Originally posted by viiksis
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Venttiilinvälysten säätö 528i '84 E28 (M30B28-kone)
Collapse
X
-
Originally posted by viiksisEli pidempien pohjustusten kautta kaksi kysymystä:
1) Miksi takapyörästä pyöritettäessä vaihde päällä moottori ei pyöri mukana?
2) Mistä katsotte milloin venttiilit ovat varmasti kiinni kun säädätte välyksiä?
ja ihan varmistukseksi eikö se järjestys mennyt 1-5-3-6-2-4 ?
2) Nokasta2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
etuveto?
Eiku ihan tosissaan..
Ajattelin vaan sivistää itteeni kysymällä mistä moinen johtuu, että pyörä pyörii mutta kone ei vaikka siis molemmat takarenkaat ovat ilmassa ja molemmat siis pyörii (lukkoperä). Ja ihan sama mikä vaihde, aina sama eli pyörä kyllä pyörii.
Pitää vielä yrittää vähän paremmassa valossa noiden välysten kaa, kiitti tosta tiedosta.
Comment
-
-
Eli (100%)varmasti kokeilin (jokaisella) vaihteella ja tulos oli että pyörät pyöri saman suuntaisesti mutta kone ei yhtään. Vapaalla ollessa sama (yllätys yllätys)). Mutta siis ihmetyttää miks kone ei pyöri vaikka järjen mukaan pitäisi. En tosiaan tunne niin kovin hyvin voimansiirtoa ja ehkä tarkemmin ton perän rakennetta ja toimintaa niin en tiiä onko se sit joku kitka systeemi tai joku muu vastaava.
Siinä oli kuitenki tunnettavissa sellanen ensin ehkä aavistuksen välys takapyörästä pyöritettäessä, jonka jälkeen tuntu kimmoisa vastus, ilmeisesti vaihteiston. Kun käänsi pyörää enemmän niin tuntu että tuo vastus ei ylittynyt, vaan koko akseli pyöri "tyhjää". Hankala selittää
Valaisee ken tietää.
Käytössä en ole huomannut mitään ongelmia, auto siis kuitenkin kulkee normisti.
Comment
-
-
Mikä välys M30B28?
Erilaisia tietoja...
Olen varmistanut 0,25-0,30 kylmänä ja mitaten "väärästä paikasta" eli epäkeskon alta. Silti kone ei ole venttiilien osalta äänetön. Tarkistus muutaman kuukauden välein. Periaatteessa täysin äänetön venttiilikoneistohan on vaarallinen. Kuinka tarkka tuo säätö on pitkässä juoksussa - tehdashan sanoo 0,30 mutta siinä on hienoinen toleranssi??
Onko syytä säätää 0,30-0,35 mukaan?
PS. 0,25 välys jäi tavaksi E28/518 yli 10v käytön jälkeen ja eikös tämä ole sama kone "jatkettuna" (tehtaan ilmoitus 518:lle on 0,20mm, mutta kun yleensä autoissa on 0,25...)?Last edited by tsbmw; 14-09-2007, 20:44.- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
Comment