Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 320iA/328iA kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by teropa View Post
    Kuulin automyyjältä, että kolmonen on silti hiljaisempi kuin Mersun C taikka Audin vastaava (A4?). En tiiä, ei ole noista kokemusta
    Myyjä toki haluaa myydä niitä uuden 3-sarjan autoja... Kuitenkin TM:n testissä 1/2009 C-sarjan Mersu (pre-facelift) oli kuulohavaintojen mukaan hiljaisempi kuin BMW E90 ja Mersu oli sen testin hiljaisin. Mittarin mukaan BMW kuitenkin oli 1-2dB hiljaisempi suuremmissa nopeuksissa.

    "Järjestelmällisesti eri ajotilanteissa tehtyjen kuulohavaintojen perusteella Mercedes on hiljaisin niin etu- kuin takamatkustajien kannalta. Siinä on vähiten tuulensuhinoita, soran ropinaa ja ulkopuolisia ääniä."

    "Melumittarin mielestä hiljaisimman auton, BMW:n virhe taas on korviin kantautuva tuulensuhina etupilareista ja peileistä, joka voimistuu vauhdin myötä. Tämä kuulostaa häiritsevältä muuten hiljaisessa autossa."
    E39 528iA

    Comment

    • Thmas
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 531
      • HEL

      #17
      320iA Sport Line ollut ajossa alkusyksystä ja mittarissa nyt n. 7500 km. Kesän ajan oli sijaisautona E90 320i manuaali, vm. muistaakseni 2010, joten vertailukohta hyvässä muistissa.

      Vertailuna E90 vs F30:

      - E90 ohjaus oli tunnokkaampi, F30 on ehkä aavistuksen liian tehostettu joskin siihen tottuu.
      - Sisätilojen viihtyvyys otti aimo askeleen uuden mallin myötä. Tilaa on myös enemmän kuin aiemmassa mallissa.
      - Auto on myös ulkomitoiltaan isompi, ja sen huomaa kaupunkipyörytyksessä ja taskuparkkeerauksissa. Itsellä tutkat edessä ja takana, kannattaa ruksia.
      - F30 moottori tietysti ihan eri planeetalta kuin vanha vapari. F30 320iA ei ole mikään ohjus, mutta huomattavasti tehokkaampi kuin E90 320i. Kiihtyy ja kulkee ihan riittävästi.

      Muita huomioita:

      - Suosittelen lämpimästi automaattilootaa F30:seen.
      - Valitsin talvirenkaiksi Michelin nastat. Pitävät tietysti enemmän ääntä kuin kitkat, mutta ei ainakaan minua häiritse.
      - F30:sen hyvä etenemiskyky sohjossa yllätti. Uskaltaa ajaa Helsingin keskustassa reilustikin lumiseen kadunvarsiparkkiin ja pääsee pois. Aiempi 120d kitkoilla oli aina kiinni.
      - Luistoneston Traction moodi toimii mielestäni hyvin.
      - Jos olisin nyt tilaamassa, miettisin ottaisinko sittenkään Sport Line pakettia, vai ruksisinko vain sport-istuimet ja ottaisin isommat vanteet. Ainakaan mustasta autosta Sport line osat eivät erotu kovin helposti.
      - Keskikulutus runsaalla kaupunkiajolla ja reippaalla ajotyylillä ajotietokoneen mukaan 8,0 l / 100km. Helsinki-Oulu-Kuopio-Tampere-Helsinki lenkki meni kesärajoituksilla (keskinopeus 83,6 km/h) lukemaan 6,7 l/100 km. Vähemmälläkin pääsee jos käyttäisi Eco moodia.

      Autoa valitessa oli vaihtoehtoina A4, A5 ja tämä nykyinen. A4:sen olisi saanut Quattrona, mutta olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen valintaani. F31 näyttää myös varsin tyylikkäältä!
      Audi e-tron 55

      Exiä:
      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

      Comment

      • Juhi$
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 1268
        • Laukaa

        #18
        Muutamaan otteeseen töissä ajellut tuollaisella 328i Sport Linella ennen lumien tuloa, joten ei kyllä ole jakaa kuin "perstuntumat" kyseisestä laitteesta.

        Auto oli aika kattavasti varusteltu mikä tietenkin heti kyytiin istuessa antoi pienen fiilis boostin. Samantien ajoon lähtiessä kaikki ajoavut pois, jotta pääsi haistelemaan minkäslaisesta autosta on kyse. Moottori tuossa oli mielestäni todella sitkeä ja voiman tuntu oli suurempi mitä oletin 328:ssa olevan.

        Tähän kun lisätään vielä tosiaan tuo vaihteisto niin kokonaisuus oli ajamisen ilon kannalta kyllä maittava, varsinkin rattivaihteita käyttäessä.

