Tuosta tosiaan katselisi mielellään kuvia, ei siksi etten uskoisi mutta kiinnostaa vallan pirukseen muuten Ei olisi huono shouruumin aihekkaan, ei meinaan foorumilta löydy liikaa näitä orkkis kakskaseja, ehkä juurikin siksi että niitä on kyllä pelastettu museoinnilta aika ahkeraan... .. Olisi itselläkin tarkoitus tuo sigun kakskasi pamauttaa museoon heti kun mahdollista, on vaan himpun uudempi kun sinun peli niin saa vielä hetken odotella
En ole oppinnu poustaamaan kuvia, mut muutama havainto projektista.
Omani oli orggis, tosin kauhtunut ja haalistunut. Joka paikka vaan on käytävä läpi niin, että yleisilme on siisti ja näkyvää ruostetta ei saa olla. Pohjan pitää olla puhdas, itse käsittelin pohjan painepesurin jälkeen ruosteenestoaineella.
Pienet pintakolhut ja painaumat sallitaan, samoin sallivat mm. takaikkunan muovisen kromilistan sävymuutokset -näissä tyyppivika.. Konehuoneessa myös pitää olla siistiä, tolppien ympäryshän on yleensä vähintäänkin pehmeä, eli paikattava siististi.
Jos on ollut ylimääräisiä katkaisijoita, niiden reijät paikattava siististi.
Puskurin kromit olivat hyvät, mutta jos esim sisäpuolen kromi on kesinyt se kannattaa puhdistaa ja maalata vaikka vannehopealla, samoin puskurin alapinnassa joka ei näy voi käyttää paikkauksissa maalia.
Vanteiden ja pölykapseleiden pitää olla siistit ja aikakauden mukaiset. Itselläni oli peltivanteet pillerikapseleilla, hyvin puhdistettuina ja kiillotettuina kelpasivat. En halunnut tehdä uutta pintaa ettei hyppäisi silmille muuhun kokonaisuuteen verrattuna.
Lyhyesti, syyni on tarkka, mutta asiallinen.
Löysin muuten joulun alla netistä yhden 525:en, tais olla vm 1982, jolle oli museoleima haettu. Eli ei tää ihan totaalisen harvinaista ole.
Ei muuta kuin hommiin vaan, kyllä nämä haikeulat ansaitsevat jatkoajan tulevaisuuden klassikkoina.
Tämä tulee tänä kesänä eteen omankin auton kohdalla - jos saan korjattua pari inhottavaa ruostepaikkaa takaovien alanurkista. Ei onnistu irroittamatta ovia...
Onkohan Pirkanmaalla E28 tietäjiä, jotka haluaisivat syynätä auton sitten kun se on tarkastuskunnossa? Tampereen mobilistien tapahtumissa Mustassalahdessa ei ole hirveästi bemareita näkynyt...
Yllättävän paljon on ollut tällä palstalla lukijoita,haikeulan museointi siis kiinnostaa.
Kerrotaan sitten omakohtaista jatkoa.
Vuoden 1985 524 td (valmistettu 1984 puolella) sai museotarkastajien hyväksynnän. Tämäkin orggiskuntoinen (eka oma uusi autoni), mutta paljon fixaamis- ja puunaamistunteja meni tähänkin. Metallic maalipinnan ongelmana oli lakan irtoaminen katosta ja konepellistä kapeina kaistaleina. Konepelti oli pakko maalata uudelleen, kun likaantuneen maalin hionta ei onnistunut. Kynnyskotelot hiekkapuhalsin, pohjustin ja ruiskutin kiveniskumassalla, lopuksi päälle korin värinen maali. Konehuoneessa on monessa paikassa pintaruostetta (esim luukun mekanismit ja kiinnitysraudat) paikoissa jotka ilmeisesti alun perin olleet keltapassivoituja tms. Puhdistettu teräsharjalaikalla ja lakattu mattalakalla.
Aiheeseen: Oma E24 lienee ensi vuonna museokelpoinen ja sitä se on odottanutkin. Tietääkö kukaan, onko madallettu alusta ja vanteet esteenä museoinnille vai pitääkö vaihtaa katsastukseen? Muutoin tuo on täysin orkkis ja helmi kunnossa.
Lienee ajankohtaisempi vaikka onkin vuoden vanha postaus?
Madallus ja jopa vanteet käy JOS on esittää dokkarit joista voi selvittää että varusteet ovat ns auton valmistusajan hengen mukaisia...
