Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 320iA/328iA kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #31
    Originally posted by TJJ View Post
    Katselin TM 9/2012 F30 320d testiä. Sitä kun lukee sopivasti, niin F30 innostus hiipuu nopeasti: ohjaus ei keskitä, tuntuma on poissa tuhtiuden takia ja keskitys on vasta moottoritienopeuksilla lähes kunnossa. Kaupunkiajossa ohjaus on raskas. Tuossa autossa oli variable sport steering. Ja ovitiivisteetkin ovat tuhdit eli ovia sitten paukutetaan eikä niitä autoa tuntematon saa ekalla kerralla kunnolla kiinni.

    Toisaalta melutestissä tuo on yhä luokkansa hiljaisimpia eikä poikkea E90:stä. Tuo on outo juttu kun vertailee Teron kommentteihin melusta.
    Kyllä tasan poikkeaa E90:stä ja maailman foorumeita kun lukee, niin kyllä konsensus on, että se on hemmetin meluisa auto. Ainakin koeajamani tuliterä 320xiA oli järkyttävän meluisa.

    edit: tosta muutama tredi & maininta asiasta




    Forum for BMW 1-Series 3-Series 5-Series 7-Series M3 M5 M6 Z4 X1 X3 X5 X6 Z2 Z4 325i 330i 335i 535i 550i 755i BMW Forums





    Tero
    Last edited by teropa; 13-12-2012, 20:17.
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by teropa View Post
      Olen ajanut myös sillä VSS:llä varustettua autoa, ja sehän alkaa vaikuttaa vasta kun ohjauskulma on jotain (siis ratissa) 100-110 astetta, eli parkkipaikka/kyläpyöritys ajossa. Silloin se nopeutuu. Mutta siihen ohjauskulmaan asti se on ihan perus servotronic. Minä kyllä tykkäsin aktiiviohjauksesta enempi, ja reilusti enempi.
      Onko tuo variable sport steering vain mekaaninen juttu, siis hammastankoon on tehty reunoihin harvempi hammastus ja tuon lisäksi sitten servotronic keventää ohjausta? Eli keskialue on aina nopeudeltaan samanlainen? Kun taas aktiiviohjaus nopeutuu keskialueellakin hitaissa nopeuksissa? Onko E60:n ja E90:n aktiiviohjaus samanlainen tuolta osin? Onko F10:ssä myös tuollainen oikea aktiiviohjaus?
      E39 528iA

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #33
        Originally posted by TJJ View Post
        Onko tuo variable sport steering vain mekaaninen juttu, siis hammastankoon on tehty reunoihin harvempi hammastus ja tuon lisäksi sitten servotronic keventää ohjausta? Eli keskialue on aina nopeudeltaan samanlainen? Kun taas aktiiviohjaus nopeutuu keskialueellakin hitaissa nopeuksissa? Onko E60:n ja E90:n aktiiviohjaus samanlainen tuolta osin? Onko F10:ssä myös tuollainen oikea aktiiviohjaus?
        VSS on juurikin mekaaninen juttu. Keskialue aina sama nopeus, ja muuten perus servotronic. Aktiiviohjaus nopeutuu ja suurin vaikutus on nimenomaan lähellä keskialuetta. E60 ja E90 keskenään hyvin samankaltaisia, noissahan on hieman vuosimalleittain olevia eroja. F10:n ohjausvaihtoehdoista en tiedä oikeastaan mitään. Jos entisenkaltaista aktiiviohjausta ei enää saa mitenkään, niin surkiaksi on mennyt. Se on aivan ehdoton varuste.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by teropa View Post
          VSS on juurikin mekaaninen juttu. Keskialue aina sama nopeus, ja muuten perus servotronic. Aktiiviohjaus nopeutuu ja suurin vaikutus on nimenomaan lähellä keskialuetta. E60 ja E90 keskenään hyvin samankaltaisia, noissahan on hieman vuosimalleittain olevia eroja. F10:n ohjausvaihtoehdoista en tiedä oikeastaan mitään. Jos entisenkaltaista aktiiviohjausta ei enää saa mitenkään, niin surkiaksi on mennyt. Se on aivan ehdoton varuste.
          No joo, eipä tuo VSS sitten kovin ihmeellinen varuste ollutkaan. 2,2 kierrosta tuossa TM:n mukaan on, joten onhan se pysäköidessä nopeampi, mutta minäkin haluaisin muutosta keskialueelle. BMW säästää nyt tuossakin asiassa. Onkohan Mersun AMG-paketin nopeampi ohjauskin sitten vain tuollainen eikä koko alueella nopeampi..?

