajan joutuisi tyytymään vakioon, tosin kulkeehan sekin aika pirteästi.
Pikakoeajo 320da:llä ei tosin herättänyt ostovimmaa, pitää tuollainen bensakoneinen vielä kokeilla.
Oma koeajokokemus 320da:lla oli semmonen, että ei tarvi toista kertaa ajaa. Aivan kammottava kapistus...
Mutta 320iA on tosiaan huomattavasti edukkaampi kuin 328iA. Pitäisi päästä kokeilemaan, kuinka suuri ero on normaalissa ajossa noiden välillä.
328iA koeajettu kuivan kelin aikaan ja moottori/vaihteisto paketti oli kyllä aivan mahtava! Ääniä lukuunottamatta Suorituskyky on varmasti riittävä. Ohjaus oli ihan miellyttävä ja tarkan oloinen enkä siinä ehtinyt huomata mitään moitittavaa. Rengasmelu olisi saanut olla pienempi. Alla oli muistaakseni Contin 17" tai 18" renkaat, enkä siinä vilkaistessa nähnyt runflat merkintöjä..
320iA pitäisi tosiaan käydä ajamassa ja tehdä vertailua. Hintaero on tosiaan aika rapsakka vrt. 328iA.
Kävin tässä taannoin koeajamassa 320iA nelivedon. Ensimmäinen ajatus oli, että auto on aikamoinen pettymys tai pikemminkin antikliimaksi. Ohjaus on ainakin omaan vanhempaan E90 verrattuna kevyt ja jotensakin tunnoton samoin sinänsä loistavasti toimiva automaatti etäännyttää auton toiminnasta. Kone tuntuu sieluttomalta vaikka auto kulkupuoleltaan vastaa E90 325i:ta.
Jälkikäteen mietittynä auto on aivan loistava. Toiminta on todella saumatonta ja hienoa mikä tekee ajamisesta äkkiseltään jopa tylsää, mutta mistä varmasti osaisi nauttia pitkällä tähtäimellä. Omani ostaisin kuitenkin manuaalina, koska siitä tulee ajamiseen fiilistä. 8-vaihteista automaattia ei muuten jaksa käyttää käsivalinnalla itse pirukaan. Kokeilin sitäkin koeajolla.
Jos olisi enemmän rahaa ostaisin 328i:n, josta löytyy tehon lisäksi varmasti paljon muutakin erilaista vrt. edellisten mallien 4 vs. 6-syliteriset mallit.
Myynnissä musta 330 dA Touring -07. Ajettu n. 91 tkm. Musta, nahat, iso navi, kääntyvät xenonit, panoraama katto, parkkitutkat edessä ja takana, adaptiivinen vakkari, automaatti pitkät jne. Jos kiinnostaa, kysy.
Työkaverin 328iA (business) tuli pikaisesti testattua tässä syksyllä. Kieltämättä ohjaus on todella kevyt vs pre Lci E90. Isompi koko on tuonut myös hieman kankeutta paikallaan pyöritykseen. Eco-pro asennolla kone on todella hengetön vastaamaan kaasuun, mutta vastaavasti kulutus on todella pieni. Sport asennossa vastaa kyllä omaan makuun oikein mukavasti ja tehoa kyllä piisaa. Ainakin runflateillä tuo hienoinen ravistus vaivasi rattia, tosin 19" kesänakeilla omakin E90 vatkaa n. 90km/h:ssa. Muuten kyllä mahtava peli ja laatukin on hieman parantunut ohjaamossa sekä ennen kaikkea puskurien ja ovien sovitus on parempi. Silti 50K€ on liikaa ainakin itselle vaikkakin mitään moitittavaa on paha löytää.
- Moottorin äänet ei tule juuri hyttiin, oikein hyvä juttu.
- Ohjaus todella kevyt ja jopa aika tunnoton, ei tyypillistä Bemaria minusta... en hirveästi innostunut.
- Sisämelu uusilla nastoilla melkoisen kova, sanotaanpa niin, että yllättävän kova. En oikeasti tajua, miksi pitää 50 tonnin autossa olla äänieristys tuolla tasolla. Autossa oli Contin icecontact nastat. Mahdollisesti melu pienenisi kun nastoista terävin kärki kulunut pois. Ja autoa varmaan voisi kitkoilla kyllä ajaa.
- Laatikko (sport-automaatti) vaihtoi täsmällisesti ja huomaamattomasti. Sport-moodissa ei juuri ollut häiritseviä viiveitä.
- Moottori veti alhaalta ihan kivasti, ja viive ei ollut häiritsevä. Ei tuo pienempiviritteinen malli mikään raketti ole, mutta täysin riittävä jokapäiväiseen ajoon.
