Announcement

Collapse
No announcement yet.

G20 ohjauksen takertelu keskialueella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2317
    • Uusimaa

    G20 ohjauksen takertelu keskialueella

    Tämä ikävä ominaisuus näyttää olevan nyt sitten G20:n ongelma myös (ainakin tämän yksilön). Sama kiusa mikä vaivasi monia F30:sia. Omaan entiseen 316d:hen jouduttiin vaihtamaan ohjausvaihde takuuseen tuon takia.

    Mutta nyt olen huomannut ajellessa G20:lla (50tkm ajettu) että tuo ikävä keskialueen hetkittäinen "mutteriohjauksen" fiilis tulee satunnaisesti tässäkin esiin. Kun ajaa suoraan ja lähtee kääntämään varovaisen kevyesti jompaankumpaan suuntaan, niin tuntuu että tehostaja ei ole tilanteen tasalla ja herää ikäänkuin viiveellä. Ensin ohjaus tuntuu kuin ohjausvaihde vastustelisi kääntämistä ja sitten tehostus herää henkiin juuri kun on lisännyt kääntövoimaa. Joka aiheuttaa hyvin epäluonnolisen ohjausfiiliksen hetkeksi. Ja sama toiseen suuntaan kääntäessä. Ominaisuus ei esiinny joka päivä. Mutta nyt selvästi on pahenemaan päin. Onkohan yksittäistapaus?

    Lisättäköön vielä että pyörien suuntaus ja uudet 18" Misukan Primacy 4:set ei muuttanut asiaa mihinkään.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2175
    • Vantaa

    #2
    Audeissa tuo mutteriohjaus johtui ohjausakselin nivelen jumimisesta. Ainakin helppo tarkistaa kun ottaa sen irti ohjausvaihteesta ja pyörittelee käsin.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Messier
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 628
      • Savo

      #3
      Saman olen huomannut G21.
      Minusta tuo on vain sähköisentehostuksen ominaisuus. Sitä saa mitä tilaa halpuuttaessa vs. hydraulinentehostus.
      Onneksi tuo ilmenee vain suorilla teillä joskus, mutkasemmilla teillä kun autoa käännetään kokoajan niin toimii moitteettomasti.
      G05 X5 45e
      KM9 ///M1000XR

      Ex:
      F10 ///M5
      K49 S1000XR
      E90 ///M3
      E46 ///M3

      Comment

      • juuhee
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 163
        • Pohjanmaa

        #4
        Just samaa vaivaa mullaki,toki eri auto kysees G31 520da. Tekee kans satunnaisesti ja talvella kummallisesti ei ollenkaan. Kelit kun lämpenee niin palaa. Tulee yleensä ilmi pitemmässä matka-ajossa.

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2317
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by juuhee View Post
          Just samaa vaivaa mullaki,toki eri auto kysees G31 520da. Tekee kans satunnaisesti ja talvella kummallisesti ei ollenkaan. Kelit kun lämpenee niin palaa. Tulee yleensä ilmi pitemmässä matka-ajossa.
          Juu, vaikuttaa että on tosiaan lämpenevien kelien ominaisuus. Tämä ei taida olla mekaaninen vika vaan liittyy jotenkin vääntövoiman tunnistuksen huonoon toimintaan. Tuo sähköinen tehostin ilmeisesti toimii siten, että suoraan ajettaessa se ikäänkuin nukkuu, ja heti kun vääntövoiman tunnistin havaitsee ratille liikettä, herää tehostaja uniltaan. Ja tässä tapauksessa ikäänkuin tehostaja menee vähän liian syvään uneen ja ei meinaa herätä.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • juuhee
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 163
            • Pohjanmaa

            #6
            Mutta ei tota vikaa mulla ennen ollut. Ehkä noin pari vuotta sitten alkoi ja sitä huollossa tutkittiinkin mutta eipä mitään vikaa löytynyt.

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6936
              • N/A

              #7
              En ole havainnut samaa toistaiseksi ainakaan (G20 2021 330E neliveto, M-adaptive suspension / variable sport steering).