        Äänimaailma... noh, kyllähän se jotenkin soi nelospannuksi, mutta valitettavasti aina kun painat kaasun pohjaan, muistuttavat moottorin äänet sinua siitä, että sylinteriryhmästä uupuu ainakin se kaksi sylinteriä.

        Siinä nyt jotain

        Comment

        • spjarv
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 83
          • Espoo

          #19
          Parin viikon päästä saapuu toivottavasti oma 328i. Tuli koeajeltua ja vertailtua kaikki moottorivaihtoehdot (automaatilla) läpi ja useamman päivän oli f30 käytössä. Ohjauksen keveyteen tottui aika äkkiä ja raskaampaan vaihtaminen tuntuikin aika vastenmieliseltä. Servotronicci tuntui paljon paremmalta kuin se pikkukoneisten vakio.

          320 olisi varmaankin ollut ihan riittävä, mutta ei oikein kehdannut ostaa m sporttia sellaiseen. Ja rouvan mielestä oli vähän hidas vanhaan verrattuna, mua nyt ei juuri tuota enempää tarvinnut motivoida tehokkaampaa ostamaan. Tosin tuo hitauden tunne tulee kai enemmänkin comfort-sport-sport+ -valinnasta. Sport plussalla kaikki koneet reagoivat ripeästi kaasuun ja eco/comfortilla jopa 335 tuntui hieman laiskalta ennen kuin auto tajusi että nyt vähän irrotellaan.

          Hintaeroa 320-328 hiukan tasoittaa muuten automaattisesti 328:aan tulevat varusteet (servotronic, sumuvalot ja jotain muuta), jotka hyvitetään ne sisältävien pakettien hinnoissa. Varustepaketista riippuen myös vanteet voi olla isommat 328:ssa.

          Harkitsen nyt keväällä Hartgen lastun laittamista, pääsisi 300 hp:n rajan pintaan tuolla 328:llakin. Käyttöä näille tehoille on kyllä kerran kesässä, että sinänsä turhaa. Saman saa tietysti 320:een, reilut 30 lisähevosta. Voisi olla taloudellisesti fiksuinta.

          Muttajoo, käyttiskokemuksia irtoaa vasta alkuvuodesta. Nyt jännitetään onko jakkarat ruosteessa.
          ajossa 328iA M sport '13
          ex. e39 535iA '01 facelift (2007-2012), e34 525i '91 (1999-2007) ja e30 324td '86 (-1999)

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #20
            Originally posted by Thmas View Post
            - Jos olisin nyt tilaamassa, miettisin ottaisinko sittenkään Sport Line pakettia, vai ruksisinko vain sport-istuimet ja ottaisin isommat vanteet. Ainakaan mustasta autosta Sport line osat eivät erotu kovin helposti
            Sport line maksaa ~2600e sisältää sport penkit ja punaisen raidan kojelautaan. Sportpenkit+sähkösäätö saman rahan, ennemmin ottaisin ne.
            Modern linen 415 vanteet on upeat, ei saa kuin modern lineen. Joten vanteet käytettynä ebaystä ~800e.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #21
              Tuolla foorumeilla on heitelty arvioita, että 2013 malleissa olisi hiukan parannettu äänieristystä. Taitaa olla huhuja ja toiveajattelua...

              Toisaalta tuo uuden kolmosen ohjaus oli niin tunnoton verrattuna oman E39:n paljon feedbackia antavaan tuntumaan, että ehkäpä sähkösten tehostajien kehitys on vasta niin alullaan, ettei noista vielä ole ajajan autoksi :think

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Squamish
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2009
                • 260
                • HEL

                #22
                Originally posted by teropa View Post
                Toisaalta tuo uuden kolmosen ohjaus oli niin tunnoton verrattuna oman E39:n paljon feedbackia antavaan tuntumaan, että ehkäpä sähkösten tehostajien kehitys on vasta niin alullaan, ettei noista vielä ole ajajan autoksi :think

                Tero
                Tuo ei tunnu pätevän Porscheen, mikä on osannut tehdä tunnokkaan sähkötehostetun ohjauksen 991:een.
                Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17797
                  • Jämsä

                  #23
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Sport line maksaa ~2600e sisältää sport penkit ja punaisen raidan kojelautaan. Sportpenkit+sähkösäätö saman rahan, ennemmin ottaisin ne.
                  Modern linen 415 vanteet on upeat, ei saa kuin modern lineen. Joten vanteet käytettynä ebaystä ~800e.

                  Nämäkö vanteet erityisen upeat? Tulee joku volkkarin vanne mieleen :think

                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    Nämäkö vanteet erityisen upeat? Tulee joku volkkarin vanne mieleen :think

                    Khyl. Todella siisti ja tyylikkäät.

