Announcement

Collapse
No announcement yet.

Venttiilinvälysten säätö 528i '84 E28 (M30B28-kone)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #31
    Originally posted by viiksis
    2) Mistä katsotte milloin venttiilit ovat varmasti kiinni kun säädätte välyksiä?
    Ihan nokasta. Kun kumpikin nokka näyttää symmetrisesti alaspäin koneen suuntaisesti niin venttiilit ovat täysin auki. Ei siinä sen kummempiä ihmeitä tarvitse.

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #32
      Originally posted by TheLoial
      Ihan nokasta. Kun kumpikin nokka näyttää symmetrisesti alaspäin koneen suuntaisesti niin venttiilit ovat täysin auki.
      [nusnus...]Eikun kiinni[/nusnus...]

      Originally posted by viiksis
      ja ihan varmistukseksi eikö se järjestys mennyt 1-5-3-6-2-4 ?
      Oikein meni.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #33
        Originally posted by viiksis
        Eli pidempien pohjustusten kautta kaksi kysymystä:

        1) Miksi takapyörästä pyöritettäessä vaihde päällä moottori ei pyöri mukana?

        2) Mistä katsotte milloin venttiilit ovat varmasti kiinni kun säädätte välyksiä?

        ja ihan varmistukseksi eikö se järjestys mennyt 1-5-3-6-2-4 ?
        1) Se on etuveto?
        2) Nokasta
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • viiksis
          Newbiemmer
          • Jun 2006
          • 27

          #34
          etuveto?

          Eiku ihan tosissaan..

          Ajattelin vaan sivistää itteeni kysymällä mistä moinen johtuu, että pyörä pyörii mutta kone ei vaikka siis molemmat takarenkaat ovat ilmassa ja molemmat siis pyörii (lukkoperä). Ja ihan sama mikä vaihde, aina sama eli pyörä kyllä pyörii.

          Pitää vielä yrittää vähän paremmassa valossa noiden välysten kaa, kiitti tosta tiedosta.

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #35
            Siis hetkinen, mihin suuntaan se toinen pyörä pyöri kun pyöritit toista? Vaihdeko muka oli päällä?

            Comment

            • viiksis
              Newbiemmer
              • Jun 2006
              • 27

              #36
              Eli (100%)varmasti kokeilin (jokaisella) vaihteella ja tulos oli että pyörät pyöri saman suuntaisesti mutta kone ei yhtään. Vapaalla ollessa sama (yllätys yllätys)). Mutta siis ihmetyttää miks kone ei pyöri vaikka järjen mukaan pitäisi. En tosiaan tunne niin kovin hyvin voimansiirtoa ja ehkä tarkemmin ton perän rakennetta ja toimintaa niin en tiiä onko se sit joku kitka systeemi tai joku muu vastaava.

              Siinä oli kuitenki tunnettavissa sellanen ensin ehkä aavistuksen välys takapyörästä pyöritettäessä, jonka jälkeen tuntu kimmoisa vastus, ilmeisesti vaihteiston. Kun käänsi pyörää enemmän niin tuntu että tuo vastus ei ylittynyt, vaan koko akseli pyöri "tyhjää". Hankala selittää

              Valaisee ken tietää.

              Käytössä en ole huomannut mitään ongelmia, auto siis kuitenkin kulkee normisti.

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #37
                Pyöriikö kardaani? Ilmeisesti koska mainitsit vaihteiston "vastuksen".

                Comment

                • viiksis
                  Newbiemmer
                  • Jun 2006
                  • 27

                  #38
                  joo pyörii ainakin just siihen vaihteiston vastuksen tuntemiseen asti. mut en nyt oo ihan varma pyöriikö silloin kun tuntuu et pyöris "tyhjää". Pitää kattoa yöriikö siis enää sillon kunhan ehdin, menee kyl joku hetki ku tuli muita murheita.

                  Comment

                  • tsbmw
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 1495
                    • Ilvola

                    #39
                    Mikä välys M30B28?

                    Erilaisia tietoja...

                    Olen varmistanut 0,25-0,30 kylmänä ja mitaten "väärästä paikasta" eli epäkeskon alta. Silti kone ei ole venttiilien osalta äänetön. Tarkistus muutaman kuukauden välein. Periaatteessa täysin äänetön venttiilikoneistohan on vaarallinen. Kuinka tarkka tuo säätö on pitkässä juoksussa - tehdashan sanoo 0,30 mutta siinä on hienoinen toleranssi??
                    Onko syytä säätää 0,30-0,35 mukaan?

                    PS. 0,25 välys jäi tavaksi E28/518 yli 10v käytön jälkeen ja eikös tämä ole sama kone "jatkettuna" (tehtaan ilmoitus 518:lle on 0,20mm, mutta kun yleensä autoissa on 0,25...)?
                    Last edited by tsbmw; 14-09-2007, 20:44.
                    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                    - E28 528i, 528i+, M5

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