On joo. Auto täyttää 30 vuotta tänä vuonna . Miten osoitan, että 90-luvulla asennettu alustasarja ja BBS RS-vanteet ovat ajan hengen mukaisia? RS:t nyt kiistatta ovat ja M635 on normia matalampi, mutta tämä on vielä matalampi...:think
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Miten osoitan, että 90-luvulla asennettu alustasarja ja BBS RS-vanteet ovat ajan hengen mukaisia? RS:t nyt kiistatta ovat ja M635 on normia matalampi, mutta tämä on vielä matalampi...:think
Bilstein - Sportkit
6er Serie E24 (komplettkit)
Tieferlegungsfedern und Stoßdämpfer
Preis 1986 (DM): 1.150,-
Ei tuossa madalluksessakaan pitäisi olla ongelmaa, ainakaan jos se on noissa maltillisissa mitoissa?
Varmaan jo tiesitkin mutta museorekisteröintiin vaadittava 30 vuoden ikä lasketaan alkavaksi siitä kun auto on valmistettu. VIN decoder antaa vahvan näytön auton todellisesta iästä.
Varmaan jo tiesitkin mutta museorekisteröintiin vaadittava 30 vuoden ikä lasketaan alkavaksi siitä kun auto on valmistettu. VIN decoder antaa vahvan näytön auton todellisesta iästä.
Museoajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä on oltava kulunut vähintään 30 vuotta.
The European Commission had originally proposed a Regulation - the difference between the two is that a Regulation is directly applicable in Member State law, whereas a Directive must be implemented by national Governments into Member State law.
“Vehicles of historic interest” are defined as: “any vehicle which is considered to be historic by the Member State of registration or one of its appointed authorising bodies and which fulfils all the following conditions:
· it was manufacturedor registered for the first time at least 30 years ago
· its specific type, as defined in national or EU law, is no longer in production
· it is historically preserved and maintained in its original state and has not sustained substantial changes in the technical characteristics of its main components.”
Ohessa linkki EUVL, jotta asia ei jäisi englanninkielisen version varaan.
Leike;
7)
’museoajoneuvolla’ tarkoitetaan ajoneuvoa, jota rekisteröintijäsenvaltio tai jokin sen nimetyistä hyväksyntäelimistä pitää historiallisesti merkittävänä ja joka täyttää kaikki seuraavat ehdot:
— se on valmistettu tai rekisteröity ensimmäisen kerran vähintään 30 vuotta sitten;
— sen erityinen tyyppi, sellaisena kuin se on määritelty asiaa koskevassa unionin tai kansallisessa lainsäädännössä, ei ole enää tuotannossa;— se on historiallisesti säilynyt ja alkuperäistä vastaavassa kunnossa eikä sen pääkomponenttien teknisiin ominaisuuksiin ole tehty oleellisia muutoksia
* en oikein jaksa uskoa siihen että esimerkiksi 2.1.1985 syntynyt ajoneuvo pääsisi museoajoneuvoikään vasta 1.1.1986. Mutta Suomessa on kaikki mahdollista.
Edit 2. Näyttävät vakavasti pohtivan (kv-foorumeilla mm) mahdollisesti tulevaa säännöstä jonka mukaan ainakin 30-vuotiaat museoajoneuvo (historic vehicle) vapautettaisiin kokonaan katsastuksista. Suomessa? Tuskin...
Museoajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä on oltava kulunut vähintään 30 vuotta.
Tässä tapauksessa oma E24 on vasta aikasintaan ensi vuoden tapaus... Noo, eipä tässä kiire ole.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-Uudelleen maalattu tällä vuosikymmenellä eli kori täysin tuosteeton. Samalla massattu myös pohja.
-Konehuone täysin OEM. Vahvarin ja subin sähköt tosi tökerösti tehty konehuoneeseen. Tuulilasin pesimien vesiletkut tehty jollain patentilla myös.
-Sisusta orkkis soitinta lukuunottamatta. Kuskin penkissä pieni nirhauma.
Autossa on alustasarja madallusta varmaan juurikin tuo 10mm ja heittämällä läpi.
Vanteina BBS RC:t kokoa 17 × 8
Näillä spekseillä meni kuulemma heittämällä. Ainoa josta nurisivat olis soitin ja sisätilamatot. Sisuta beige, matot mustat.
Siis sisämatot ja soitin eivät käytännössä ole kuitenkaan ongelma? omassa E24:ssä tarvikekumimatot paikalla ja 90-luvun Alpine-CD-mankka paikalla...:think
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Siis sisämatot ja soitin eivät käytännössä ole kuitenkaan ongelma? omassa E24:ssä tarvikekumimatot paikalla ja 90-luvun Alpine-CD-mankka paikalla...:think
Ei näköjään.
Orkkis matot ovat, mutta mustat.
Soittimena on joku Sonyn hirvitys.
Autoon on myös tehty hifijärjestelmää, josta kaikki piuhat menevät pintavetoina kabiinissa.... Akulta lähtevät piuhat on myös aikamoista myttyä konehuoneessa.
Siistin nuo kaikki, kunhan pääsen autoon tarkemmin käsiksi!
Comment