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1289
                      • HKI

                      #25
                      Originally posted by Squamish View Post
                      Tuo ei tunnu pätevän Porscheen, mikä on osannut tehdä tunnokkaan sähkötehostetun ohjauksen 991:een.
                      Mm. Evo magazine totesi, ettei siltikään ole hydraulisen veroinen, mutta ilmeisen pätevä siltikin. Bmw sähkötehosteisista voisi sanoa, että X1 ohjaus oli todella tunnoton eikä paljon säväyttänyt vr. vanhaan e36. Ajattelin sen olevan nelivedon syytä mutta ei näköjään.
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by teropa View Post
                        Toisaalta tuo uuden kolmosen ohjaus oli niin tunnoton verrattuna oman E39:n paljon feedbackia antavaan tuntumaan, että ehkäpä sähkösten tehostajien kehitys on vasta niin alullaan, ettei noista vielä ole ajajan autoksi :think
                        Mahtaa se sitten on hirveä, sillä ei minusta E39:n ohjauskaan mitenkään tunnokas tai tarkka ole. Minun tarttis vertailun vuoksi käydä koeajamassa joku muu jossa on kehuttu olevan tunnokas ohjaus, vaikkapa Toyota GT86.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7455
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by teropa View Post
                          ... ja VW CC on todella hiljainen auto. Huomattavan paljon hiljaisempi kuin F30.
                          Nykyinen CC oli tosiaan kesällä vuokralla reilun viikon ja olihan se hiljainen. Paljon hiljaisempi kuin oma E39, mutta siinä oli kyllä saksankitkat alla.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Squamish
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2009
                            • 260
                            • HEL

                            #28
                            Originally posted by ///Jone View Post
                            Mm. Evo magazine totesi, ettei siltikään ole hydraulisen veroinen, mutta ilmeisen pätevä siltikin. Bmw sähkötehosteisista voisi sanoa, että X1 ohjaus oli todella tunnoton eikä paljon säväyttänyt vr. vanhaan e36. Ajattelin sen olevan nelivedon syytä mutta ei näköjään.
                            Jep, sama todetaan mm. tässä Pistonheadsin jutussa: http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=26213
                            Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                            Comment

                            • JaTR
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2012
                              • 38
                              • Turku

                              #29
                              Itse päädyin 320I:hin useiden koeajojen jälkeen. Koeajamani autot olivat Audi A3 ja A4, MB A180 , VW Golf ja Passat sekä Volvo V40. Katselin myös Volkswagen CC:tä "sillä silmällä", mutta siinä olisi hinta lisävarusteineen noussut vähän liian korkeaksi.

                              Audeja ja Pikku Mersua ajoin muutamankin kerran eri liikkeissä. Ennen koeajoja Audi A4 oli selkeä suosikkini. En vaan jotenkin millään uskonut ostavani 3-sarjan Bemaria vanhoilla päivilläni.

                              Bemaria tuli testattua kuivalla ja liukkaalla kelillä (talvirenkaina oli Contin nastat 225/50/17 ja kesärenkaina jotkin Run Flatit saman kokoisina.

                              320i oli näistä selkeästi ykkönen.

                              Valintaani vaikutti paljon myös se, että vaihtoautohyvitys vanhasta autostani oli Audi ja Volkkariliikkeissä selkeästi huonompi kuin Bemari-liikkeissä kautta linjan. Myös Mersuliikkeiden vaihtoautohyvitys oli huonompi, mutta ei niin surkea kuin Audi/VW -liikkeissä. Volvo-liikkeiden vaihtoautohyvitys oli samaa luokkaa kuin Bemarilla.

                              Ostin 320iA Business + joitakin lisävarusteita (näkyvyyspaketti, Sport+, Sportti-ratti, PDC-eteen ja taakse, parkassistant, peruutuskamera, mallimerkinnän poisto, RFT-renkaiden poisto).

                              ps. parkkipaikkani täällä kaupungin keskustassa on sen verran haastavassa paikassa ja ajotaitoni sitä luokkaa, että nämä kaikki pysäköintiä avustavat lisävarusteet tulevat tosiaankin tarpeeseen.
                              F30 320iA business

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Katselin TM 9/2012 F30 320d testiä. Sitä kun lukee sopivasti, niin F30 innostus hiipuu nopeasti: ohjaus ei keskitä, tuntuma on poissa tuhtiuden takia ja keskitys on vasta moottoritienopeuksilla lähes kunnossa. Kaupunkiajossa ohjaus on raskas. Tuossa autossa oli variable sport steering. Ja ovitiivisteetkin ovat tuhdit eli ovia sitten paukutetaan eikä niitä autoa tuntematon saa ekalla kerralla kunnolla kiinni.

                                Toisaalta melutestissä tuo on yhä luokkansa hiljaisimpia eikä poikkea E90:stä. Tuo on outo juttu kun vertailee Teron kommentteihin melusta.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