Tosi paljon mua kummastutti ohjauksen etäinen fiilis, siis tien pinnasta ei tule minkäänlaista palautetta. Ja toinen juttu on, että servotronic on viritetty liian kevyelle niissä parkkipaikkanopeuksissa. Sisämelun määrä on sitä luokkaa, että en tiiä miten ja miksi tuo on tommoseksi jätetty. :think edit: siis nimenomaan rengasmelu ja kohina ja tuulen matala pauhina sieltä rengaskoteloista / edestä. On kaksi erillistä ääntä, semmonen matala pauhina joka pysyy about samana kokoajan, ja sitten suoranainen rääkyvämpi renkaista tuleva korkeammalla taajuudella oleva nastojen ropinan ja tuulensuhinan sekoitus joka kasvaa ajonopeuden mukaan, ja 70-80kmh nopeudesta alkaen kasvaa erittäin voimakkaasti.
- Sisämelu uusilla nastoilla melkoisen kova, sanotaanpa niin, että yllättävän kova. En oikeasti tajua, miksi pitää 50 tonnin autossa olla äänieristys tuolla tasolla.
Tosi paljon mua kummastutti ohjauksen etäinen fiilis, siis tien pinnasta ei tule minkäänlaista palautetta. Ja toinen juttu on, että servotronic on viritetty liian kevyelle niissä parkkipaikkanopeuksissa. Sisämelun määrä on sitä luokkaa, että en tiiä miten ja miksi tuo on tommoseksi jätetty. :think edit: siis nimenomaan rengasmelu ja kohina ja tuulen matala pauhina sieltä rengaskoteloista / edestä.
Kolmos sarjaa myydään paljon, jos joka autoon laitetaan 2-300€ lisää äänieristykseen on se iso kasa rahaa pois osakkeenomistajien kukkarosta. Minä en ainakaan halua luopua osingoistani Ajoin jokin aika sitten sedan 320da:n jossa oli Michelin nastat. Melu oli jäätävä vaikka myyjä kehui sen olevan hiljaisempi kuin kesä runflateilla.
Tuohon on saatavilla servotronic ja sport ohjaus, millainen mahtaa olla ajaa sport ohjauksella?
Kolmos sarjaa myydään paljon, jos joka autoon laitetaan 2-300€ lisää äänieristykseen on se iso kasa rahaa pois osakkeenomistajien kukkarosta. Minä en ainakaan halua luopua osingoistani Ajoin jokin aika sitten sedan 320da:n jossa oli Michelin nastat. Melu oli jäätävä vaikka myyjä kehui sen olevan hiljaisempi kuin kesä runflateilla.
Tuohon on saatavilla servotronic ja sport ohjaus, millainen mahtaa olla ajaa sport ohjauksella?
Joo mutta jos prosentuaalisesti miettii, minkälaisella rahalla asian saisi oikeasti kuntoon, niin minä näen ettei kyse ole 200-300e säästämisestä, vaan siitä, että halutaan ohjata asiasta välittäviä 5-sarjan pariin. Josta puolestaan on tehtävissä enempi katetta. E90 ollut itsellä, ja herranjestas se oli hiljanen auto. Ja mitattiinhan se myös. Miksi tuo on pitänyt huonontaa noin rajusti uuteen malliin.
Olen ajanut myös sillä VSS:llä varustettua autoa, ja sehän alkaa vaikuttaa vasta kun ohjauskulma on jotain (siis ratissa) 100-110 astetta, eli parkkipaikka/kyläpyöritys ajossa. Silloin se nopeutuu. Mutta siihen ohjauskulmaan asti se on ihan perus servotronic. Minä kyllä tykkäsin aktiiviohjauksesta enempi, ja reilusti enempi.
E90 ollut itsellä, ja herranjestas se oli hiljanen auto. Ja mitattiinhan se myös. Miksi tuo on pitänyt huonontaa noin rajusti uuteen malliin.
Eikös E90 ollut tehty vain 3-sarjan pohjalle kun taas F30 taitaa olla yhteinen 1-sarjan kanssa? Taitaa olla tuostakin peruja tuo melu ja mahdollinen muukin muovisuus. Onko se nyt sitten sama vaikka ostaakin Volkkarin tai Kian tuon 3-sarjan sijaan...? Ja olikos F10:ään niin hiljainen kuin E39? Vai muistelenko väärin? Käy kokeilemassa Mersun C-sarjaa...
Eikös E90 ollut tehty vain 3-sarjan pohjalle kun taas F30 taitaa olla yhteinen 1-sarjan kanssa? Taitaa olla tuostakin peruja tuo melu ja mahdollinen muukin muovisuus. Onko se nyt sitten sama vaikka ostaakin Volkkarin tai Kian tuon 3-sarjan sijaan...? Ja olikos F10:ään niin hiljainen kuin E39? Vai muistelenko väärin? Käy kokeilemassa Mersun C-sarjaa...
Kävin ajelemassa myös volsuja viime viikolla, ja VW CC on todella hiljainen auto. Huomattavan paljon hiljaisempi kuin F30.
Kuulin automyyjältä, että kolmonen on silti hiljaisempi kuin Mersun C taikka Audin vastaava (A4?). En tiiä, ei ole noista kokemusta.
Comment