          Pitääpä taas miettiä E39:n korvaajaa uudelleen ja palata E90/E92 linjalle ja välillä vilkaista jopa E60 autoja...
          E39 528iA

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #35
            Originally posted by TJJ View Post
            No joo, eipä tuo VSS sitten kovin ihmeellinen varuste ollutkaan. 2,2 kierrosta tuossa TM:n mukaan on, joten onhan se pysäköidessä nopeampi, mutta minäkin haluaisin muutosta keskialueelle. BMW säästää nyt tuossakin asiassa. Onkohan Mersun AMG-paketin nopeampi ohjauskin sitten vain tuollainen eikä koko alueella nopeampi..?

            Pitääpä taas miettiä E39:n korvaajaa uudelleen ja palata E90/E92 linjalle ja välillä vilkaista jopa E60 autoja...
            Luultavasti katsoisin sinuna E60 LCI:tä. Siinä on kyllä hyvä auto, ja sopivilla varusteilla ja motilla siitä saa varsin mukavan menopelin.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #36
              Originally posted by TJJ View Post
              Onko tuo variable sport steering vain mekaaninen juttu, siis hammastankoon on tehty reunoihin harvempi hammastus
              Eikö ne Bemarilla osaa enää tehdä mitään kunnolla, aktiiviohjaus olisi tuossakin hyvä.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17855
                • PKS

                #37
                Originally posted by TJJ View Post
                Ja ovitiivisteetkin ovat tuhdit eli ovia sitten paukutetaan eikä niitä autoa tuntematon saa ekalla kerralla kunnolla kiinni.
                Tämän ongelman allekirjoitan jo E90 LCI:ssä (pre-LCI en osaa sanoa tarpeeksi tarkasti). Itse tottunut jo jotenkin, mutta lähestulkoon kaikki muut saavat kokeilla kaksi-kolme kertaa sulkemista. Ajomääräkin saattaa vaikuttaa.. Hyvänä puolena tuhdissa tiivisteissä on se laadukas kassakaappimainen -efekti joka tulee oven sulkemisesta. Sitä toisaalta arvostaa myös.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Tämän ongelman allekirjoitan jo E90 LCI:ssä (pre-LCI en osaa sanoa tarpeeksi tarkasti). Itse tottunut jo jotenkin, mutta lähestulkoon kaikki muut saavat kokeilla kaksi-kolme kertaa sulkemista. Ajomääräkin saattaa vaikuttaa.. Hyvänä puolena tuhdissa tiivisteissä on se laadukas kassakaappimainen -efekti joka tulee oven sulkemisesta. Sitä toisaalta arvostaa myös.
                  Meneekö sinulla etuovi kuitenkin paljon kevyemmin kiinni jos takaovi tai ikkuna on auki? E39:ssä on tuo ilmiö, ohjaamo on liian tiivis eikä takaluukussa oleva ilmaläpät riitä vaikka ne tuossa tilanteessa aukeaakin. Tähän toki auttaa se, ettei ylihuolla autoaan ja vaihtele uusia ovitiivisteitä, sopivan kuluneilla tiivisteillä tuo ongelma lähes katoaa...

                  Ei tuo paksujen tiivisteiden luoma tunnelma minusta ole kassakaappimainen, edelleen muistelen kuinka Mersun (E-sarja) ovet meni vakuuttavasti kiinni ja Bemarissa niitä joutuu paiskomaan eikä sulkemisäänikään ole Mersun luokkaa. (täytyy joskus varmistaa tuo Mersu-juttu, siinä kun saattoi olla joku ikkuna auki). BMW E92:ssä taitaa kuitenkin mennä ovet helposti kiinni, lasi kun on hiukan auki ja ovikin on melkoisen järeä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7455
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by TJJ View Post
                    BMW E92:ssä taitaa kuitenkin mennä ovet helposti kiinni, lasi kun on hiukan auki ja ovikin on melkoisen järeä.
                    Enpä muista ainakaan E93:ssa olleen tässä ongelmaa. Noi ovethan kyllä painaa ihan riittävästi. E90 oli tosiaan tuollainen paiskottava ainakin tuoreena vuokra-autona.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • MarttiKK
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 1638

                      #40
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Aika paljon on netissä juttua F30:n ratin heilumisesta, Googlella F30 steering wheel vibration. Eikä tuohon kai ole mitään selvää korjauskeinoa...