              Comment

              • MeisterW
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2017
                • 306
                • Uusimaa

                #8
                Voisiko liittyä kaistavahtiin? Pitää laittaa vilkku ensin päälle, muuten vastustaa?
                E39 M5 2002
                E70 X5 3.0sd 2008
                E83 X3 3.0i 2005
                G21 330e

                Comment

                • ixuv
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2018
                  • 50
                  • EP

                  #9
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Audeissa tuo mutteriohjaus johtui ohjausakselin nivelen jumimisesta. Ainakin helppo tarkistaa kun ottaa sen irti ohjausvaihteesta ja pyörittelee käsin.
                  Kun omassa edellisessä A6 4G:ssä oli tätä ilmiötä, niin se tuli täysin kuntoon softapäivityksellä, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Parempi ohjaustuntuma siinä oli kuin nykyisessä g31:ssä, vaikka tämäkin kohtuu hyvä on.

                  Eli olisiko vastaavaa "softavikaa" myös bmw:ssä?
                  Last edited by ixuv; 08-06-2022, 20:05.

                  - G31 520da xDrive sportline
                  - E36 328i sedan M sport
                  - W212 E200 cdi

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2317
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by MeisterW View Post
                    Voisiko liittyä kaistavahtiin? Pitää laittaa vilkku ensin päälle, muuten vastustaa?
                    Juu tämä pitää kyllä tsekata vielä kun pääsee auton rattiin seuraavan kerran. Muistelisin että sen joskus nappasin pois päältä kun on aika ärsyttävä varuste.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • juuhee
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2010
                      • 163
                      • Pohjanmaa

                      #11
                      Ei mulla ainakaan mitään vaikutusta tohon ongelmaan vaikka kaistavahdin poistaa käytöstä.

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2317
                        • Uusimaa

                        #12
                        Juu ei tämä kyllä voi olla missään tapauksessa "normaali" ominaisuus. Alkaa häiritsemään pahasti jo muitakin perheen kuskeja.... Ja ominaisuus on vielä sellainen, että jonakin päivänä se on likimain olematon ja huomaamaton. Ja sitten toisena päivänä taas jumittaa tosi ikävälla tavalla. Ikäänkuin keskialueella aaltoilee tehostuksen voima ja aiheuttaa sellaista mutteriohjauksen fiilistä.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • ProPioneer
                          BTCF Member
                          • Nov 2011
                          • 41
                          • kokkola

                          #13
                          Löytykö tähän mitään ratkasua? Itse kans huomannut ajoittain tätä onglemaa tosin g31 Yleensä pidemmän matka-ajon jälkeen jää ohjaus jäykäksi
                          Bmw e36 328i Turbo
                          Bmw f31 330d

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2317
                            • Uusimaa

                            #14
                            Tämän ketjun aloitin joskus 2-3 vuotta sitten. Nyt on ajossa toinen G21 (koeajossa) ja tässä on aivan sama ominaisuus, joka tuntuu olevan maailmalla ihan tunnettu tyyppivika. Onko niin että suomessa tätä ohjauksen keskialueen epämääräisyyttä ei edelleenkään ole muille osunut kohdalle? Vai olenko vain yliherkkä havaitsemaan tällaiset "ominaisuudet".

                            Tämä on hetkittäin aivan sietämätön ominaisuus, kun yrittää ajaa suoraan ja sitten kun kääntää kevyesti jompaan kumpaan suuntaan > ohjaus ikäänkuin jumittaa ja sitten muljahtaa kuin joku olisi irti. Tai tehostus yhtäkkiä päättäisi keventää sekunnin murto-osaksi täydellä teholla, joka saa aikaan ohjaukseen epätoitoivottuja "unsmootheja" liikkeitä. Pakko olla sähköinen vika, koska hetkittäin menee ilman ongelmaa ja sitten taas yhtäkkiä ilmenee.

                            Last edited by JKK; 29-09-2024, 13:07.
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • Draper
                              Newbiemmer
                              • May 2024
                              • 7
                              • -

                              #15
                              Löytyy. Auto G30 2019. Hammastanko alkoi kolisemaan niin vaihdettiin uusi ohjausvaihde. Nyt keskialueella on todella epämääräistä, ohjaus ei ikäänkuin palauta yhtään keskelle vaan kun käännät hieman rattia niin se menee vaikka ojaan jos et korjaa. Tämä yhdistettynä outoon jäykkyyteen tekee ajosta aikamoista seilaamista. Harmittaa kun ennen remonttia meni kuin juna. Kyllä tähän pitäisi jotain parannusta keksiä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