                      Vanhan nosto, mutta esiintyykö tätä vielä. Tuttu purki yhden kaupan hillittömän tutinan johdosta ja uusi auto on myös alkanut tutisemaan

                      Comment

                      • BMW_Harrastaja
                        BTCF Member
                        • Dec 2012
                        • 819
                        • Oulu area

                        #41
                        En löytänyt osuvampaakaan topikkiä, niin kirjoitan tänne.
                        Koeajoin F36 428iA Gran Coupè xDriven ja muutamia mietteitä siitä.

                        + xDrive on edelleen hyvä
                        + Ajettavuus on hyvä
                        + Automaatti toimii hienosti
                        + Melko tyylikäs kaikkineen (vaikkei GT tai GC ole minun juttuni)

                        - Lievästi häiritsevä kumina kantautuu hyttiin maantiellä
                        - Sisämelu ei pärjää edes vanhoille 5-sarjan autoille, vaikka on ihan ok
                        - Ohjaus on mielestäni hieman liian tunnoton ja kevyt
                        - Ratin pinta on halvahkon oloinen ja liukas. Myös joissain muissa kohdin säästäminen näkyy, muttei kovin räikeästi.
                        - 4-kone kuulostaa tiisseliltä, muuten vetoja on ihan hyvin.

                        Auton alla oli Nokian kitkat, joten sisämelu voi olla liian voimakasta nastarenkailla. Oma arvioni on, että vähintään 5-sarjaa täytyisi katsella, jos uutta olisi ostamassa.
                        Last edited by BMW_Harrastaja; 09-01-2016, 12:18.
                        BMW driver and owner since 2000.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7455
                          • Oulu

                          #42
                          Ite kävin tänään ajaan F30 340iA xDrive M Sport:in, jossa oli erinäisiä Performance-kilkkeitä myös (en tutkinut tarkemmin varustelistaa joten en tiedä oikein mitä).

                          Autossa oli alla Hakkapeliitta R2 -kitkat ja pakkasta -19°C joten ohjaustuntumasta tai rengasmelusta en osaa sanoa oikein mitään. Omaan autoon, jossa nasta alla, verrattuna rengasmelu kuulosti tietysti hiljaiselta varsinkin kaupunkinopeuksissa. Eka vähän reilumpi kiihdytys jätti heti mukavan tunnelman, onhan tuossa vetoja jo ala/keskikierroksilla hienosti ja Performance-putkistosta (tai jostain osasta putkistossa) johtuen (?) äänet ala/keskialueella vedätettäessä oli todella muhkeat, mutta tasakaasulla kuitenkin aika kohtuulliset. Äänen sävy oli minusta hiukan erilainen kuin perinteinen suoran kuutosen ääni, mutta korkeammilla kierroksilla äänikin oli sitten tutumpi eikä minusta yhtä raaka sävyltään kuin joissain aiemmin ajetuissa Performance-putkistolla varustetuissa malleissa. Moottorijarrutuksissa sai pari pientä paukahdusta aikaan putkistossa, mutta nuokin olivat aika huomaamattomia jos esim. A45 AMG:hen vertaa.

                          Risteysalueet muutkin paikat joissa kiihdytellään oli kiillottuneet eilisen lumisateen jäljiltä todella liukkaiksi, joten tuli ajeltua melko varovasti eikä siten koneen ominaisuuksista saanut oikein kunnollista käsitystä kun jo 3-4krpm alkoi pito loppua kesken enkä päässyt automaatin toiminnan kanssa oikein sinuiksi kun vaihtelin D/DS/M-moodeja ja myös Comfort/Sport/Sport+ -moodeja melko tiuhaan tahtiin.

                          Vaihteisto tuntui usein vaihtavan lähes ajatuksen nopeudella, mistä tykkäsin paljon, mutta välillä tuli kuitenkin viiveitä mitkä varmasti johtui osin siitä, että en vain osannut ajaa autoa oikein. Se mistä en tykännyt oli turhan vetelä kaasuvaste silloinkin kun oli M2/M3 sisällä ja yritti pikku kaasulla saada perää irti mutkassa tai muuta vastaavaa samaan tyyliin kun nyt omalla autolla on tottunut liukkaalla pitotasoa haistelemaan. Usein tuntui että nopea ja lyhyt kaasun painallus M-moodissa ei vaan tehnyt oikein mitään vaikka moottorissa olisi ollut 3000 rpm jo valmiiksi. Pitäisihän nyt 3-litran koneesta vaparinakin jonkinlaista nopeaa vastetta saada aikaan?

                          En osaa oikeasti tämän 20 minuutin ajelun perusteella sanoa oliko tuo enemmän koneesta johtuvaa, vaihteistosta johtuvaa, väärästä ajomoodista johtuvaa vai liukkaan tien vaikutusta (kun ei kitkoilla huomaa aina sutimistakaan samalla talvalla kuin nastarenkailla). Jotenkin vain jäin kaipaamaan suorempaa tuntumaa kaasupolkimelta pyöriin näissä tyypillisen liukkaan kelin nurkkapyörittelyn 1 sekunnin tehontarvetilanteissa. Hiukankaan pidemmät kiihdytykset antoi sitten taas ihan erilaisen tuntuman, silloin turbo kerkesi herätä ja vaihteistokin tiesi mitä tehdä ja meno oli todella nautinnollista.

                          Koko auton suurin miinus oli pakoäänistä tuleva (?) kumina pienillä kierroksilla, eli tavallisessa tasakaasuajossa Comfort/D-moodissa. Tuolloin koneessa on alle 1500 rpm ajoipa sitten 60 km/h tai 120 km/h ja koko ajan kuului matala kumina mitä en vain kestäisi jos autolla pitäisi ajaa pitkiä päiväreissuja maantiellä. Toivottavasti tämäkin johtui Performance-putkistosta eikä vakiona tällaista ole. Moottoritienopeuksissa ongelma katosi heti kun vaihteen tiputti seikalle. Kasilla se vaivasi ainakin vielä 122 km/h mittarinopeudessa.

                          Joskus aiemmin (oliko viimetalvena) ajoin tuon F36 428iA Gran Coupè xDriven ja silloin minusta jäi parempi kuva tuosta vaihteiston ja moottorin yhteistoiminnasta liukkaassa talvikelissä.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 09-01-2016, 13:17.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                            Koeajoin F36 428iA Gran Coupè
                            - Sisämelu ei pärjää edes vanhoille 5-sarjan autoille, vaikka on ihan ok
                            Oliko sinulla sitten joku markkinamiesten luoma uskomus, että uusi auto on aina hiljaisempi kuin joku vanha ylemmän sarjan auto? Kehitys sisämelussa (siis hiljaisuudessa) on tainnut mennä enimmäkseen väärään suuntaan, kun pitää säästää kaikessa.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • BMW_Harrastaja
                              BTCF Member
                              • Dec 2012
                              • 819
                              • Oulu area

                              #44
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Oliko sinulla sitten joku markkinamiesten luoma uskomus, että uusi auto on aina hiljaisempi kuin joku vanha ylemmän sarjan auto? Kehitys sisämelussa (siis hiljaisuudessa) on tainnut mennä enimmäkseen väärään suuntaan, kun pitää säästää kaikessa.
                              Ei ollut semmoista uskomusta, mutta pettymys se silti oli. Aiemmin koeajamani F11 oli kyllä ihan asiallinen, joten selvää on, että nuo pienet on edelleen melko poloisia. Rahaa tiskiin, niin saa auton.
                              BMW driver and owner since 2000.

                              Comment

                              • Convertible
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2003
                                • 2638
                                • Turku

                                #45
                                Eikö BMW käytä rft renkaita, kovat rungot, huono pito ja kova meteli.
                                F25 X3 35d
                                E87 118i
                                E46 330ti
                                E46 M3
                                E30 M3
                                E30 M3 Convertible
                                Z3 Roadster

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